Fick just körkortet återkallat.

Permalänk
Medlem

Fick just körkortet återkallat.

I oktober förra året så var jag med om en olycka i en korsning där jag hade väjningsplikt så ja det var jag som fela, dock hade jag ståt och väntat en bra stund innan jag körde ut pga andra bilar och jag såg verkligen inte bilen jag krocka med, jag gissar att denna låg snett bakom en annan bil som skulle svänga av (egen fil för det), så jag körde ut och vi krockade. Efteråt mådde jag väldigt dåligt pga personen jag krockade fick åka till sjukhuset (tack och lov inga allvarliga skador överhuvudtaget).
Fick sedan betala böter för ej iakttagit väjningsplikt (eller vad det heter) och det har jag inga som helst problem med och tiden har nu gått och fick precis hem papper från transportstyrelsen att jag har fått körkortet indraget i två månader...

Detta känns som en dubbel bestraffning för något som var en ren olyckshändelse och jag har aldrig innan detta gjort mig skyldig för något trafikbrott inte så mycket som parkeringsböter ens. Detta kommer påverka mig väldigt negativt både rent praktiskt med jobb och liknade och känslomässigt känns det väldigt tungt.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att det är någon poäng att jag kommer här och predikar - jag antar att du tänkt igenom vad som gått fel och vilket ansvar du har.
Vad jag kan säga är väl att det inte låter som ett jättehårt straff. Jag vet iofs inte hur höga böter du fick.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft körkortet?

Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...

Det verkar som att det är fullt möjligt om Transportstyrelsen anser det, tänker på punkt 4. Om de anser att ej iakta väjningsplikt är en viktigt trafikregel?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Skicka intyg från arbetsgivaren att du behöver bil i tjänsten till transportstyrelsen så kan det lösa sig. Om du inte behöver bilen i tjänsten klarar du nog att vara kreativ nog att ta dig till jobb på annat sätt

Permalänk

Krockar du i en korsning där du har väjningsplikt känns det spontant som om du visat grovt bristande uppmärksamhet. Låter rimligt att du blir av med körkortet?

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det finns ofta möjlighet till att få ner tiden för indraget körkort om ditt jobb hävdar att du måste ha bil i tjänst. Vet flera som ”bara” fått det indraget en månad istället pga detta.
Annars går ju 2 månader snabbt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Testa överklaga. Antar att du redan fått en tankeställare vare sig du var aktsam eller ej.
Vad grundar Transportstyrelsen beslutet i? Polisrapport? Vittnesmål?

http://www.lawline.se/answers/overklaga-aterkallelse-avindrag...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlor...

Lycka till!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Tusentals bilister blir av med körkortet varje år egentligen inget konstigt. Se det som en möjlighet du kan passa på att vara hemma och spela datorspel i 8 veckor. Skaffa en elcykel om du behöver ta dig fram. Två månader går fort.

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt: Borde inte domaren fatta beslutet om hela straffet?

En bestraffning
Domare = Böter + indraget körkort

Två bestraffningar
Domare = Böter
Transportstyrelse = Indraget körkort

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig att indraget körkort inte är en juridiskt straff på samma sätt som böter är. Transportstyrelsen har väl ett ansvar att inte ge körkort till folk de inte tycker förtjänar det och nu blir det lite av en tankeställare för dig. Det är såklart väldigt trist då du redan mår dåligt över det och fått böter osv men Transportstyrelsen har väl samtidigt ett ansvar. Vet inte om de ger någon vidare motivering?

Har själv varit i den situationen, stod med MC och väntade när jag ser en bil komma och ska svänga in. Nu minns jag att de tog upp det när jag till bilkortet och även för MC pratade vi om hur lätt fordon gömmer sig. Så det knäppte till i huvudet och jag tänkte att det var bäst att vänta och se så ingen var bakom och mycket väl rullade en bil förbi som hade gömt sig bakom. Jag tog det som en bra läxa och ser till att ha klar sikt nu.

Permalänk
Medlem

Det har väl hänt alla att man MISSAR en bil då och då? Själv har jag missat bilar när dom har varit i synfältet precis bakom A-stolpen. Flera gånger. Som tur är har ingen kört in i mig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt:

Du får nog gilla läget. Du kanske inte var skyldig, eller så kanske du var oaktsam, jag vet ärligt talat inte och jag kan inte bedömma. Samma sak gäller för myndigheter, de vet egentligen inte heller om du gjort fel eller inte. Men de byråkratiska hjulen måste snurra och då blir det så här.

Mitt råd: Varken erkänn eller avsäg dig skuld, gör så gott du kan och var ödmjuk oavsett om det var ditt fel eller inte. Sedan så klart försök att undvika sånt här i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tap av förarrätt är inte ett juridiskt straff utan ett förvaltningsbeslut(i juridiken).
I praktiken är det en "sur" dubbelbestraffning.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Hur länge har du haft körkortet?

12år.

Jag försöker inte säga att jag inte gjorde fel men det känns inte som att ta körkortet i två månader hjälper och såpass långt efter, jag har redan bearbetat denna händelsen och om jag inte har körkortet i två månader gör mig verken till en bättre eller sämre bilförare. Jag trodde att hela denna händelsen var uppklarad och färdig.
Det värsta kommer att kunna ta sig från och till jobbet och kör även en viss del i jobbet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Det har väl hänt alla att man MISSAR en bil då och då? Själv har jag missat bilar när dom har varit i synfältet precis bakom A-stolpen. Flera gånger. Som tur är har ingen kört in i mig.

Det är väl inte så svårt att flytta huvudet lite? Ungefär lika jobbigt som att använda blinkers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Det är väl inte så svårt att flytta huvudet lite? Ungefär lika jobbigt som att använda blinkers.

Såklart det inte är Tror nog det beror på mänskliga faktorn + stress (ja jag stressar ibland och kör bil efteråt...)

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv

@Pontooz: Förstår dig till 100%

Permalänk
Medlem

Ganska hård bedömning om man inte fått några tidigare märkelser, tänker ändå 2 månader är överkomligt och inte hela världen, tycker 2 månader går så det suser förbi. Med tanke på vad som kan i värsta fall hända osv tycker jag det ändå är rimligt även om det känns som du hör till dem relativt försiktiga, ansvarsfulla förarna.

Bor själv i en stad som är känd för sina dåliga bilister och det har börjat gå så långt att jag inte endast försöker sköta mig så bra som möjligt utan jag även försöker se till att närliggande bilister inte gör misstag. Har fått tuta nångång i förebyggande syfte för att undvika att en bredvidliggande bil skulle kanske inte ha märkt att stanna då jag släppte en fotgängare över i korsningen (i dethär fallet var det fotgängaren som dock kanske lite nonchalant gick ut på vägen men ändå). Fokuserar automatiskt blicken på högra sidospegeln bara för säkerhetsskull då det hör till de vanligaste missarna varför folk blir påkörda). Sen försöker jag att undvika att köra om alla ggr jag ligger i blindspotsvinkeln i 2 filade stadsvägar m.m. även fast det går lite saktare för den andre bilföraren för jag litar inte på de övriga billisterna. Ser ju folk som svänger till vänster direkt från högra filen nångång i året haha. Kanske en gång i månaden nån som inte ens kollar åt vänster på ställen de har väjningsplikt osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

12år.

Jag försöker inte säga att jag inte gjorde fel men det känns inte som att ta körkortet i två månader hjälper och såpass långt efter, jag har redan bearbetat denna händelsen och om jag inte har körkortet i två månader gör mig verken till en bättre eller sämre bilförare. Jag trodde att hela denna händelsen var uppklarad och färdig.
Det värsta kommer att kunna ta sig från och till jobbet och kör även en viss del i jobbet...

Får jag fråga om du har fler incidenter bakom ratten?
Låter väldigt hårt att ta ens körkort bara för att man missat högerregeln som iofsig är en viktig regel men ändå. Speciellt om det inte finns något medvetet uppsåt bakom det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter väldigt hårt att dra in körkortet för en sådan sak. Måste ju hända alla att man missar någonting helt utan uppsåt någon gång när man är ute i trafiken. Även om det i många fall inte leder till någon olycka eller bara en nära ögat händelse.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag kan nog tycka att 2 månader inte känns så hårt, men i relation till hur dåligt folk oftast kör kanske det är orimligt om vi lekar med tanken att du tidigare och i fortsättningen kör klanderfritt. Men om du har något bakomliggande, att du tidigare blivit straffad (t.ex. bötfälld) för någon form av oaktsamhet kan jag nog förstå om man blir av med körkortet.

Men med handen på hjärtat, 2 månader går fort och domen går säkert i linje med vad våra lagar och regler säger att påföljden ska bli. Svårt att avgöra när man inte läst hela domen eller utlåtandet från Transportstyrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Får jag fråga om du har fler incidenter bakom ratten?
Låter väldigt hårt att ta ens körkort bara för att man missat högerregeln som iofsig är en viktig regel men ändå. Speciellt om det inte finns något medvetet uppsåt bakom det.

Nej, har som sagt aldrig varit inblandad i någon form av trafikbrott innan eller annat brott för den delen.
Känns som detta beslutet från Transportstyrelsen är något av ett "copy paste" beslut för denna typen av händelse, känns faktiskt lite konstigt att det inte är polisen som har hand om såna här saker, det har jag alltid trott ända fram tills jag fick detta av Transportstyrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

I oktober förra året så var jag med om en olycka i en korsning där jag hade väjningsplikt så ja det var jag som fela, dock hade jag ståt och väntat en bra stund innan jag körde ut pga andra bilar och jag såg verkligen inte bilen jag krocka med, jag gissar att denna låg snett bakom en annan bil som skulle svänga av (egen fil för det), så jag körde ut och vi krockade. Efteråt mådde jag väldigt dåligt pga personen jag krockade fick åka till sjukhuset (tack och lov inga allvarliga skador överhuvudtaget).
Fick sedan betala böter för ej iakttagit väjningsplikt (eller vad det heter) och det har jag inga som helst problem med och tiden har nu gått och fick precis hem papper från transportstyrelsen att jag har fått körkortet indraget i två månader...

Detta känns som en dubbel bestraffning för något som var en ren olyckshändelse och jag har aldrig innan detta gjort mig skyldig för något trafikbrott inte så mycket som parkeringsböter ens. Detta kommer påverka mig väldigt negativt både rent praktiskt med jobb och liknade och känslomässigt känns det väldigt tungt.

Låter ju som att du blev otålig och chansade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Låter ju som att du blev otålig och chansade...

Jag lovar dig att detta inte var fallet, för mig såg det verkligen fritt ut.

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt: Svårt att sitta här och bedömma någon skuldfråga, men rent spontant känns det som det kan vara en vettig tid för lite extra reflektion. Trafiken är som du säkert vet ingen lekplats, utan det är människors egendom och framförallt liv som riskeras när man inte följer reglerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thunderbolt:

12år.

Jag försöker inte säga att jag inte gjorde fel men det känns inte som att ta körkortet i två månader hjälper och såpass långt efter, jag har redan bearbetat denna händelsen och om jag inte har körkortet i två månader gör mig verken till en bättre eller sämre bilförare. Jag trodde att hela denna händelsen var uppklarad och färdig.
Det värsta kommer att kunna ta sig från och till jobbet och kör även en viss del i jobbet...

Har du längre än 2 mil till jobbet? Om inte så är det dags att säga hej till cykeln eller buss Bättre för dig och miljön.

Jag har cyklat till jobbet i 5år, i alla väder, cyklar 24km varje vardag, och jag har 2st kraschade knäleder.

I mina yngre dagar så samåkte jag till jobbet, kanske aktuellt om du inte kan cykla eller ta buss?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Thunderbolt: För all del så tycker du det. Men tänk på att den som ser det från sida kan mycket väl ta händelsen som en 'chansing'/'jag hinner nog'. Du kan alltid bestrida beslutet men skeptisk till att det blir någon ändring.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Låter väldigt hårt att ta ens körkort bara för att man missat högerregeln som iofsig är en viktig regel men ändå.

Fast det är inte högerregeln, utan väjningsplikt det gäller. Ett snabbt exempel på hur lätt det är att brista lite i uppmärksamhet.

Skrivet av Thunderbolt:

I oktober förra året så var jag med om en olycka i en korsning där jag hade väjningsplikt så ja det var jag som fela, dock hade jag ståt och väntat en bra stund innan jag körde ut pga andra bilar och jag såg verkligen inte bilen jag krocka med, jag gissar att denna låg snett bakom en annan bil som skulle svänga av (egen fil för det), så jag körde ut och vi krockade. Efteråt mådde jag väldigt dåligt pga personen jag krockade fick åka till sjukhuset (tack och lov inga allvarliga skador överhuvudtaget).

Eftersom det involverar personskador ska polisen ha varit på platsen, tror jag. Det borde ju göra det lätt att avgöra var den andra bilen fanns, och hur det gick till. Någon som ligger mellan 2 filer och kör har uppenbart inte heller riktigt haft uppmärksamheten där de bör, men det är nog inte relevant i fallet. Transportstyrelsen har som uppdrag att granska bland annat sådana här olyckor, och du kunde blivit frikänd i rätten, men fortfarande fått körkortet indraget. På samma sätt som du kan få körkortet indraget för att du varit på fyllan och sovit över hos polisen.

Om du ska göra något, är det att be din arbetsgivare skriva ett intyg om att du behöver körkortet i yrkesutövningen, och har du "tur" får du straffet nedskrivet till halva tiden. Men som andra har sagt, 2 månader går rätt fort. Oavsett så behöver du så klart informera din arbetsgivare, men de lär ju vara medvetna om att du varit inblandad i olyckan redan, så det är vad det är...
Är du helt beroende av körkortet i arbetsutövningen kan det sluta med att du får gå hemma utan lön, eller ta ut semestertid. Lite beroende på arbetsgivaren... Det kan vara rätt trist.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.