Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem

Har nu spelat ett antal timmar på switchen. Mest Mario.

Har ett ganska stort klagomål som Nintendo kan (men troligtvis inte kommer) lösa. Kontroller anpassade för vuxna. Kontrollerna är för små och jag får helt enkelt kramp efter en stund.

Det gäller även pro-controllern, men det är inte ett lika illa med den. Men i Mario ville jag gärna spela med lösa JoyCons (vad de nu kallar den configen) för att styra hatten, och jag köpte switchen huvudsakligen för att spela som handheld.

Önskar att de Nintendo kunde tillverka stora JoyCons för vuxna händer (och en större pro controller). Jag hade betalat för det för i övrigt är den en fenomenal liten maskin.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Har ett ganska stort klagomål som Nintendo kan (men troligtvis inte kommer) lösa. Kontroller anpassade för vuxna. Kontrollerna är för små och jag får helt enkelt kramp efter en stund.

Det gäller även pro-controllern, men det är inte ett lika illa med den. Men i Mario ville jag gärna spela med lösa JoyCons (vad de nu kallar den configen) för att styra hatten, och jag köpte switchen huvudsakligen för att spela som handheld.

Önskar att de Nintendo kunde tillverka stora JoyCons för vuxna händer (och en större pro controller). Jag hade betalat för det för i övrigt är den en fenomenal liten maskin.

Om du bläddrar någon sida bakåt i tråden finns en diskussion kring en adapter från Mayflash som gör att man kan använda vilka handkontroller man vill. Det i kombination med The Duke så lär till och med du få svårt att omfamna hela handkontrollen.

I det handhållna läget finns det inte mycket man kan göra om man ändå vill använda de 'inbyggda' kontrollerna men det finns ett par olika varianter på grepp, t.ex. denna.

Jag kan hålla med om att både pro controllern och joycons är aningen små men man får samtidigt ha i åtanke att målgruppen är allt från femåringar till fullvuxna män. Jag tycker dessutom att de har fått till det rätt bra, har du någonsin provat att spela på PSP eller PS Vita som riktar sig till en betydligt mer vuxen publik? Det är ingen angenäm upplevelse, åtminstone inte om du frågar mig.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

@ågren: Har faktiskt kollat på lite olika adaptrar. Vet inte vilken som diskuterades tidigare i tråden så jag ska kolla på det. Men de jag tittat på hittills har stora brister, tex att de analoga spakarna blir digitala eller att de inte stödjer olika funktion på vänster analog / d-pad.

Men som sagt, jag skulle betala för en kontroll som bara fungerar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Inaktiv

Finns ju egentligen inget som hindrar att fler kontroller kommer som ansluts direkt på Switchen. Själv hade jag gärna sett en delad Pro-kontroller. Lite förvånad att inget kommit ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns ju egentligen inget som hindrar att fler kontroller kommer som ansluts direkt på Switchen. Själv hade jag gärna sett en delad Pro-kontroller. Lite förvånad att inget kommit ännu.

Håller med. Hade varit grymt om det kom (köper direkt)!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Är det värt att slå till på Mario & Rabbids? Är ju fint pris på cdon.
Är svag för turbaserat men är rädd att det är nerdummat för mycket för min smak.
Så är det en utmaning även för oss äldre veteraner?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Köpte en Switch för lite över två veckor sedan och i slutändan så är jag väldigt nöjd med köpet. Några saker som verkade lite sämre var att joycon grip verkade vara allt för liten vid första anblick men när jag väl testade den för första gången så var det inget större problem. Har nu köpt en Xenoblade Chronicles 2 Pro Controller som är riktigt bekväm, tycker den sitter bra i handen och alla knappar är lätta att komma åt. Storleksmässigt så är den i princip lika stor som en PS4-kontroll vilket jag har sedan tidigare så jag blev van ganska snabbt.

En annan sak var att det inte finns något sätt att se om Switchen laddar eller är fulladdad utan att väcka den så att man får upp batteri-indikatorn. Eller är det något jag har missat?

Enda spelet jag har just nu är Mario + Rabbids, men ser fram emot att testa Mario Odyssey och Zelda: Breath of the Wild (har ett annat open world spel jag spelar just nu så får vänta med det) i framtiden samt lite olika indiespel som verkar göra sig oerhört bra på Switch.

Vill passa på att tacka alla som hjälpte till och svarade på alla frågor jag hade innan mitt köp samt för all information som delas här

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Skaparna bakom Celeste har sagt att även Towerfall ska komma till switch.

"But it's more important for us to move forward with Celeste and put all our energy into making it as good as possible before revisiting TowerFall again. We think fans of TowerFall will be surprised at how much we've improved and pushed ourselves to explore new creative territory in Celeste," Thorson said.

Källa

WorldNeverland Elnea Kingdom har lagt upp ett videoklipp från deras twitter att en version är på väg till switch.

Källa

Blazblue har fått ett datum nu 31 Maj i Japan och Asien samt 5:e Juni i NA. Spelet innehåller 20 karaktärer och du kan ladda ned ytterligare 20. För mer info om karaktärerna läs mer; här.

Uppdatering Suicide Guy kommer till e-shop.

Källa

Permalänk
Medlem

TowerFall kan jag tänka mig till switchen. Bra plattform för det spelet

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Håller med, men det är tyvärr inget nytt, så har det ju varit sen Nintendo Game Cube, kanske även N64 var på gränsen. Så det kan ju inte varit en chock för dig att även Switch följde samma stuk?

Pro kontrollerna brukar vara bättre anpassade men ändå lite på gränsen.

Förr sa man att anledningen var att man helt enkelt hade mindre händer i Japan men om det verkligen stämmer är jag inte insatt i.

Tyvärr så är det dåligt med väl fungerande alternativ till Switch. Visst kan man köpa USB emulatorer och liknande men ingen av dem verkar fungera perfekt.

Jag föredrar själv pro men jag håller med om att till Mario Odyssey så fyller joyCons en funktion som även pro har svårt för även om den har gyro.

Vi får hoppas att det kommer fler alternativ som dessutom är trådlösa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag är kortväxt och kontrollerna passar mig alldeles perfekt.. Gissar att jag är byggd ungefär exakt som en Japan Men sen, varför ska kontroller alltid vara gjorda för vuxna eller långväxta? Det mest rimliga vore naturligtvis att man släpper 2 versioner av konsolen, den ena kommer med en större kontroller så man kan välja och slipper köpa någonting i efterhand (men det är väl det som är tanken)..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Är det värt att slå till på Mario & Rabbids? Är ju fint pris på cdon.
Är svag för turbaserat men är rädd att det är nerdummat för mycket för min smak.
Så är det en utmaning även för oss äldre veteraner?

Jag ser inte mig själv som en veteran direkt, men har spelat lite X-com och Fire Emblem och kan direkt säga att de inte är på samma svårighetsgrad (har dock bara kommit till World 2 så ta det med en nypa salt). Det finns dock challenges som låses upp efter att du klarat storybitarna för varje värld och vissa av de kan vara ganska kluriga.

Det finns ingen perma death eller så, utan om en av dina karaktärer dör så blir de återupplivade efter fighten. Utöver det så är väl den största "nerdummningen" att det bara finns 0%(fiende bakom helcover och ej flankad), 50%(fiende bakom halvcover och ej flankad) och 100%(fiende i det öppna/flankad fiende) hit-rate så man slipper vissa frustrationsmoment som kan uppstå i X-com som att man missar när man har 98% hit-rate eller liknande.

Nya inslag är special effects (bounce, ink, honey, frozen, burn, vamp osv.) som på något sätt negativt påverkar din karaktär eller fienden, till exempel så gör honey att de inte kan röra sig nästa runda. Dessa special effects är kopplade till vilket vapen som används och har en viss, procentuell chans att inträffa vid varje attack.

Hoppas min förklaring hjälpte på något sätt, annars är väl en bra idé att kolla gameplay videor och bilda en uppfattning utifrån dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Håller med, men det är tyvärr inget nytt, så har det ju varit sen Nintendo Game Cube, kanske även N64 var på gränsen. Så det kan ju inte varit en chock för dig att även Switch följde samma stuk?

Har inte ägt en konsol sedan just Gamecube. Och då var jag i tonåren så jag har inte reflekterat över att kontrollerna är små.

Skrivet av Bemushroomed:

Jag är kortväxt och kontrollerna passar mig alldeles perfekt.. Gissar att jag är byggd ungefär exakt som en Japan Men sen, varför ska kontroller alltid vara gjorda för vuxna eller långväxta? Det mest rimliga vore naturligtvis att man släpper 2 versioner av konsolen, den ena kommer med en större kontroller så man kan välja och slipper köpa någonting i efterhand (men det är väl det som är tanken)..

Jag är inte heller speciellt storvuxen (173) och har inte direkt bamsehänder. Så det finns nog de som har större problem än vad jag har.
Just i den här diskussionen är det nog ingen som argumenterat för att alla kontroller ska vara för vuxna. De behöver inte ens släppa 2 versioner så som du förestår. Större kontroller man kan köpa till räcker.

Men vi kan släppa det nu. Det finns inga större kontroller att köpa och adaptrar fungerar mer eller mindre. Vi får se vad som händer i framtiden.

Visa signatur

~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Har inte ägt en konsol sedan just Gamecube. Och då var jag i tonåren så jag har inte reflekterat över att kontrollerna är små.

Aha, antar att jag var äldre då för jag kommer ihåg att man fick nästan knyckla ihop fingrarna under kontrollen. De gick liksom emot de två utstickande delarna som höll D-pad och den fula joysticken. Vet också att det var en del liv om just det när det släpptes.

Skrivet av Anaii:

Men vi kan släppa det nu. Det finns inga större kontroller att köpa och adaptrar fungerar mer eller mindre. Vi får se vad som händer i framtiden.

De kontrollerna som ex XBOX kör med verkar ju passa de flesta händerna? Ungarna som brukar spela här klagar iallafall aldrig på dem men visst de kanske inte är lika gnälliga som vi som är lite äldre

Adaptrar räknar jag bort i dagsläget då ingen av dem fungerar klockrent. Däremot är Nintendo Pro kontroller helt okay för mig, hade dock föredraget joy con då de fungerar bättre till Mario som sagt.

Vi får se vad som händer men jag misstänker att Nintendo kommer köra på sitt egna spår.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Legrand Legacy har lagt upp en ny trailer spelet ska komma Q1 2019.

Källa

Nekopara är ett spel där katter har en större roll...planeras komma Q3, 2018.

Källa

Vi som älskar fysiska utgåvor får också en nyhet Shaq Fu: A Legend Reborn finns att förhandsboka på engelska Amazon i fysisk variant, preliminärt datum 3 April.

Källa

SpiritSphere DX, e-shop kommer våren 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Långt ifrån alla har det problemet är viktigt att påpeka (vet att tex. Anders190 här i forumet har en som inte repar hans).

Att dockan kan skava på Switchen inträffar bara om den raka plattan på framsidan är något lite ihopböjd inåt/bakåt. Är tydligen stora variationsexemplar, så kan mycket väl hända att din är OK. Problemet är att toleranserna som Nintendo haft vid tillverkning av sina dockor inte har varit den mest noggranna. Därför varierar det mycket från ett exemplar till nästa.

Så här kan du enkelt testa om du fått en böjd docka, eller inte:

https://www.youtube.com/watch?v=ewz1BhLyjVU

Själv så har jag helt struntat i originaldockan, och flyttade istället elektroniken över till en snyggare och mer smidig portabel docka. Köpte en billigt på AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/Portable-Mini-DIY-Replacement...

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1BQP_SFXXXXauapXXq6xXFXXXC.jpg

Kan verkligen rekommendera en sådan. Både mer portabel, och du behöver aldrig riskera att repa Switchen (eller slita på skyddsglaset).

Så här ser den röda versionen ut som jag köpte, färdigmonterad sittandes på TV-bänken hemma hos mig i ett av TV/bio-rummen (skall köpa en till i ljusblått, då vi numera har två Switchar i familjen):

http://i67.tinypic.com/2ed00fb.jpg

En annan fördel jag hört (men inte kunnat verifiera själv, då jag aldrig använt medföljande dockan) är att det blir mindre varmt för Switchen. Spelar man CPU/GPU-intensiva spel en längre stund så behöver den enligt uppgift betydligt mer sällan throttla prestandan pga. värme. Detta då en sådan här mer öppen lösning skall ge en svalare spelkonsol än originaldockan (som tydligen kan ha en del problem med just värmeuppbyggnad och lite bristfällig kylning av Switchen inuti dockan).

Var det svårt att föra över tekniken till dockan? Eller var det bara att öppna Switchen med ett par skruvar och lossa "innanmätet" och flytta över?

Kul med bilder på hur det ser ut hos andra Switch-ägare!

Skrivet av Segge:

@Wallen
Telefonen (Galaxy S7 edge) snabbladdade mot batteriet. Den är specad för QC 3.0 så ska alltså funka med båda systemen. Stöder Switchen QC eller FC, borde väl det eftersom den laddar med mer är standard 1-2A/5V. Laddade den både i standby och under drift på en resa över jul och nyår. Råkades sätta kabeln i 1A uttaget på ett av mina äldre batterier när jag spelade, tyckte det gick lite fort från 15% till 5% så jag insåg misstaget och flyttade kabeln till 2A uttaget och fast jag fortsatte spela så ökade batteriet i switchen något. Så med 3A som CO powerbanken ger borde den ladda hyffast under drift, ska försöka göra några tester i helget, kan vara bra att vet då switchen åker med lite överallt men sitter mest i dock när det spelas hemma.

Hur lång är den kabel du använder från powerbanken? Vad som är bekvämt att sitta med när man spelar handhållet, om du nu inte har den placerad ståendes på ett bord?

Permalänk
Konsolgrävare

Efter 126732 deaths så klarade jag äntligen detta!

Dold text

Rekommenderar er alla starkt att skaffa Celeste!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Efter 126732 deaths så klarade jag äntligen detta!

Rekommenderar er alla starkt att skaffa Celeste!

Är det via Switchens vanliga inspelningsfunktion du gjorde det här klippet?
Flyttat till PC för att sedan göra om klipp till GIF via EZGIF-sajten?

Edit: Har inte koll på spelet, men med tanke på så många "deaths" får jag väl säga - imponerande tålamod!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Swe.Stars:

Är det via Switchens vanliga inspelningsfunktion du gjorde det här klippet?
Flyttat till PC för att sedan göra om klipp till GIF via EZGIF-sajten?

Edit: Har inte koll på spelet, men med tanke på så många "deaths" får jag väl säga - imponerande tålamod!

Spelade in klippet med Switchens vanliga inspelningsfunktion och postade det på Twitter, sen converterade om videon till en gif via den sajten!

Spelet är ett nytt plattformsspel som är otroligt svårt. Man ska vara beredd på att dö många gånger för att lära sig av sina misstag!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Spelade in klippet med Switchens vanliga inspelningsfunktion och postade det på Twitter, sen converterade om videon till en gif via den sajten!

Spelet är ett nytt plattformsspel som är otroligt svårt. Man ska vara beredd på att dö många gånger för att lära sig av sina misstag!

Sugen på det samt Earths Dawn i senaste uppdateringen men tänkte vänta lite med Celeste.

Om du inte spelat VVVVVV är det värt att ta en närmare titt på. Ganska säker att spelet släpptes på Switch i höstas.

Permalänk
Medlem

@anon5930 såg att US shoppen hade Earths Dawn för $5 för någon dag sedan, kollade trailer men såg direkt att jag skulle störa mig på spelets stela animationer. 75% off direkt var annars en rätt bra deal.

Edit: länk https://www.nintendo.com/games/detail/earth-wars-switch

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Om du inte spelat VVVVVV är det värt att ta en närmare titt på. Ganska säker att spelet släpptes på Switch i höstas.

Klarade ut det på mitt 3DS. Diggade det verkligen! Men blir nog inte att köpa det igen dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Var det svårt att föra över tekniken till dockan? Eller var det bara att öppna Switchen med ett par skruvar och lossa "innanmätet" och flytta över?

Ja, det var bara en himla massa skruvande. Var en 20-25 skruvar ungefär (om jag minns rätt), så lite att hålla reda på var de skulle sitta (men märks rätt bra på passform/längs vad som passar).

Tog väl en ca kvart av ganska intensivt skruvande, inklusive att fått ihop original Nintendo-dockan igen (utan kretskort), men det var ganska enkelt i sig.

Följde med en QR-kod till en YouTube-video som visade hur man skulle skruva och flytta kabel (men jag körde själv på "upptäcksfärd" för det var roligare). Kan leta upp den och posta länk om du vill. Både skruvmejslar (två olika, för olika skruvhattar), och extraskruvar följde med i paketet också (även om det egentligen inte hade behövts).

Har faktiskt nyligen beställt en till (då vi numera har två Switchar i familjen), och passade på att beställa lite annat smått och gott från Kina och AliExpress igår. Ville passa på att få iväg paketen innan det kinesiska nyåret börjar om 1-2 veckor, och förhoppningsvis även få hit alla paketen innan PostNord börjar med deras adminavgifter och moms/tullavgifter.

lagt till instruktionsvideo
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tack för tipset! Ska nyttja det själv framöver. Smidigt!

Skrivet av martinot:

Ja, det var bara en himla massa skruvande. Var en 20-25 skruvar ungefär (om jag minns rätt), så lite att hålla reda på var de skulle sitta (men märks rätt bra på passform/längs vad som passar).

Tog väl en ca kvart av ganska intensivt skruvande, inklusive att fått ihop original Nintendo-dockan igen (utan kretskort), men det var ganska enkelt i sig.

Följde med en QR-kod till en YouTube-video som visade hur man skulle skruva och flytta kabel (men jag körde själv på "upptäcksfärd" för det var roligare). Kan leta upp den och posta länk om du vill. Både skruvmejslar (två olika, för olika skruvhattar), och extraskruvar följde med i paketet också (även om det egentligen inte hade behövts).

https://www.youtube.com/watch?v=e04RZgJKcYc

Har faktiskt nyligen beställt en till (då vi numera har två Switchar i familjen), och passade på att beställa lite annat smått och gott från Kina och AliExpress igår. Ville passa på att få iväg paketen innan det kinesiska nyåret börjar om 1-2 veckor, och förhoppningsvis även få hit alla paketen innan PostNord börjar med deras adminavgifter och moms/tullavgifter.

Stort tack för det detaljerade svaret! Känns säkrare nu. Kommer inte in på AliExpress just nu, men vad fick du/får du betala för den "nya" dockan"?

Skulle också vilja dölja kablarna "bakåt", men på din privata bild minns jag inte att några kablar/laddkabel stack ut ur dockan till vänster? Än en gång - tack för både länkning och bra beskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Stort tack för det detaljerade svaret! Känns säkrare nu. Kommer inte in på AliExpress just nu, men vad fick du/får du betala för den "nya" dockan"?

Skulle också vilja dölja kablarna "bakåt", men på din privata bild minns jag inte att några kablar/laddkabel stack ut ur dockan till vänster? Än en gång - tack för både länkning och bra beskrivning

Ca. 80 kr med frakt.

Tyvärr så är nackdelen med att ta original-elektroniken/kretskortet att kontakterna, och därmed även kablarna, hamnar ut på vänstersidan och högersidan. På bilden så ser man hur min laddkabel och HDMI-kabel kommer ut på vänstersidan om Switchen (numera så har jag även en USB-RJ45/LAN-adapter där), och sedan i en av USB2-portarna på högersidan så sitter min Mayflash BT/USB-adapter.

Jag kan ta en ny bild när jag kommer hem ikväll utan att Switchen sitter i dockan, så ser man detta bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur stor är egentligen risken att Nintendo ändrar på sin docka så att andra docker inte längre fungerar? Allt den gör är väl att agera USB hub och skickar ut bild/ljud via HDMI? Båda av dem är en standard och ändringar där känns ju märkligt. Dessutom skulle det innebära att själva konsolen kan ändra på firmwaren i dockan vilket inte känns självklart.

Däremot om man flyttar över sin elektronik så måste man öppna Nintendo dockan vilket bör innebära att garantin är bruten?

Personligen söker jag efter en docka som laddar joy-cons och pro controllers. Det hade ju inte varit dumt om den även kan ladda och skickar vidare bild och ljud till TVn. Det närmsta jag hittat som fått bra omdöme är denna : https://www.amazon.de/Nintendo-Switch-Controller-Charger-Char...

Nackdelen är att det inte egentligen är en docka för basenheten utan bara en laddstation.

visst kan man ladda joy-cons i basenheten men det känns lite onödigt att slita på basenheten om man ändå alltid har den sittande i dockan.

En sak jag funderat över, batteri mår oftast inte bra av att laddas hela tiden vilken den lär göra när den står i dockan. Normalt får man bara 1 års garanti på batteri och används de frekvent så håller de kanske okay 2-3 år med lite tur. Nu ser jag ju att det är ganska enkelt att byta batteri men jag vet inte hur lätt det är att få tag på ett Nintendo original? Att köpa 3dje parts batteri känns ju inte som ett alternativ med tanke på hur mycket problem sådana ställt till med i mobiltelefoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

En sak jag funderat över, batteri mår oftast inte bra av att laddas hela tiden vilken den lär göra när den står i dockan.

Detta var ett problem förr, men med dagens batteriteknik är det inget problem. Det är i själva verket bättre för att Li-ion batteri att laddas lite hela tiden, och moderna enheter sköter normalt batteriet smart. Däremot gillar de inte värme särskilt mycket, det kommer troligtvis vara det som kommer påverka batteriet i en Switch mest under dess livstid. Så egentligen bör man ta ur batteriet när det inte används, men det är ju lite opraktiskt i en Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta var ett problem förr, men med dagens batteriteknik är det inget problem. Det är i själva verket bättre för att Li-ion batteri att laddas lite hela tiden, och moderna enheter sköter normalt batteriet smart. Däremot gillar de inte värme särskilt mycket, det kommer troligtvis vara det som kommer påverka batteriet i en Switch mest under dess livstid. Så egentligen bör man ta ur batteriet när det inte används, men det är ju lite opraktiskt i en Switch.

Men visst är det fortfarande litiumbatteri man använder? Man kan väl aldrig komma ifrån att de bara tål en viss del cykler då det är en fysisk begränsning? Har man en bärbar dator som används som en stationär i dockan så är det vad jag vet fortfarande rekommenderat att ta ut batteriet? Jag har själv råkat ut för just detta, batteriet blev helt slut efter 1 år men ja, det var ju par år sen nu, dock var det ett litiumbatteri.

Det kom ut ny information för några månader sen där man sa att man skulle hålla sig mellan 40-80% för att batteriet(åter igen litiumbatteri) skulle hålla så länge som möjligt. Vad jag kan läsa mig till så stämmer det ganska bra.

Dock är det inte nämnvärt farligt att ex ladda mobilen över natten då du kopplar loss den och använder den större delen av dagen utan vidare laddning.

I mitt fall kommer jag ha enheten i dockan mer eller mindre alltid.

