Skrivet av Rhymez:
Vill verkligen arbeta med något jag är intresserad av och nätverk verkar vara min grej. Har fått tag på en bra bok om CCNA och funtar på att ta mer certifieringar för att öka mina kunskaper. Någon som jobbar med det här rekommenderade mig att ta CCNA och sen leta lite efter jobb inom IT, har inget emot att börja med first line/help desk eller något först om det krävs för att sedan avancera sig vidare. Men går det idag?
Jag är lite nojig. Är 25 och pluggade inte färdigt högskolan för att jag inte var intresserad i det jag pluggade (ekonomi blää), har sedan dess ströjobbat inom saker som inte har med IT att göra. Har svårt att tänka mig att jag har något att erbjuda jämfört med unga 20-åringar nyexaminerade från KTH och massa certs klara.
Först o främst, 25 är ingen ålder, plugga om du känner för det, du kommer inte ångra dig, bästa 2 åren av mitt liv. Kanske roligare o plugga nätverk än ekonomi.
Vi hade några på utbildningen som var 40 och närmare 50 som klarade hela utbildningen (vilket var ca 25% av de som började).
Certs, det är nästintill ingen arbetsgivare i Sverige som bryr sig om certsen, de som gör det, vet oftast inte vad de innebär. Sen finns en liten del som kräver cert och vet varför.
Jag har bara akademiska CCNA och CCNP, men företaget vet ingen skillnad. Nu är det ett globalt företag så vi har tex cisco partner ändå, men det är väl en anledning till varför vissa envisas med o kräva iaf ccna.
Du är 25, du är inte 55. Du har 40 år kvar minst av arbetslivet, sluta trycka ner dig själv. Du presenterar dig själv, kanske jobba lite på självförtoende först, sen går du på intervju och låter arbetsgivaren bestämma. Jag fick jobb när jag var 25, en poalre från skolan fick jobb när han var 27.
De flesta inom nätverksbrancshen bryr sig inte om dina cert, de bryr sig om vad du kan. Bra exempel är en gammal räv som var konsult på företaget där jag jobbar nyligen, superfina meriter och cert osv. Killen kunde ingenting, han slängde ur sig lite termer och ideér då och då, ofta och högt faktiskt. Men han kunde aldrig ta en diskussion om varför eller förklara fördelar. Påpekade man sen något som gjorde att hans påståenden sprack så vände han kappan på ett ögonblick. Från att ha varit stensäker på sin sak.
Du har intresse, du har jobbat lite med IT. Det är bara o köra.
Jag hade noll erfarenhet inom nätverk när jag fick jobbet och jag gick direkt in o jobba med driften. Hade ett litet labb hemma, satt en del i gns3 under utbildningen. Lyssnade/såg mycket på CBTNuggets (best thing EVER).
Framförallt så trodde jag på mig själv och visste om att det finns saker jag inte vet, om arbetsgivaren frågade, så visste jag absolut vad det var. Allting går att ta reda på i efterhand.
Sure, jobba sig uppåt går, ställ frågor, var nyfiken, prata med dom på driften.
Men jag hade personligen valt att gå en KY utbildning om jag fått göra om nånting, varför? Praktik, de företag jag var på intervju hos ville alla veta vad jag gjort rent praktiskt. Akademin och teoretiska kunskaper är mindre intressant.
Det enda som får mig att ändå fundera på högskola om man skulle gjort om det är kårlivet, är inte det av intresse så hade jag absolut valt KY.
Cert kan du ta senare, många arbetsgivare betalar även certen åt dig.
Lycka till, citera eller skirv pm om det är något mer specifikt du undrar.