Strömkabel till en Imac?

Permalänk
Avstängd

Strömkabel till en Imac?

Hej!

Jag kan inte starta min imac. Misstänker att det är strömkabeln som har pajat.

Hur i helvete kommer det dock sig att det inte går att köpa en strömkabel till imacen någonstans? Har gått till varje jävla elektronikbutik.

Så här ser kabeljäveln ut: https://www.fruugo.se/ac-strom-kabel-imac/p-16434754-35915193...

Var kan jag få tag på det utan en så jävla dyr frakt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Ta vilken PC-elkabel du vill i ljusgrått, det enda du missar är den lilla runda plattan.

Dock skall det mycket till att det är kabeln som är trasig, det är troligen något annat som bråkar.

Så testa först med en vanlig "PC-kabel" innan du handlar en ny dyr designer kabel.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd

@xfade:

En vanlig pc kabel. Får det plats isåfall? Kontaktytan är oval-rund.

Får isåfall ta och testa kabeln som min pc använder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@xfade:

En vanlig pc kabel. Får det plats isåfall? Kontaktytan är oval-rund.

Får isåfall ta och testa kabeln som min pc använder!

Kommer att funka utmärkt. Kör hårt....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

Hej!

Jag kan inte starta min imac. Misstänker att det är strömkabeln som har pajat.

Hur i helvete kommer det dock sig att det inte går att köpa en strömkabel till imacen någonstans? Har gått till varje jävla elektronikbutik.

Så här ser kabeljäveln ut: https://www.fruugo.se/ac-strom-kabel-imac/p-16434754-35915193...

Var kan jag få tag på det utan en så jävla dyr frakt?

Vet inte hur det kommer sig, då det är en standatdkabel som du borde kunna köpa lite här och var. Har du någon gammal dator står så har du säkert en kabel, eller så har nog säkerligen en kompis till dig en sådan.

Jag skulle dock tro att det är något annat som felar än kabeln då dom inte brukar gå sönder, skulle kunna vara nätagget i MACen som har gett sig oxå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@xfade: Jävlar! Du har rätt!

Vad har hänt med Imacen!? Den startar ju inte längre

Vad är bäst att göra i denna situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@xfade: Jävlar! Du har rätt!

Vad har hänt med Imacen!? Den startar ju inte längre

Vad är bäst att göra i denna situation?

Tyvärr vet jag inte mycket om Imac men här i forumet finns det mycket hjälp att tillgå.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag äger ett gäng Apple produkter, bland annat både en iMac och en MacBook Pro.
Och som tidigare nämnts - det är inte kabeln... tre ledare liksom, de skall sjukt mycket till att en sådan pajar.

Troligtvis nätdelen, och dessa går att köpa beg på eBay eller andra handlare.
Att byta dem är inte svårt i sig - det svåra är att komma in i imac’en - det skiljer från modell tlll modell, men gemensamt att det inte bara är att skriva upp..

Skärmen är limmad, man behöver ofta specialverktyg och man riskerar att ta sönder dels panelen men även andra saker om man är osäker och inte ver vad man gör...

Ta inte illa upp nu - men har du problem att hitta en ersättningskabel skall du nog inte ge dig på att reparera den själv. Traska in till närmsta butik som säljer Mac / Apple datorer och fråga om en service / offert på vad det kan kosta.
Antar att garantin har löpt ut ?, annars är det ju bara att återkalla på den

Lycka till !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

@andreas_dock: Hej Andreas!

Japp, garantin har gått ut! Får nog gå och fråga elektronikaffärer om service och så istället.

Vad menar du förresten med återkalla i detta fall :)?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Lothric:

@andreas_dock: Hej Andreas!

Japp, garantin har gått ut! Får nog gå och fråga elektronikaffärer om service och så istället.

Vad menar du förresten med återkalla i detta fall :)?

Vad är det för årsmodell och storlek etc på mac'en du har ?
Man kan ganska enkelt kolla vad det är som behövs / vad det kostar etc.

Återkalla var fel ordval - åberopa var det jag menade.
Hade den inte startat och du hade garanti kvar - bara nyttja den.

Dock inte applicerbart i detta fall

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

@Lothric: Minska på svordomarna och fokusera mer på vilka avdelningar forumet har.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro