Permalänk
Inaktiv

Jag kan hålla med om att allteftersom högre internethastigheter hemma blir vanligare, så bör konsumentbutiker riktade åt mer vanliga användare vara väldigt tydliga om deras produkter ej klarar av det vanliga. För hade routern enbart haft t.ex 5Mbit Wan, så väldigt många blivit lurade.

Men ju mer exklusiv internet-lina man har ju mer självklart är det även för mindre teknisk kunniga att den billigaste routrarna ej fungerar. Har man 10,5 eller 1 Gbit internet så går det självklart inte bara kolla på vad routerns lan levererar. Och betalar man kanske 10 000kr/månaden för sitt internet, så är det självklart för alla att en 500 kronors router ej fungerar bra till detta.

I TS fall så hade hen väl 250Mbit och det börjar nu bli mer vanligt och jag förstår varför problemet kan uppstå. Däremot håller jag ej med att routern är fel eller dåligt utmärkt. Jag tycker dock att butiker som säljer till vanliga konsumenter har en upplysningsplikt, vilket komplett också fullföljde genom att skriva: "Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.".

För den som har hängt med så har samma problem funnits hos konsumenter sedan de började få snabbare internet, en ytterst liten skara konsumenter har drabbas och det har nästan enbart varit personer som skaffar dyr internetuppkoppling med den billigaste routern de kan hitta utan att läsa specifikationerna. -Vilket är en ovanlig kombination.
Men jag vill minnas att jag har hört någon från runt 2003 som var i TS sits.

Permalänk
Medlem

Ändra trådtiteln för bövelen. Tråd anmäld, och man hade nästan önskat att Komplett och Svive också anmält dig för denna smutskastning.

En vettig person hade skrivit en undrande tråd om huruvida det verkligen ska vara på det här sättet. Och nej, det funkar inte riktigt att slänga ur sig hinkvis med anklagelser och sedan helgardera sig med ett frågetecken och en "är jag ute och cyklar?".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt denna artikel så kommer routrarna från Jensen of Scandinavia.

*Trådrubrik redigerad/förtydligad samt SKRIK på HJÄLP raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Denna tråd visar väl bara återigen att som inte ont anande / naiv / okunnig konsument så är man säljarnas lovliga byte hela året.

Tänker på de släktingar eller bekanta som frågar om råd när teknisk pryl skall inköpas, sen lyssnar de ändå på säljare i sista ände och det slutar med att de blir pålurade någon skit, igen. Om de inte frågar alls blir de dessutom med typ 90% sannolikhet mer eller mindre grundlurade.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

@Karaff: Ja, jag vet många människor som tror att allt som sägs i reklamen är sant. Helt obegripligt, men så är det tyvärr. Skolan och föräldrarna måste ha misslyckats totalt med utbildningen i kritiskt tänkande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med även om jag skulle säga budget lilla kontoret + konsument.
T.ex denna Ubiquiti riutermed stöd för två lastbalanserade internetuppkopplingar, vilket är mer än gemene svenne banan har hemma: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Tar vi märken som cisco så gör de mest routrar för bättre inomhusbruk, inte såna som klara klara sig utomhus i Sibirien och liknande.
*edit*
Jag använder för övrigt ofta grejer gjorda för industri och jag brukar inte imponeras på något som kvalie. Är det något extremt viktigt och svindyrt om det går ner såvisst, annars kör jag en ugs före dessa: Ett exempel, de ser ungefär likadana ut allihopa med samma pris:
https://www.conrad.se/category.htm?websale8=conrad-swe&pi=138...

Absolut, alla är berättigade till sina egna åsikter. Men då målgruppen är konsumentsegmentet och mindre verksamheter/"SOHO" så är det per definition en konsumentprodukt. Sedan att den har fler funktioner och inte ser ut som en spindel på steroider betyder inte att den är mindre av en konsumenthårdvara för det.

Den största marknaden för business-segmentet är nog datacenters etc, inte uthus i Sibirien. Nyckeln i hela diskussionen är ju att använda något avsett för ändamålet. Om kraven uppfylls av t.ex en USG så köper man ju inte en Cisco Meraki MX600 precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Så ni tycker inte att det är missvisande att överallt på paket och annons i stor text skriva 1300Mbps!! Man behöver inte vara insatt för att förstå att det betyder att man kan skicka i 1300Mbps över wifi, däremot behöver man uppenbarligen vara insatt för att fatta vad någon till synes random kombination av siffror och bokstäver betyder skrivet smått i specsen.

Nej, det är inte missvisande. Säljaren gör antagandet att du bemödar läsa informationen som finns tillgänglig om produkten innan köp. Hade du gjort just det så hade du inte setat med en router som endast klarar av 100mbit på kopparportarna.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att det är missvisande, ta bara denna meningen, låter ju som att den ska klara hög hastighet förutom sista meningen

Citat:

Denna 1200 Mbps router är både snabb och stabil. Den stödjer femte generationens WiFi-standard 802.11 ac, som är upp till tre gånger snabbare än den tidigare standarden. Med 5dBi HG-antenner och beamforming-teknik skickas WiFi-signalerna till dina enheter och du får bra signaltäckning och en snabb, stabil anslutning. Denna modell är lämplig om du har internethastighet upp till 100 Mbps.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Måste hålla med om att det är missvisande, ta bara denna meningen, låter ju som att den ska klara hög hastighet förutom sista meningen

Bara för att det i början av stycket står att routern är snabb på att skyffla Wifi-trafik så innebär det inte att man kan sluta läsa. I slutet av stycket så nämns dess begränsningar.
Hur menar du att man istället skall beskriva produkten, skall man ta med dess begränsningar i varje mening?

Permalänk
Medlem

Det är missvisande. Säljaren utnyttjar det faktum att många köpare inte vet vad de ska titta efter. Om man följer detta forum är det uppenbart att nästan alla pratar om trådlös hastighet. Det är sällan någon nämner thruput WAN-LAN. Det är överhuvudtaget svårt att få fram uppgifter om thruput från tillverkarna.
Nu har bredbandshastigheterna klättrat upp till en nivå när de billiga routrarna inte hänger med. Köparna måste alltså ställa andra krav. Det borde vara så att tillverkarna tog fram alla relevanta uppgifter men det kommer inte att ske förrän de har ett tryck på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är missvisande. Säljaren utnyttjar det faktum att många köpare inte vet vad de ska titta efter. Om man följer detta forum är det uppenbart att nästan alla pratar om trådlös hastighet. Det är sällan någon nämner thruput WAN-LAN. Det är överhuvudtaget svårt att få fram uppgifter om thruput från tillverkarna.
Nu har bredbandshastigheterna klättrat upp till en nivå när de billiga routrarna inte hänger med. Köparna måste alltså ställa andra krav. Det borde vara så att tillverkarna tog fram alla relevanta uppgifter men det kommer inte att ske förrän de har ett tryck på sig.

Missvisande annonsutformning regleras i lag 2008:486 (marknadsforingslag). Där kan utläsas följande.

Citat:

10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Första stycket gäller särskilt framställningar som rör
1. produktens förekomst, art, mängd, kvalitet och andra utmärkande egenskaper,

Jag anser inte att Komplett använt sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande, men det är min egna juridiska tolkning.

Leker man med tanken att det är fel i varan och att den därför skall reklameras så är det istället lag 1990:932 som blir gällande, där kan läsas:

Citat:

Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Eftersom det inte finns felaktigheter i annonstexten, där man skulle ha gjort utfästelser som inte stämmer gällande egenskaper så handlar det egentligen om vad köparen haft fog att förutsätta. Med tanke på vad som framgår i annonstexten om man är läskunnig så anser jag inte att köparen haft fog att förvänta sig annat än de begränsningar som står nämnda både i text och i specifikation.

Permalänk
Medlem

För övrigt så finns det ju lite att önska när det kommer till annonsutformningen på vissa av deras andra gateways. Exempel är denna:

https://www.komplett.se/product/911081/datorutrustning/natver...

