Regeringen föreslår hårdare straff för piratkopiering

Permalänk
Medlem

Man tror och hoppas på att ett nytt vettigt parti ska dyka upp, men inser att det inte är sannolikt. Vi kanske borde följa vissa andra länders väg och styras av högutbildade ingenjörer/forskare/professorer och istället? Något som inpräntas på de naturvetenskapliga utbildningarna är att konstant ställa sig frågan: är detta rimligt?

(Sen att hålla sig till fakta, diskutera/lösa sakfrågor etc etc, får väl anses som en välkommen bonus)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JagGillarKatter:

Och med viktigt så är upphovsrättslagen en stor skyddspelare för "pengar" där skaparen ska få behålla sin ägodel och får dela den under sina krav med eventuell inkomst som går förlorad med piratkopiering. Något du alltså inte verkar se som viktigt. Du kan fortfarande inte jämföra våldtäkt med piratkopiering för det är två helt skilda brott med två helt skilda straffskalor.

Var är skyddpelare som skyddar samhället? Det är knappast att dessa "skapare" har skapat sina alster ur ingenting, utan någon som helst inspiration från andra. Varför ska bara de ha skydd medan resten används som gratis källa?

Eller ännu viktigare varför är inte vetenskapliga upptäckter skyddade på samma sätt? Din dator och all teknik i samhället bygger på vetenskapliga upptäckter som inte får skyddas. Men en simpel låt eller film ska plötsligt ha skydd i närmast all oändlighet.

Upphovsrätten är inget annat än censur och ett sätt att sko sig på andra, precis som andra lagar som har mutats/lobbats fram av de rika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Var är skyddpelare som skyddar samhället? Det är knappast att dessa "skapare" har skapat sina alster ur ingenting, utan någon som helst inspiration från andra. Varför ska bara de ha skydd medan resten används som gratis källa?

Eller ännu viktigare varför är inte vetenskapliga upptäckter skyddade på samma sätt? Din dator och all teknik i samhället bygger på vetenskapliga upptäckter som inte får skyddas. Men en simpel låt eller film ska plötsligt ha skydd i närmast all oändlighet.

Upphovsrätten är inget annat än censur och ett sätt att sko sig på andra, precis som andra lagar som har mutats/lobbats fram av de rika.

Nog för att jag kan hålla med dig om att straffskalan kanske är lite skev, men varför ska det vara en rättighet att nyttja andras verk utan att de får betalt? Varför har folket en "rättighet" att få gratis underhållning?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Var är skyddpelare som skyddar samhället? Det är knappast att dessa "skapare" har skapat sina alster ur ingenting, utan någon som helst inspiration från andra. Varför ska bara de ha skydd medan resten används som gratis källa?

Eller ännu viktigare varför är inte vetenskapliga upptäckter skyddade på samma sätt? Din dator och all teknik i samhället bygger på vetenskapliga upptäckter som inte får skyddas. Men en simpel låt eller film ska plötsligt ha skydd i närmast all oändlighet.

Upphovsrätten är inget annat än censur och ett sätt att sko sig på andra, precis som andra lagar som har mutats/lobbats fram av de rika.

Du kan inte påstå att forskning finansierat av skattepengar i statens namn ska läggas under upphovsrättslagen eller liknande? Det är vi som kollektiv som har betalat för den så varför inte dela på den? När det kommer till privatfinansierad forskning är denna så klart möjlig att hemligstämpla (se Spotify's algoritm för musikförslag) och har på så sätt samma användarrättigheter som en film under upphovsrättslagen. Alltså den som har betalat för det får använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vet inte om jag orkar svara Newman kommentarer. So youre saying *insert idiocy here*
Jag ser inga problem med kvinnliga huvudroller, har aldrig sagt det.

Att man gör det för sakens skull är annat.

Den enda andra tolkningen är att du tror att folk ogillar när det politiska budskapet är vänster jämfört med andra riktningar, men det stämmer ju heller inte när man jämför med historien. Du var i alla fall tydlig med att du anser att det går sämre för Hollywood pga politiska budskap, men jag ser inte exakt vad skillnaden skulle vara så därav gjorde jag ett försök till tolkning. Det kan visserligen vara så att de som påstår att vi har en söndercurlad generation som inte klarar av att hantera saker som skilda åsikter har rätt, men det känns lite för simplistiskt och åldersinriktat för att vara en bra förklaring.

Vad gäller att ha en kvinnlig huvudroll för sakens skull, hur definierar du det och vilken problematik uppstår genom det? Du är så spartansk i vad du säger att du nära nog inte säger någonting. Vill man framföra en åsikt är det bättre att se till att man gör det tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Domstolarna lyder order som bara den. Kolla bara på TPB målet. Delad straff är unikt i Svensk historia. Ända andra gången det utdelades var morden i malexander, annars har praxis varit att befria. Men inte när amerikanska herrar ger order. Då jävlar spelar inga lagar eller regler roll. Det gäller bara att suga bra så man kan få en klapp på huvudet.

Om Sverige inte var en bananrepublik skulle jag hålla med om att domstolar skulle hålla det hela i schack men tyvärr är inte det fallet.

Dina argument är undermåliga och rent av felaktiga. Medgärningsmannaskap har använts i betydligt fler domar än de två du hänvisar till. I till exempel mord/dråp/misshandel med flera inblandade gärningsmän så är det ofta svårt eller omöjligt att avgöra exakt vem som orsakade vilken skada i vilken tid (framförallt när det handlar om dödligt våld där det inte går att säga vilket slag/spark/knivhugg som vad det dödande). Men du kanske har belägg för att det skulle vara något unikt, som bara hänt i TBP-målet och Malexandermorden?

Men med tanke på att du tvingas använda sådana oerhört fåniga och direkt felaktiga uttryck (till exempel att Sverige skulle vara en bananrepublik) för att försöka förstärka dina argument, så förväntar jag mig inte att några faktabaserade belägg någonsin kommer att presenteras från din sida.

Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är det inte högre straff för piratkopiering än för våldtäkt. Maxstraffet för grov våldtäkt är 10 års fängelse.

Skrivet av Ziggy_:

Tror knappast jag skulle få 6års fängelse om jag gick in på Ica Maxi och snattade Shrek och mission impossible så varför skulle det vara nå högre straff för att det sker på nätet? Jag vet att det stod upp till 6 är men vars sätts gränsen och vem bestämmer värdet på sakerna? Får man högre straff av att skatta gamla Astrid Lindgrens filmer eller får man högre straff för the hobbit?

Om det hela handlar om att få lagen följd så förväntar jag mig att dem tar fast folk den första sekunden som dem märker att någon piratkopierar och inte sitter och filtrerar ut småkornen ur påsen och sitter och mjölkar på dem som laddar ner fler än en gång bara för att dem kan kräva större summa pengar av dem dvs tjäna mer av dem.

Så handlar detta om att tjäna tillbaka pengarna för den stulna filmen eller är det att dem vill ha ännu mer?

Nej, du skulle inte få 6 års fängelse för att snatta en film på ICA. Men du skulle inte heller kunna få 6 års fängelse för att ladda ner samma film. Du har uppenbarligen ingen uppfattning om juridik och hur vårt rättssystem fungerar.

Det är domstolarna som tolkar de lagar som riksdagen stiftat och bedömer straffvärdet (utifrån den av lagen föreskrivna straffskalan) för varje gärning. Att som privatperson sitta hemma och ladda ner några filmer kommer aldrig någonsin kunna tolkas som Grovt Upphovsrättsbrott. Det är alltså inte för dessa personer denna nya brottsrubricering ska användas. Det handlar alltså om organiserade verksamheter som bedöms orsakat betydande skada och medfört gärningsmannen betydande vinningar. Alltså i stil med Swefilmer och liknande organiserade siter.

Det är bara intelligensbefriade individer här på Sweclockers som skriker sig hesa om att nu kommer banne mig varenda Svensson åka in på 6 års fängelse...

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att definiera vad som räknas som "Skada" och hur man räknar ut "förlust" för företaget. För just nu kan företagen komma med vilken som helst summa och domstolarna köper det direkt. För i vanligt fall så ska den som anklagar bevisa allt från vad den anklagade gjort och vad det lett till. Men för någon anledning gäller detta inte företagen som kommer med rena fantasisummor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Se till att välja rätt vid nästa val. Att skriva på forum kommer inte ändra nåt. Enda sättet att på verka och visa sitt missnöje.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blomman90:

Fast nu är det inte högre straff för piratkopiering än för våldtäkt. Maxstraffet för grov våldtäkt är 10 års fängelse.

Obs. att hwasser säger att du KAN få högre straff.
Enligt exemplet nedan kan man alltså komma undan med två alt. fyra års fängelse för våldtäkt samt grov våldtäkt.

"Våldtäkt är ett av de allvarligaste sexualbrotten. Den som med våld eller hot tvingar en annan person till en sexuell handling som är allvarligt kränkande döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år."

Källa: Polisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Valen vart 4e år...
För ~10 år sedan blev man ovän med so-läraren, då jag påpekade att man kan förstöra ett land rätt bra på den tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är ju detta ett utav dom frågor som dom flesta inte bryr sig om, eller i alla fall så ligger det väldigt långt ner på listan och därför så spelar det ingen roll för partierna om detta tas upp eller ej då deras opinionsmätningar inte kommer bli påverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajper:

Regeringen kanske ska fokusera på att ändra straffskalan för mord och våldtäkter istället.

Behöver inte tillägga någonting mer! Exakt den tanke jag hade när jag läste.

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara för att man vill tvinga tex Bahnhof att lämna ut uppgifter? Om det skulle räknas som ett grövre brott så blir dom tvungna att lämna ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

De kan ju börja med att definiera vad som räknas som "Skada" och hur man räknar ut "förlust" för företaget. För just nu kan företagen komma med vilken som helst summa och domstolarna köper det direkt. För i vanligt fall så ska den som anklagar bevisa allt från vad den anklagade gjort och vad det lett till. Men för någon anledning gäller detta inte företagen som kommer med rena fantasisummor.

Det är inte speciellt krångligt, man räknar normalt på vad det skulle kostat att på laglig väg sprida materialet på det sätt man gjort, eventuellt lägger man även på straffavgift eftersom man gör det utan att ha ett avtal. Man behöver inte bevisa att en nedladdning = en missad intäkt då det finns möjlighet att jämföra mot vad det skulle kostat att lagligen dela material. Detta då efter att det först bevisats att personen i fråga är skyldig till brottet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Öhm, du menar att eftersom maxstraffet för piratkopiering är högre än ministraffet för våldtäkt så innebär det att man ser piratkopiering som ett värre brott? Varför inte vända på det och jämföra ministraffet för piratkopiering med ministraffet för våldtäkt? Eller helt enkelt jämföra genomsnittsstraffet för piratkopiering med genomsnittsstraffet för våldtäkt? Om man nu har någon som helst aspirationer på att hålla jämförelsen relevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det faktum att du kan få högre straff av piratkopiering än våldtäkt innebär att det rent juridiskt är värre med piratkopiering än att våldta. Högre staff skall vara lika med värre brott.

Skickades från m.sweclockers.com

Maxstraffet för våldtäkt är betydligt högre än piratkopiering. Slå en tanke på varför minimumstraffet för våldtäkt är lägre än piratkopiering men maxstraffet är högre.. Det kan ju bero på att det finns så många fler faktorer att beräkna när det kommer till våldtäkt som är lindrande? Det har alltså inget med hur man ser på våldtäkt i sig utan att det finns så mycket som räknas till våldtäkt idag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Maxstraffet för våldtäkt är betydligt högre än piratkopiering. Slå en tanke på varför minimumstraffet för våldtäkt är lägre än piratkopiering men maxstraffet är högre.. Det kan ju bero på att det finns så många fler faktorer att beräkna när det kommer till våldtäkt som är lindrande? Det har alltså inget med hur man ser på våldtäkt i sig utan att det finns så mycket som räknas till våldtäkt idag.

Vad jag kan se så har våldtäkt två års fängelse som ministraff medan piratkopiering (upphovsrättsbrott) har dagsböter som ministraff. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är då samma som ministraffet för våldtäkt. Det nya (tänkta) brottsrubriceringen "grovt upphovsrättsbrott" har då 6 års fängelse som maxstraff vilket är samma maxstraff som "vanlig" våldtäkt medan grov våldtäkt kan ge upp till 10 års fängelse.

