Hjälp med programmering C# grunder
Tjabba tjena hallå gott folk!
Jag läser för närvarande en programmeringskurs på komvux, då jag vill sätta mig in i det litet medans jag ändå läser upp högskolebehörigheten. Jag arbetar i C# och Visual Studio.
Jag ska göra ett halvsimpelt program där man ska omvandla Fahrenheit till Celsius.
Användaren ska ange vad optimal temperatur för ett bastuaggregat är i Fahrenheit.
Varav koden ska omvandla via en metod till celsius,
Samt ge ett meddelande om man angivit en för låg eller för hög temperatur, beroende på vissa villkor.
Den optimala temperaturen ska vara 73-77 celsius dvs cirka 165 fahrenheit.
Jag har kommit ganska långt tror jag på uppgiften men börjar få bråttom att bli klar.
Men då jag haft det otroligt svårt privat på sistone med svårt sjuk närstående har jag hamnat efter. Så nu sitter jag här mitt i natten och försöker förstå hur jag ska omvandla ett flyttal till heltal? Då jag deklarerade Fahrenheit och Celsius som double-variabler får jag förstås decimaler i svaret, vilket jag vill undvika. Då antar jag att jag borde använda mig av antingen Math.Round (vilket jag är halvsäker på hur jag ska göra i detta sammanhanget) eller helst konvertera variabeln på något vis till ett heltal, föreslagsvis en int? Men jag vet inte riktigt var i koden jag bör lägga till den konverteringen
Jag har ingen tidigare programmeringserfarenhet, utan är ny och har nyss börjat.
Jag är inte ute efter att fuska eller be er göra något åt mig. Det finns redan multum med trådar dels här på sweclockers och övriga nätet om detta. Jag har läst igenom samtliga men ännu inte förstått hur jag ska göra. Jag vore ytterst tacksam om någon ville förklara enkelt elr lägga till den kod de tror löser problemet så att jag förstår hur den ska användas
Tack på förhand
Vänligen,
Q.S
Här bifogar jag min nuvarande kod
[namespace ConsoleApp7
{
class Program
{
private static float fahrenheit; //Deklarerar variabeln fahrenheit av typen float
private static float celsius; //Deklarerar variabeln celsius av typen float
static float FahrenheitToCelsius(float fahrenheit)
{
float celsius = (fahrenheit - 32) * 5 / 9; //Metodanrop, konverterar automatiskt från fahrenheit till Celsius när användaren matar in fahrenheit.
return celsius; //returnerar värdet
}
static void Main(string[] args)
{
double max_temp = 170.6; // 77 celsius
double min_temp = 163.4; // 73 celsius
do
{
Console.WriteLine("Var god och ange ett bastuaggregats optimala temperatur i Fahrenheit: ");//Användaren ombeds ange optimal värme i ett bastuaggregat i Fahrenheit.
fahrenheit = Convert.ToSingle(Console.ReadLine());
celsius = FahrenheitToCelsius(fahrenheit);
if (fahrenheit >= max_temp)
{
Console.WriteLine("Du angav en temperatur motsvarande {0} Celsius, Vänligen ange en lägre", celsius); //Användaren instrukteras att ange en lägre temperatur.
}
else if (fahrenheit <= min_temp)
{
Console.WriteLine("Du angav en temperatur motsvarande {0} Celsius, Vänligen ange en högre", celsius);//Användaren instrukteras att ange en högre temperatur.
}
else if (celsius >= 73 || celsius <= 75)
{
Console.WriteLine("Nu är temperaturen {0} Celsius, perfekt!", celsius);
Console.ReadLine();
}
} while (fahrenheit >= max_temp || fahrenheit <= min_temp);
Console.WriteLine("Det går nu bra att basta, det är " + celsius + " grader celsius");//Användaren meddelas det slutgiltiga resultatet.
Console.ReadLine();
Console.Write("Programmet slut! Tryck på valfri tangent för att fortsätta . . . ");//Användaren meddelas att programmet är över och därmed avslutas.
Console.ReadKey();
}
}
}]