Intel rekommenderar att inte installera uppdatering för Spectre och Meltdown

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Fast bios-patchen för Haswell/Broadwell har väl inga konsumenter sett röken av, bara datacenter.

Jag har pre-release patch på mitt X99 kort om det är någon som vill att jag testar något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

O vi som sitter på Win10? Här har man ju inte så mycket att säga till om när det kommer till vilka uppdateringar som skall in på datorn...

Fast nu tänkte dom nog inte på någon windowspatch utan snarare deras uppdaterad BIOS och deras microkod väl? Det har Windows inte nått med..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Alla ni som undrar, detta är inte en patch i Windows, det är en BIOS (UEFI) patch för moderkortet.

Aha, är det oxå så att Windows patcher INTE kan påverka BIOS (UEFI) direkt utan det måste man uppdatera via omstart med USB eller direkt inuti BIOS efter omstart?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För de som undrar om hur deras skydd ser ut så är https://www.grc.com/inspectre.htm ett snabbt enkelt alternativ att se (och stänga av om man så önskar) skydd mot Spectre/Meltdown är installerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, är det oxå så att Windows patcher INTE kan påverka BIOS (UEFI) direkt utan det måste man uppdatera via omstart med USB eller direkt inuti BIOS efter omstart?

Nja. Ofta kan den, men man gör det aldrig. När det finns sådant stöd i moderkortet så görs det nästan alltid genom tillverkarens properitära mjukvara. Däremot så kan både BIOS/UEFI och OS uppdattera microcode. Rätt säker på att det däremot skiljer sig i säkerheten på hur den uppdatterar microcode. (Rätt säker att OS inte lagras och därav inte körs från boot.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Ptrrrt. Horror show'et med datamaskiner og internett fortsetter.

Hvis det er noen patch til bios for hovedkortet, så har ikke Asus noe listet opp noe nytt for Crossfire VI Hero av hva jeg kan se i dag.

Permalänk
Medlem

@frasse_84: Jaså?

Dom sop patcharna visste man skulle ställa till med problem även om det var "mindre påverkan på desktops".
V-sync / G-sync strular i vissa spel, desktop blir generellt segare och visuella buggar kan uppstå.

Och då för något som har precis samma 'attack vector' som vilken annan malware som helst.

Permalänk
Medlem

Kommer snart på bio - Intel och förintelsen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men Intel rekommenderar ändå folk att köpa deras processorer eller avråder de också folk att göra detta?

Sedan är det inte precis AMD felfria de också, jag själv kör motorolla 68000k nu och den går som en klocka fast den snart är 40 år. (Amiga forever)

Motorolla?! Really!!! 😜

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intels prioriteringar när man fick reda på Spectre och Meltdown för bortåt 7mån sedan:
* 600 jurister för att motarbeta stämningar och brösta upp sig mot missnöjda drabbade
* 400 PR-agenter för att sopa allt under mattan, gräva fram skit om andra och rikta om strålkastarljuset
* 1 tekniker för att grubbla över om man ev. kan patcha hålet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

“The patches do things like add the garbage MSR writes to the kernel entry/exit points. That’s insane. That says ‘we’re trying to protect the kernel‘. We already have retpoline there, with less overhead.”

"All of this is pure garbage. Is Intel really planning on making this shit architectural? Has anybody talked to them and told them they are f*cking insane? Please, any Intel engineers here— talk to your managers.”

- Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Men Intel rekommenderar ändå folk att köpa deras processorer eller avråder de också folk att göra detta?

Sedan är det inte precis AMD felfria de också, jag själv kör motorolla 68000k nu och den går som en klocka fast den snart är 40 år. (Amiga forever)

Komplexiteten i dagens CPUer är inte jämförbara med hur det var på den tiden. Redan med Pentium 4 erkände inblandade personer att de inte kunde förutsäga exakt hur processorn skulle uppträda i vissa situationer och gjorde saker som överraskade utvecklarna. Jag glömmer aldrig det föredraget jag lyssnade på från en av konstruktörerna bakom P3 och som då även var inblandad i P4. Med P3 hade de full koll, med P4 blev det komplicerat och delvis oförutsägbart. Processorerna är ännu mer komplexa idag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men Intel rekommenderar ändå folk att köpa deras processorer eller avråder de också folk att göra detta?

Sedan är det inte precis AMD felfria de också, jag själv kör motorolla 68000k nu och den går som en klocka fast den snart är 40 år. (Amiga forever)

Har du patchat för page fault buggen?

"The original M68K handled a page fault incorrectly (it could not correctly restart the instruction that generated the fault)."

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikgus:

Har du patchat för page fault buggen?

"The original M68K handled a page fault incorrectly (it could not correctly restart the instruction that generated the fault)."

Kör med dubbla cpuer såklart.
Varför kom inte Intel/AMD med detta förlag, köp 2st cpuer och kör dem i redundans med fail over funktion?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig ton, påhopp och dyl. kommer ej att tolereras.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Fick min första bluescreen på väääldigt länge igår. Första gången jag fick den så hade jag många tungdrivande applikationer igång (två spel, videokonvertering). Denna gång efter googling så verkar det ha haft med nätverksdrivrutiner att göra (eller är det Spectre/Meltdown-patcher som jag ej sett som varit orsaken?):

Jag hade haft datorn igång 24+ timmar med konstant maximal belastning på internethastigheten. Eller är detta ett tecken på att jag har drabbats av INSTABILA Intel-patcher? T_T

Btw äré bara jag som kräks på den n00b-vänliga bluescreens i Win10? Inte för att jag kan tyda felinformationen i Win7:s bluescreen men det är iaf något man kan lägga upp på diverse supertekniska nätforum där supertekniska personer kan ge bättre felsökning än Janne Långben på Microsoft-supporten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fick min första bluescreen på väääldigt länge igår. Första gången jag fick den så hade jag många tungdrivande applikationer igång (två spel, videokonvertering). Denna gång efter googling så verkar det ha haft med nätverksdrivrutiner att göra (eller är det Spectre/Meltdown-patcher som jag ej sett som varit orsaken?):

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27356398_10156130291688023_7291621020721893478_o.jpg?oh=07dbd60d6f2ab60d98a12b688a3e1fe0&oe=5AEBF2E6

Jag hade haft datorn igång 24+ timmar med konstant maximal belastning på internethastigheten. Eller är detta ett tecken på att jag har drabbats av INSTABILA Intel-patcher? T_T

Btw äré bara jag som kräks på den n00b-vänliga bluescreens i Win10? Inte för att jag kan tyda felinformationen i Win7:s bluescreen men det är iaf något man kan lägga upp på diverse supertekniska nätforum där supertekniska personer kan ge bättre felsökning än Janne Långben på Microsoft-supporten.

Det brukar oftast räcka med att googla den verbala felkoden, men de skulle gärna också ha printat ut ett ID för att microsoft (alternativt andra hjälpsidor) också skulle kunna hitta vars felet uppstod. Vi pratar dock om microsoft som trodde att windows 8.0 var en vettig uppföljare till 7

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Komplexiteten i dagens CPUer är inte jämförbara med hur det var på den tiden. Redan med Pentium 4 erkände inblandade personer att de inte kunde förutsäga exakt hur processorn skulle uppträda i vissa situationer och gjorde saker som överraskade utvecklarna. Jag glömmer aldrig det föredraget jag lyssnade på från en av konstruktörerna bakom P3 och som då även var inblandad i P4. Med P3 hade de full koll, med P4 blev det komplicerat och delvis oförutsägbart. Processorerna är ännu mer komplexa idag.

För att inte prata om P1, dagens dikt, sjöväder och nyheter i en salig röra, helt random liksom...