Permalänk
Medlem

MSI Optix MAG27CQ tappar kontakt

Hej!

Fick hem skärmen igår och slängde upp den för att testa, körde både COD:WWII och World of Tanks , men ingen av dom klarade att köras i 2560x1440@144Hz med DP, då tappar den signalen i 1-2 sek ungefär var 10-30 sek.
Det jag får göra är att ställa ner till 1920x1080 , har testat med min andra DP kabel från min andra skärm AOC G2460PF men den var nog tom lite sämre , nu kör jag med HDMI som följde och då kunde jag spela WOT med 2560x1440@60Hz , men @120Hz tappade den ibland.
Är det så illa att dom inte kan skicka med kablar som stödjer upplösning/uppdateringsfrekvens, utan dom snålar på dessa kablar.
Bara att köpa en ny antar jag så man kan nyttja den fullt ut?
Rigg i sign.

Edit:
Beställde en ny kabel som rekommenderas i den stora DP-tråden
https://new.webhallen.com/se/product/94329-Deltaco-DisplayPor...
Så vi får hoppas det funkar sen.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

@Peddan:
Hoppas att en ny kabel fixar ditt problem!

Har du lust att skriva några rader vad tycker om skärmen i övrigt? Känns som mycket "bang for the buck" om man säger så.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Gick från denna, https://www.inet.se/produkt/2210412/aoc-24-g2460pf-144hz
Så det lilla jag har hunnit använda den så är jag mycket nöjd, men har inte gjort några inställningar alls förutom att dra ner ljusstyrkan lite.
Den högre upplösningen är ju riktigt härlig och färger som ser bättre ut och tycker den har ett bättre flyt i sig än AOC , har kört med freesync igång på båda och upplever denna som bättre.
Gillar även joysticken att styra inställningarna med, mycket enkelt.
Var rädd att 27" skulle bli stort men det var ingen fara alls, utan upplever den som perfekt, sitter ungefär 50-60cm från skärmen.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

@Peddan:
Tack för svaret

Undra om den här skärmen kommer testas här på Sweclockers? @Laxpudding

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@220volt
Jag har letat runt innan efter recensioner men inte hittat några bra, tycker det är lite konstigt.
Tycker det borde vara en intressant skärm att kolla på för Sweclockers, bra pris och bra spec. på den.

Vill åxå se recension på den och se om man gjort bort sig.

En rolig grej nu när jag hållit på och testat kablar fram och tillbaka är att jag helt plötsligt kunde spela WOT i 2560x1440@144Hz igårkväll , men det gick inte från början, väldigt skumt.
Hade bara önskat att grafikkortsmarknaden hade varit normal så man kunnat köpa ett Vega56/64, men med dessa priser så går det inte

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Inte otänkbart med test - VA-panelen i den klassen är inte direkt något som det strösslas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Inte otänkbart med test - VA-panelen i den klassen är inte direkt något som det strösslas med.

Klart intressant med ett test, framför allt då de inte verkar finnas mycket till recensioner av de här skärmarna från MSI.

Jag har haft 24"-varianten hemma i en vecka (MAG24C) och upplever den som bra för vad den är. I 1080p 144 Hz märkte jag inget konstigt med den medföljande kabeln, men ställs såklart lägre krav i lägre upplösning.

Kommer dock skicka tillbaka den då jag chansade att den skulle ha någon form av eftersläpsreducering (då det är angivet 1 ms MPRT i spec.), men det har den inte.

Enligt manualen ska dock de nya varianterna med RGB i fronten (MPG27C och MPG27CQ) ha "Anti Motion Blur" från 75 Hz och uppåt:
"When Response Time is set to Fastest with at least 75Hz Screen Refresh Rate, Anti Motion Blur will be automatically enabled."

Ser personligen därför gärna test av dessa, då jag tror att det bara är Samsung som har en motsvarande (QHD+VA) med eftersläpsreducering (?).

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ghorun: Det låter dessvärre som det sedvanliga snömoset som marknadsavdelningarna drar fram direkt ur ändalykten.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Risken är väl tyvärr överhängande.
Eftersläpsreducering verkar bli vanligare, men efterfrågan är kanske inte så stor jämfört med hög uppdateringsfrekvens. Och RGB, såklart.

