Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

varför börjar alla med mining

Permalänk
Medlem

varför börjar alla med mining

varför har mining blivit så populärt nu på senaste igen, är det för krytovaluta spridits sig mer till media och priserna på de har öka. Eller finns det lite andra anledningar varför folk miningar mer nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agitax:

varför har mining blivit så populärt nu på senaste igen, är det för krytovaluta spridits sig mer till media och priserna på de har öka. Eller finns det lite andra anledningar varför folk miningar mer nu.

Jag tror många bara hoppas på lite snabba pengar. Men för att tjäna vettigt måste man ha bra utrustning och det kostar. Sedan ska utrustningen tjänas in igen via brytningen. Tjänade kanske 1,50 på dom få timmar jag testade. Hittade bättre saker att göra med datorn efter det

Permalänk
Medlem

Det har blivit mer "mainstream" då priserna ökat och det har börjat bli en ganska bra sekundär inkomstkälla även om man bara minar med sin gamingdator på nätterna när man ändå inte använder den. Då investeringen betalar tillbaks sig efter ett antal månader (beroende på stabiliteten av kurserna) är detta enligt många ett bra sätt att tjäna enkel "gratis" profit. Sedan att man kan sälja hårdvara när den är använd är ett plus.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Jag tror många bara hoppas på lite snabba pengar. Men för att tjäna vettigt måste man ha bra utrustning och det kostar. Sedan ska utrustningen tjänas in igen via brytningen. Tjänade kanske 1,50 på dom få timmar jag testade. Hittade bättre saker att göra med datorn efter det

Tror lite så också att folk "hoppas" lite för mycket och inte riktigt vet vad d ger sig in på. Tror d kan fixa enkla cash men inte riktigt har full koll.

@Magicanz: Menar ju inte d som minar på bruksdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

varför har mining blivit så populärt nu på senaste igen, är det för krytovaluta spridits sig mer till media och priserna på de har öka. Eller finns det lite andra anledningar varför folk miningar mer nu.

Lika populärt som att folk handlar med aktier och fonder. Alla vill ha pengar såklart och gärna snabbt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

@Magicanz: Menar ju inte d som minar på bruksdator

Det förstår jag, men eftersom det är så enkelt att börja mina på en bruksdator är det många som ser sina profits och skaffar ett dedikerat system

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Frågan var väl snarare varför folk har börjat nu igen, inte varför det håller på öht. Det började väl först för några år sedan, men sedan dess tycker jag man knappt hört av det förrän de senaste månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Numer finns det ju extremt mycket fler coins än bara BTC. Börserna är ganska välutvecklade där du kan trada vilket skit som hellst mot andra mer etablerade coins och det har både blivit säkrare och enklare. Ingen minar Bitcoins idag med gpu utan det är alla andra coins som du sedan kan trada mot bitcoin, eller vad du nu vill ha. Att plocka ut till riktiga pengar är inte längre så svårt. Men däremot är många lite väl optimistiska i hur mycket man kan tjäna vs risk / grund investering och vilka förutsättningar i hemmet som krävs. Det är väl inte så många som tycker det är kul att tjäna 30 kr om dagen heller utan man vill ha 500kr+. Då krävs det vissa förutsättningar och en liten grundbuffert för att köpa pryttlar

Skrivet av L'ombra:

Frågan var väl snarare varför folk har börjat nu igen, inte varför det håller på öht. Det började väl först för några år sedan, men sedan dess tycker jag man knappt hört av det förrän de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Som allt annat där man kan tjäna snabba pengar, det är under en begränsad tid, när vanliga Svenssons hoppar på tåget så är det oftast för sent och de ökar väl totalvärdet på kryptovaluta men tjänar nästan ingenting på det själva.

Precis som med alla andra <insert mineral>-rushar historiskt sett, fast denna gång minar man 1:or och 0:or.

Skillnaden är väl att det inte går att göra smycken/elektronik/tandproteser/tackor av det man minat när väl rushen är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Det har blivit mer "mainstream" då priserna ökat och det har börjat bli en ganska bra sekundär inkomstkälla även om man bara minar med sin gamingdator på nätterna när man ändå inte använder den. ...

Började maina i förra veckan med NiceHash. Använder inte datorn på dagarna, när jag arbetar, och nätterna så kan lika gärna stå på och ticka samt ge en uns av värme i huset. Vinsten låg i början på 1000 kr/månaden men nu 750 kr med fallande BTC-kurser och kommer nog falla ytterligare så jag kommer tjäna 50 kr i månaden. Blir 15 kr vinst efter elen per månad Men stiger BTC igen så blir vinsten högre. Vissa prognoser pekar på pekar till $100 000 och då jäklar. Och om det inte händer så vadå? Har inte investerat en krona extra på min gaming rigg.

Slutsats: Tror man att man kan tjäna på maining så tänk inte på dagskursen. Hittade 35 kronor i köpta BTC i en gammal plånbok som idag är värd 850 kr. Glömt att jag hade det på localbitcoins.com.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Bitcoin rasar. Under 6000kr går det inte att tjäna något på mining längre. Antar vi är där redan under dagen. Det sagt kan vissa majna ändå och hoppas på att kursen går upp nån gång i framtiden.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

Bitcoin rasar. Under 6000kr går det inte att tjäna något på mining längre. Antar vi är där redan under dagen. Det sagt kan vissa majna ändå och hoppas på att kursen går upp nån gång i framtiden.

Hmm. Det är väl nu det börjar löna sig att minea igen? Iaf om man tror på kryptovalutor och tänker framåt.
Med tanke på kursnedgången så är det inte lönt att minea om man direkt tänkt sälja att man får tag i som det ser ut i dagsläget. Men tänker folk generellt bara på att sälja det som mineas på direkten?
Om inte så verkar det väl vara bra tider just nu. Med sviktande kurser är det väl rätt många som slutar köra sina maskiner. Ju färre som minear desto lättare blir det för de som fortsättar att få fram mer coins med samma hårdvara.
Om man inte tänkt sälja direkt så bör man kunna göra fler coins i nuläget.

Alltså -> det bör vara mest effektivt att minea när konkurrensen är som minst och det är den väl när kursen dalar...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det är väl nu det börjar löna sig att minea igen? Iaf om man tror på kryptovalutor och tänker framåt.
Med tanke på kursnedgången så är det inte lönt att minea om man direkt tänkt sälja att man får tag i som det ser ut i dagsläget. Men tänker folk generellt bara på att sälja det som mineas på direkten?
Om inte så verkar det väl vara bra tider just nu. Med sviktande kurser är det väl rätt många som slutar köra sina maskiner. Ju färre som minear desto lättare blir det för de som fortsättar att få fram mer coins med samma hårdvara.
Om man inte tänkt sälja direkt så bör man kunna göra fler coins i nuläget.

Alltså -> det bör vara mest effektivt att minea när konkurrensen är som minst och det är den väl när kursen dalar...

Om du har riggar sedan tidigare är det fortfarande värt att köra dem i dagsläget. Mindre säkert är det för de som nyinvesterar nu. Men jag antar att de tror på uppgång i framtiden. Jag kör vidare på min dator hemma. Investerade nyligen i ett 1080 Ti där förhoppningen är att kunna tjäna in delar eller hela kostnaden för kortet och sedan ha ett riktigt bra grafikkort att spela på oavsett hur det går. Köpte ett 1070 när de kom.

Permalänk

Det kostar en massa pengar för att tjäna pengar på mining, till att börja med måste man satsa på rätt utrustning och sedan låta den gräva ett bra tag innan man ser resultat. Här är ett exempel på en sida där du kan beställa en hårdvaru miner.

https://mineshop.eu/

Här är en beginners guide till mining.

https://www.lifewire.com/cryptocoin-mining-for-beginners-2483...

Permalänk
Medlem

ASIC mining är ju väldigt mycket mer riskabelt än GPU om man ser till andrahandsvärde. Kan vara bra att ta med i kalkyl. Grafikkort har ju ett ganska högt värde även om krypto skulle dö ut helt. förmodligen minst 50-60% om vi pratar 570/580 -1060/1070/1080 (ti)

Skrivet av Wolfyman001:

Det kostar en massa pengar för att tjäna pengar på mining, till att börja med måste man satsa på rätt utrustning och sedan låta den gräva ett bra tag innan man ser resultat. Här är ett exempel på en sida där du kan beställa en hårdvaru miner.

https://mineshop.eu/

Här är en beginners guide till mining.

https://www.lifewire.com/cryptocoin-mining-for-beginners-2483...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det är väl nu det börjar löna sig att minea igen? ....
Alltså -> det bör vara mest effektivt att minea när konkurrensen är som minst och det är den väl när kursen dalar...

Då bör nog BTC backa tillbaka till $800 igen. Gått upp igen till över $7000 idag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika skolor hur man minar.

1) Mina hela tiden den coin som ger bäst lönsamhet just nu, sälj direkt och investera i något annat som du tror på inför framtiden.

2) Mina den coin som har låg svårighetsgrad och goda framtidsutsikter. Skit i om lönsamheten just nu är dålig, du sparar det du minat och säljer i framtiden. Man tittar mer på projektet bakom kryptovalutan och satsar på något man tror på. Det är som att mina det man skulle vilja köpa. Något som verkar billigt och bortglömt men som kommer att skjuta upp framöver.

3) Kör nicehash och låt dem välja algoritm, enkelt och bekvämt.

Man kan köra enligt princip 1) och köpa den coin som avses i princip 2) och troligen tjäna mer än variant 2). Själv är jag lat och orkar inte hela tiden sälja så det blir oftare variant 2) än variant 1) för mig. Men ibland råkar man hitta något som uppfyller båda kriterierna, god lönsamhet nu och goda framtidsutsikter. Variant 3) tycker jag är för tråkig så den är inget för mig. Blir väl ofta någon kompromiss, minar någon coin man tror på hyfsat bra och som har hyfsad lönsamhet just nu.

Variant 1) är jobbig för det varierar hela tiden jättemycket vad som är lönsammast just nu. Variant 2) är en stor chansning som kan gå fel.

Permalänk
Inaktiv

Det kan ju bero på att det är lönsamt både att mina och att köpa på spekulation.
Dagens uppgång ser ut såhär, och gårdagens var högre + siffror rätt över.
Bitcoin (BTC) $8 210,10 USD (+15,10%)
Ethereum (ETH) $817,85 USD (+13,21%)
Zcash (ZEC) $380,17 USD (+11,63%)
Monero (XMR) $218,18 USD (+18,92%)
IntenseCoin (ITNS) $0,013918 USD (+34,14%)
Electroneum (ETN) $0,072322 USD (+35,28%)

Ska bli kul att se vad som händer de kommande veckorna. Nu har snart det kinesiska nyåret varit, och Nordkorea bör ju snart ha tömt sina wallet,s.

Permalänk
Medlem

Man kan se på saken så här. Du har ett grafikkort du inte alltid använder. Varför inte maina och betala bla för ditt Spotify Premium... fast de tar inte bitcoin och då kommer man till valutans nackdelar med avgifter för att bolla valuta. Bra BTC-kurs = hög transaktions avgift eftersom avgiften beräknas på ett fast antal mBTC (tusendel av Bitcoin) och ju mer BTC är värt ju högre blir avgiften.

Blir rätt glad om någon kan bevisa motsatsen

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Man kan se på saken så här. Du har ett grafikkort du inte alltid använder. Varför inte maina och betala bla för ditt Spotify Premium... fast de tar inte bitcoin och då kommer man till valutans nackdelar med avgifter för att bolla valuta. Bra BTC-kurs = hög transaktions avgift eftersom avgiften beräknas på ett fast antal mBTC (tusendel av Bitcoin) och ju mer BTC är värt ju högre blir avgiften.

Blir rätt glad om någon kan bevisa motsatsen

Men så låt bli bitcoin och växla till Litecoin istället. Coinbase kan växla mellan Litecoin och Euro. De har även ethereum och tror de ska få bitcoin cash också om det inte redan finns. Alternativt spara ihop mycket bitcoin och överför allt vid ett tillfälle så blir det inte så mycket i avgift procentuellt sett för en större överföring. I och för sig tror jag Nicehash numera har något samarbete med Coinbase så att bitcoin sätts in direkt där utan avgift när man minar åt dem.