Investeringstråden för kryptovalutor

Permalänk
Skrivet av Frispel:

@Delarium

Oavsett vad Xcm skriver så bör du vara beredd på att kursen kan fortsätta nedåt och räkna på det. Vid vilken kurs är det inte längre värt det? Är du ok med att köpa ett nytt grafikkort även din eventuella vinst inte täcker inköpskostnaden? Det är en klar möjlighet som man bör vara beredd på.

Absolut är jag införstådd i riskerna med att investeringar av denna typ som möjligtvis inte ens ger mig ROI någonsin. Men för att kunna vinna måste man våga satsa, är min devis.
I värsta fall har jag ett gamingkort till min PC, alt får jag sälja det till någon annan. Just nu verkar tillgången på grafikkort inte vara jättegod.
Plan B kan också vara minea något annat än ETH.

Låt säga jag köper ett kort för 4tkr, övrig hårdvara fungerar för tänkt ändamål. Är det oskäligt att tro mining+el av ETH skulle kunna ge ROI på 6 månader? Ingen kan förutse framtiden förstås, vi håller oss till "medveten" spekulation.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Även om hela världen av någon totalt outgrundlig anledning går över till att endast ahvända krypto så kommer företag fortfarande att vilja handla med Sverige då det finns pengar att tjäna. Då kommer man helt enkelt att växla mellan krypto och sek istället för exempelvis dollar och sek. Precis som man gör nu när man handlar med utlandet. Blir annars lite fundersam på hur du annars tänkte använda dina 100% krypto till vardags i det bakåtsträvande Sverige där man bara använder sek?

Samtidigt återkommer frågan: hur kommer länderna som går över till krypto att hantera alla problem som uppstår med den kroniska deflation som det skulle att innebära att gå över till någon av de nuvarande kryptovalutorna? Några tankar kring detta? Eller om alla andra tänkbara makroekonomiska effekter? Skatter osv?

Jag har också tänkt på vilka konsekvenser deflation (enligt KPI) får. Men jag har inte kommit fram till något. Dock så kan man fundera på om det bästa systemet är när alla centralbanker gör samma saker, som idag. Följande text av Nassim Nicholas Taleb är intressant:
https://medium.com/opacity/bitcoin-1537e616a074

"What makes it worse is that all central banks operated under the same model, making it a perfect monoculture."
fastnar i mitt huvud.

Det kanske är bra att det finns olika sorters system, så vi inte blint förlitar oss på ett sorts system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Japan då? Estland håller också på att övergå till egen cryptovaluta.
Japan har sagt att man måste anpassa sig i tid.

Japan? Landet där det förekommer att affärer fortfarande inte tar kort, där utländska kort i princip inte funkar alls. Med 4,5+ miljoner drickaautomater som bara tar mynt, där mynttelefoner fortfarande finns och där kontanter med fördel används i överallt. Landet där man är mer begränsad utan kontanter än utan kort i Sverige.

Att Japan skulle leda skiftet är mindre sannolikt än ett skifte i sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spuffy:

Japan? Landet där det förekommer att affärer fortfarande inte tar kort, där utländska kort i princip inte funkar alls. Med 4,5+ miljoner drickaautomater som bara tar mynt, där mynttelefoner fortfarande finns och där kontanter med fördel används i överallt. Landet där man är mer begränsad utan kontanter än utan kort i Sverige.

Att Japan skulle leda skiftet är mindre sannolikt än ett skifte i sig.

Och varför är det så? För att i Asien till stor del har folk fortfarande inte råd att ha bankkort.
Folk i Sverige tar förgivet att det är länder som inte tar kort, när i huvudsak kort och bankkontot är för dyrt för folket att ha.

Ännu en marknad för kryptovalutor, du behöver inte betala för att låna ut pengar till en bank.

F.ö har majoriteten av Kinas Majning och exchanges flyttat till japan. Sydkorea och Japan är som ler och långhalm, dom tävlar ständigt om vem som är först med ALLT.

