Qualcomm avtäcker 5G-samarbete med över 30 operatörer och tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm avtäcker 5G-samarbete med över 30 operatörer och tillverkare

Det drar ihop sig inför den globala lanseringen av tekniken 5G, varpå Qualcomm storsatsar på skarpa tester tillsammans med operatörer och tillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det jag hörde med 5G är att det är ett genombrott för IoT (internet of things), nu när allt fler saker kommer kopplas upp. Den stora problemet med att koppla upp många saker idag är kostnaden för abonnemang och jag hoppas det blir billigare.
Bilen, sommarstugan, cykel, klockan etc självklart ska de ha internet. Men det blir dyrt idag med abonnemangen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag hörde med 5G är att det är ett genombrott för IoT (internet of things), nu när allt fler saker kommer kopplas upp. Den stora problemet med att koppla upp många saker idag är kostnaden för abonnemang och jag hoppas det blir billigare.
Bilen, sommarstugan, cykel, klockan etc självklart ska de ha internet. Men det blir dyrt idag med abonnemangen..

Så då blir det billigare med den kommande generationen jämfört med den förr-förra?
Det är min uppfattning att majoriteten av de uppkopplade prylarna använder GSM/GPRS. Detta för att det finns överallt, är väldigt billigt och att man inte behöver överföra några stora datamängder.
Helt ärligt har jag svårt att se hur 5G skall kunna konkurera med det. Jag tror att mobiloperatörerna först och främst kommer att fokusera på att konkurera med trådade ISPer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så då blir det billigare med den kommande generationen jämfört med den förr-förra?
Det är min uppfattning att majoriteten av de uppkopplade prylarna använder GSM/GPRS. Detta för att det finns överallt, är väldigt billigt och att man inte behöver överföra några stora datamängder.
Helt ärligt har jag svårt att se hur 5G skall kunna konkurera med det. Jag tror att mobiloperatörerna först och främst kommer att fokusera på att konkurera med trådade ISPer.

Frågan är dock vilka avstånd man faktiskt kan få vettig prestanda med 5G. 6Ghz nätet lär ju få rätt bra prestanda/räckvidd, men precis som 5Ghz Wifi är problemet att alla måste dela på kanalerna och bandbredden... Du kan liksom inte dubblera bandbredden genom att sätta en sändare till, då denna kommer krocka med något annat till slut.

Du kan dock enkelt lägga till fler kablar, en till var användare... vilket är varför Wfi har den begränsning du har. Därför kan aldrig, och jag menar aldrig, något trådlöst ersätta kabel i stora skalan. Det kan bara komplettera det tills dens kapacitet är nådd.

28Ghz lär ge kanonbra prestanda dock... men räckvidden? Den lär tom försvinna bara du går inomhus och kräver perfekt sikt mellan dig och mottagaren. Hur ofta har man det i en storstad tex? Blir lite som att ställa in parabolantennen, där minsta finjustering från vinden på riktningen av mottagaren saboterar signalen.

Så det blir lite som att skifta mellan 1:ans växel och 4:ans... och vi pratar "Den maximala bandbredden som X50 kan uppnå här uppges vara 5 Gbps, motsvarande cirka 625 MB/s." Du kan köra 5Gbit i en Cat6 kabel... en... enda.

Det är 5Gbit... med en användare. Hur illa blir det med delad bandbredd mellan 10k+ invånare? 4G var ju super snabbt i början med, tills alla hoppade över.

Enda positiva jag kan se är... alla hoppar över till 5G och 4G blir snabbare igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Frågan är dock vilka avstånd man faktiskt kan få vettig prestanda med 5G. 6Ghz nätet lär ju få rätt bra prestanda/räckvidd, men precis som 5Ghz Wifi är problemet att alla måste dela på kanalerna och bandbredden... Du kan liksom inte dubblera bandbredden genom att sätta en sändare till, då denna kommer krocka med något annat till slut.

Du kan dock enkelt lägga till fler kablar, en till var användare... vilket är varför Wfi har den begränsning du har. Därför kan aldrig, och jag menar aldrig, något trådlöst ersätta kabel i stora skalan. Det kan bara komplettera det tills dens kapacitet är nådd.

28Ghz lär ge kanonbra prestanda dock... men räckvidden? Den lär tom försvinna bara du går inomhus och kräver perfekt sikt mellan dig och mottagaren. Hur ofta har man det i en storstad tex? Blir lite som att ställa in parabolantennen, där minsta finjustering från vinden på riktningen av mottagaren saboterar signalen.

Så det blir lite som att skifta mellan 1:ans växel och 4:ans... och vi pratar "Den maximala bandbredden som X50 kan uppnå här uppges vara 5 Gbps, motsvarande cirka 625 MB/s." Du kan köra 5Gbit i en Cat6 kabel... en... enda.

Det är 5Gbit... med en användare. Hur illa blir det med delad bandbredd mellan 10k+ invånare? 4G var ju super snabbt i början med, tills alla hoppade över.

Planen är väl att använda beamforming för att minska krockandet, men jag är liksom du tveksam till hur mycket bättre 5G egentligen kommer bli. Oavsett hur bra tekniken blir tror jag inte att det kommer klara av om varenda liten pryttel helt plötsligt ska vara ansluten till mobilnätet. Sedan är det väl även upp till operatörerna att bygga ett nät som inte blir överbelastat också, och det brukar ju gå som det går.

Citat:

Enda positiva jag kan se är... alla hoppar över till 5G och 4G blir snabbare igen

Det kan ju faktiskt bli rätt bra. Jag använder primärt 3G eftersom det presterar betydligt mer konsekvent än 4G, men med minskad belastning kanske 4G kan fungera så bra som 3G gör.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

I denna tråd kan vi observera Dunning–Kruger-effekten på riktigt nära håll (många små experter som anser sig ha genomskådat att branschen gör något helt onödigt...).

De Proof-of-concepts som gjorts har visar upp nya typer av användningsområden som följd av drastiskt minskad latens och högre pålitlighet. Kombon med både latens och pålitglihet öppnar upp för att lösa många typer av reglerteknik på distans. Inte minst fordonsindustrin är intresserade av förbättrad säkerhet m.m. som ställer nya typer av realtidskrav.

Mobilsurf funkar bra på 4G. Det är helt andra typer av use cases som 5G siktar på att möjliggöra.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Här hos oss i skogen är det tvärtom, stänger jag av 4G har vi inget internet att tala om, max 2mbit/s medans vi har 22 i 800MHZ 4g.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled