Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gaminglaptop FHD vs QHD (1080p vs 1440p)

Permalänk
Medlem

Gaminglaptop FHD vs QHD (1080p vs 1440p)

Jag har så smått börjat kika på en ny gaminglaptop, och har hittat några finalister.

Jag har dock några frågor som jag inte hittar godtagbara svar på. Kanske kan man få svar här?

Först och främst har jag kikat på en IVY Extreme Laptop 174C, den verkar grym, men tydligen ska fläktljudet vara brutalt. Kan någon kommentera på det enligt egna erfarenheter?

Nästa är Asus ROG G701VIK-BA044T, dock "bara" 1080p.

Sista är nya Alienware 17, samma spec som Asus, men 1440p.

Kan man tro att Alienware faktiskt klarar en bra framerate i 1440p? Hur blir det om man ställer ner upplösningen? Suddigt?

IVY är så klart bäst på allt, men fläktljudet hindrar - jag måste kunna ha maskinen i vardagsrummet, i alla fall några meter från sambon. Hörlurar har jag så klart, men vill inte ha en hårfön.

Tankar?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

@Stefan93: Den du länkar till var faktiskt ett av mina toppval, men två saker sänker den;

1. Den har "bara" FHD.
2. Responstiden är alldeles för hög för seriöst spelande enligt Notebookcheck.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Har inte Ivy datorn samt asus ROGn också FHD? eller har dom bättre responstid?

hade själv kört på en stationär lösning m skärm o alla tillbehör sen när jag ska gå och vara on the move hade jag nog bara accepterat att det är "FHD", but thats just me

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

Har inte Ivy datorn samt asus ROGn också FHD? eller har dom bättre responstid?

hade själv kört på en stationär lösning m skärm o alla tillbehör sen när jag ska gå och vara on the move hade jag nog bara accepterat att det är "FHD", but thats just me

Inte för att vara otrevlig, men har du alls läst min första post? Jag skriver ju att ROG bara är FHD och IVY QHD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Skulle hellre prioritera 120 Hz som vissa Asus ROG kör i detta fall. Kanske inte är intressant dock?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Alla datorer som nämnts har 120hz...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men blev det en Alienware R4 17.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Efter mycket om och men blev det en Alienware R4 17.

https://www.youtube.com/watch?v=DKSJlwkax2g&t=73s

Permalänk
Medlem

Sitter ju iofs en 7820HK i AW, eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

@Muyfa666: Återkom gärna med intryck efter att du har fått datorn, är själv lite sugen på en sådan här alt. en Acer 17 X.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

@Muyfa666: Återkom gärna med intryck efter att du har fått datorn, är själv lite sugen på en sådan här alt. en Acer 17 X.

Will do. Får den senast 5 februari som det ser ut nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft Alienware 17 R4 sedan i fredags och tänkte försöka mig på ett första omdöme.

Den config jag ville ha kostade ett andetag över 28000:-. Jag hade dock tur att komma in på sidan samma dag som de hade 12% rabatt. Med den stora ryggsäcken slutade det hela på ca. 26000:-.

Plus:
+Utseendet. Datorn tycks vara en solid stålbit med diskreta färger (avstängd). Inget som känns klent eller flexar.
+Komponenterna. Är väl mer eller mindre det värsta man kan få i en normal laptop.
+Skärmen. Ojoj, denna skärm... 1440p i 120Hz med nVidia G-sync. Magiskt. Det är tydligen en TN-panel, men jag hittar inga problem med den. Inte djup svärta som på en OLED, men allt ser riktigt bra ut, och skärmen är väldigt jämn. Inget som lyser igenom.
+Tangentbordet. Väldigt sköna tangenter, dock bättre med t.ex MSI:s SteelSeries. Belysningen fungerar perfekt.
+Musplattan. Mycket bra. Över förväntan. Att den är upplyst känns väldigt häftigt.
+Ljud. Bra. Hög volym. Kör dock mest med trådlösa lurar.
+Strömsladden. Lång sladd och pluggen sitter bra i maskinen.

Varken eller:
+/-Portar. Hade gärna sett några fler USB-portar. Inte så man inte klarar sig, men det blir att skaffa några extra USB-C adaptrar. I övrigt allt modernt man kan tänka sig.
+/-Service. Bakstycket går att plocka bort utan plombering. Lätt att byta hårddiskar, WIFI-kort och RAM. I övrigt ointaglig, typ.
+/-Vikten. Väger som en gammal Opel. Dock inga problem att kånka runt i ryggsäcken.
+/-Priset. Den kostar en del, men man får ställa det i relation till vad man får och kan göra. En MacBook i samma prisklass är säkert en ypperlig kontorsmaskin, men inte fan sitter det något GTX 1080 i den.
+/-Lagring. Ingen optisk läsare. Hade varit bra i nödlägen. Jag har dock en USB-brännare.
+/-Tobii ögonstyrning. Ganska häftigt men totalt meningslöst.
+/-Fläktarna. I stort sett tyst under vanlig kontorsanvändning. Flåsar så klart på ordentligt när man spelar. Inte lika illa som dammsugaren, men visst låter den en hel del.

Har säkert glömt hälften. Fråga om ni undrar. Totalt sett är jag väldigt nöjd. Det är en fröjd att sitta vid maskinen och spela, eller bara slösurfa.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Nu har jag haft Alienware 17 R4 sedan i fredags och tänkte försöka mig på ett första omdöme.

Den config jag ville ha kostade ett andetag över 28000:-. Jag hade dock tur att komma in på sidan samma dag som de hade 12% rabatt. Med den stora ryggsäcken slutade det hela på ca. 26000:-.

Plus:
+Utseendet. Datorn tycks vara en solid stålbit med diskreta färger (avstängd). Inget som känns klent eller flexar.
+Komponenterna. Är väl mer eller mindre det värsta man kan få i en normal laptop.
+Skärmen. Ojoj, denna skärm... 1440p i 120Hz med nVidia G-sync. Magiskt. Det är tydligen en TN-panel, men jag hittar inga problem med den. Inte djup svärta som på en OLED, men allt ser riktigt bra ut, och skärmen är väldigt jämn. Inget som lyser igenom.
+Tangentbordet. Väldigt sköna tangenter, dock bättre med t.ex MSI:s SteelSeries. Belysningen fungerar perfekt.
+Musplattan. Mycket bra. Över förväntan. Att den är upplyst känns väldigt häftigt.
+Ljud. Bra. Hög volym. Kör dock mest med trådlösa lurar.
+Strömsladden. Lång sladd och pluggen sitter bra i maskinen.

Varken eller:
+/-Portar. Hade gärna sett några fler USB-portar. Inte så man inte klarar sig, men det blir att skaffa några extra USB-C adaptrar. I övrigt allt modernt man kan tänka sig.
+/-Service. Bakstycket går att plocka bort utan plombering. Lätt att byta hårddiskar, WIFI-kort och RAM. I övrigt ointaglig, typ.
+/-Vikten. Väger som en gammal Opel. Dock inga problem att kånka runt i ryggsäcken.
+/-Priset. Den kostar en del, men man får ställa det i relation till vad man får och kan göra. En MacBook i samma prisklass är säkert en ypperlig kontorsmaskin, men inte fan sitter det något GTX 1080 i den.
+/-Lagring. Ingen optisk läsare. Hade varit bra i nödlägen. Jag har dock en USB-brännare.
+/-Tobii ögonstyrning. Ganska häftigt men totalt meningslöst.
+/-Fläktarna. I stort sett tyst under vanlig kontorsanvändning. Flåsar så klart på ordentligt när man spelar. Inte lika illa som dammsugaren, men visst låter den en hel del.

Har säkert glömt hälften. Fråga om ni undrar. Totalt sett är jag väldigt nöjd. Det är en fröjd att sitta vid maskinen och spela, eller bara slösurfa.

Kul att du verkar nöjd!:) Jag kommer troligtvis också slå till på en nästa gång de har rabatt. Annars får det väl bli Acern, den är dock inte i närheten så snygg tycker jag...

Det jag inte riktigt förstår är vad det är för skillnad på de två varianterna med GTX1080? Är det bara skärmen? För det skilljer ganska mkt i grundpris? Står i och för sig "Ny" framför den dyrare så man undrar nästan om det är något annat som de ändrat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

@photek2k: Tror att den billigare modellen saknar G-sync.

Tänk bara på att vissa Acer-modeller har väl hög responstid på skärmen. Inte bra när man ska spela.

Jodå, jag är väldigt nöjd det är en fin maskin.

Man kan komma billigare undan med FHD-skärm på andra modeller och nästa få lika bra upplevelse.

Jag har ju även en MSI med GTX 1070 som nästan presterar lika bra i FHD som AW i QHD.

Det verkar även som att MSI är svåra att sälja i andra hand, så kanske något att fundera på?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

17 R4 utgått?

Skärmen är inte jätteviktig för mig då jag till 99% kommer ha denna inkopplad till en extern QHD-skärm. Dock kanske andrahandsvärdet är mkt bättre med QHD-skärm.

Var inne och kikade igen och nu verkar det som om de har plockat bort möjligheten att köpa/konfigurera AW 17 R4?! Kanske kommer en ersättare?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

1. Har du möjligt att undersöka den högsta temperaturen när du ska spelar med 120hz på 1440p samt i vilket spel du föredrar. Vore häftigt om du kör typ dota2 eller liknande.

2. Kan du visar bilder på resultatet ifall du har tänkt kolla på prognosen och möjligtvis motiverar om hur du tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Skärmen är inte jätteviktig för mig då jag till 99% kommer ha denna inkopplad till en extern QHD-skärm. Dock kanske andrahandsvärdet är mkt bättre med QHD-skärm.

Var inne och kikade igen och nu verkar det som om de har plockat bort möjligheten att köpa/konfigurera AW 17 R4?! Kanske kommer en ersättare?

QHD känns riktigt bra, men bäst FPS får du såklart med FHD. Vet inte varför de tagit bort 17 R4, hoppas inte de lanserar något häftigare nu...

Skrivet av Ghost93:

1. Har du möjligt att undersöka den högsta temperaturen när du ska spelar med 120hz på 1440p samt i vilket spel du föredrar. Vore häftigt om du kör typ dota2 eller liknande.

På max fabriks-OC toppar den på 94C på CPU, och det känns lite för svettigt. Dock inom rimliga gränser enligt Dell och den blir inte instabil. Kör man utan OC toppar den på 85C ungefär. GPU har aldrig maxat över 75C. Har dock inte provat med OC på GPU.

2. Kan du visar bilder på resultatet ifall du har tänkt kolla på prognosen och möjligtvis motiverar om hur du tycker.

Jag tror för övrigt att jag ska be någon kunnig datakille lägga på ny kylpasta då det verkar göra stor skillnad.

EDIT: Jag hittade en lokal datoraffär som tog på sig att byta kylpastan. Jag återkommer med resultat på det. Förhoppningsvis redan innan helgen.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Beställd!

Fick bli en Alienware R4 tillslut med GTX1080, QHD, 16GB etc:). Kunde inte låta bli nu när de har 14% rabatt på allt (ca 4000kr rabatt på min config) vilket inte är illa. Enda som suger är att leveranstiden är runt 25/2, vill ju ha den igår... Men den som väntar på något gott.;)

Edit: 17 R4 låg gömd under erbjudanden.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Hur funkade det med Schenker och leverans? Jag såg nu att datorn har kommit till distrubutionscentralen här i Sthlm, men att den har status: Agreed Delivery date - Shipment "Hold". Ser ju tyvärr inte ut som om jag kommer få den utkörd idag :/, och eftersom jag inte är hemma imorgon så kanske man kan hämta den där?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Sent inlägg i debatten, men jag beslutade mig för att lämna tillbaka datorn på på ångerrätten.

Det var en mycket fin maskin, och jag gillade verkligen desigen. Dock på tok för högljudd och därtill upplevde jag att den presterade sämre i 1440p än vad min "gamla" laptop gjorde i 1080p. Självklart förstår jag att högre upplösning kräver mer kraft, men bytet kändes inte värt det för mig på en 17,3-tums skärm.

Jakten går (eventuellt) vidare. Vi får se vad 2018 för med sig...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Efter mycket om och men blev det en Alienware R4 17.

En riktigt fin dator om man bara har turen att få en som fungerar som den ska, men Dell brukar vara bra på att byta ut dom annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

En riktigt fin dator om man bara har turen att få en som fungerar som den ska, men Dell brukar vara bra på att byta ut dom annars.

I mitt fall ville de inte byta, så det fick bli en retur. Dell var dock väldigt bra att ha att göra med för övrigt, så ingen skugga över dem.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Har haft min i 2 dagar nu och det är helt klart den snyggaste och mest välbyggda laptop som jag har klämt på.

Tyvärr är den som du säger Muyfa, galet högljudd. Min MSI med ett GTX 1070 är näst intill knäpptyst vid full last. Ska leka lite i BIOSen och undersöka lite till innan jag också eventuellt lämnar tillbaka min då jag har riktigt bra temperaturer. Runt 70grader och ändå går fläktarna på 95%?! Känns som om Dell är lite väl rädda att man ska bränna elektroniken... Allt detta kunde säkert ha lösts med någon programvara där man kan manuellt styra fläktarna likt vad andra tillverkare erbjuder.

Synd, för det verkar vara omöjligt att få tag i något liknande för drygt 23 000kr som jag betalade för min (galet prisvärt om man bortser från fläktljudet).

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Har haft min i 2 dagar nu och det är helt klart den snyggaste och mest välbyggda laptop som jag har klämt på.

Tyvärr är den som du säger Muyfa, galet högljudd. Min MSI med ett GTX 1070 är näst intill knäpptyst vid full last. Ska leka lite i BIOSen och undersöka lite till innan jag också eventuellt lämnar tillbaka min då jag har riktigt bra temperaturer. Runt 70grader och ändå går fläktarna på 95%?! Känns som om Dell är lite väl rädda att man ska bränna elektroniken... Allt detta kunde säkert ha lösts med någon programvara där man kan manuellt styra fläktarna likt vad andra tillverkare erbjuder.

Synd, för det verkar vara omöjligt att få tag i något liknande för drygt 23 000kr som jag betalade för min (galet prisvärt om man bortser från fläktljudet).

För 23000:- lär du inte hitta något som är i närheten. Jag beslutade mig för att beställa en Clevo från ClevoCenter i Portugal, som iofs är ordentligt mycket dyrare, men då får jag den helt skräddarsydd efter hur jag vill ha den:

CLEVO P870TM1-G
Prema BIOS
GPU: 8GB GTX-1080
Screen: 17.3" QHD/120Hz/G-Sync
CPU: Core i7 8700K
RAM: 32gb DDR4 2400Mhz (2x16gb)
Wifi: Killer 1535 AC
Tillval: CPU Delid + Cooler lapping + Liquid metal + Swedish KB

Jag återkommer med omdöme. Förhoppningsvis redan i slutet av nästa vecka.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Har haft min i 2 dagar nu och det är helt klart den snyggaste och mest välbyggda laptop som jag har klämt på.

Tyvärr är den som du säger Muyfa, galet högljudd. Min MSI med ett GTX 1070 är näst intill knäpptyst vid full last. Ska leka lite i BIOSen och undersöka lite till innan jag också eventuellt lämnar tillbaka min då jag har riktigt bra temperaturer. Runt 70grader och ändå går fläktarna på 95%?! Känns som om Dell är lite väl rädda att man ska bränna elektroniken... Allt detta kunde säkert ha lösts med någon programvara där man kan manuellt styra fläktarna likt vad andra tillverkare erbjuder.

Synd, för det verkar vara omöjligt att få tag i något liknande för drygt 23 000kr som jag betalade för min (galet prisvärt om man bortser från fläktljudet).

Du kan fläktstyra t.ex. med HWInfo. Sen kan det vara bra att inte gå helt överbord med prestandainställningarna i BIOS heller, många som direkt pangar på med Performanceläge och överklockar till max och sen klagar på att det låter. Undervolta kan vara en idé också.

Sen är det så klart en knepig kombination med kraft och låg ljudnivå i en laptop. Max Q kan vara värd att kolla på. Många laptops klockar ju ner CPU och GPU istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du kan fläktstyra t.ex. med HWInfo. Sen kan det vara bra att inte gå helt överbord med prestandainställningarna i BIOS heller, många som direkt pangar på med Performanceläge och överklockar till max och sen klagar på att det låter. Undervolta kan vara en idé också.

Sen är det så klart en knepig kombination med kraft och låg ljudnivå i en laptop. Max Q kan vara värd att kolla på. Många laptops klockar ju ner CPU och GPU istället.

Har provat att dra ner fläktarna till 3200 rpm (mot 4200) och den blev avsevärt tystare med nästan samma temperaturer. Dock funkar HWinfos styrning sådär då den inte har några mjuka övergångar mellan de olika varvtalen. Ska testa Speedfan också.

Jag har nu jämfört med min gamla MSI och temperaturerna är mycket lägre på Alienwaren. Vi snackar ca 10-20 grader lägre . Även i windows under surfande etc, så jag måste ha haft tur med "pasteningen" på min R4:a. I 3Dmark får jag ca 1300 poäng mer och då är det 1440p vs 1080p dessutom så nog allt är det skillnad (misstänker dock att MSIn trottlar en del ibland).

Jag kommer nog behålla min R4a då jag är så jäkla nöjd med hur den presterar och den i övrigt oslagbara designen enligt mig. Sen som sagt så går det inte att hitta något liknande för den peng som jag betalade.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

@photek2k: Du kan se i HWInfo om det förekommer CPU throttling. Om jag förstått det hela rätt så ska Alienware nu ha släppt ett "command center" med fler användbara funktioner, men att det krävs en viss version av hårdvaran för att det ska fungera men att nyare inköp ska ha den. Annars har ju AW varit den enda som inte haft en vettig mjukvara för fläktstyrning och annat.

Permalänk
Medlem

Kan egentligen reta halvt ihjäl mig på att det ska behöva vara ett lotteri när man köper dator för 25000:-
Det är ta mig tusan bedrövligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Tillval: CPU Delid + Cooler lapping

Förresten vad är det där för något? har aldrig sett såna om det skulle göras till laptop