Nu verkar det som sagt inte så svårt att byta batteri. Antar att det återstår att se hur bra det verkligen håller i längden. Jag har ju en Wii U bas kontroll som har ståt i sin docka några år och den uppfattar jag som att bettleriet håller relativt dåligt i men jag kan göra ett test och se. Vad jag kunnat hitta så är det iallafall ett litiumbatteri i den kontrollen och det ska vara ganska enkelt att både byta och få tag på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men visst är det fortfarande litiumbatteri man använder? Man kan väl aldrig komma ifrån att de bara tål en viss del cykler då det är en fysisk begränsning? Har man en bärbar dator som används som en stationär i dockan så är det vad jag vet fortfarande rekommenderat att ta ut batteriet? Jag har själv råkat ut för just detta, batteriet blev helt slut efter 1 år men ja, det var ju par år sen nu, dock var det ett litiumbatteri.

Ja, det är Li-ion batterier som används till det mesta nu för tiden. De tål som du säger bara ett visst antal laddcykler, likt de flesta uppladdningsbara batterier. Men det är bättre för ett Li-ion batteri att laddas lite hela tiden, än att laddas ur helt och sen laddas upp om och om igen. Se t.ex. denna sida som tar upp just detta.

Och ja, det är bättre att ta ur batteriet ur en bärbar om man inte ska använda det, men då mer p.g.a. den nämnda värmen än att det laddas hela tiden. Batterier i just bärbara datorer blir ju väldigt utsatta för värme.

Skrivet av Neon:

Det kom ut ny information för några månader sen där man sa att man skulle hålla sig mellan 40-80% för att batteriet(åter igen litiumbatteri) skulle hålla så länge som möjligt. Vad jag kan läsa mig till så stämmer det ganska bra.

Det är ingen ny information, att Li-ion batterier inte mår bra av att laddas ur helt eller att överladdas har väl varit känt sen de uppfanns. Ska man lagra ett Li-ion batteri under längre tid så bör man ladda det till ~50% och sen lägga det på ett svalt ställe. Men moderna enheter sköter som sagt sånt smart, och "ljuger" för användaren (d.v.s. när en enhet säger att batteriet är 100% laddat så är det egentligen inte 100%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är Li-ion batterier som används till det mesta nu för tiden. De tål som du säger bara ett visst antal laddcykler, likt de flesta uppladdningsbara batterier. Men det är bättre för ett Li-ion batteri att laddas lite hela tiden, än att laddas ur helt och sen laddas upp om och om igen. Se t.ex. denna sida som tar upp just detta.

Och ja, det är bättre att ta ur batteriet ur en bärbar om man inte ska använda det, men då mer p.g.a. den nämnda värmen än att det laddas hela tiden. Batterier i just bärbara datorer blir ju väldigt utsatta för värme.
Det är ingen ny information, att Li-ion batterier inte mår bra av att laddas ur helt eller att överladdas har väl varit känt sen de uppfanns. Ska man lagra ett Li-ion batteri under längre tid så bör man ladda det till ~50% och sen lägga det på ett svalt ställe. Men moderna enheter sköter som sagt sånt smart, och "ljuger" för användaren (d.v.s. när en enhet säger att batteriet är 100% laddat så är det egentligen inte 100%).

Men visst blir även Switchen varm, det är på sätt och vis en bärbar dator? Jag har inte haft min Switch så länge men igår när jag skulle göra något vid dockan där konsolen satt så märkte jag att själva enheten var ganska varm?

När batteriet i datorn la ner så förklarade man det med att batteriet laddades upp till 100% gick ner till 99%, gick upp till 100% igen och varje sådan gång räknades som en cykel vilket gjorde att batteriets kapacitet blev sämre över tiden. Jag har dock en viss aning om att jag också läst vid senare tillfälle att man kommit fram till ett vis att minska dessa cykler även om batteriet laddas upp.

Man kan uppenbarligen detta för dåligt.

Visa signatur