Uppgradera till Android >5.0 (Mobilt Bankid)

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Android >5.0 (Mobilt Bankid)

Hejsan alla glada!

Jag har en s4 mini som stöder upp till Lollipop (4.4.2), och appen Mobilt Bankid har på senaste månader tjatat om att till sommaren kommer den kräva 5.0, vilket min mobil tydligen inte stöder. Så nu måste jag köpa en ny mobil "i onödan".

Den används närmast en ren och skär mobil, dvs samtal och sms, kalender/väckarklocka, och "auth appar" som Mobilt Bankid, Blizzards Authenticator, Googles Authenticator, Steams Guard (eller vad den nu heter), osv. Surfar ibland när jag behöver googla efter lösning på ett problem. Det är typ allt, för resten använder jag en tab.

Jag har ingen användning av en dyr telefon, men jag har lärt mig från praktisk erfarenhet hur dålig en riktigt billig smartphone kan vara.

Så min budget är väl billigast möjliga utan att köpa skräp (så runt tusenlappen max?). Jag kan definitivt lägga ut mer om det finns något som get ett enormt extravärde, men av princip vill jag nog inte gå över 1500-2000kr nånstans (det är en telefon, inte en dator). Någon som har bra tips? Jag kollade prisjakt på mobiler som stöder 5.0 och uppåt och sorterade efter billigast överst, men jag kan närmast noll om mobiler i allmänhet och vet inte vilka som är bra.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s355013138&o=produkt_p...

Kanske nån som kan sålla ut skräp från den listan, alt hitta guldkorn?

Permalänk
Medlem

Du kan ju installera 7.1 annars om du vill lägga en dag (då jag antar du är nybörjare) på det.

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s4-mini/orig-developm...

https://forum.xda-developers.com/galaxy-s4-mini/orig-developm...

Dessutom har de billiga mobilerna blivit väldigt bra på senare tid, en Xiaomi Redmi Note 3 för 1300kr kommer man rätt långt med. Om du inte vill köpa från utlandet har ju Inet också börjat kränga Xiaomi; https://www.inet.se/tillverkare/787/xiaomi
Rekommenderar A1 då du får rent Android.

(det är en telefon, inte en dator)

Är du säker på det? Skulle vilja påstå att det inte är många som har kvar en "traditionell" dator längre utan förlitar sig helt på telefonen då den kan göra allt som de använde datorn till tidigare. Alla vardagliga grejer kan du göra på mobilen hur lätt som helst men ska man göra något arbete eller spela är väl en mer traditionell dator mer användbar.

Permalänk
Medlem

Nokia pushar just nu rent android och mycket uppdateringar över lång tid med "Android One".
Nokia 5 ligger i ditt pris, det är även tal om en 2018 uppdatering som lägger den nära nokia 6. Men om du går upp till 3000 så får du nya nokia 6 (som kommer om någon månad) med 1080p och mellanklasschippet istället för billiga chippet. De kommer räcka långt och länge
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4191629
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4700444

Kör en Moto G5S plus som bara för någon vecka sedan snuddade nere på 2250kr men dess lillebröder är under 2000

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nokia 3/5/6 eller Moto g5 är det folk brukar rekommendera, du får en modern mobil med senaste uppdateringarna utan massa tjafs. Ren android. Själv har jag en Nokia 5, köpte för 1800 på Elgigantens rea.

Jag är supernöjd med min lur, kör android 8.0 och allt flyter som smör. Jag har bara telefonen att ringa, smsa och surfa på, det klarar den galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Du kan ju fortfarande använda Bankid utan att få nya fixar för säkerhet. Dock säkrast att köpa ny mobil.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar svaren, ska läsa reviews osv på de nämnda telefonerna. Ska även kolla in LineageOS, definitivt billigaste lösningen på min situation, är dock lite orolig att min s4 mini blir lite seg (vilket vad jag fattat är varför den inte fick Android 5).

@Baxtex: Jag formulerade mig klumpigt, smartphones är ju i stort sett fickdatorer, jag menade att jag använder den som en traditionsenlig mobil (med vissa viktiga/smidiga appar), för allt annat har jag tab, laptop och dator, beroende på behov. Så känns dumt att betala för funktionalitet jag inte kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag uppskattar svaren, ska läsa reviews osv på de nämnda telefonerna. Ska även kolla in LineageOS, definitivt billigaste lösningen på min situation, är dock lite orolig att min s4 mini blir lite seg (vilket vad jag fattat är varför den inte fick Android 5).

@Baxtex: Jag formulerade mig klumpigt, smartphones är ju i stort sett fickdatorer, jag menade att jag använder den som en traditionsenlig mobil (med vissa viktiga/smidiga appar), för allt annat har jag tab, laptop och dator, beroende på behov. Så känns dumt att betala för funktionalitet jag inte kommer använda.

Nej den blir inte seg, 1.5gb ram ska vara tillräckligt för att driva android 7.1 ihop med din snapdragon 400.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Kanske nån som kan sålla ut skräp från den listan, alt hitta guldkorn?

Mitt tips är en Xiaomi Redmi 4X från www.Honorbuy.com

Ersatte min Samsung S4 mini med en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag uppskattar svaren, ska läsa reviews osv på de nämnda telefonerna. Ska även kolla in LineageOS, definitivt billigaste lösningen på min situation, är dock lite orolig att min s4 mini blir lite seg (vilket vad jag fattat är varför den inte fick Android 5).

@Baxtex: Jag formulerade mig klumpigt, smartphones är ju i stort sett fickdatorer, jag menade att jag använder den som en traditionsenlig mobil (med vissa viktiga/smidiga appar), för allt annat har jag tab, laptop och dator, beroende på behov. Så känns dumt att betala för funktionalitet jag inte kommer använda.

1.5GB är inga problem. Jag kör 7.1 LOS på min gamla Moto G från 2013. Den har bara 1GB och den funkar lika bra som min Redmi Note som har 3GB. Kör man Touchwiz däremot så krävs det väl lite mer.