Står att den lämpar sig för dem med en uplink på över 100mbit. Samtidigt så står det i specifikationen att den endast är bestyckad med en 100BASE-TX kopparport för WAN. Motsägelsefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Missvisande annonsutformning regleras i lag 2008:486 (marknadsforingslag). Där kan utläsas följande.

Jag anser inte att Komplett använt sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande, men det är min egna juridiska tolkning.

Leker man med tanken att det är fel i varan och att den därför skall reklameras så är det istället lag 1990:932 som blir gällande, där kan läsas:

Eftersom det inte finns felaktigheter i annonstexten, där man skulle ha gjort utfästelser som inte stämmer gällande egenskaper så handlar det egentligen om vad köparen haft fog att förutsätta. Med tanke på vad som framgår i annonstexten om man är läskunnig så anser jag inte att köparen haft fog att förvänta sig annat än de begränsningar som står nämnda både i text och i specifikation.

Ditt svar är lite av "goddag yxskaft". Problemet är att dessa säljare vet precis var den juridiska gränsen går. Det är ingen slump att vissa uppgifter presenteras med stor stil och andra står i liten stil mot färgad bakgrund. Det man gör är att presentera sin vara så att en tänkt köpare får en positiv bild. Det finns inget intresse av att framhäva varans begränsningar. Man gör så att man presenterar en massa uppgifter på sådant sätt att kunden ser det positiva. De begränsande faktorerna försvinner i mängden uppgifter.

Det är som det lär sägas i tidningsvärlden. "De flesta läser bara rubrikerna". Dvs de som orkar läsa längre är så få att det gör inget att de ser att rubriken är överdriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Ditt svar är lite av "goddag yxskaft". Problemet är att dessa säljare vet precis var den juridiska gränsen går. Det är ingen slump att vissa uppgifter presenteras med stor stil och andra står i liten stil mot färgad bakgrund. Det man gör är att presentera sin vara så att en tänkt köpare får en positiv bild. Det finns inget intresse av att framhäva varans begränsningar. Man gör så att man presenterar en massa uppgifter på sådant sätt att kunden ser det positiva. De begränsande faktorerna försvinner i mängden uppgifter.

Det är som det lär sägas i tidningsvärlden. "De flesta läser bara rubrikerna". Dvs de som orkar läsa längre är så få att det gör inget att de ser att rubriken är överdriven.

Det är väl jättebra att dessa säljare vet vart den juridiska gränsen går. Om dem inte visste det, så hade det troligen varit ett större problem och sämre kundnöjdhet generellt. Om du menar att det är fel på lagstiftningen så är det ju mer av en valfråga.

Självklart så vill man framhäva bra egenskaper vid försäljning av en vara. Men det är ju inget unikt för detta produktsegment. Detsamma gäller oavsett om du köper en burk keso eller routern för vilket tråden handlar om.

Däremot så måste säljaren redovisa för varans begränsningar om köparen har fog att förutsätta annat. Sådant läge råder här anser jag, då jag tror många hade förutsatt 1000T-BASE portar om inget annat nämnts. Men nu har det redovisats, vilket helt och hållet är i sin ordning.

Jag tycker inte att det är konstigt att visst ansvar läggs på konsumenten att faktiskt läsa om de egenskaper som produkten har. Skall säljaren tvångsmata konsumenten med infon innan köpet skall verkställas?

Delar helt din uppfattning att "de flesta läser bara rubrikerna", uppenbarligen har så skett även för TS i denna tråd. Kanske även därför den ursprungliga titelutformningen av tråden såg ut som den gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är väl jättebra att dessa säljare vet vart den juridiska gränsen går. Om dem inte visste det, så hade det troligen varit ett större problem och sämre kundnöjdhet generellt. Om du menar att det är fel på lagstiftningen så är det ju mer av en valfråga.

Självklart så vill man framhäva bra egenskaper vid försäljning av en vara. Men det är ju inget unikt för detta produktsegment. Detsamma gäller oavsett om du köper en burk keso eller routern för vilket tråden handlar om.

Däremot så måste säljaren redovisa för varans begränsningar om köparen har fog att förutsätta annat. Sådant läge råder här anser jag, då jag tror många hade förutsatt 1000T-BASE portar om inget annat nämnts. Men nu har det redovisats, vilket helt och hållet är i sin ordning.

Jag tycker inte att det är konstigt att visst ansvar läggs på konsumenten att faktiskt läsa om de egenskaper som produkten har. Skall säljaren tvångsmata konsumenten med infon innan köpet skall verkställas?

Delar helt din uppfattning att "de flesta läser bara rubrikerna", uppenbarligen har så skett även för TS i denna tråd. Kanske även därför den ursprungliga titelutformningen av tråden såg ut som den gjorde.

Jag tycker inte man redovisat varans begränsningar när det är instoppat i en längre bluddertext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker inte man redovisat varans begränsningar när det är instoppat i en längre bluddertext.

Vart skall det framgå istället om det inte duger med att det står direkt i annonstexten? Eller skall konsumenten tvångsmatas informationen innan dess att man ingår köpeavtal? Bör väl stå varje konsument fritt att välja att inte ta till sig information om denne inte vill detta.

Permalänk

@LemurenSwe: haha ja men vad säger du om att säljarna/ supporten själva inte var tillräckligt kompetenta för att kunna läsa ut den informationen om sin egen produkt? Det är uppenbarligen inget insatta/pålästa IT människor ens klarar av att förstå!! Satt säkert 30 min med dom i telefon, dom plockade till och med ut ett exemplar från sitt lager för att titta på produkten och dom fatta fortfarande nada, dom trodde precis som jag att man skulle kunna få ut betydligt mer än 100Mbit/s (uppemot 860 mbit/s).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Om man handlar router för hemmet så är internet-wifi hastigheten det enda som är intressant att veta men detta är inget som står printat i stor text över allt. Utan den info som är mest relevant måste man avkoda ut från specsen. Vilken hemanvändare skulle någonsin ha ett intresse för att överhuvudtaget skicka filer på ett internt nätverk i hög hastighet (om jag fattar er rätt)? Jag har använt datorer i hela mitt liv och aldrig skickat en enda fil internt. Så varför skriver dom inte den mest relevanta informationen över allt i fet stil?

Notera även att jag skrev att "jag kanske var helt ute och cykla" Aja tack för hjälpen hur som helst!. Mvh

Det finns några problem med dina antaganden då de inte stämmer överens med verkliga, vanliga användarmönster.
1. Hastigheten som är möjlig över wifi är totalt omöjlig att ange utan att utföra mätningar på plats, även efter på platsmätningar så finns det en inte helt obetydlig felmarginal om du inte avser använda wifi under kontrollerade förhållanden i en laboratoriemiljö. Radio är ett delat medium så alla radiodelar inom räckvidd påverkar varandra, alla hinder/störande objekt som finns påverkar, tex om en person rör sig i ett rum där wifi används, eller blommor, byggnadsmaterial...

Det finns så enormt många osäkerhetsfakorer kring wifi att det i praktiken är omöjligt att ange något annat än den högsta möjliga länkhastighet som kan uppnås och den säger inget om verklig throughput eller än mer viktigt, goodputen.

2. Det som är viktigast för de allra flesta är snabb intern kommunikation (i lanet) det är där det verkligen märks skillnad, oerhört många har ju tex NAS och/eller strömmar mediafiler från nån server eller vanlig dator, många använder även fjärrstyrningar av olika slag, många gör enklare delning/synkning/backup av filer mellan datorer/telefoner/surfplattor, själv så tömmer jag även filer från min kamera via lanet, olika typer av hemautomation, skrivare ....
Du kan göra en enormt lång lista på saker som går i lanet hos normala användare.

De som bara vill kunna nå internet utan att ha trafik i lan har förmodligen endast en apparat och då är väl frågan snarare vad man ska ha snabb internetuppkoppling för, det är ganska svårt att se ett behov av mer än ca 20 Mbit/s mot någon internettjänst (per användare).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vart skall det framgå istället om det inte duger med att det står direkt i annonstexten? Eller skall konsumenten tvångsmatas informationen innan dess att man ingår köpeavtal? Bör väl stå varje konsument fritt att välja att inte ta till sig information om denne inte vill detta.

Det hör väl hemma under tekniska specifikationer. Varför är du så negativ till konsumenter? Det här handlar om att ge relevant information på ett tillgängligt sätt. Hur kan du få det till att tvångsmatas med information?

Permalänk

@mrqaffe: Klart att jag inte förväntar mig att få ut 860Mbit/s över wifi men jag skulle självklart förvänta mig att få ut över 85Mbit/s när jag som sagt har 800+ direkt från väggen samt ett helt nytt kraftfullt nätverkskort. Ett antal 100 Mbits hade väl varit att vänta sig? (om jag nu hade en router som stödjer detta). Har tidigare med uråldriga routrar samt 100/10 abonnemang fått ut ca 120Mbits över wifi. Så för min del har jag tidigare alltid fått ut mer än vad som lovats.

Skicka information internt i hemmet och NAS servrar osv är nog endast en mycket begränsad andel PC användare som gör. Sådana som på ett eller annat sett jobbar med datorer i hemmet som yrke? Har ett antal stationära datorer och ett antal laptops, har väldigt många vänner som också är mer eller mindre datanördar med massa datorer, Och om vi vill skicka filer mellan datorer så gör man det i en Facebook-chatt eller använder ett USB minne eller för över via en extern hårddisk, Funkar utmärkt om man kanske snittar på att skicka 5gb om året mellan datorer. Ser verkligen inte varför man skulle behöva skicka mer än så? Är väl bara att tanka på nytt när det gäller 99% av alla filer??

När det gäller molntjänster och backups osv så är det ju väldigt mycket vanligare att detta sker via WWW/ internet och då är det ju 100Mbit/s begränsningen som gäller? Det är ju gratis att lagra filer på tex google drive och detta är bara en av många tjänster som erbjuder backups och molnlagring till en promille av kostnaden du lagt på en trådlös server i ditt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

@LemurenSwe: haha ja men vad säger du om att säljarna/ supporten själva inte var tillräckligt kompetenta för att kunna läsa ut den informationen om sin egen produkt? Det är uppenbarligen inget insatta/pålästa IT människor ens klarar av att förstå!! Satt säkert 30 min med dom i telefon, dom plockade till och med ut ett exemplar från sitt lager för att titta på produkten och dom fatta fortfarande nada, dom trodde precis som jag att man skulle kunna få ut betydligt mer än 100Mbit/s (uppemot 860 mbit/s).

Jag kan endast beklaga att kundtjänsten inte hade den kunskap som krävdes, men det är inte speciellt ovanligt heller att kleti och pleti kan arbeta med just kundkontakt. Jag tycker att du bör påpeka detta för Komplett så att dem görs medvetna om problemet.
Dem, likt du - kanske antog samma sak och inte läste vad som faktiskt stod om produkten. Det är lite ironiskt att du lyfter deras misstag, som tycks vara samma misstag som du gjorde. Visserligen så har du fog att förvänta dig bättre av en kundtjänst.

Skrivet av Hubertus:

Det hör väl hemma under tekniska specifikationer. Varför är du så negativ till konsumenter? Det här handlar om att ge relevant information på ett tillgängligt sätt. Hur kan du få det till att tvångsmatas med information?

Det står under tekniska specifikationer.

Citat:

WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
LAN: 3 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45

Jag är inte negativ till konsumenter, jag är själv en konsument. Däremot så är jag trött på detta återkommande problem med att vissa konsumenter tycker att allt är andras fel, bara för att densamme inte orkar öppna ögonen. Det gäller förvisso det mesta och inte just konsumentrelationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Bara för att det i början av stycket står att routern är snabb på att skyffla Wifi-trafik så innebär det inte att man kan sluta läsa. I slutet av stycket så nämns dess begränsningar.
Hur menar du att man istället skall beskriva produkten, skall man ta med dess begränsningar i varje mening?

Hur tusan kan den ha en dataöverföringshastighet på 1200mbps med portar på 10/100? Det enda som finns på den.

Tänk på att du är insatt, många är inte insatta och vet helt enkelt inte vad allt betyder.

Jag är inte insatt, så är intresserad

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det står under tekniska specifikationer.

Jag är inte negativ till konsumenter, jag är själv en konsument. Däremot så är jag trött på detta återkommande problem med att vissa konsumenter tycker att allt är andras fel, bara för att densamme inte orkar öppna ögonen. Det gäller förvisso det mesta och inte just konsumentrelationen.

Hur många vanliga användare vet vad "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45" innebär? Dessutom är denna typ av uppgifter egentligen ointressanta. Det kunde ha stått 1000Base utan att routern klarat mer. Vilken typ av nätverksportar en router har är inte detsamma som thruput. Dessutom varför kan man inte skriva direkt att det är max 100Mb som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hur tusan kan den ha en dataöverföringshastighet på 1200mbps med portar på 10/100? Det enda som finns på den.

Tänk på att du är insatt, många är inte insatta och vet helt enkelt inte vad allt betyder.

Jag är inte insatt, så är intresserad

WIFI-radion klarar av en högre bandbredd än trådanslutna portar. Det innebär att du t.ex under bra förhållanden kan få ut en överföringshastighet på flera hundra mbit mellan två trådlösa clienter - på samma nätverk. Så fort överföringen sker mellan en kopparport och en trådlös client ansluten till denna router så begränsas du av den svagaste länken - som blir kopparporten på max 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Hur många vanliga användare vet vad "WAN: 1 x 10Base-T/100Base-TX - RJ-45" innebär? Dessutom är denna typ av uppgifter egentligen ointressanta. Det kunde ha stått 1000Base utan att routern klarat mer. Vilken typ av nätverksportar en router har är inte detsamma som thruput. Dessutom varför kan man inte skriva direkt att det är max 100Mb som gäller?

Det kan jag inte svara på, besitter inte den typen av statistik för att med säkerhet kunna besvara frågan gällande antal. Uppgiften är högst intressant då den beskriver vilka hastigheter som porten klarar av.
Hade det stått 1000BASE-T och man inte nämnt något om vad routern klarar av i throughput så kan det ha varit så att varan varit felaktig i juridisk mening. Men nu är det det omvända, det står redovisat en klar begränsning. Jag finner det även lämpligt att man använder korrekta standardiserade benämningar för vilka hastigheter som stöds.

Jag har inte heller hävdat att porthastigheten är densamma som throughput.
Säljaren har redovisat en begränsning i specifikation, samt en begränsning i annonstexten gällande vilken konsument produkten riktar sig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananrepubliken:

Hahaha ja, Pratade seriöst om att jag kanske skulle ringa uppdrag-granskning och se vad dom tycke om saken, Satt även och googla på huruvida jag kunde ta det till rätten och stämma dom, Kan kanske erkänna att jag överreagera en smula lol

Man kan väl säga att kombinationen av en kund som inte läste på ordentligt innan och en tillverkare som saltade sina löften en del som det brukar inte var någon succe

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

WIFI-radion klarar av en högre bandbredd än trådanslutna portar. Det innebär att du t.ex under bra förhållanden kan få ut en överföringshastighet på flera hundra mbit mellan två trådlösa clienter - på samma nätverk. Så fort överföringen sker mellan en kopparport och en trådlös client ansluten till denna router så begränsas du av den svagaste länken - som blir kopparporten på max 100mbit.

Så använder man den som en repeater borde man teoretiskt få maxhastigheten?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bananrepubliken:

@mrqaffe: Klart att jag inte förväntar mig att få ut 860Mbit/s över wifi men jag skulle självklart förvänta mig att få ut över 85Mbit/s när jag som sagt har 800+ direkt från väggen samt ett helt nytt kraftfullt nätverkskort. Ett antal 100 Mbits hade väl varit att vänta sig? (om jag nu hade en router som stödjer detta). Har tidigare med uråldriga routrar samt 100/10 abonnemang fått ut ca 120Mbits över wifi. Så för min del har jag tidigare alltid fått ut mer än vad som lovats.

Skicka information internt i hemmet och NAS servrar osv är nog endast en mycket begränsad andel PC användare som gör. Sådana som på ett eller annat sett jobbar med datorer i hemmet som yrke? Har ett antal stationära datorer och ett antal laptops, har väldigt många vänner som också är mer eller mindre datanördar med massa datorer, Och om vi vill skicka filer mellan datorer så gör man det i en Facebook-chatt eller använder ett USB minne eller för över via en extern hårddisk, Funkar utmärkt om man kanske snittar på att skicka 5gb om året mellan datorer. Ser verkligen inte varför man skulle behöva skicka mer än så? Är väl bara att tanka på nytt när det gäller 99% av alla filer??

När det gäller molntjänster och backups osv så är det ju väldigt mycket vanligare att detta sker via WWW/ internet och då är det ju 100Mbit/s begränsningen som gäller? Det är ju gratis att lagra filer på tex google drive och detta är bara en av många tjänster som erbjuder backups och molnlagring till en promille av kostnaden du lagt på en trådlös server i ditt hem.

Jag tror inte det är så vanligt att använda Facebook för filöverföringar på det sättet och inte heller nån enhet som måste kopplas i och ur och fysiskt flyttas om man väl har förstått hur lan funkar, jag vet folk som gjort så men de har sluta direkt när de förstått att det går oerhört mycket enklare att dela via lan.
Själv så fjärrstyr jag dagligen datorer hemma då jag inte har skaffat en KVM-switch eftersom fjärrskrivbord via lan funkar så pass bra som det gör med i princip ingen störande latens.
Nas och strömning är nog annars det vanligaste som belastar lanen lite hårdare i de flesta hem, däremot har jag oerhört svårt att se vad man som ensam användare behöver ha 1000 Mbit mot internet till men 1000 Mbit i lanet har man haft stor nytta av i åtminstone 20 år och många skaffade Gbitswitchar för lanets interna trafik när normala routrarna bara hade långsammare portar och att idag bara ha 100 Mbit portar är rena skämtet och nått som bara finns på "bondfångeriprodukter"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moonblase:

Så använder man den som en repeater borde man teoretiskt få maxhastigheten?

Definiera maxhastigheten !

Det som anges är maximal LÄNKhastighet för wifidelen, så fort man har en repeater så halverar den den maximala througputen, (i det bästa (helt orealistiska) teoretiska fallet om man bortser från latensökningen) dvs max (helt orealistisk) througput bli 0,5 ggr maximala länkhastigheten.
Det är också en helt orealistisk siffra för kommunikationshastigheten mellan 2 wifienheter, den anger endast maximal teoretisk uppnåbar länkhastighet och inget annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Ändra trådtiteln för bövelen. Tråd anmäld, och man hade nästan önskat att Komplett och Svive också anmält dig för denna smutskastning.

En vettig person hade skrivit en undrande tråd om huruvida det verkligen ska vara på det här sättet. Och nej, det funkar inte riktigt att slänga ur sig hinkvis med anklagelser och sedan helgardera sig med ett frågetecken och en "är jag ute och cyklar?".

Skrev i texten att jag bara spekulera. Och skapade en tråd på Sweclockers för att få hjälp av forumet vilket jag fick??

Och apropå titeln, förlåt för att jag valde en titel som var lite halvt klickbaitig. Men väldigt mycket media nyttjar klickbait så tycker inte att det är särskilt konstigt.

Och du tror att Svive och komplett kommer att förlora kunder pga min tråd, En tråd där jag blir totalsågad i nästan alla kommentarer, hur tänkte du nu??

Och tycker det är märkligt att du känner ett behov av att agera "keyboard-warrior" för storföretag snarare än att ställa dig på konsumenternas sida? Förstår verkligen inte hur ni inte kan tycka att det är märkligt att skriva 1300Mbp/s som huvudrubrik på en router när 99% av alla konsumenter som köper dessa inte har en aning om vad det betyder?? Vi snackar konsumenter som inte vet skillnad på en hårddisk och en dator. Konsumenter som inte förstår skillnaden på mobilnät och wifi. Konsumenter som inte vet skillnaden på modem och router. För alla dessa konsumenter så är informationen som ges inget annat än vilseledande. Skriv 1300Mbp/s i specsen där det hör hemma istället!