Hur börja jobba efter att man tagit cert (CCNA, CCNP, MCSE, VMware etc)

Permalänk
Medlem

Hur börja jobba efter att man tagit cert (CCNA, CCNP, MCSE, VMware etc)

Vill verkligen arbeta med något jag är intresserad av och nätverk verkar vara min grej. Har fått tag på en bra bok om CCNA och funtar på att ta mer certifieringar för att öka mina kunskaper. Någon som jobbar med det här rekommenderade mig att ta CCNA och sen leta lite efter jobb inom IT, har inget emot att börja med first line/help desk eller något först om det krävs för att sedan avancera sig vidare. Men går det idag?

Jag är lite nojig. Är 25 och pluggade inte färdigt högskolan för att jag inte var intresserad i det jag pluggade (ekonomi blää), har sedan dess ströjobbat inom saker som inte har med IT att göra. Har svårt att tänka mig att jag har något att erbjuda jämfört med unga 20-åringar nyexaminerade från KTH och massa certs klara.

Permalänk
Medlem

Vart i landet bor du?

Det går absolut att starta på servicedesk och jobba sig vidare den vägen. Är ditt mål att komma in mot drift är det mer eller mindre den rekommenderade vägen att gå. Bor du i rätt del av landet kan jag tipsa om en del företag att kontakta.

Jag har liknande erfarenheter och går nu vidare från Servicedesk. Jobbar på ett globalt IT bolag i en mindre ort.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: nice, det låter skönt att höra.

Bor I Stockholm, finns väl en del företag i Kista va?

Permalänk
Medlem

Har du ingen tidigare efarenhet och bor i Stockholm så rekommenderar jag att du kollar upp något bemanningsföretag som erbjuder något helpdesk-liknande jobb och som betalar för cert, vissa av dem höjer din lön för varje cert oavsett om det är relaterat till det du just nu arbetar med.

Sen ska man absolut komma ifrån det nämnda bemanningsföretaget så fort som möjligt, de sker i vanliga fall genom att företaget du jobbar åt vill ha över dig permanent.

Annars är det bara söka nytt när man känner att man har lite erfarenhet, annars får du aldrig upp lönen i någon vettig nivå.

Permalänk
Medlem

Börja på någon helpdesk, gärna där det finns möjlighet att klättra , 2nd line , nätverkstekniker...så du har nytta av att visa att du kan vart efter du skaffar dig erfarenhet och kunnande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Telia och Cygate vet jag är rätt intresserad av folk med cert inom nät och virtualisering, deras väg brukar vara att man slussas in för att lära sig deras kunder miljöer lösa problem där osv och så får man gå vidare över tiden och bli konsult då senare. Du klättrar helt enkelt vilket är vanligt där, jag slutade på Cygate innan jag skulle bli konsult där men var för jag inte trivdes

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

@GreveFrog: nice, det låter skönt att höra.

Bor I Stockholm, finns väl en del företag i Kista va?

Finns massor, och de flesta börjar jobba som first line support för att sen gå vidare.
Om du vill jobba som nätverkstekniker då är det CCNA som gäller, har själv läst alla fyra delar när jag pluggare.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

@GreveFrog: nice, det låter skönt att höra.

Bor I Stockholm, finns väl en del företag i Kista va?

Det kan nog stämma. Dessvärre har jag mina kontakter inom Västra Götaland, så har dålig koll på den delen av landet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

First Line Supporttekniker är en vanlig ingång till mer avancerade IT-jobb och kräver inte så mycket utbildning eller erfarenhet. Lönen är tyvärr usel och du blir ofta "låtsasanställd" via något bemanningsföretag med sämre lön och villkor, men det är bara att bita ihop i några år så går det att avancera. Första steget efter 1 - 3 år brukar bli 2nd Line och då kan man samtidigt hoppa över till att bli direkt anställd av företaget. Sedan kan du därifrån specialisera dig mer på vad du vill jobba med, t.ex. nätverk, virtualisering, lagring, Windows/Linux servers o.s.v. antingen på samma arbetsplats eller ofta genom att byta arbetsgivare.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Låter helt ok för mig. Är bara lite nojig över att i princip varenda annons för first line/helpdesk jag ser "kräver" 1-3 års erfarenhet. Men jag antar att de skriver sånt för att inte få en massor av ansökningar? Alternativt kan man ju fjäska lite om hur kunnig man är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

@Pepsin: Låter helt ok för mig. Är bara lite nojig över att i princip varenda annons för first line/helpdesk jag ser "kräver" 1-3 års erfarenhet. Men jag antar att de skriver sånt för att inte få en massor av ansökningar? Alternativt kan man ju fjäska lite om hur kunnig man är.

När du väl börjar så kommer du inse att 1-3 års erfarenhet inte har någon betydelse.

Finns alltid helt gröna anställda som kan nada om datorer, hur de lyckas vet jag inte.

Men kraven i annonser har ofta inget att göra med verkligheten, du ska bara söka, någon kommer att nappa.

Oftast räcker "pillar på datorer hemma" som erfarenhet, 1st line är oftast extremt basic, sen finns det företag där man kräver lite mer av dem men det är inte ofta.

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Vilket VO jobbade du för på Cygate?

Jag har jobbat runt en del på olika ställen och har en mixad bild av Cygate, Har man kompetensen så kan man klättra om man då inte blir en del av övertaligheten som jag och mina dåvarande kollegor blev varse om under vår tid där.

Till TS:

Nu jobbar jag med Azure molntjänster på ett litet mindre företag med 20 anställda och kan faktiskt rekommendera att man försöker få in foten där i den sektorn.

Jag har jobbat med IT i 6 år och började som helpdesk på ett företag vid namn Pergo, efter detta gick jag vidare till Cygate, Atea, Cygate sedemera ett litet mindre bolag i Malmö regionen.

Många strävar efter att bli konsult inom yrket och det är väl kul att vara det men kräver rätt mycket egetansvar i sin egna kompetensutveckling.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

@Pepsin: Låter helt ok för mig. Är bara lite nojig över att i princip varenda annons för first line/helpdesk jag ser "kräver" 1-3 års erfarenhet. Men jag antar att de skriver sånt för att inte få en massor av ansökningar? Alternativt kan man ju fjäska lite om hur kunnig man är.

Hej,

Du får se på jobbannonserna som (ibland väldigt stora) önskelistor från företagen som vill anställa. Det innebär ofta sen i praktiken att ingen sökande lyckas uppfylla hela deras långa önskelista och företaget får helt enkelt välja den som är mest lämpad eller kanske t.o.m. anställa 2-3 personer istället när dom inser att det inte finns en person som kan allt. Så att du inte uppfyller alla kraven betyder inte att du är automatiskt uträknad.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Vill verkligen arbeta med något jag är intresserad av och nätverk verkar vara min grej. Har fått tag på en bra bok om CCNA och funtar på att ta mer certifieringar för att öka mina kunskaper. Någon som jobbar med det här rekommenderade mig att ta CCNA och sen leta lite efter jobb inom IT, har inget emot att börja med first line/help desk eller något först om det krävs för att sedan avancera sig vidare. Men går det idag?

Jag är lite nojig. Är 25 och pluggade inte färdigt högskolan för att jag inte var intresserad i det jag pluggade (ekonomi blää), har sedan dess ströjobbat inom saker som inte har med IT att göra. Har svårt att tänka mig att jag har något att erbjuda jämfört med unga 20-åringar nyexaminerade från KTH och massa certs klara.

Gå 1 års högskoleutbildning i nätverk, få allmän kunskap om dator och bli bra på felsökning, det krävs lite bredare kunskap för att bli drifttekniker och bra att ha i bagaget.
Dock, har jag märkt att det finns vissa företag som inte vill ha flera drift tekniker som har breddkunskap utan som specialiserar sig på en grej så som Cisco Nätverk.
Vart själv på en intervju men de sökte enbart tekniker som låst sig in på EN grej - vilket ett cert hade vart bra att ha med i bagaget

Tips dock:
1års högskola (ky-yrkeshögskola) Nätverk - bli konsult jobba helpdesk/servicedesk - prata med konsultbolag om att du vill utbilda dig - de kommer betala Windows Server kurser och annat så du får ut det på papper - sen klagar du på att jobben är för lätta (Om de är sanning) och arbetar dig uppåt så!
Med rätt intresse tar det max 5 år och du mår du bra i IT världen.

Jag vet inte om detta stämmer, men utbildning är mer viktig i andra länder - speciellt i Nord & Syd Amerika där dom önskar att varannan person har gått högskola och har examen i en grej osv. innan de ens börjar ta till intervju.

edit:
PM mig om du har intresse, har lite kontakter till konsultbolag som kan få ut dig i arbete nog. Lovar inget men värt ett försök och få ut ditt namn för att återkomma kanske som utbildad vid nästa tillfälle

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Vill verkligen arbeta med något jag är intresserad av och nätverk verkar vara min grej. Har fått tag på en bra bok om CCNA och funtar på att ta mer certifieringar för att öka mina kunskaper. Någon som jobbar med det här rekommenderade mig att ta CCNA och sen leta lite efter jobb inom IT, har inget emot att börja med first line/help desk eller något först om det krävs för att sedan avancera sig vidare. Men går det idag?

Jag är lite nojig. Är 25 och pluggade inte färdigt högskolan för att jag inte var intresserad i det jag pluggade (ekonomi blää), har sedan dess ströjobbat inom saker som inte har med IT att göra. Har svårt att tänka mig att jag har något att erbjuda jämfört med unga 20-åringar nyexaminerade från KTH och massa certs klara.

Först o främst, 25 är ingen ålder, plugga om du känner för det, du kommer inte ångra dig, bästa 2 åren av mitt liv. Kanske roligare o plugga nätverk än ekonomi.
Vi hade några på utbildningen som var 40 och närmare 50 som klarade hela utbildningen (vilket var ca 25% av de som började).

Certs, det är nästintill ingen arbetsgivare i Sverige som bryr sig om certsen, de som gör det, vet oftast inte vad de innebär. Sen finns en liten del som kräver cert och vet varför.
Jag har bara akademiska CCNA och CCNP, men företaget vet ingen skillnad. Nu är det ett globalt företag så vi har tex cisco partner ändå, men det är väl en anledning till varför vissa envisas med o kräva iaf ccna.

Du är 25, du är inte 55. Du har 40 år kvar minst av arbetslivet, sluta trycka ner dig själv. Du presenterar dig själv, kanske jobba lite på självförtoende först, sen går du på intervju och låter arbetsgivaren bestämma. Jag fick jobb när jag var 25, en poalre från skolan fick jobb när han var 27.

De flesta inom nätverksbrancshen bryr sig inte om dina cert, de bryr sig om vad du kan. Bra exempel är en gammal räv som var konsult på företaget där jag jobbar nyligen, superfina meriter och cert osv. Killen kunde ingenting, han slängde ur sig lite termer och ideér då och då, ofta och högt faktiskt. Men han kunde aldrig ta en diskussion om varför eller förklara fördelar. Påpekade man sen något som gjorde att hans påståenden sprack så vände han kappan på ett ögonblick. Från att ha varit stensäker på sin sak.

Du har intresse, du har jobbat lite med IT. Det är bara o köra.
Jag hade noll erfarenhet inom nätverk när jag fick jobbet och jag gick direkt in o jobba med driften. Hade ett litet labb hemma, satt en del i gns3 under utbildningen. Lyssnade/såg mycket på CBTNuggets (best thing EVER).
Framförallt så trodde jag på mig själv och visste om att det finns saker jag inte vet, om arbetsgivaren frågade, så visste jag absolut vad det var. Allting går att ta reda på i efterhand.

Sure, jobba sig uppåt går, ställ frågor, var nyfiken, prata med dom på driften.
Men jag hade personligen valt att gå en KY utbildning om jag fått göra om nånting, varför? Praktik, de företag jag var på intervju hos ville alla veta vad jag gjort rent praktiskt. Akademin och teoretiska kunskaper är mindre intressant.
Det enda som får mig att ändå fundera på högskola om man skulle gjort om det är kårlivet, är inte det av intresse så hade jag absolut valt KY.
Cert kan du ta senare, många arbetsgivare betalar även certen åt dig.

Lycka till, citera eller skirv pm om det är något mer specifikt du undrar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Problemet med utbildnng är att man inte är garanterad ett jobb i samma klass med det man utblidat sig till ofta får man ändå starta first/second line för man inte har någon arbetserfarenhet inom området.

Det man lär sig på utbildningar speglar inte verkligheten men jag säger inte att utblildningar är värdelösa men man ska vara förbredd på att det inte leder till toppjobb (om man inte är ett geni såklart).

Antingen så söker du varenda itjobb som finns på alla bemanningsföretag eller så väljer du någon bra KY utblinding.

Permalänk
Medlem

Har sökt lite helpdesk jobb nu och fyfan det här går ju inget bra alltså. Arbetsuppgifter jag kollat in som att hålla på med AD och sådant verkar pisslätta men kräver 3 års erfarenhet. Med tanke på hur många tusen som ansöker om en roll finns det säkert någon desperat på pengar med massor av erfarenhet även fast det är ett start-jobb.

Kan man överdriva lite om sin erfarenhet med rekryterare/bemanningsbolag? Antar att företaget vill lära upp en ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Har sökt lite helpdesk jobb nu och fyfan det här går ju inget bra alltså. Arbetsuppgifter jag kollat in som att hålla på med AD och sådant verkar pisslätta men kräver 3 års erfarenhet. Med tanke på hur många tusen som ansöker om en roll finns det säkert någon desperat på pengar med massor av erfarenhet även fast det är ett start-jobb.

Kan man överdriva lite om sin erfarenhet med rekryterare/bemanningsbolag? Antar att företaget vill lära upp en ändå.

Du ska aldrig ljuga när du söker jobb, större risk att det slår fel än blir bra. Sen behöver man väl inte direkt skylta med alla sina svaga sidor, lägg fokus på det du kan.

Sen är det ju ofta lättare att söka nytt jobb när du redan har ett. Svårare att börja från noll. Så försök komma in via rekryterare/bemanning och sök sedan de tjänster du hellre vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Du ska aldrig ljuga när du söker jobb, större risk att det slår fel än blir bra. Sen behöver man väl inte direkt skylta med alla sina svaga sidor, lägg fokus på det du kan.

Sen är det ju ofta lättare att söka nytt jobb när du redan har ett. Svårare att börja från noll. Så försök komma in via rekryterare/bemanning och sök sedan de tjänster du hellre vill ha.

Nu tänkte jag inte hoppa in i server drift direkt utan försöker bara komma in i help desk/first line först. Har hållit på med att skicka ansökningar via annonser på rekrytering/bemanning men utan att lyckas. Någon som kan rekommendera bra bemanningsföretag som kan hjälpa en med det här?

Permalänk
Skrivet av Rhymez:

Nu tänkte jag inte hoppa in i server drift direkt utan försöker bara komma in i help desk/first line först. Har hållit på med att skicka ansökningar via annonser på rekrytering/bemanning men utan att lyckas. Någon som kan rekommendera bra bemanningsföretag som kan hjälpa en med det här?

Med risk för att vara partisk (fd anställd) så skulle jag ge Centric (https://www.centric.eu/SE/Default) en chans, de söker så gott som alltid folk och konsultcheferna lyssnar bra på en enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Har sökt lite helpdesk jobb nu och fyfan det här går ju inget bra alltså. Arbetsuppgifter jag kollat in som att hålla på med AD och sådant verkar pisslätta men kräver 3 års erfarenhet. Med tanke på hur många tusen som ansöker om en roll finns det säkert någon desperat på pengar med massor av erfarenhet även fast det är ett start-jobb.

Kan man överdriva lite om sin erfarenhet med rekryterare/bemanningsbolag? Antar att företaget vill lära upp en ändå.

Ja, enkel administration i AD, felsökning av Windows o.s.v. som man ofta sysslar med som 1st line är "pissenkelt". Inget som tar flera år att lära sig - Efter ett par veckor brukade de flesta ha blivit varma i kläderna där jag jobbade, även sådana som kom direkt från gymnasiet. De som inte lyckades efter 2-3 veckor var helt enkelt inte lämpade att jobba med support (ofta p.g.a personligheten snarare än bristande kunskap/erfarenhet) och slutade oftast ganska snabbt.

Eftersom det är så många sökande har företagen "råd" att vara ganska krävande för att filtrera bort sådana som kanske inte alls passar. Att någon har jobbat flera år med support tidigare är ju en sorts garanti att de faktiskt är lämpade för arbetsuppgiften.

Men att ljuga är aldrig bra, däremot frisera formuleringarna i CV:t o.s.v. är helt OK. Har du t.ex. ö.h.t kommit i kontakt med IT på något tidigare jobb? Kanske hjälpt någon kollega med ett datorproblem... Sådana saker kan man tänka på.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhymez:

Har sökt lite helpdesk jobb nu och fyfan det här går ju inget bra alltså. Arbetsuppgifter jag kollat in som att hålla på med AD och sådant verkar pisslätta men kräver 3 års erfarenhet. Med tanke på hur många tusen som ansöker om en roll finns det säkert någon desperat på pengar med massor av erfarenhet även fast det är ett start-jobb.

Kan man överdriva lite om sin erfarenhet med rekryterare/bemanningsbolag? Antar att företaget vill lära upp en ändå.

Finns ju massa videos på youtube där du kan lära dig massor.
Där jag jag bland annat lärt mig väldigt mycket om sccm (använder det på jobbet) och nu ska jag även gå sccm kurs
Jag har egna virutella labmiljöer hemma, finns massor du kan göra för att kunna konkurrera med alla andra som söker.

De som kräver 3 år vill att du har erfarenhet sen tidigare.
Börja med first line support, sök på hela tiden.
Massor på linkedin, det var så jag gjorde fick en jävla massa kontakter och intervjuer non stop.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||