Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus lanserar Proart PA32UC – 4K-upplöst skärm med HDR

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Proart PA32UC – 4K-upplöst skärm med HDR

Högupplösta bildskärmar med stöd för HDR har på senare tid blivit allt vanligare på marknaden. Nu lanserar Asus en skärm med IPS-panel och bakgrundsbelysning fördelad över 384 zoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Panelen i sig ligger (som i princip alla skärmar) på strax under 900:1, men den kan "fuska" sig till runt 100000:1 tack vare local dimming.
Tror inte att clouding fenomenet (som ju alla LD skärmar får) är det bästa för en datorskärm vars jobb är att visa skarpa kontraster (GUI fönster).

Och jag inte säker på att man behöver HDR på en skärm.
För oftast brukar det betyda extrem ljusstyrka, vilket man ju absolut inte vill ha på en skärm.

OLED till folket NU tack !

Permalänk
Inaktiv

Nice! Mer HDR till folket!

Permalänk
Medlem

Denna borde ju varit OLED också -_- Dock skulle den väl kostat typ 100k då

Undrar vad 22"-skärmen kommer kosta

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Denna borde ju varit OLED också -_- Dock skulle den väl kostat typ 100k då

Undrar vad 22"-skärmen kommer kosta

Den kostar 20k för att ASUS är först på marknaden.
Finns ingen anledning att denna skall kosta mer än runt 10kkr

Permalänk
Medlem

Fan också, hade planerat att köpa denna men så fick skiten en jävla haka den med, vad är det med tillverkare & deras jäkla hak-fetisher, tillverkar man en skärm som går att rotera till porträttläge så skall man ju givetvis har lika stora bezels runt hela skärmen, krävs väl inte så mycket intelligens i njuren för att förstå? Förserie-modellen såg mycket bättre ut med typ symmetrisk bezel runtom:

Får väl bli en LG 32UK950-W istället då men har inte haft tur med LG produkter så

// End rant

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Fan också, hade planerat att köpa denna men så fick skiten en jävla haka den med, vad är det med tillverkare & deras jäkla hak-fetisher, tillverkar man en skärm som går att rotera till porträttläge så skall man ju givetvis har lika stora bezels runt hela skärmen, krävs väl inte så mycket intelligens i njuren för att förstå? Förserie-modellen såg mycket bättre ut med typ symmetrisk bezel runtom:

https://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/Asus-ProArt-PA32U-4.png

Får väl bli en LG 32UK950-W istället då men har inte haft tur med LG produkter så

https://static.bhphoto.com/images/multiple_images/images750x750/1515449870000_IMG_926239.jpg

// End rant

Misströsta inte.
Denna panel med liknande bakbelysning kommer att dyka upp från "alla" de vanliga tillverkarna.

Permalänk
Medlem

En LCD 32 tum för över 20k? aa fast nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Panelen i sig ligger (som i princip alla skärmar) på strax under 900:1, men den kan "fuska" sig till runt 100000:1 tack vare local dimming.
Tror inte att clouding fenomenet (som ju alla LD skärmar får) är det bästa för en datorskärm vars jobb är att visa skarpa kontraster (GUI fönster).

Och jag inte säker på att man behöver HDR på en skärm.
För oftast brukar det betyda extrem ljusstyrka, vilket man ju absolut inte vill ha på en skärm.

OLED till folket NU tack !

Att ha hdr på skärmen är väldigt användbart om man skapar media som ska visas i hdr.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag petig, men jag tycker att det blir för ljust med en HDR skärm på det korta avståndet. Nån annan som har samma erfarenhet? Jag tycker mina ögon blir "trötta" på kortare tid.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Skrivet av Raptor:

Denna borde ju varit OLED också -_- Dock skulle den väl kostat typ 100k då

Undrar vad 22"-skärmen kommer kosta

Nope. Oled är en helt annan teknologi där varje individuella pixel producerar sitt egna ljus. Med andra ord, har du t.ex. en 1920x1080 oled-skärm så har du 1920x1080 (2073600) ljuspunkter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Undra när vi får se en 4k,ips, hdr, 40" slärm för runt 10k.hade varit det optimala för min mancave iallafall 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag gillar starkt att fler 4K skärmar kommer i 32". Det är precis lagom höjd i 16:9 enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:
Skrivet av Raptor:

Denna borde ju varit OLED också -_- Dock skulle den väl kostat typ 100k då
Undrar vad 22"-skärmen kommer kosta

Nope. Oled är en helt annan teknologi där varje individuella pixel producerar sitt egna ljus. Med andra ord, har du t.ex. en 1920x1080 oled-skärm så har du 1920x1080 (2073600) ljuspunkter.

Förvisso, men katodstrålerör har en stråle som "belyser" en bit av skärmen åt gången. Eftersom skärmens uppdateringsfrekvens är begränsad av den horisontella uppritningsfrekvensen (som typiskt kan vara 96 kHz) så blir maximal uppdateringsfrekvens upplösningesberoende

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nope. Oled är en helt annan teknologi där varje individuella pixel producerar sitt egna ljus. Med andra ord, har du t.ex. en 1920x1080 oled-skärm så har du 1920x1080 (2073600) ljuspunkter.

Eh, jaha..? Det är jag fullt medveten om, men vad har det med det jag skrev att göra? Jag skrev ju bara att jag tyckte denna borde varit OLED också, som 22"-skärmen..

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nope. Oled är en helt annan teknologi där varje individuella pixel producerar sitt egna ljus. Med andra ord, har du t.ex. en 1920x1080 oled-skärm så har du 1920x1080 (2073600) ljuspunkter.

Jag längtar verkligen till OLED på allvar kommer till dator monitorer.
De flesta vet idag (om de är det minsta teknikintresserade) hur OLED funkar och på TV sidan börjar de få ner input lagget. På skärmen jag har i dag (i sign) har jag HDR osv....men jag saknar OLEDs färger och svärta. Även om min VA panel är grymt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag längtar verkligen till OLED på allvar kommer till dator monitorer.
De flesta vet idag (om de är det minsta teknikintresserade) hur OLED funkar och på TV sidan börjar de få ner input lagget. På skärmen jag har i dag (i sign) har jag HDR osv....men jag saknar OLEDs färger och svärta. Även om min VA panel är grymt bra.

Vem gör inte det? Drömmen hade ju varit en 30" OLED med wide gamut/HDR och 4k upplösning(eller gärna högre upplösning egentligen såklart).

Även om 22" är lite smått så är Asus 22" dock ändå lite lockande pga. den betydligt högre ppi som man ju får. Får se vad den kommer kosta, men den lär väl hamna på minst 10k antar jag.

Visst, VA-panel är ju det bästa till LCD när det gäller svärta och kontrast, men inte i närheten av OLED tyvärr.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag längtar verkligen till OLED på allvar kommer till dator monitorer.
De flesta vet idag (om de är det minsta teknikintresserade) hur OLED funkar och på TV sidan börjar de få ner input lagget. På skärmen jag har i dag (i sign) har jag HDR osv....men jag saknar OLEDs färger och svärta. Även om min VA panel är grymt bra.

En oled dator skärm man sitter vid timmar varje dag, hade väl slitits ganska fort?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

En oled dator skärm man sitter vid timmar varje dag, hade väl slitits ganska fort?

Dom har ganska bra livslängd & inbränningsståliga nuförtiden men hur mycket jag än gillar OLED så hade jag nog hellre valt mLED för statiskt innehåll som tex datorskärmar, verkar dock tyvärr dröja.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den kostar 20k för att ASUS är först på marknaden.
Finns ingen anledning att denna skall kosta mer än runt 10kkr

Läste du verkligen vad Raptor frågade? Bara undrar för att du ger svar på vad 32” artikeln handlar om kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Hög vill ha faktor på denna skärmen.
Hade dock gärna fått vara lite större.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra när vi får se en 4k,ips, hdr, 40" slärm för runt 10k.hade varit det optimala för min mancave iallafall 😎

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/2210780/acer-43-et430k-uhd-4k-hdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Dom har ganska bra livslängd & inbränningsståliga nuförtiden men hur mycket jag än gillar OLED så hade jag nog hellre valt mLED för statiskt innehåll som tex datorskärmar, verkar dock tyvärr dröja.

Har kört OLED till HTPCn i säkert 2 år nu och på skrivbordet har jag sen ett par månader en 55" OLED, och ingen av dom uppvisar några problem med inbränningar vad jag sett även fast jag inte varit direkt övernitisk med skärmsläckare och annat. Dock kör jag inte mina skärmar i Dynamic osv. vilket verkar kunna ge problem över tid med statiskt innehåll.

Permalänk
Medlem

Inte riktig hdr den har bara 350 nits. Hdr bör enligt mig ha mer än 700 eller helst 1000. 350 gör för lite skillnad och går inte att använda för professionellt media i hdr skapande. Sweet skärm i övrigt sitter på en liknande för gaming datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tror ni en 4k, VA-panel, Freesync samt nånstans mellan 100hz till 144hz som inte har HDR skulle ligga på om den kom kom idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Inte riktig hdr den har bara 350 nits. Hdr bör enligt mig ha mer än 700 eller helst 1000. 350 gör för lite skillnad och går inte att använda för professionellt media i hdr skapande. Sweet skärm i övrigt sitter på en liknande för gaming datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, HDR känns mest som en gimmick där men motsvarar de krav du listade upp

Tyvärr med enorma problem med IPS Glow vet jag av egen erfarenhet. Men det kanske är en diskussion för en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Bra, HDR gillas. Vore den mindre (28" är min smärtgräns) och hade oled-panel så köpte jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Den verkar ju rätt nice ändå. Fast egentligen skulle jag gärna se Gsync också. Fast för de pengarna som dom vill ha så är det nog ändå rätt rimligt att acceptera att detta inte finns med.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum