Viewsonic XG2530 – TN-gamingskärm med Freesync, full HD och 240 Hz

Permalänk
Melding Plague

Viewsonic XG2530 – TN-gamingskärm med Freesync, full HD och 240 Hz

TN-panel, 1 920 × 1 080 pixlar och 240 Hz uppdateringsfrekvens över Displayport och HDMI. Viewsonics 25-tummare är en renodlad gamingskärm för dig som prioriterar höga frekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag körde asus pg279q 165hz skärm. Den var bland de första skärmarna som gick över 144hz strecket. Då kallade man det en gimmick osv. Själv märkte jag ingen skillnad på 144hz. Men 240hz!? Väldigt nyfiken på hur det känns i ex. Quake

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Blir svårt att fokusera på skärmen när du kör kortärmat, @laxpudding!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Jag kommer ihåg när jag körde asus pg279q 165hz skärm. Den var bland de första skärmarna som gick över 144hz strecket. Då kallade man det en gimmick osv. Själv märkte jag ingen skillnad på 144hz. Men 240hz!? Väldigt nyfiken på hur det känns i ex. Quake

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en zowie 25" 240hz och det är som dag och natt tycker jag, i cs ser man allt hur klar och tydligt som helst hur snabbt du än rör siktet/ tittar dig omkring.

Man slipper att det blir suddigt och grötigt när bilden rör sig fort.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Jag tänkte precis samma sak! "Vilka jävla armar du har!"

Permalänk
Medlem

Ok men hur många Hz krävs det innan vi "slår i taket"? Jag menar någon gång så måste det vara så snabb bilduppdatering att ögat inte hänger med, eller? Annars tycker jag priset verkar OK. Är dock inte förtjust i TN-paneler tyvärr.

På tal om klippet så tycker jag personligen det passar bättre med såhär kortare klipp (4 till 7 minuter) än långa klipp (+15 minuter). Om det går att koka ner något vettigt på så kort tid d.v.s.

Trevlig recension!

Off-topic: Trodde först att någon på Sweclockers hade haft lite roligt och photoshoppat in huvudet på en annan kropp. Tog ett tag för min hjärna att fatta att det inte var ljuset eller liknande som spelade ett spratt. Grymt bygge @laxpudding !

Permalänk

@laxpudding

Jag har en CRT idag i 151Hz som jag spelar på, gillar denna mycket pga extremt låga latenser. problemet är att jag börjat få huvudvärk som gärnsar på migrän av den, så jag måste skaffa en ny.

såg nu att Inet.se hade en 240Hz Acer XF250Q och jag undrar ifall där kommer bli problem med mitt gtx980? det är ju en freesync skärm men helt ärligt skiter jag i gsync/freesync och kommer inte anvävnda det.

den är rätt billig på ca 3800kr så därför jag undrar?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande i 60 Hz haha! Fast då kör jag Minecraft/Starcraft 2 samt F1 och bilspel som funkar bra i 60 Hz, fast jag antar man får stora fördelar i tex CS/BF/CoD med högra frekvenser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@laxpudding

Jag har en CRT idag i 151Hz som jag spelar på, gillar denna mycket pga extremt låga latenser. problemet är att jag börjat få huvudvärk som gärnsar på migrän av den, så jag måste skaffa en ny.

såg nu att Inet.se hade en 240Hz Acer XF250Q och jag undrar ifall där kommer bli problem med mitt gtx980? det är ju en freesync skärm men helt ärligt skiter jag i gsync/freesync och kommer inte anvävnda det.

den är rätt billig på ca 3800kr så därför jag undrar?

Ska du inte använda gsync eller freesync kvittar det vilken kombination av grafikkort och skärm du har såvida inte nåt specialfall som typ upplösning som inte stöds eller nåt.
men rätt säker på att det där inte är ett problem alls för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Dreijer: Jag tänkte precis samma sak! "Vilka jävla armar du har!"

Med andra ord får man tänka sig för innan man drar något skämt om Kalibrering numera

Permalänk
Medlem

Du, det har växt två ben ur axlarna på dig.

Permalänk
Medlem

Byt efternamn från ytterberg till muskelberg!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tro att du är f.d. CRT-TV montör med dom där jävla bickarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Du, det har växt två ben ur axlarna på dig.

Äsch, du vet väl att kameran lägger på 20 kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Äsch, du vet väl att kameran lägger på 20 kg

I muskler!

Permalänk
Medlem

Dags att börja köra benpass haha!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack alla! Detta är min utgångspunkt:

Dold text

Det hjälper att det sitter ett 20 mm objektiv på kameran. Man blir lite spinkigare i mitten på video. Och nej, mina armar och överkropp är chanslösa mot underkroppen. Jag är A-formad. Inga strutsben eller några skinny jeans.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Där ser man ju klart och tydligt att kameran lägger på 20 kg

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nima2001: @Alotiat: 240 Hz är det synligt och givande för en del som för @anon200632 – för andra är det sak samma. Det är väldigt individuellt. Högre frekvens kan mycket väl vara givande på andra sätt, inte minst hur man upplever eftersläp och skärpa i rörelser. Det mänskliga seendet är ganska komplext och inte så enkelt att uttrycka allt i frekvens. Hur man rör ögonen över skärmen påverkar intrycket.

Sedan är det mycket en definitionsfråga: Kan man se skillnad? ja, förmodligen och säkerligen ännu mer ju mer man övar. Men blir man en bättre spelare och vinner oftare? Där kanske det är placebo eller nocebo. More research is needed.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant val av testobjekt på SweClockers som man inte ser på andra sidor, dvs. man väljer nästan att spendera tid på att recensera alla tillverkares skärmar som bygger på samma panel. 24.5" 240Hz och 1440p 165Hz och panelen exempelvis.

Menar inte detta som något negativt, tvärtom eller ja mera som en tankeställare, varför väljer SweClockers just att satsa tid på att testa de olika såpass likadana produkterna (det är ju trots allt samma panel) med relativt små avvikelser istället för att försöka satsa på ett så brett span av olika typer skärmar (grafiskt jobb, ultrawide, hardcore gaming, filmskärm, gigantiska skärmar osv) som möjligt som är det vanligare tillvägagångssättet på hårdvaru siter.

Är ju bra på det sättet att vi vet hurpass de olika tillverkarna står sig mot varandra på olika punkter iallafall. Vad tycker resten av SweC om detta, bra/dåligt?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Det enkla svaret är att vi vet ju inte hur lika de är innan man har testat. Och ja, de är väldigt lika men också olika på olika sätt i fråga om svagheter och styrkor. Likadan panel ≠ likadan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@RPGWiZaRD: Det enkla svaret är att vi vet ju inte hur lika de är innan man har testat. Och ja, de är väldigt lika men också olika på olika sätt i fråga om svagheter och styrkor. Likadan panel ≠ likadan produkt.

Det stämmer, jag tänkte bara typ nästan alla andra hårdvarusidor brukar följa principen ungefär att okej vi har gjort recension på två gaming skärmar, låt oss ta an en grafisk arbetslämpad (60Hz 4K) skärm, kanske filmanpassad VA panel nästa osv. På SweC recenserar man 3 240Hz'are i rad liksom ungefär. Det var min point, intressant val av testobjekt jäntemot andra sidor. Inte för att jag har något emot detta då jag är en nöjd 240Hz skärm användare själv men det var ju inte poängen här. Är mera intresserad varför SweC väljer ju att gå för att satsa mer tid på att jämföra de olika skärmarna med samma panel jämtemot spendera mera tid att testa helt olika typer av skärmer i olika segment/olika användningsändamål, typ en tankeställare bara.

@Laxpudding någon chans att ni recenserar LG 32GK850G inom kort? Denna tycks va väldigt omtyckt (många anser som deras favorit spelskärm idagsläget) bland forum användare på olika internationella forum vad jag har läst, finns folk som gått från IPS 27" 1440p 165Hz panelen till denna VA 165Hz 31.5" 1440p och varit nöjda, ovanligt snabb VA panel med även goda bildegenskaper.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

jag har svårt att se skillnad över 100hz, men de är kanske bara jag (med freesync enabled)

Visa signatur

//Linus

Permalänk
Bildexpert 📺

@RPGWiZaRD: Jag har Alienwares och AOC:s 240 Hz:are på kö.

LG ska bli intressant att testa, det har ju inte varit möjligt tidigare då LG inte fört datorskärmar i norden. Endast enskilda butiker som importerar och därför inga underlag för testexemplar. Så LG-modellerna ska jag definitivt försöka få in i test.

Permalänk
Medlem

Fan här har vi en som verkligen legat på gymmet
Som vanligt bra recension @laxpudding

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

När bytte ni ut Thomas mot Hulken?

Skulle vara kul om de lade in "bästa pris på gainer" under artikeln med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cludden:

jag har svårt att se skillnad över 100hz, men de är kanske bara jag (med freesync enabled)

Det är nog inte bara du... Det är inte så länge sen at man tyckte det var svårt at se nån större skilnad over 60hz överlag, och ifrågasatte 144 och 165hz för bruk til annat än aktiva 3D glasögon och liknande. Jag har själv en 165hz men ser inte skillnad alls på nåt över 100, och jag har maskinvara och spel som maxar mina hz och dessutom g-sync. Jag satsar hellre på högre upplösning nu faktiskt med så fina tekniker vi har med freesync och g-sync, som båda funkar utmärkt på sitt vis.

Jag glömde hälften av vad jag skulle skriva först.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Det är nog inte bara du... Det är inte så länge sen at man tyckte det var svårt at se nån större skilnad over 60hz överlag, och ifrågasatte 144 och 165hz för bruk til annat än aktiva 3D glasögon och liknande. Jag har själv en 165hz men ser inte skillnad alls på nåt över 100, och jag har maskinvara och spel som maxar mina hz och dessutom g-sync. Jag satsar hellre på högre upplösning nu faktiskt med så fina tekniker vi har med freesync och g-sync, som båda funkar utmärkt på sitt vis.

Menar du att det hänt någon form av evolution de senaste åren som lärt oss att se skillnad på 60Hz och 60Hz+?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sedan är det mycket en definitionsfråga: Kan man se skillnad? ja, förmodligen och säkerligen ännu mer ju mer man övar. Men blir man en bättre spelare och vinner oftare? Där kanske det är placebo eller nocebo. More research is needed.

Marginellt bättre, finns ju många variabler. Men det kommer alltid finnas en finnig tonåring som sitter där med sina 30FPS/60Hz med mus och tangentbord från Clas Ohlson för 40 kr som spöar en ändå. Att folk med 240Hz vinner mer än folk med 60Hz är däremot mycket troligt. Därför att man bör nästan anta att folk som investerar mer pengar i sin skärm även investerar mer tid i spelen överlag.

Om vi tar två likvärdiga spelare och låter den ena spela på 240Hz och den andra på 30Hz, eller varför inte 24Hz då ögat ändå inte kan uppfatta mer än 24 rutor per sekund. Så skulle jag gärna sätta alla mina pengar på killen med 240Hz skärmen och sen säga upp mig från jobbet. Sen är det klart att det skalar med tiden, att vinsten blir mindre och mindre men lite högre kan vi nog gå. Ser fram emot 1kHz skärmar!

Permalänk
Master of Overkill

Spelar jag på 60Hz blir jag totalt värdelös !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240