Permalänk
Medlem

Coinbase - ID verifiering?

Hej!

Skapade nyss ett konto på Coinbase och som vi vet så frågar de efter identifiering. Det verkar som att de accepterar svenska körkort enligt några trådar här och på andra ställen, men det jag inte känner mig bekväm med är att ge ut för många uppgifter - bl.a. de 4 sista siffrorna i personnumret.

Är det möjligt att blockera dessa och annan känslig information på körkortet (t.ex. körkortets egna ID-nummer) och ändå få ett godkännande på verifieringen för att förhindra eventuell ID kapning om en läcka skulle ske? Något som gjort detta?

Tack för svar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om du köper något på valfri webb-butik så lämnar du ju ut dina fyra sista också.
De kan lika gärna bli kapade och bli av med känslig information lika som Coinbase kan.

Personligen har jag tagit foto på mitt körkort etc, nemas problemas.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@Icte: Ditt person nr är inte hemligt på något vis. Bara att lämna ut.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Icte: Våra personnummer är inte hemliga och man kan utan problem via nätet hitta dem alla vare sig du vill det eller ej.

Så oberoende om du lämnar ut dina uppgifter eller ej har andra tillgång till dem.

Har du inte redan aktiverat spärr av adressändring så gör det.

Skatteverket - Spärr av adressändring

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@solomon @Implor @iller: Tack för era svar!

Nej, allt detta är jag medveten om men kändes inte helt riskfritt att lämna ut denna information till ett utländskt företag. Å andra sidan är det som ni säger att personnumret inte är hemliga och vem som helst kan komma åt dem via nätet - även från utlandet. Nåväl, skälet till valet var ju att Coinbase är bl.a. att det är ett legitimt företag och som verkar vara måna om säkerheten för sina kunder, bl.a. via ID-verifiering. Blir att skicka in en bild på körkortet som det är

Tack för hjälpen!

EDIT: @iller Japp, adressändring är spärrad via Skatteverket för min del!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Coinbase lyder under många lagar som reglerar banker och dom behöver ”personkännedom” precis som bankerna gör. Bland annat för att dom ska kunna rapportera underlag för skatt till skatteverket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Coinbase lyder under många lagar som reglerar banker och dom behöver ”personkännedom” precis som bankerna gör. Bland annat för att dom ska kunna rapportera underlag för skatt till skatteverket

Precis. Och det är en av få som har en BitLicense:
https://en.wikipedia.org/wiki/BitLicense

Dock angående skatt. Menar du svenska skatteverket eller amerikanska IRS?

Permalänk
Medlem

Finns en hel del kritik mot CoinBase på t.ex. reddit, så kan vara bra att inte ha allt för mycket liggande där utan mer använda det som en portal för att köpa/sälja.
https://www.reddit.com/r/CoinBase/

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Precis så jag tänkte nu i efterhand!

Dock får jag nu ett problem om med "Verification failed", oavsett hur jag tar bilderna med mobilkameran. Bilderna är skarpa och man ser klart och tydligt all text. Har nu något tips?

EDIT: Funkade bra med mobilappen, gick igenom snabbt och smidigt

Skrivet av lollol7:

Finns en hel del kritik mot CoinBase på t.ex. reddit, så kan vara bra att inte ha allt för mycket liggande där utan mer använda det som en portal för att köpa/sälja.
https://www.reddit.com/r/CoinBase/

Kritik mot Coinbase har jag hört, men är det något speciellt du menar? Vill gärna in i GDAX då det verkar en stor och bra plattform för trading men då måste man ha ett Coinbase konto, antagligen för att GDAX ägs av Coinbase

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har Coinbase men då jag försökta skaffa GDAX så ville de ha ytterligare verifiering, körkortet räckte inte. Får väl ändå skaffa mig ett pass men tycker det är konstigt att körkort inte ska räcka som ID-handling. Kanske funkar pass bättre internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har Coinbase men då jag försökta skaffa GDAX så ville de ha ytterligare verifiering, körkortet räckte inte. Får väl ändå skaffa mig ett pass men tycker det är konstigt att körkort inte ska räcka som ID-handling. Kanske funkar pass bättre internationellt.

Ah ja, fick samma problem. Driver License verifierat, men nu vill de även ha ID-kort eller Passport för GDAX. Mycket underligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej!

Skapade nyss ett konto på Coinbase och som vi vet så frågar de efter identifiering. Det verkar som att de accepterar svenska körkort enligt några trådar här och på andra ställen, men det jag inte känner mig bekväm med är att ge ut för många uppgifter - bl.a. de 4 sista siffrorna i personnumret.

Är det möjligt att blockera dessa och annan känslig information på körkortet (t.ex. körkortets egna ID-nummer) och ändå få ett godkännande på verifieringen för att förhindra eventuell ID kapning om en läcka skulle ske? Något som gjort detta?

Tack för svar!

Varför Coinbase? Bitstamp är ju mycket bättre. De har Segwit adresser och ger gratis withdrawals. Du kommer visserligen fortfarande behöva verifiera dig dock då det är lagar på det.

Edit: Coinbase aka CONbase är skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Varför Coinbase? Bitstamp är ju mycket bättre. De har Segwit adresser och ger gratis withdrawals. Du kommer visserligen fortfarande behöva verifiera dig dock då det är lagar på det.

Det är GDAX jag är intresserad av, därav Coinbase. Men Bitstamp kan vara intressant det också, speciellt då det är ett företag från Luxemburg! Ska kika på det så fort deras websida är uppe igen

Skrivet av Infectedbtc:

Edit: Coinbase aka CONbase är skräp.

Verkar som att många har en negativ attityd till det i dagsläget. Beror det endast på hela VISA fiaskot som de håller på att arbeta med just nu eller något annat också?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av iller:

@Icte: Våra personnummer är inte hemliga och man kan utan problem via nätet hitta dem alla vare sig du vill det eller ej.

Så oberoende om du lämnar ut dina uppgifter eller ej har andra tillgång till dem.

Har du inte redan aktiverat spärr av adressändring så gör det.

Skatteverket - Spärr av adressändring

Tack för länken! En fråga är det bara jag som inte kan logga in? Sidan bara disconnectar efter jag skrivit in mitt bank in :/ Hade ju varit bra med detta^^

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är GDAX jag är intresserad av, därav Coinbase. Men Bitstamp kan vara intressant det också, speciellt då det är ett företag från Luxemburg! Ska kika på det så fort deras websida är uppe igen

Verkar som att många har en negativ attityd till det i dagsläget. Beror det endast på hela VISA fiaskot som de håller på att arbeta med just nu eller något annat också?

På internet är det Alltid poppis att hata på det mest(?) populära alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade samma problem. Med coinbase så räckte det med körkort fast GDAX krävde pass.

Visa signatur

CPU: i5 2500k @ 4.2GHz | GFX: Gtx 570 | MB: Asus P8P67 PRO v 3 | CHASSI: Corsair Obsidian 650D | RAM: Corsair Vengeance 8Gb CL8 | DISK: Corsair F60 @ 60GB | Kylning: Corsair H80

Permalänk
Medlem

Har inte använt Coinbase. Kör på bitpanda istället, baserat i Österrike. Fungerar bra, dock var deras Verification om än smidig; väldigt rigorös.

Det är standard i branschen i ett försök att undvika penningtvätt.
Intrycket är dock att det verkar inte vara så svårt att göra ett eget "körkort" med en färgskrivare.

I övrigt vill jag varna för Poloniex(Stulit mina coins och inget svar på support). Samt rekommendera Abucoins, fungerar väldigt smidigt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Tack för länken! En fråga är det bara jag som inte kan logga in? Sidan bara disconnectar efter jag skrivit in mitt bank in :/ Hade ju varit bra med detta^^

Efter att du loggat in, klicka på webbläsarens bakåtknapp en gång Så löstes det för mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Prova i annan webbläsare.

Jag får liknande problem med ex. Firefox.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Coinbase is erratically overcharging some users and emptying their bank accounts
https://www.theverge.com/2018/2/15/17017374/coinbase-cryptocu...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk

Lyckades aldrig lägga till mitt Mastercard dit. ID-verifieringen med foton på körkortet gick bra och snabbt. Men jag har mellannamn på körkortet, dock inte på debitkortet, men jag vet inte riktigt vad som gick fel. Tydligen många som stött på samma problem, och alla verkar enbart ha problem med Coinbase.

Slutade med att jag körde Kraken (som har ett mycket krångligare interface, men fungerar bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Coinbase is erratically overcharging some users and emptying their bank accounts
https://www.theverge.com/2018/2/15/17017374/coinbase-cryptocu...

Skrivet av Forser:

Ja jag läste om detta efter att jag verifierat mig med mitt körkort. Lite tråkigt att detta ger blivit så och att jag inte kan komma igång med dem (har ingen lust att se kontot som mitt kort är kopplat till bli draget av mer pengar än nödvändigt, även om jag som förmodligen andra har majoriteten av.pengsrna på konton som ej är kopplade till något kort [t.ex. e-spar konton]). Kommer avvakta och se hur det blir med detta innan jag går vidare med Coinbase.

Skrivet av Detrimentos:

Lyckades aldrig lägga till mitt Mastercard dit. ID-verifieringen med foton på körkortet gick bra och snabbt. Men jag har mellannamn på körkortet, dock inte på debitkortet, men jag vet inte riktigt vad som gick fel. Tydligen många som stött på samma problem, och alla verkar enbart ha problem med Coinbase.

Slutade med att jag körde Kraken (som har ett mycket krångligare interface, men fungerar bra).

Det är förmodligen det - att namnet på körkortet och på ditt debitkort inte stämmer till 100%.

Kraken har jag kollat in också men tycker inte interfacet såg så lockande. Annars är Bitstamp som någon här nämnde ett intressant alternativ, åtminstone så man kan köpa lite coins för HODLing fram tills dess att framställa med Coinbase har lösts sig. Hoppas verkligen inte att detta fiasko med VISA inte är ett insider job, då förlorar man nog all trovärdighet för alla cryptocoin-baserade företag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

Skrivet av Icte:

Kraken har jag kollat in också men tycker inte interfacet såg så lockande.

Kraken erbjuder även ett alternativt interface på https://trade.kraken.com som ger betydligt bättre överblick och prishistorik.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nån site som man kan trada Bitcoins, Eth, Ltc osv mot $/Euro och sen överföra till Paypal istället för Bankkonto ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Använder själv coinbase men tycker inte dom är bra.
Är väll kanske VISA's fel men efter dom dubbeldragit allt på mitt konto gjorde dom en återbetalning på mindre pengar.
Visserligen bara 82 kr men vafan ska jag behöva betala för deras miss för

Permalänk
Medlem

Dramat fortsätter med Coinbase. Vissa får sina pengar tillbaka, andra har fått sina konton avstängda (om man ska tro folk på bl.a. Reddit).

Känns ju som att alla cryptovaluta-företag har problem på ett sätt eller annat. Man läser ju även ofta om "attacker" där miljontals dollar försvinner från dessa företag i form av transaktioner av Bitcoin eller annan valuta.

Är det Bitstamp, Binance och Kraken som gäller om man vill ha låga avgifter vid köp, sälj och uttag av Bitcoins? Det jag vill göra är att köpa och sälja Bitcoin ett par ggr i veckan och vid längre HODL-perioder ta ut dem till en privat plånbok för att minska risken av "attacker" mot företagen. Höga transaktionsavgifter á la Coinbase vill jag undvika då kryptovalutorna kommer att flyttas runtomkring. Tanken var ju först att använda GDAX för detta ändamål men Coinbase kräver nu foto på pass för att kunna skapa ett konto där också och samtidigt har de alla problemen med bl.a. VISA just nu... Nej, blir att avvakta med detta företag och se vart det leder.

Fanns ju även Robinhood som nyss lanserades men verkar enbart gälla för amerikanska kunder.

Vad tycker ni? Är det Bitstamp, Binance eller Kraken som gäller för detta?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ganska komiskt att folk fortfarande använder Coinbase & Poloniex, det är som att dessa företags name recognition vägre tyngre än alla de hundratals (tusentals?) trådar om försvunna pengar.

Är väl samma personer som använder "smidiga" appar för sina wallets. Kek.

Skrivet av Icte:

Vad tycker ni? Är det Bitstamp, Binance eller Kraken som gäller för detta?

Jag använder bara Kraken (in before "Kraken suger!!!!")

Svar ja, de har fortfarande tekniska problem trots deras infrastrukturuppgradering, men dem är i alla fall seriösa.

Permalänk

Vet att detta är en gammal tråd mdn känns onödigt att skap en ny för denna lilla fråga, blivit erbjuden lite pengar vilket jag är i behov utav för att skapa ett konto där med hans adress och nummer, så kan han använda det på något som kommer tillbaka till mig?
Han säger att han får någon sorts bonus men vill vara säker på att jag inte har något att förlora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenevert:

Vet att detta är en gammal tråd mdn känns onödigt att skap en ny för denna lilla fråga, blivit erbjuden lite pengar vilket jag är i behov utav för att skapa ett konto där med hans adress och nummer, så kan han använda det på något som kommer tillbaka till mig?
Han säger att han får någon sorts bonus men vill vara säker på att jag inte har något att förlora

Om det låter sketchy så är det troligtvis sketchy

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