Permalänk
Medlem

Fick hem nya kabelen igår men det vill inte funka ändå, tappar kontakt om jag kör 2560x1440@144Hz , blir tokig på detta, finns det några inställningar man kan göra i AMD adrenalin som kan underlätta eller är det bara att kontakta Inet och begära utbyte?
Finns det något mer att testa för att utesluta att skärmen är trasig?

Edit: Kan det vara GPU som inte orkar/klarar det även om jag inte tror det?

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peddan: Det kan vara skärmen och det kan vara grafikkortet. Eller en kombination av både och nu när du testat flera kablar.

Detta är inget nytt ihop med AMD-kort - under testet av Benq XL2540 fick jag aldrig skärmen att fungera i 240 Hz med något av de AMD-kort av de tre jag testade. Samma AMD-kort har lyckats med samma bandbreddskrav på andra skärmar. Så uppenbarligen fel på skärmen eller fel på exemplaret.

Då löste det sig med att köra XL2540 via HDMI där 240 Hz fungerade problemfritt. MAG27CQ har enligt spec kapacitet till 120 Hz över HDMI men jag vet att dessa specar inte alltid stämmer och innan man testat en custom resolution ska man aldrig ta något för givet.

Så testa HDMI. Annars reklamera skärmen.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Har nog hittat felet nu, kom på att jag hade mitt gamla R9 390 i källaren så jag hämta och slängde in det och det har funkat nu 5 matcher i WOT full upplösning och 144Hz utan att glitcha
Tror ni det kan räknas som garanti ärende detta att mitt RX480 inte klarar 2560x1440@144Hz ?

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Peddan: Ja, lär inte finnas någon poäng med ett RX 480 när du har R9 390 som är snäppet snabbare i just 2560x1440:

https://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb...

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt samma skärm och upplever inga problem med ett RX 570. Har dock en märklig defekt på den. En ljusstark punkt på ca 2x2 mm som varierar i styrka beroende på bakgrundsfärg. Tydligast mot vit bakgrund (förgrund). Osynlig mot svart. Är inte ett vanligt pixelfel. Ser ut att sitta djupt inne i skärmen. Är för övrigt mycket nöjd med skärmen jämfört med min förra Acer Predator med TN-panel.

Permalänk
Skrivet av Ghorun:

Klart intressant med ett test, framför allt då de inte verkar finnas mycket till recensioner av de här skärmarna från MSI.

Jag har haft 24"-varianten hemma i en vecka (MAG24C) och upplever den som bra för vad den är. I 1080p 144 Hz märkte jag inget konstigt med den medföljande kabeln, men ställs såklart lägre krav i lägre upplösning.

Kommer dock skicka tillbaka den då jag chansade att den skulle ha någon form av eftersläpsreducering (då det är angivet 1 ms MPRT i spec.), men det har den inte.

Enligt manualen ska dock de nya varianterna med RGB i fronten (MPG27C och MPG27CQ) ha "Anti Motion Blur" från 75 Hz och uppåt:
"When Response Time is set to Fastest with at least 75Hz Screen Refresh Rate, Anti Motion Blur will be automatically enabled."

Ser personligen därför gärna test av dessa, då jag tror att det bara är Samsung som har en motsvarande (QHD+VA) med eftersläpsreducering (?).

Hur kom du fram till att det INTE är 1ms MPRT? har du test utrustning som visar detta etc etc. Vad jag förstått så är det samma VA Panel som i samsungs egna 144hz. Här ett test https://news.samsung.com/global/interview-how-samsung-achieve... där man helt klart ser att det är rejäl skillnad på 4ms vs 1ms hos samsungs panel.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

@Kevlarheart: Vet inte om jag uttryckte mig klumpigt, men vad jag menade är att MAG24C så vitt jag kunde se inte har någon eftersläpsreducering i form av backlight strobing. Vilket Samsungs CFG70 har.

Huruvida det är 1 ms eller inte kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar här efter jag skickat in mitt RX480 på garanti, och fick tillbaka ett RX580 så nu funkar allt perfekt.
Mao så var mitt gamla grafikkort trasigt, smidigt ärende av Komplett

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5