Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Contact Form - får inget mail

Hej!

Ny med WordPress och allt vad det innebär.
Jag får inte till det med contact form, testskickar till en egen annan gratismail men får inget mail eller något felmeddelade från webbsidan. Dock inne i WordPress klagar den på något men förstår inte vad som behövs ändras för att det ska funka.
Vad ska jag skriva i de fälten, To och From ?

Bild

Någon som har en idé?
Tack på förhand

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Ligger det på en egen server? Ofta blockerar ISP's port 25, och du behöver skicka mailet via deras gateway.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Ligger det på en egen server? Ofta blockerar ISP's port 25, och du behöver skicka mailet via deras gateway.

Hemsidan ligger på min host

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Du måste installera SMTP plugin och köra med din servers SMTP server, annars fungerar inte mailen i WordPress.

https://sv.wordpress.org/plugins/easy-wp-smtp/

Bilden du länkade säger inte så mycket, den visar inte varningarna. Jag ser då inte fel med din CF7 heller.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Du måste installera SMTP plugin och köra med din servers SMTP server, annars fungerar inte mailen i WordPress.

https://sv.wordpress.org/plugins/easy-wp-smtp/

Bilden du länkade säger inte så mycket, den visar inte varningarna. Jag ser då inte fel med din CF7 heller.

Hej!

En till amatörfråga, vems info ska det stå i fälten, To och From ?
Nu funkar ett testmail innefrån WP
Men när jag testskickar från webbsidans kontaktformulär så kommer den bara till mig själv och inte till avsändaren. Använder samma testmail för att kolla funktionen.

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

@Zoltrix:

To = Vem som ska ta emot meddelandet
from = vem som skickade det

Dvs, "to" ska alltid vara till din egen mail
"From" ska vara den som fyller i kontaktformuläret.

Kontaktformuläret är ju tänkt att alltid skicka till samma avsändare, försöker du använda den som en mailklient?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

@Zoltrix:

To = Vem som ska ta emot meddelandet
from = vem som skickade det

Dvs, "to" ska alltid vara till din egen mail
"From" ska vara den som fyller i kontaktformuläret.

Kontaktformuläret är ju tänkt att alltid skicka till samma avsändare, försöker du använda den som en mailklient?

Hej!

Ok, hur ska det då se ut i "From" fältet ?
Använder ett Contact form från webbsidan där jag vill att avsändarens mail ska användas dit en kopia ska skickas på samma mail som jag får som ett kvitto på vad som är skickat till mig.
Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Hej!

Ok, hur ska det då se ut i "From" fältet ?
Använder ett Contact form från webbsidan där jag vill att avsändarens mail ska användas dit en kopia ska skickas på samma mail som jag får som ett kvitto på vad som är skickat till mig.
Tack på förhand

Läs guiden för Contact Form 7.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Först och främst måste webbservern ha stöd för att skicka mejl, är det din egen server hade jag installerat att SMTP-plugin i Wordpress.

I till-fältet anger du den som ska ta emot mejlet. Troligen du själv. I mitt exempel info@foretaget.se, då det är ett generellt kontaktformulär.

Sedan från. Det ska vara så som jag har skrivit, annars riskerar det att klassas som spam. Där variabeln your-name är namnet man fyller i formuläret. Sedan ska avsändaren vara någon adress på mejlservern du använder, det kan vara din egen om det är det kontot du angav i SMTP-pluginet.

För att du sedan ska kunna svara på mejlet och att det kommer fram till den som fyllde i formuläret och inte du själv. Använder du fältet ytterligare rubriker och fyller i reply-to som jag har gjort. Där variabeln your-email är det man fyllde i som sin email-adress i formuläret.

Det som står i meddelanderutan är bara plain-text och spelar mindre roll.