Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Har ju tappat 60% sedan toppen och faller som en sten fortfarande. Så festen är nog över för denna gång. Men visst kan typ Ether hålla sig relativt bra i värde. ligger ju fortfarande positivt jämför med 1-2 månader sedan även efter -25% idag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Here we gooooo!

icon 3,75 -> 4,5 på några min
Eth 750 -> 890 på några min

Kan vara på G upp nu, Så sjukt mycket köpordrar.

Men troligtvis stabilisering (tillägg) först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

@Frispel:

Jo, men de har ju inga problem att hitta köpare på de här nivåerna om man säger så.

Brr...tittade på gdax nu när den gick upp igen, snacka om att någon med ekonomiska muskler manipulerar marknaden totalt. Priset sjunker då det är färre köpare än säljare, sedan börjar någon köpa upp ordentligt, folk hakar på trenden uppåt och kursen går upp 10% på några minuter. Säga vad man vill, men detta är så långt ifrån en riskfri och hälsosam marknad man kan komma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Brr...tittade på gdax nu när den gick upp igen, snacka om att någon med ekonomiska muskler manipulerar marknaden totalt. Priset sjunker då det är färre köpare än säljare, sedan börjar någon köpa upp ordentligt, folk hakar på trenden uppåt och kursen går upp 10% på några minuter. Säga vad man vill, men detta är så långt ifrån en riskfri och hälsosam marknad man kan komma...

Ja exakt. Några med rejäla tillgångar trissar upp så andra hakar på. Sedan säljer dom och får 10% avkastning för en dags arbete.

Någon generell trend vändning är detta inte.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Ja exakt. Några med rejäla tillgångar trissar upp så andra hakar på. Sedan säljer dom och får 10% avkastning för en dags arbete.

Någon generell trend vändning är detta inte.

Detta är det underbara, 40 miljarder dollar ändring på under en timma. Det justerar valutorna och ger en bra överblick. Det kommer troligvis inte börja gå uppåt, det kommer stabiliseras först. Men det är nu man ser vart transaktioner görs.

Tex trade'as ethereum mer än bitcoin på GDAX vilket är väldigt intressant att se.

Permalänk
Medlem

Fortsätter klättra någorlunda stadigt, menar ni att det skulle stabilisera sig runt 1100 USD först ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, det gäller att hålla i sig när elefanterna dansar. Såg säljordrar på 37 respektive 40 BTC som gick för 7500, två sekunder senare ligger kursen över 8000. Då kan man inte ha någon bra känsla i magen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jo, det gäller att hålla i sig när elefanterna dansar. Såg säljordrar på 37 respektive 40 BTC som gick för 7500, två sekunder senare ligger kursen över 8000. Då kan man inte ha någon bra känsla i magen.

Beror på hur det utvecklas framöver, fortsätter det nedåt så tror jag man är glad att man klev ur när man gjorde, även om kursen gick upp minuterna efter man sålde

Permalänk
Medlem

@Frispel: He he, förvisso. Man vet ju inte heller, de kanske köpte för 1000 dollar och tänkte att det var läge att säkra upp. Det var så ironiskt bara att den tvärvände precis efter det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Detta är det underbara, 40 miljarder dollar ändring på under en timma. Det justerar valutorna och ger en bra överblick. Det kommer troligvis inte börja gå uppåt, det kommer stabiliseras först. Men det är nu man ser vart transaktioner görs.

Tex trade'as ethereum mer än bitcoin på GDAX vilket är väldigt intressant att se.

https://coinmarketcap.com/currencies/bitconnect/

Som jag nämnde i en tidigare tråd när alla lämnar det sjunkande skeppet och det kraschar på riktigt så spelar det ingen roll om marketcap är 400 miljarder $ för när de första 15-20% tagits ut är värdet på resterande i princip 0$.

Att bitcoin skjuter upp på bara några minuter kanske inte heller bör ses som något positivt utan mer en extremt manipulerad och oreglerad marknad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

https://coinmarketcap.com/currencies/bitconnect/

Som jag nämnde i en tidigare tråd när alla lämnar det sjunkande skeppet och det kraschar på riktigt så spelar det ingen roll om marketcap är 400 miljarder $ för när de första 15-20% tagits ut är värdet på resterande i princip 0$.

Att bitcoin skjuter upp på bara några minuter kanske inte heller bör ses som något positivt utan mer en extremt manipulerad och oreglerad marknad.

Du är i din egen bubbla, därför ser du allt så.

Jag skulle vilja trycka in informationen om Giga-applikationer i blockkedjor, decentralicerade exchanges m.m. men det är alldeles för mycket.

Kan bara säga att hade du suttit på min information så skulle du förstå.
Men det är för mycket för anti-personer att ta in för det krävs enormt mycket läsande.

Vet inte hur jag ska undvika att låta dryg eller okunnig i dina ögon men det är bara för mycket information så jag blir galen, haha...

Permalänk
Avstängd

decentralicerade exchanges skulle du gärna kunna förklara hur de fungerar, tex hur får jag mina 100kr jag har på mitt bankkonto till bitcoin via en sådan exchange?

Det är också allmänt kännt att 1% av crypto communityn kontrollerar 99% av alla bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

decentralicerade exchanges skulle du gärna kunna förklara hur de fungerar, tex hur får jag mina 100kr jag har på mitt bankkonto till bitcoin via en sådan exchange?

Det är också allmänt kännt att 1% av crypto communityn kontrollerar 99% av alla bitcoin.

umpf... har du någon källa som styrker ditt påstående?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

umpf... har du någon källa som styrker ditt påstående?

Var länge sedan jag läste det.

https://www.zerohedge.com/news/2017-09-19/cryptocurrency-conc...

Här är en artikel som säger att det är 4% av alla adresser som äger nästan alla bitcoin men det är nästan lika illa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Bitcoin har inte med något att göra (*). Det är en döende valuta.

När du får betalt i NEO för utfört jobb. När du får veckopeng i NEO. När folk vill köpa din begagnade dator för NEO, så kan du köpa valfri valuta på en decentralicerad exchange utan att någon kan se vad du köper, vem du skickar till, vad du skickar till etc.

Decentralicerad exchange, dvs en exchange som inte behöver dela med sig av information till skatteverk osv.

Precis som att du idag går till ett växelkontor med SEK för att få USD, men istället går du till en Decentralicerad exchange, dvs ingen specifik server eller företag.

Decentralicerade exchangen kan alltså inte bli hackad, som alla dagens exchanges blir titt som tätt. 1000000% säkerhet mao.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcm:

Bitcoin har inte med något att göra (*). Det är en döende valuta.

När du får betalt i NEO för utfört jobb. När du får veckopeng i NEO. När folk vill köpa din begagnade dator för NEO, så kan du köpa valfri valuta på en decentralicerad exchange utan att någon kan se vad du köper, vem du skickar till, vad du skickar till etc.

Decentralicerad exchange, dvs en exchange som inte behöver dela med sig av information till skatteverk osv.

Precis som att du idag går till ett växelkontor med SEK för att få USD, men istället går du till en Decentralicerad exchange, dvs ingen specifik server eller företag.

Decentralicerade exchangen kan alltså inte bli hackad, som alla dagens exchanges blir titt som tätt. 1000000% säkerhet mao.

Utöver detta kan du även utföra jobb som Pizzaonline, Ubertaxi i blockkedjan och få betalt i exchangen. Man kan alltså göra microjobb, precis som 40% av USA's marknad ser ut.

Livskvalitet. Vill du ut och köra ubertaxi så gör du det och får betalt i valfri valuta. Allt i blockkedjan.
Inga mellanhänder, ingen som ser något eller rör något. Du är ditt eget företag.

Man går från 9 till 5 jobb till detta, livskvalitet som det ska vara. Fri marknad.

Permalänk

@Xcm:

Låter som en asbra idé det du. Vilka samhällen skulle inte kollapsa på 5 sekunder om alla körde så?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Kan vi inte hålla någon slags rimlig nivå på uttalanden iallafall?
Alla borde ha lärt sig 2018 att INGET är 100% säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Kan vi inte hålla någon slags rimlig nivå på uttalanden iallafall?
Alla borde ha lärt sig 2018 att INGET är 100% säkert.

Bruteforce med kvantdatorer är proof. Det är enda lösningen för att bryta blockkedjan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

@Xcm:

Låter som en asbra idé det du. Vilka samhällen skulle inte kollapsa på 5 sekunder om alla körde så?

Vadå? Kontanter har fungerat i alla tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Bruteforce med kvantdatorer är proof. Det är enda lösningen för att bryta blockkedjan.

Det är precis där misstaget ligger.
Det är inte ENDA lösningen utan ENDA KÄNDA lösningen. Det finns en milsvid skillnad här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Det är precis där misstaget ligger.
Det är inte ENDA lösningen utan ENDA KÄNDA lösningen. Det finns en milsvid skillnad här.

Den enda lösningen är att bryta blockkedjan, annars hade Bitcoin definitivt blivit hackat och förstörd dom senaste 8 åren.

Hela världens elite sitter dagligen och har en helt öppen kod framför sig. Varför tror du inte det hänt?

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Den enda lösningen är att bryta blockkedjan, annars hade Bitcoin definitivt blivit hackat och förstörd dom senaste 8 åren.

Hela världens elite sitter dagligen och har en helt öppen kod framför sig. Varför tror du inte det hänt?

Var ju inte länge sedan någon hittade en bug i Ethereum som vaskade typ $200M

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Var ju inte länge sedan någon hittade en bug i Ethereum som vaskade typ $200M

Du menar smart-kontraktet som var dåligt gjort. Pengarna som skickades till ICO kunde gå till dom.

Då blev det fork till ethereum classic och folk fick tillbaka sina pengar.

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Du menar smart-kontraktet som var dåligt gjort. Pengarna som skickades till ICO kunde gå till dom.

Då blev det fork till ethereum classic och folk fick tillbaka sina pengar.

Nej, jag menar:

https://www.theregister.co.uk/2017/11/16/parity_flaw_not_fixe...

Nu var det väl visserligen i någon wallet-software, men ändå.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Var länge sedan jag läste det.

https://www.zerohedge.com/news/2017-09-19/cryptocurrency-conc...

Här är en artikel som säger att det är 4% av alla adresser som äger nästan alla bitcoin men det är nästan lika illa det.

Ett tips från coachen, källkritik samt tro inte på allt du läser. Det finns flera stora "valar" ute i BTC havet, men även om koncentrationen är hög så medför volatiliteten en good enough spridning på marknaden.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

[...]

Satte ihop två olika inlägg. Har några allmänna tankar kring logiken som förs, lite av gabriel15 men främst i artikeln som citerades.

Om vi bara skippar första siffrorna som är påhitt och andra siffrorna från artikeln som är omöjligt att verifiera*, och fokuserar på resten så har vi två vilt skilda påståenden. För att använda ett annat mer världsligt (läs: relaterbart) exempel:

"Vi alla vet att 1% av befolkningen gör 99% av brotten"
och
"Det visar sig att 96% av alla brott sker i 4% av alla bostäder"

Som du kanske förstår, ena har inget med den andra att göra, där första är svårsmält medan den andra kan vara möjlig. Sidnot, 1%-exemplet låter (oavsiktligt) som en typ av meningsmotståndare (jag tror de flesta vet vilka jag syftar på) folk i allmänhet har svårt att ta seriöst, så man kanske vill undvika den typen av retorik endast av den anledningen.

---

* = Det är några saker jag undrar över efter jag läste länken.
1) Räknas Satoshis plånbok med? Det borde den inte. Estimates jag läst sätter han runt 1m-1,6m BTC (~5-8% av all BTC exkl. de som tappas bort över tid, och inkl. de miljontals framtida BTC som ej existerar ännu). Här är en gammal goding som sätter hans BTC runt 1m. Detta förutsätter att han bara har en enda plånbok dvs. Hade jag varit honom hade jag bara gått över till en ny plånbok när han gick underground.
2) Hur stor andel tar exchanges? Jag tänker det borde vara en majoritet bara där.
2.1) Delade plånböcker och cold storage?
3) Div. odefinierade definitioner.
4) Saxat från länken:

Citat:

1% of the addresses control half the entire market

Gäller inte samma med fiat f ö? Dvs 1% av personer (och inte konton då de lär ha åtminstone en handfull var i snitt).

5) Relaterat till 2.1 och 4, då exempelvis Electrum som är en av de största plånböckerna för BTC ger dig typ 20 adresser(vare sig du vill eller ej). Innebär det att endast 5% av dina tillgångar ägs av en person (dvs dig)? Ännu värre är om du sprider ut dina BTC över flera konton då det inte går att separera dessa från individer som bara har ett konto var med liknande mängd tillgångar.

Kort och gott, för att göra en sådan undersökning måste man göra på tok för många antaganden för att få vettiga siffror. Det är väl lite som att publicera statistik på kompetens i landet och basera siffrorna exklusivt på påståenden på inskickade CVn. Det går inte.

Permalänk
Avstängd

Ja det är en väldigt intressant fråga jag tror att exchanges har en stor del samtidigt som en "stor del" kan innebära några %.
Många "early adopters" har nog flera wallets och förmodligen redan sålt av en hel del och lever i lyx idag.

Finns många coins där de som ligger bakom också minar en massa coins i förväg så att de ska äga en väldigt stor del av alla coins som finns så altcoins är förmodligen ännu värre och man bör nog ta ganska många med en nypa salt och vara väl påläst innan man ger sig in på dem.

Han som skapade silkroad kommer sitta inne hela sitt liv vad hände med hans 6-700 000st bitcoins t.ex man inte lyckades ta?
Eller den roliga snubben som startade en svensk bitcoinexchange som omsatte flera miljarder som tyckte det var onödigt att bokföra och som tragiskt nog tog livet av sig.

Är nog bara Xcm som har svaret på dessa frågor...

Jag är ingen självutnämnd kryptoguru men innan man investerar i något är det inte bra att veta så mycket som möjligt om vad det är man investerar i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Utöver detta kan du även utföra jobb som Pizzaonline, Ubertaxi i blockkedjan och få betalt i exchangen. Man kan alltså göra microjobb, precis som 40% av USA's marknad ser ut.

Livskvalitet. Vill du ut och köra ubertaxi så gör du det och får betalt i valfri valuta. Allt i blockkedjan.
Inga mellanhänder, ingen som ser något eller rör något. Du är ditt eget företag.

Man går från 9 till 5 jobb till detta, livskvalitet som det ska vara. Fri marknad.

Jag tror skatteverket har lite att tycka till om gällande detta vilket de redan gör, nåja ska bli superintressant att följa vart krypton tar vägen om säg en 10 år, själv är jag för feg för att investera i något jag personligen inte tror på, investera över huvud taget för den delen

Permalänk
Medlem

Det är ju mest ett bussword, "decentraliserad exchange".
Kommer inte bli billigare, säkrare, snabbare och bättre. Folk gör inte saker utan att vinna på det själva.