Nyköpt Gtx1080ti, grafikdrivrutinen slutade svara

Permalänk
Medlem

Nyköpt Gtx1080ti, grafikdrivrutinen slutade svara

Hej!

Som i rubriken så har jag ett nyköpt gtx 1080ti som krånglar. Först var det problem med att skärmen som använder displayport tappade kontakten och efter lite eftersökningar så hittade jag att det kan vara kabeln som är dålig. Har inte använt skärmen sen det hände utan den har varit helt utdragen. Men nu börjar det även komma att grafikdrivrutinen har slutat svara.
Kan jag ha haft sån otur att grafikkortet kan ha gått sönder? Eller borde det bli "värre" saker än så.

Sitter för övrigt på relativt gamla delar i övrigt, och börjar fundera på om det kanske är helt enkelt så att moderkortet är dåligt.
Har ett MSI Z87-GD65 GAMING ATX. Någon annan som haft något liknande problem? Hade inga problem när jag körde ett gtx 770 men körde visserligen med dvi på båda skärmarna då.

Mvh Hatisk

Permalänk

Har du gjort en "clean install" efter bytet av grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Hatisk:

Hej!

Som i rubriken så har jag ett nyköpt gtx 1080ti som krånglar. Först var det problem med att skärmen som använder displayport tappade kontakten och efter lite eftersökningar så hittade jag att det kan vara kabeln som är dålig. Har inte använt skärmen sen det hände utan den har varit helt utdragen. Men nu börjar det även komma att grafikdrivrutinen har slutat svara.
Kan jag ha haft sån otur att grafikkortet kan ha gått sönder? Eller borde det bli "värre" saker än så.

Sitter för övrigt på relativt gamla delar i övrigt, och börjar fundera på om det kanske är helt enkelt så att moderkortet är dåligt.
Har ett MSI Z87-GD65 GAMING ATX. Någon annan som haft något liknande problem? Hade inga problem när jag körde ett gtx 770 men körde visserligen med dvi på båda skärmarna då.

Mvh Hatisk

Hej har du gjort som ovan frågade, eller kört "Display Driver Uninstaller" se till att det blir en fresh new install.

Sedan kan man undra varför du har low-end hårdvara i övrigt när du sitter på ett 1080 ti,
bara köpa nytt. Har man cash till ett sådant kort av King Kong rang så kan man lika bra byta ut CPU/MOBO/RAM till lite mer premium också. Lite som att gå in hos en Ferrari återförsäljare och fråga om man kan få en Lada motor i den (om du förstår hur jag menar)

Lycka till och hoppas verkligen du får igång monsterkortet.
/Skywa1ker

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatisk:

Hej!

Som i rubriken så har jag ett nyköpt gtx 1080ti som krånglar. Först var det problem med att skärmen som använder displayport tappade kontakten och efter lite eftersökningar så hittade jag att det kan vara kabeln som är dålig. Har inte använt skärmen sen det hände utan den har varit helt utdragen. Men nu börjar det även komma att grafikdrivrutinen har slutat svara.
Kan jag ha haft sån otur att grafikkortet kan ha gått sönder? Eller borde det bli "värre" saker än så.

Sitter för övrigt på relativt gamla delar i övrigt, och börjar fundera på om det kanske är helt enkelt så att moderkortet är dåligt.
Har ett MSI Z87-GD65 GAMING ATX. Någon annan som haft något liknande problem? Hade inga problem när jag körde ett gtx 770 men körde visserligen med dvi på båda skärmarna då.

Mvh Hatisk

Hej!
Kolla denna länk: http://www.nvidia.com/object/IO_13955.html

Värt att tänka på innan du följer Nvidias steg är att du laddar ner drivrutinerna för din GPU i förväg.

Dessutom så finns det olika vägar du kan ta när du ska installera det nya. Antingen att du kör Windows i felsäkert läge (så Windows 10 inte kör auto install av drivisar) och du då kan installera ”rätt” drivrutin direkt.
Eller standard (som de flesta gör) nämligen stegen ovanför. Sen så finns en box man kan ticka när man startar installationsfilen där det står ”Clean install”. Alltid bra att bocka i den ifall du vill rensa gammalt skit från tidigare drivrutin, oavsett om det är nytt eller gammalt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skywa1ker:

Hej har du gjort som ovan frågade, eller kört "Display Driver Uninstaller" se till att det blir en fresh new install.

Sedan kan man undra varför du har low-end hårdvara i övrigt när du sitter på ett 1080 ti,
bara köpa nytt. Har man cash till ett sådant kort av King Kong rang så kan man lika bra byta ut CPU/MOBO/RAM till lite mer premium också. Lite som att gå in hos en Ferrari återförsäljare och fråga om man kan få en Lada motor i den (om du förstår hur jag menar)

Lycka till och hoppas verkligen du får igång monsterkortet.
/Skywa1ker

Har kört en clean install, eller vad geforce experience kallar det. Men det kanske inte räcker?

Ska byta ut delar vart eftersom, men det var lite saftigt att punga ut allt på en gång men allt ska bytas ut över en/par månader.

Permalänk
Medlem

prova Kör ddu sen installera om senaste drivisar efter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Kört Display Driver Uninstaller nu, med lite tur löser det problemet.
Tack för tipset

Update: tyvärr så löste det inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatisk:

Hej!

Som i rubriken så har jag ett nyköpt gtx 1080ti som krånglar. Först var det problem med att skärmen som använder displayport tappade kontakten och efter lite eftersökningar så hittade jag att det kan vara kabeln som är dålig. Har inte använt skärmen sen det hände utan den har varit helt utdragen. Men nu börjar det även komma att grafikdrivrutinen har slutat svara.
Kan jag ha haft sån otur att grafikkortet kan ha gått sönder? Eller borde det bli "värre" saker än så.

Sitter för övrigt på relativt gamla delar i övrigt, och börjar fundera på om det kanske är helt enkelt så att moderkortet är dåligt.
Har ett MSI Z87-GD65 GAMING ATX. Någon annan som haft något liknande problem? Hade inga problem när jag körde ett gtx 770 men körde visserligen med dvi på båda skärmarna då.

Mvh Hatisk

Hva bruker du for nett agg (PSU)?

Er du sikker på at video kortet sitter helt ned i PCI-Express slot? Har du koblet ekstra PCI-express ledninger til video kortet (6+8 eller 8+8 pin kontakter)?

Permalänk
Medlem

Har du överklockat grafikkortet? Händer detta i de flesta spel eller bara i ett visst/a spel? Är det lagliga spelkopior du kör med?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Nyköpt Gtx1080ti, grafikdrivrutinen slutade svara

Installera DDU och gör en clean install i.e. ta bort alla driv rutiner av ditt förra grafikkort och sedan installera de nya drivrutinerna från deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du överklockat grafikkortet? Händer detta i de flesta spel eller bara i ett visst/a spel? Är det lagliga spelkopior du kör med?

Nej har inte överklockat kortet. Spelar bara lagliga kopior av spel. Och dom gånger det har hänt har jag inte spelat någonting utan surfat på nätet eller bara loggat in på datorn. Det händer inte ofta men någon/några gånger per dag.

Skrivet av Gigantrix:

Hva bruker du for nett agg (PSU)?

Er du sikker på at video kortet sitter helt ned i PCI-Express slot? Har du koblet ekstra PCI-express ledninger til video kortet (6+8 eller 8+8 pin kontakter)?

Helt säker på att kortet sitter i ordentligt, har kopplat in de PCI-express kortet behöver (2st 8pins eller i mitt fall 6+2)
Har ett Fractal Design Integra R2 750W

Permalänk
Medlem

Är det fabriksöverklockat?
I så fall skulle du kunna testa att klocka ner det till Nvidia spec.

Permalänk
Medlem

Haft grafikdrivrutin som slutar svara på 3 olika kort, 8800gt, 8800gts samt ett 7870.
Alla 3 gångerna så fixades det genom att baka kortet, temporärt iaf.
Var inga problem alls första månaderna eller tom åren men när det började så blev det lindrigare efter att ha klockat ner korten lite.

Skulle helt klart försöka få en RMA direkt om det börjar fungera bättre efter en sänkt klock.

Permalänk
Medlem

Nvidia kör med unified drivers så DDU är en produkt utan syfte för folk som inte vet bättre.
En standardgrej att testa är att köra en ren installation av Windows, se om det löser det.
I annat fall testa kortet i en annan burk.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb