Hjälp med uppgradering av dator, CPU eller GPU?

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering av dator, CPU eller GPU?

Tjenare!

Ny här, och söker lite hjälp av detta ypperligt kunniga folk.
De är så att jag sitter på en gammel i5 2500K, 2x8gb ddr3 1600mhz ram, och ett msi gtx 970.

Går i tankarna att uppgradera burken lite, men är inte helt hundra på vad för delar jag riktigt är ute efter då det verkar ha gått snabbt fram på cpu fronten de senaste åren, och själv har man varit bekväm med sin 2500K som klarat sig galant fram tills nu. Inga fel som helst på den, de är bara att vissa spel som är portade (tex COD WWII & Forza Motorsport 7) verkar dra mer på cpu & ram än spel som är pc exklusiva, och känner därmed att de är dags att byta upp sig lite.

Knåpat ihop en köplista på komplett som jag känner skulle kunna hålla i framtiden:

https://imgur.com/SDTLBAQ

Är detta värt pengarna? Eller är det bättre att försöka köpa loss en polares i7-4790K med mobo och spara till ett bättre grafikkort?

Budget e la strax över 5k.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Beror väl mycket på vad polaren ska ha för sina grejer?
Men 970, trots att det är ett helt ok kort, kommer nog behöva uppgraderas det med snart så det är ju nått att ha i tankarna också.

Jag hade rekommenderat
1. Överklocka satan
2. Köp polares grejer (och överklocka den jäveln också)
3. Uppgradera gpu

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Ja de vet jag ju inte riktigt än eftersom han inte själv vet när han ska uppgradera.

1. Har standard cpu-kylare fast med ett chassi där jag valt att köra ett grymt luftflöde istället för fancy cpufläktar (fattigt kanske, men funkar väldigt bra) Men sen är jag inte så haj på de där med klockning, har MSI Clickbios som iofs är enkel, men hur mkt tror du man vågar öka i ghz? Avaktiverat turboboost som de är nu. Bör jag behöva fippla med volt, eller finns de nån gräns när jag behöver greja med det?

2. Behöver man överklocka en 4790? Den e la såpass mkt bättre än min redan standard eller?

3. Vilket kort hade du rekomenderat för runt 5k då? Är ett 1070 värt, eller bör jag försöka få tag på ett beggat 1080 och sälja mitt 970?

Permalänk
Medlem

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 889 kr hos Elgiganten)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare (199 kr hos Komplett)
Summa: 5 497 kr

Skippa kylaren eller byt ner till 2666MHz-minne om 5,5k är lite för mycket. Om du väljer ett gfx-kort så rekommenderar jag att du väntar på att få in någon av dessa:
Gigabyte GTX 1070Ti Windforce
EVGA GTX 1070Ti SC

Permalänk

@Icecrystal
Vilka 2666MHz-minnen rekommenderar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

@alex.bergsland:
Egentligen vilka som helst, men t.ex. dessa: Crucial Ballistic Sport LT 1799:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av dstroyr:

@Panzerfister: Ja de vet jag ju inte riktigt än eftersom han inte själv vet när han ska uppgradera.

1. Har standard cpu-kylare fast med ett chassi där jag valt att köra ett grymt luftflöde istället för fancy cpufläktar (fattigt kanske, men funkar väldigt bra) Men sen är jag inte så haj på de där med klockning, har MSI Clickbios som iofs är enkel, men hur mkt tror du man vågar öka i ghz? Avaktiverat turboboost som de är nu. Bör jag behöva fippla med volt, eller finns de nån gräns när jag behöver greja med det?

2. Behöver man överklocka en 4790? Den e la såpass mkt bättre än min redan standard eller?

3. Vilket kort hade du rekomenderat för runt 5k då? Är ett 1070 värt, eller bör jag försöka få tag på ett beggat 1080 och sälja mitt 970?

Varför har du avaktiverat turboboost?

Stockkylare är kassa oavsett hur väl ventilerat de sitter, den billigaste tornkylaren du kan hitta springer åttor runt stockkylare, plus att det är roligt att byta.

Jag är ingen expert på överklockning så kan inte ge några specifika råd, kolla på Youtube så finns det säkert massa steg för steg filmer. Men kräver nog att du byter kylare först.