Så:

Upphovrättsbrott: Upp till två års fängelse
Grovt upphovrättsbrott: 6 mån till 6 års fängelse
Våldtäkt: 2 - 6 års fängelse
Grov våldtäkt: 4 - 10 års fängelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vad jag kan se så har våldtäkt två års fängelse som ministraff medan piratkopiering (upphovsrättsbrott) har dagsböter som ministraff. Maxstraffet för upphovsrättsbrott är då samma som ministraffet för våldtäkt. Det nya (tänkta) brottsrubriceringen "grovt upphovsrättsbrott" har då 6 års fängelse som maxstraff vilket är samma maxstraff som "vanlig" våldtäkt medan grov våldtäkt kan ge upp till 10 års fängelse.

Så:

Upphovrättsbrott: Upp till två års fängelse
Grovt upphovrättsbrott: 6 mån till 6 års fängelse
Våldtäkt: 2 - 6 års fängelse
Grov våldtäkt: 4 - 10 års fängelse

Korrekt. Alltså är inte upphovsrättsbrott behandlat som det vore värre än Våldtäkt. Grovt upphovsrättsbrott må ha upp till 6 års fängelse men hur ofta får någon det maximala straffet när det kommer.. ja.. till något alls? Piratebaygrundarna sitter just nu på 4 och 10 månader samt ett år och det är det störa fallet av copyrightbrott i svensk historia.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Wow...bara wow.

Efter att ha läst igenom en del av inläggen på de senaste sidorna i den här tråden där vissa personer återkommande sticker ut med sitt läskiga synsett i vissa frågor är det inte konstigt att Sverige sorgligt nog ser ut som det gör idag.

Till en början kändes tråden lite intressant och värd en prenumeration men den känslan svalnade snabbt...

Permalänk
Medlem

Ja det är precis det som svenska rättsväsendet behöver lägga fokus på just nu....

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hade varit bra om folk faktiskt läste artikeln och inte bara titeln innan de skriker att vårat land håller på att gå under..

Sen kan man väl tycka vad man vill så klart men fan se till att man förstått situationen rätt till att börja med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Hade varit bra om folk faktiskt läste artikeln och inte bara titeln innan de skriker att vårat land håller på att gå under..

Hur vet du att de inte har läst artikeln?

Skrivet av RaidSoft:

Sen kan man väl tycka vad man vill så klart men fan se till att man förstått situationen rätt till att börja med.

Vem är det som bestämmer om man har förstått situationen rätt? Du kan givetvis ha en åsikt om vad som är "rätt".

Kan det möjligen vara så att individer göra olika tolkningar av samma text?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Hur vet du att de inte har läst artikeln?

Vem är det som bestämmer om man har förstått situationen rätt? Du kan givetvis ha en åsikt om vad som är "rätt".

Kan det möjligen vara så att individer göra olika tolkningar av samma text?

Fast om du har läst igenom kommentarerna så är det näst intill omöjligt att säga att det råkar vara två tolkningar av samma text.
Folk häver ur sig all möjlig form av desinformation, och det har ingen ting med tolkning och göra. Det är lite som om att jag väljer att tolka ditt användarnamn som "Sture".

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Allt är en tolkning såvida man inte sitter inne med den absoluta sanningen.

Skrivet av elklazor:

Fast om du har läst igenom kommentarerna så är det näst intill omöjligt att säga att det råkar vara två tolkningar av samma text.
Folk häver ur sig all möjlig form av desinformation, och det har ingen ting med tolkning och göra. Det är lite som om att jag väljer att tolka ditt användarnamn som "Sture".

Allt är en tolkning såvida man inte sitter inne med den absoluta sanningen.

Permalänk
Medlem

Såg någon i tråden som sa att det var för lätt att sitta inne. Jag har flera polare som varit dumma i sina yngre dagar, vissa har det gått bra för och andra har det skitit sig för. Det dom som det gått bra för har gemensamt är att dom blivit avskrämda av kåken även om det är avslappnat, den andra delen skiter i vilket och det hade inte spelat någon roll om det var högre straff Tänk dig själv att inte kunna gå ut när du vill. Det heter kriminalvård. Jag är glad att vi inte har det som i USA där dom bokstavligen släpper ut djur när dom avtjänat straff. Jag har själv suttit häktad ett par månader i mina yngre dagar och den känslan vill jag inte ge till min värsta ovän.

Håll käften om saker du inte har en aning om i fortsättningen, tack.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infectedbtc:

Obs. att hwasser säger att du KAN få högre straff.
Enligt exemplet nedan kan man alltså komma undan med två alt. fyra års fängelse för våldtäkt samt grov våldtäkt.

"Våldtäkt är ett av de allvarligaste sexualbrotten. Den som med våld eller hot tvingar en annan person till en sexuell handling som är allvarligt kränkande döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Straffet för grov våldtäkt är fängelse i lägst fyra och högst tio år."

Källa: Polisen

Hans "kan" går att tolka på olika sätt. För den biten har han ju faktiskt inte fel i. Man kan dömas till högre straff för upphovsbrott än vad som är minimum för våldtäkt. Problemet kommer i att han samtidigt drar slutsatsen att piratkopiering rent juridiskt skulle anses vara ett värre brott än våldtäkt. Detta tyder på att han inte vet att man kan dömas till längre än 6 års fängelse om man våldtagit någon.

En annan otroligt viktig skillnad är att upphovsbrott av normalgraden har böter som minimistraff, något som också är det straff som utdöms i normalfall. Någon som döms för våldtäkt döms som minst till 2 års fängelse.

Alltså, för upphovsbrott (normalt till grovt) gäller straffskalan böter till 6 års fängelse, med normalutfall böter.
För våldtäkt (normalgraden till grov) gäller straffskalan 2 års fängelse till 10 års fängelse, alltså alltid flera års fängelse.

Men trots detta så är alltså piratkopiering värre i juridisk synpunkt????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Allt är en tolkning såvida man inte sitter inne med den absoluta sanningen.

Visst finns det texter som lämnar mer eller mindre tolkningsutrymme. Denna artikeln gör det dock inte. En klar majoritet av de som kommenterat här skulle inte få godkänt i läsförståelse då de uppenbarligen inte uppfattat (eller velat uppfatta) mer än orden "piratkopiering - 6 års fängelse".

Men du menar att det inte går att säga att jag missuppfattat artikeln, om jag påstår att artikeln handlar om rosa elefanter? Nej tack, samhället skulle kollapsa totalt om man inte kan ställa krav på grundläggande läsförståelse.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Visst finns det texter som lämnar mer eller mindre tolkningsutrymme. Denna artikeln gör det dock inte. En klar majoritet av de som kommenterat här skulle inte få godkänt i läsförståelse då de uppenbarligen inte uppfattat (eller velat uppfatta) mer än orden "piratkopiering - 6 års fängelse".

Men du menar att det inte går att säga att jag missuppfattat artikeln, om jag påstår att artikeln handlar om rosa elefanter? Nej tack, samhället skulle kollapsa totalt om man inte kan ställa krav på grundläggande läsförståelse.

Det är fortfarande bara DIN åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elklazor:

Nog för att jag kan hålla med dig om att straffskalan kanske är lite skev, men varför ska det vara en rättighet att nyttja andras verk utan att de får betalt? Varför har folket en "rättighet" att få gratis underhållning?

De som skapar gör det inte ur tomma intet utan har alltid en massa inspiration från samhället i övrigt. Så om det är rätt att de tar för sig utan att betala varför skulle deras alster, som är i de flesta fall någon form av ompaketering av det allmänna, ha speciell skydd?

I början var ursäkten att de skulle få en kortvarig monopol som stöd men nu är det 70år efter döden så knappast kort. Deras "rättigheter" har utökats enormt medan samhällets rättigheter har rasat samtidigt. Som privatkopieringen som vi alla betalar för men får inte använda oss av då man inte får bryta DRM.

Skrivet av JagGillarKatter:

Du kan inte påstå att forskning finansierat av skattepengar i statens namn ska läggas under upphovsrättslagen eller liknande? Det är vi som kollektiv som har betalat för den så varför inte dela på den? När det kommer till privatfinansierad forskning är denna så klart möjlig att hemligstämpla (se Spotify's algoritm för musikförslag) och har på så sätt samma användarrättigheter som en film under upphovsrättslagen. Alltså den som har betalat för det får använda det.

Forskning kräver en hel del tankekraft och kreativitet så hur är det annorlunda från skapare som tar skattepengar som stöd men är ändå ägare av sina skapelser? De flesta filmer har fått någon form att statligstöd och fortfarande kräver de mer makt och mer regler som ger de fria pengar.

Skrivet av Blomman90:

Hans "kan" går att tolka på olika sätt. För den biten har han ju faktiskt inte fel i. Man kan dömas till högre straff för upphovsbrott än vad som är minimum för våldtäkt. Problemet kommer i att han samtidigt drar slutsatsen att piratkopiering rent juridiskt skulle anses vara ett värre brott än våldtäkt. Detta tyder på att han inte vet att man kan dömas till längre än 6 års fängelse om man våldtagit någon.

En annan otroligt viktig skillnad är att upphovsbrott av normalgraden har böter som minimistraff, något som också är det straff som utdöms i normalfall. Någon som döms för våldtäkt döms som minst till 2 års fängelse.

Alltså, för upphovsbrott (normalt till grovt) gäller straffskalan böter till 6 års fängelse, med normalutfall böter.
För våldtäkt (normalgraden till grov) gäller straffskalan 2 års fängelse till 10 års fängelse, alltså alltid flera års fängelse.

Men trots detta så är alltså piratkopiering värre i juridisk synpunkt????

Frågan är om det är värre straff att sitta inne 2 år eller få sin ekonomi förstörd för resten av livet för att domstolen dömde ut mångmiljonbelopp i skadestånd.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Såg någon i tråden som sa att det var för lätt att sitta inne. Jag har flera polare som varit dumma i sina yngre dagar, vissa har det gått bra för och andra har det skitit sig för. Det dom som det gått bra för har gemensamt är att dom blivit avskrämda av kåken även om det är avslappnat, den andra delen skiter i vilket och det hade inte spelat någon roll om det var högre straff Tänk dig själv att inte kunna gå ut när du vill. Det heter kriminalvård. Jag är glad att vi inte har det som i USA där dom bokstavligen släpper ut djur när dom avtjänat straff. Jag har själv suttit häktad ett par månader i mina yngre dagar och den känslan vill jag inte ge till min värsta ovän.

Håll käften om saker du inte har en aning om i fortsättningen, tack.

Om man inte suttit inne skall man hålla käft? Nej, du kommer jävligt lindrigt undan i Sveriges fängelser. Jag hoppas mina värsta fiender snarare får bra mycket värre straff. Vad var det som var så jobbigt med att sitta inne? Nu vet jag inte vad just du satt inne för. Grov misshandel, våldtäkt eller mord kommer man undan alldeles för enkelt med oavsett. I ditt fall kanske jag inte tycker att fängelse vore lämligt dock. Tycker det är mer intressant med grova brott som får mängdrabatter hit och dit, sitt 3/4 av ditt straff, möjlighet till fotboja osv.

Håller du inte med mig i dessa grövre brott, får du gärna ge exempel på bättre straff.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

piratkopiering rent juridiskt skulle anses vara ett värre brott än våldtäkt. Detta tyder på att han inte vet att man kan dömas till längre än 6 års fängelse om man våldtagit någon.

KAN rent juridiskt anses vara värre brott då ett fall enligt förslaget kan få 6 år av grov piratkopiering gentemot en våldtäkt som kan få 2 eller 4 i vissa fall. Dock inga exempel ännu självklart då det är ett förslag. Ett förslag som ges kritik med all rätt enligt mig då jag tycker att ett grovt brott av piratkopiering är extremt liten skada gentemot samhället, jämfört med våldtäkt oavsett om den är grov eller ej.

Nej, om regeringen skulle ta och fokusera på att höja straff för riktiga brott istället för att lägga förslag på dumheter. Tycker det är jävligt dåligt prioriterat att använda skattebetalarnas pengar till att hjälpa stora företag få in mer pengar än vad de skulle oavsett piratkopieringen. Be företaget vänligt men bestämt ge fan i att publicera skiten alt. sänka priset eller sprida den på bättre sätt. De tjänar ju multum på att sprida sin media oavsett, då kan man väl rimligen tycka de får spendera lite pengar ur egen ficka för att förbättra sin situation. Varför inte lägga förlag på höga straff vid kravbrev istället. Det är ju något som borde vara mer lämligt förslag.