Går Japan fram så kan jag garantera dig att Sydkorea tar upp kampen med dom. Dessa 2 länder är dom mest utvecklade länderna i världen snudd på.

Permalänk
Avstängd

Att tillägga är att många glömmer bort hur länge vi har haft kontanter.

Kontanter har ALLTID fungerat och även samtliga länder.

Cryptovalutor är i grunden kontanter i digital form.
Digitala valutor som SEK/EUR/USD är Kontanter i Digital form som baseras på ett värde som kan krasha beroende på hur ett land går ekonomiskt/finansiellt.

Att ha en valuta (som är världens grund) som baseras på hur inkompetenta personer styr ett land är livsfarligt i min mening. Då ser jag hellre svarta pengar som en mindre fara för samhället.

Sverige är ju solidariskt, så det är klart att det inte blir någon fara då alla vill betala skatt. Eller?
Enligt politikerna så är det ju så, och därför ger dom bort pengar på överflödig invandring eller bidrag till länder i Europa som inte kan sköta sin ekonomi.

Sverige, världen, och människor är INTE solidariska. Så Staten i sverige SKA inte slänga bort pengar, därför välkomnar jag Cryptovalutor, samt möjligheten att rösta i tex med BankID om stora punkter inom politik.

Företag kommer alltid vara en ekonomisk stapel i länder och med tvång om att redovisa in/utgifter så kommer skatten kunna tas därifrån.

Moms på varor är också en grej man inte kommer undan.

Skattehantering är inget problem om man ger det en ärlig chans från staten. Men man är greedy efter hela kakan. Dom vill inte ha 100% makt, dom vill ha 510% makt.

Permalänk

Jag hade verkligen för avsikt att inte kommentera mer men nu kliar det för mycket i fingrarna. XCM drivs klart och tydligt av ideologiska skäl till att investera i krypto och det är givetvis fine och upp till var och en men trots att vi tidigare hade en rätt hygglig diskussion gällande risk och förmåga att vara säker på sin sak så fortsätter du hävda, gentemot personer som är osäkra på sin investering, att saker och ting kommer gå si och så. Förstår du verkligen inte hur dumt det är? Och att samtidigt be mod om att ta bort kommentarer beträffande risk är helt absurt. Det är en nyckelkomponent i ALL investering - det handlar inte om huruvida man är för eller emot krypto som investering. Det är detsamma som om man bara skulle prata träning och ej kost med någon som vill gå ner i vikt. Det är två sidor av samma mynt.

Helt ärligt så måste jag säga att det mesta du skrivit hittills och din uppmaning till mod tyder på att du absolut inte kan någonting om investeringar. Om du har tjänat pengar på krypto så beror det till 100% på tur och du kommer med stor sannolikhet få ge upp väldigt mycket av den vinst du gjort då du alltid kommer hävda att de går upp och att man ska "köpa dippen". Med andra ord - sjunker skeppet kommer du och alla som tar rygg på dig förlora mycket pengar då ingen exit-strategi finns

Till de nya som läser tråden: Ta till er det ni känner för men gör er egna analys och var extremt skeptiska till personer som påstår sig kunna se in i framtiden.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Algstrand:

Jag hade verkligen för avsikt att inte kommentera mer men nu kliar det för mycket i fingrarna. XCM drivs klart och tydligt av ideologiska skäl till att investera i krypto och det är givetvis fine och upp till var och en men trots att vi tidigare hade en rätt hygglig diskussion gällande risk och förmåga att vara säker på sin sak så fortsätter du hävda, gentemot personer som är osäkra på sin investering, att saker och ting kommer gå si och så. Förstår du verkligen inte hur dumt det är? Och att samtidigt be mod om att ta bort kommentarer beträffande risk är helt absurt. Det är en nyckelkomponent i ALL investering - det handlar inte om huruvida man är för eller emot krypto som investering. Det är detsamma som om man bara skulle prata träning och ej kost med någon som vill gå ner i vikt. Det är två sidor av samma mynt.

Helt ärligt så måste jag säga att det mesta du skrivit hittills och din uppmaning till mod tyder på att du absolut inte kan någonting om investeringar. Om du har tjänat pengar på krypto så beror det till 100% på tur och du kommer med stor sannolikhet få ge upp väldigt mycket av den vinst du gjort då du alltid kommer hävda att de går upp och att man ska "köpa dippen". Med andra ord - sjunker skeppet kommer du och alla som tar rygg på dig förlora mycket pengar då ingen exit-strategi finns

Till de nya som läser tråden: Ta till er det ni känner för men gör er egna analys och var extremt skeptiska till personer som påstår sig kunna se in i framtiden.

Gör alltid er egen analys. Frågar ni mig så får ni svar. Jag är ingen gud, men jag läser, tillsammans med min grupp, hela dagarna, och investerar därefter.

Som sagt, för personer utifrån kan det uppfattat som dumstridigt eller envist, impulsivt, eller vad som helst.

Jag har gjort mina riskkalkyler nogrannare än när jag investerade i aktier tidigare. Högre vinster, annorlunda risker.
Hur jag uttalar mig, enkelt, rakt och kanske enformigt, har inte med mina investeringar att göra egentligen.

Anledningen till att jag inte vill ha riskanalys på Kryptovalutors helhet, konspirationsteorier om Silverbubblor, bostadsbubblor, Tulpanmanier eller diverse är för att det är vad ALLA kryptotrådar hamnar i.

Att diskutera det är något jag inte ville ha som huvudsyfte när jag skapade tråden. Den ska innehålla:

Vad investerar du i?
Varför investerar du så?
Vad rekommenderar du?

Väldigt enkla frågeställningar att rätta in sig i ledet och dela med.

Vill du inte delta i denna diskussion:

VAR VÄNLIG OCH SKRIV INTE. Jag understryker detta väldigt noggrant i slutet för att undvika OT diskussioner.

Jag hoppas att vi kan dra denna slutsats och släppa OT diskussioner nu och återgå till investeringar i krypto.

ALLA INVESTERINGAR ÄR ALLTID DITT ANSVAR, OAVSETT VEM DU LYSSNAR PÅ, VEM SOM SÄGER TILL DIG, TRYCKER IN I DITT HUVUD ELLER ALLT DÄREFTER.

A-L-L-T-I-D DITT ANSVAR

Personliga påhopp som:

Lyssna inte på han, han är troll
Lyssna inte på han, han har ingen koll
Jag har hållit på med 20 år i aktier och har universitetsutbildning, lyssna inte på han om ni inte vill förlora era pengar

Är helt värdelösa för det handlar inte om att försöka övertala folk att investera pengar för DET FINNS INGEN VINNING I DET.

Det handlar om att UTBYTA information för OSS SOM INVESTERAR i kryptovalutor. För att få upp ögonen på fler valutor.

Detta är heller ingen tråd för nybörjarfrågor, dom överlåter jag egentligen till övriga kryptotrådar som:

"Bör jag investera i bitcoin?"
"Hur investerar jag enklast i crypto"

osv.

Upp med nivån nu och sluta försöka hävda er, bort från denna delen av forumet för ni är som små jävla mygg som bara förstör.

Om vi jämför med spel:

Ni är 15 åriga ryssar som skriker i micen i Dota 2, CS och diverse spel.

Sluta, tyst, låt oss som håller på med kryptovalutor, få hålla på.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om kommande vecka? Ligger helt likvid nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Gör alltid er egen analys. Frågar ni mig så får ni svar. Jag är ingen gud, men jag läser, tillsammans med min grupp, hela dagarna, och investerar därefter.

Som sagt, för personer utifrån kan det uppfattat som dumstridigt eller envist, impulsivt, eller vad som helst.

Jag har gjort mina riskkalkyler nogrannare än när jag investerade i aktier tidigare. Högre vinster, annorlunda risker.
Hur jag uttalar mig, enkelt, rakt och kanske enformigt, har inte med mina investeringar att göra egentligen.

Anledningen till att jag inte vill ha riskanalys på Kryptovalutors helhet, konspirationsteorier om Silverbubblor, bostadsbubblor, Tulpanmanier eller diverse är för att det är vad ALLA kryptotrådar hamnar i.

Att diskutera det är något jag inte ville ha som huvudsyfte när jag skapade tråden. Den ska innehålla:

Vad investerar du i?
Varför investerar du så?
Vad rekommenderar du?

Väldigt enkla frågeställningar att rätta in sig i ledet och dela med.

Vill du inte delta i denna diskussion:

VAR VÄNLIG OCH SKRIV INTE. Jag understryker detta väldigt noggrant i slutet för att undvika OT diskussioner.

Jag hoppas att vi kan dra denna slutsats och släppa OT diskussioner nu och återgå till investeringar i krypto.

ALLA INVESTERINGAR ÄR ALLTID DITT ANSVAR, OAVSETT VEM DU LYSSNAR PÅ, VEM SOM SÄGER TILL DIG, TRYCKER IN I DITT HUVUD ELLER ALLT DÄREFTER.

A-L-L-T-I-D DITT ANSVAR

Personliga påhopp som:

Lyssna inte på han, han är troll
Lyssna inte på han, han har ingen koll
Jag har hållit på med 20 år i aktier och har universitetsutbildning, lyssna inte på han om ni inte vill förlora era pengar

Är helt värdelösa för det handlar inte om att försöka övertala folk att investera pengar för DET FINNS INGEN VINNING I DET.

Det handlar om att UTBYTA information för OSS SOM INVESTERAR i kryptovalutor. För att få upp ögonen på fler valutor.

Detta är heller ingen tråd för nybörjarfrågor, dom överlåter jag egentligen till övriga kryptotrådar som:

"Bör jag investera i bitcoin?"
"Hur investerar jag enklast i crypto"

osv.

Upp med nivån nu och sluta försöka hävda er, bort från denna delen av forumet för ni är som små jävla mygg som bara förstör.

Om vi jämför med spel:

Ni är 15 åriga ryssar som skriker i micen i Dota 2, CS och diverse spel.

Sluta, tyst, låt oss som håller på med kryptovalutor, få hålla på.

Tack!

Fast om du vill höja nivån i tråden så måste du höja nivån på dina inlägg och skriva mer nyanserat, istället för dina stensäkra påståenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A37X:

Vad tror ni om kommande vecka? Ligger helt likvid nu...

Stabilisering tippar jag på. Eventuellt stiger marketcap till runt 500. Dröjer nog till Mars innan vi ser något intressant, så är fortfarande köpläge nu enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskedet:

Fast om du vill höja nivån i tråden så måste du höja nivån på dina inlägg och skriva mer nyanserat, istället för dina stensäkra påståenden.

Nivån på vad vi diskuterar. Sen hur ni eller jag håller nivån på hur jag städar upp mina inlägg har inte med saken att göra.

Om någon kommer hit och säger att han rekommenderar TRON (TRX) så får han göra det. Och han får säga varför han rekommenderar det osv.

Det är en Scam-coin, kopierad rakt från Ethereum utan smarta kontrakt.

Men likväl får han rekommendera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Stabilisering tippar jag på. Eventuellt stiger marketcap till runt 500. Dröjer nog till Mars innan vi ser något intressant, så är fortfarande köpläge nu enligt mig.

Okej tack för svar. En stabilisering ser ut att ta form. Dock är framtiden i närtid väldigt oviss, fler och fler faktorer som påverkar spekulanterna starkt.

Misstänker att du är placerad lång och gjort det ett tag, får man fråga hur länge isf?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A37X:

Okej tack för svar. En stabilisering ser ut att ta form. Dock är framtiden i närtid väldigt oviss, fler och fler faktorer som påverkar spekulanterna starkt.

Misstänker att du är placerad lång och gjort det ett tag, får man fråga hur länge isf?

Hur menar du med placerad lång?

Långsiktiga investeringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Hur menar du med placerad lång?

Långsiktiga investeringar?

Sorry glömde av att man kan investera utan hävarm, har kört mycket CFD-trading. Long=att priset stiger, kontra short=att priset går ner.

Någon mer som kör 121 trading?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Nivån på vad vi diskuterar. Sen hur ni eller jag håller nivån på hur jag städar upp mina inlägg har inte med saken att göra.

Om någon kommer hit och säger att han rekommenderar TRON (TRX) så får han göra det. Och han får säga varför han rekommenderar det osv.

Det är en Scam-coin, kopierad rakt från Ethereum utan smarta kontrakt.

Men likväl får han rekommendera den.

Alltså, det är uppenbart att folk reagerar på sättet du skriver, där du kommer med tvärsäkra uttalanden. Fortsätter du skriva på det sättet kommer folk fortsätta att reagera på samma vis. Om du inte vill att folk ska reagera på det viset, så får du skriva på ett annat sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A37X:

Sorry glömde av att man kan investera utan hävarm, har kört mycket CFD-trading. Long=att priset stiger, kontra short=att priset går ner.

Någon mer som kör 121 trading?

Då är jag med.

Kort och gått köper jag på low, men säljer inte på high, jag köper bara low och håller.
Jag kalkylerar på 2 år ungefär per investering och rör inte pengarna oavsett vad (*)

Jag körde lite bot-trading och fokuserade på småprocentare på valutor som går upp/ned hela dagarna. Går väldigt bra men rätt som det är så går det bara minus ett tag, och oftast så väljer man då valutor som egentligen inte är långsiktiga, utan endast snabba pengar (TRON, TRX tex) vilket resulterar i att man inte vill ha pengarna där mer än vid dagtrading, blir lätt att man tar ut på minus då och flyttar pengarna.

Slutade med att jag valde att minimera riskerna lite mer och höll pengarna i stabila valutor med en mer jämn uppgång som har en stark grund.

Men sen investerar jag lite kort och impulsivt för att föra statistik och jämföra vad som egentligen är bäst. Men det är inte mer än några tusenlappar vi pratar om då.

Om något faller hårt eller ska stiga iom nyheter osv. Men den är lite omständig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ska jag rabbla upp ett helt nytt ekonomiskt system? Det är detta vissa länder förstått och har redan börjat förbereda inför detta.
Om kina går över till kryptovalutor, eller om Ryssland gör det. Ska dom anpassa sig efter Sverige eller tvärtom?

Som jag också sagt innan, jag tar inte ut en krona i Sverige för jag kommer flytta från detta land pga majoriteten är sånna som du.
Bakåtsträvande och smygkedjad av staten. Slösar bort pengar och försöker övertala människor om att vara solidariska mot deras vilja.

...

Detta stödjer du. Helt jävla horribelt tycker jag. Men du är Svensk, så du är van med att sära på benen.

Ok, hur var det nu med personpåhopp? Var har jag sagt vad jag stödjer eller inte stödjer?

Nåja, även om Ryssland eller Kina mot förmodan går över till krypto, varför skulle de då sluta handla med sverige? Vad hindrar att man helt enkelt växlar mellan krypto och sek, precis som man nu växlar mellan rubel och sek? Varför i hela friden skulle det vara ett problem?

Skrivet av Xcm:

Nej det är det inte, för marknaden här är inte Tulpaner, det är inget Fysiskt, det är varken Silver eller IT.

Det är VALUTOR, hela världens grund. En ny teknik som är x100000 bättre än nuvarande.

Som länder för en gångs skull inte kan reglera till 100%.

Så det gör att värderingen inte kan bubbla? Som sagt, det är inte på något sätt att dagens värdering faktiskt ÄR en bubbla, men det finns saker som tyder på det. Är de en bubbla vet man inte det förrän efter den spruckit. Däremot är tänket bland de som är inne i bubblan rätt väldokumenterat.

Och visst, krypto har en del fördelar, men de har också en del nackdelar. Deflation är definitivt en av dom.

Skrivet av Xcm:

Lyxfällan 2018: Sverige som land.
Tillsammans med USA och Europa.

Asien totaldominerar ekonomin och infasar Cryptovalutor. Inom 50 år är västvärlden U-länder i jämförelse.

Därför förespråkar jag NEO's plattform.

Återigen, varför i hela friden skulle det bli så, även ifall asien går över helt till krypto? Vad hindrar folk från att växla mellan asiens krypto och västvärldens vanliga valutor? Sedan kan man fråga sig hur ett land ska fungera där precis alla former av köp kräver en fungerande internetuppkoppling, Kan tänkta mig att det kan bli lite problematiskt i de mer avlägsna delarna av asien.

Nåja, jag lägger ner just denna diskussionen här men misstänker starkt att det kommer att ploppa upp nya påståenden som inte bör få stå oemotsagda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Ok, hur var det nu med personpåhopp? Var har jag sagt vad jag stödjer eller inte stödjer?

Nåja, även om Ryssland eller Kina mot förmodan går över till krypto, varför skulle de då sluta handla med sverige? Vad hindrar att man helt enkelt växlar mellan krypto och sek, precis som man nu växlar mellan rubel och sek? Varför i hela friden skulle det vara ett problem?

Så det gör att värderingen inte kan bubbla? Som sagt, det är inte på något sätt att dagens värdering faktiskt ÄR en bubbla, men det finns saker som tyder på det. Är de en bubbla vet man inte det förrän efter den spruckit. Däremot är tänket bland de som är inne i bubblan rätt väldokumenterat.

Och visst, krypto har en del fördelar, men de har också en del nackdelar. Deflation är definitivt en av dom.

Återigen, varför i hela friden skulle det bli så, även ifall asien går över helt till krypto? Vad hindrar folk från att växla mellan asiens krypto och västvärldens vanliga valutor? Sedan kan man fråga sig hur ett land ska fungera där precis alla former av köp kräver en fungerande internetuppkoppling, Kan tänkta mig att det kan bli lite problematiskt i de mer avlägsna delarna av asien.

Nåja, jag lägger ner just denna diskussionen här men misstänker starkt att det kommer att ploppa upp nya påståenden som inte bör få stå oemotsagda.

Intressant det sista du skrev angående internetuppkoppling.

Terranet har en lösning, som även kommer appliceras i form av cryptovaluta.
Inte ännu, men det finns bra idéer som kan appliceras framöver.

https://terranet.se/sv/

Permalänk

@Xcm: Som trådskapare har man inget mandat att begränsa vilket innehåll som tas upp så länge det berör ämnet. Så länge någon sitter och påstår sig kunna sia om framtiden så behövs det en balanserande kraft. Du ser själv att det kommer in många frågor som är grundläggande så nivån på de som investerar har du ju ingen aning om.

Så länge du skriver saker som: "Köp dippen, det går upp", "ha bara is i magen" eller "den och den krypton kommer gå upp". Ja, då är vi kvar på sandlådenivån och det är helt upp till dig och ingen annan. Höj nivån om du vill ha en högre nivå.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Intressant det sista du skrev angående internetuppkoppling.

Terranet har en lösning, som även kommer appliceras i form av cryptovaluta.
Inte ännu, men det finns bra idéer som kan appliceras framöver.

https://terranet.se/sv/

Då krävs det dels att det fungerar överallt plus att alla måste ha apparater för att koppla upp sig, för att inte tala om pålitlig tillgång till ström. Skulle tro att det riskerar att stänga ute en stor del av de allra fattigaste i världen som inte ens har råd med mat för dagen. Kontanter kommer nog att finnas kvar under överskådlig tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Algstrand:

@Xcm: Som trådskapare har man inget mandat att begränsa vilket innehåll som tas upp så länge det berör ämnet. Så länge någon sitter och påstår sig kunna sia om framtiden så behövs det en balanserande kraft. Du ser själv att det kommer in många frågor som är grundläggande så nivån på de som investerar har du ju ingen aning om.

Så länge du skriver saker som: "Köp dippen, det går upp", "ha bara is i magen" eller "den och den krypton kommer gå upp". Ja, då är vi kvar på sandlådenivån och det är helt upp till dig och ingen annan. Höj nivån om du vill ha en högre nivå.

Jag har klart och tydligt skrivit vad som skall diskuteras, och vad som inte diskuteras.

Vill du hålla dig till detta är du välkommen att diskutera med oss. Vill du vara en besserwisser och gå emot, bara för att så hänvisar jag dig till en diskussion med närmaste moderator om dom vill tillåta OT diskussioner.

Skrivet av Frispel:

Då krävs det dels att det fungerar överallt plus att alla måste ha apparater för att koppla upp sig, för att inte tala om pålitlig tillgång till ström. Skulle tro att det riskerar att stänga ute en stor del av de allra fattigaste i världen som inte ens har råd med mat för dagen. Kontanter kommer nog att finnas kvar under överskådlig tid.

Tanken med detta är just att öppna internet till fattigare delar av världen. Du slipper söka efter signal hela tiden då du ständigt har uppkoppling i form av mobiler etc etc.

Världen må vara fattig, men jag lovar dig att du hittar telefoner och iphones i varenda hörn i världen, tom i Somalia.
En sådan teknik är billig om den massproduceras och stoppas in i allt som har energitillgång (mikro, bil, mobil, lyktstolpar). Gud vet allt.

Permalänk
Medlem

Då är vi nere på 7800 för BTC och faller som en sten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

8046, och Bitfinex brukar avgöra värdet. 8066 Gdax.

Får se om den dyker under 8000 och går till nästa platå, vore sjukt intressant. Hoppas på att Eth kan hålla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Tanken med detta är just att öppna internet till fattigare delar av världen. Du slipper söka efter signal hela tiden då du ständigt har uppkoppling i form av mobiler etc etc.

Världen må vara fattig, men jag lovar dig att du hittar telefoner och iphones i varenda hörn i världen, tom i Somalia.
En sådan teknik är billig om den massproduceras och stoppas in i allt som har energitillgång (mikro, bil, mobil, lyktstolpar). Gud vet allt.

Jo, men det kommer alltid att finnas ställen där det inte finns elnät och det är nog en skrämmande stor del av världens befolkning som inte har råd att köpa och underhålla en mobil oavsett vad den kostar. Men även om man har råd så kommer det att finnas ytterligare ett gäng människor som kanske är analfabeter eller inte klarar av att hantera tekniska apparater av andra skäl. Kanske äldre som inte kan/vill lära sig nymodigheter? Är det verkligen acceptabelt med ett system där man bara kan använda krypto och då helt stänger ute dessa personer från alla ekonomiska möjligheter? Annars får man nog acceptera att kontanter i någon form finns kvar under överskådlig framtid...

Skrivet av Implor:

Om krypto visar sig vara en bubbla som nu håller på att spricka så tror jag inte att det eventuella raset kommer att gå så fort. Det kommer alltid finnas krafter som håller emot även om folk får panik och säljer när kursen går ner. När man pratar om börsras eller liknande så brukar det handla om gradvisa nedgångar utspridda över ett antal månader. Med tanke på hur volatilt krypto i vanliga fall är så skulle jag tro att vi får se en hel del kraftiga upp/nedgångar den närmsta tiden, det lär vara en hel del som blir påtagligt oroliga av den nedåtgående trenden samtidigt som andra vill "handla på rea". Ska bli intressant att se vart det hela tar vägen de närmsta månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om krypto visar sig vara en bubbla som nu håller på att spricka så tror jag inte att det eventuella raset kommer att gå så fort. Det kommer alltid finnas krafter som håller emot även om folk får panik och säljer när kursen går ner. När man pratar om börsras eller liknande så brukar det handla om gradvisa nedgångar utspridda över ett antal månader. Med tanke på hur volatilt krypto i vanliga fall är så skulle jag tro att vi får se en hel del kraftiga upp/nedgångar den närmsta tiden, det lär vara en hel del som blir påtagligt oroliga av den nedåtgående trenden samtidigt som andra vill "handla på rea". Ska bli intressant att se vart det hela tar vägen de närmsta månaderna.

Fast BTC raset har hållt på nu i 1.5 månader.

har aldrig sagt att "crypto" är en bubbla. Men BTC är så stort så det blir lite som down jones. Går det ner hårt där så följer nästan alla andra börser med neråt. Går DJ upp så följer de flesta med upp osv.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jo, men det kommer alltid att finnas ställen där det inte finns elnät och det är nog en skrämmande stor del av världens befolkning som inte har råd att köpa och underhålla en mobil oavsett vad den kostar. Men även om man har råd så kommer det att finnas ytterligare ett gäng människor som kanske är analfabeter eller inte klarar av att hantera tekniska apparater av andra skäl. Kanske äldre som inte kan/vill lära sig nymodigheter? Är det verkligen acceptabelt med ett system där man bara kan använda krypto och då helt stänger ute dessa personer från alla ekonomiska möjligheter? Annars får man nog acceptera att kontanter i någon form finns kvar under överskådlig framtid...

Krash detta år kommer inte på kartan alls. Det kommer inte på bra lång tid.

Detta går precis som man förväntat.

Kolla historiken så har du det troliga scenariot för denna vår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast BTC raset har hållt på nu i 1.5 månader.

har aldrig sagt att "crypto" är en bubbla. Men BTC är så stort så det blir lite som down jones. Går det ner hårt där så följer nästan alla andra börser med neråt. Går DJ upp så följer de flesta med upp osv.

Jo, bitcoin är det som fått mest uppmärksamhet och då rimligen också det som spekulerats mest i. En kraftig nedgång där lär bli en vattendelare som visar hur mycket av värderingarna på krypto i allmänhet berott på spekulation och hur mycket som faktiskt kan tänkas vara ett "nyttovärde". Om det nu blir en generell nedgång så ska det bli mycket intressant att se om någon valuta utkristalliserar sig som mer värdebeständig. Problemet med raketuppgången förra året är just att den i huvudsak verkade vara spekulationsdriven, vilket i sin tur gör det svårt att se vad en vettig och mer mogen marknad faktiskt tycker kan vara värt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Krash detta år kommer inte på kartan alls. Det kommer inte på bra lång tid.

Detta går precis som man förväntat.

Kolla historiken så har du det troliga scenariot för denna vår.

Det finns en anledning till att alla seriösa sidor som sysslar med investeringar har en brasklapp där man konstaterar att historisk avkastning inte garanterar något för framtiden. Och jo, en krasch finns absolut med på kartan, det som kan diskuteras är hur troligt det är. Även du måste någonstans erkänna att det är en möjlighet, även om du är övertygad om att risken är försvinnande liten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Jo, bitcoin är det som fått mest uppmärksamhet och då rimligen också det som spekulerats mest i. En kraftig nedgång där lär bli en vattendelare som visar hur mycket av värderingarna på krypto i allmänhet berott på spekulation och hur mycket som faktiskt kan tänkas vara ett "nyttovärde". Om det nu blir en generell nedgång så ska det bli mycket intressant att se om någon valuta utkristalliserar sig som mer värdebeständig. Problemet med raketuppgången förra året är just att den i huvudsak verkade vara spekulationsdriven, vilket i sin tur gör det svårt att se vad en vettig och mer mogen marknad faktiskt tycker kan vara värt något.

Det var ingen superökning, i linje med föregående år. Summorna börjar bli hög per st bara. Procentuell var den inte hög.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Det finns en anledning till att alla seriösa sidor som sysslar med investeringar har en brasklapp där man konstaterar att historisk avkastning inte garanterar något för framtiden. Och jo, en krasch finns absolut med på kartan, det som kan diskuteras är hur troligt det är. Även du måste någonstans erkänna att det är en möjlighet, även om du är övertygad om att risken är försvinnande liten.

Klart det finns en risk, men mönstret är samma som alla åR som varit.

Dom med pengar utnyttjar det och marknaden följer.