Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

[Mobil] Kunna få ut samtalsinspelning från operatör (Snabbsvar tack)

Permalänk
Avstängd

[Mobil] Kunna få ut samtalsinspelning från operatör (Snabbsvar tack)

Tjo,

Jag behöver ide/förslag på hur jag ska kunna få ut samtalsinspelning från operatören då mobilen inte har spelat in samtalet så behöver jag råd hur jag gör då för att kunna få ut det?

När jag skriv till Comviq för ett par år sen för att kunna får ut samtalsinspelning så sa dom att det går men då måste man be polisen att kontakta operatören för att kunna få ut det.

Behöver snabba svar så att dom inte ta bort inspelningen!

Jag vill inte gå in på varför jag vill få ut detta så repeterar det!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Utan att du ger nån annan info så går det väl bara att rekommendera att blanda in polisen om du ev. menar att något brottsligt har begåtts.

Ju mer info i förstaposten, desto bättre råd får du

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Utan att du ger nån annan info så går det väl bara att rekommendera att blanda in polisen om du ev. menar att något brottsligt har begåtts.

Ju mer info i förstaposten, desto bättre råd får du

Det är inget brottsligt som har hänt.

Vad behöver du veta?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Har svårt att se att någon ska kunna hjälpa dig med detta om dom inte jobbar på Comviq och har tillgång till datan. Om reglerna nu är så att polisen måste begära det vill säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för samtalsinspelning du vill ha ut? När du pratat med deras kundtjänst? För de spelar inte in alla samtal du har, iaf inte operatörer då detta vore olagligt.

Gällande kundtjänst inspelningar så är de inget som säger att de måste ge dem till dig.

EDIT:
Om det är ett avtal på telefon så måste de dock lämna ut inspelningen till dig på begäran. (underförutsättning att de sparar det strukturerat men de måste de ju om det är ett avtal)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Operatören har ingen skyldighet att lämna ut ett sådant inspelat samtal, du kan naturligtvis be om det men eftersom det handlar om arbetstid för dem får de nog ha en god anledning till att bemöta din önskan.
Eftersom du inte vill gå in på anledningen blir det svårt att ge råd, men generellt om det gäller ett avtal där operatören hävdar en sak medan du en annan får du bestrida fakturan och vänta på att företaget drar ärenden vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Vad är det för samtalsinspelning du vill ha ut? När du pratat med deras kundtjänst? För de spelar inte in alla samtal du har, iaf inte operatörer då detta vore olagligt.

Gällande kundtjänst inspelningar så är de inget som säger att de måste ge dem till dig.

Det är ett privat samtal som jag vill kunna få ut.

Skrivet av twit:

Operatören har ingen skyldighet att lämna ut ett sådant inspelat samtal, du kan naturligtvis be om det men eftersom det handlar om arbetstid för dem får de nog ha en god anledning till att bemöta din önskan.
Eftersom du inte vill gå in på anledningen blir det svårt att ge råd, men generellt om det gäller ett avtal där operatören hävdar en sak medan du en annan får du bestrida fakturan och vänta på att företaget drar ärenden vidare.

Jag har skickat ett mail till dom med och jag har en bra anledning.

Då min familj kan se detta då det är ett känsligt ämne.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är ett privat samtal som jag vill kunna få ut.

Det är alltså inte ett samtal till operatören utan mellan två privatpersoner? Några sådana inspelningar har inte operatören, då detta skulle räknas som olaglig avlyssning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det är alltså inte ett samtal till operatören utan mellan två privatpersoner? Några sådana inspelningar har inte operatören, då detta skulle räknas som olaglig avlyssning.

Stämmer. Vet du om polisen skulle kunna få tag på det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer. Vet du om polisen skulle kunna få tag på det?

Nej inte ens polisen kan trolla fram något som inte finns.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer. Vet du om polisen skulle kunna få tag på det?

Det finns inga inspelningar såvida du inte gjort dom själv eller om polisen avlyssnat dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Stämmer. Vet du om polisen skulle kunna få tag på det?

Samtal spelas bara in om polisen har en pågående hemlig övervakning på dig. Samtalet spelas då in av polisen och går bara att få ut om de ingår i en FUP som leder till åtal.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

@superegg: Du har nog missat vad som registreras av ditt telefonerande.
Till vardags spelas INTE samtal in hos operatör. När, position och duration registreras. SMS ligger också kvar ett tag.
Ringer du kundtjänst hos inte bara operatör, utan även andra företag, så får du ofta meddelandet att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte. Då är det högst troligt att de spelar in.

För sent att rodda fram ditt viktiga samtal nu, men för framtida referens, om du har en android telefon, finns det en uppsjö av appar som spelar in alla dina samtal. Jag använder själv en. Den spelar in ALLA samtal, sparar dem i sju dagar (min inställning) och raderar sedan, allt helt automatiskt. Går jag in i samtals listan och sätter på ett hänglås, raderas samtalet aldrig.
Jag brukar sätta hänglås på samtal från telefon försäljare. Dimper det ner en räkning med motiveringen att jag ingått ett muntligt avtal, så har jag på fötterna när jag skall bestrida.
Givetvis kan man spara andra viktiga samtal också. Man väljer själv. Man kan välja att spara allting, ladda upp till molnet och spara där. Man väljer helt själv.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Avstängd

Då vet jag det tack så mycket.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

@superegg: Du har nog missat vad som registreras av ditt telefonerande.
Till vardags spelas INTE samtal in hos operatör. När, position och duration registreras. SMS ligger också kvar ett tag.
Ringer du kundtjänst hos inte bara operatör, utan även andra företag, så får du ofta meddelandet att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte. Då är det högst troligt att de spelar in.

För sent att rodda fram ditt viktiga samtal nu, men för framtida referens, om du har en android telefon, finns det en uppsjö av appar som spelar in alla dina samtal. Jag använder själv en. Den spelar in ALLA samtal, sparar dem i sju dagar (min inställning) och raderar sedan, allt helt automatiskt. Går jag in i samtals listan och sätter på ett hänglås, raderas samtalet aldrig.
Jag brukar sätta hänglås på samtal från telefon försäljare. Dimper det ner en räkning med motiveringen att jag ingått ett muntligt avtal, så har jag på fötterna när jag skall bestrida.
Givetvis kan man spara andra viktiga samtal också. Man väljer själv. Man kan välja att spara allting, ladda upp till molnet och spara där. Man väljer helt själv.

Jag har en sån app på min mobil dock så är det inte min mobil och den har inte ens Android.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@superegg: Du har nog missat vad som registreras av ditt telefonerande.
Till vardags spelas INTE samtal in hos operatör. När, position och duration registreras. SMS ligger också kvar ett tag.
Ringer du kundtjänst hos inte bara operatör, utan även andra företag, så får du ofta meddelandet att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte. Då är det högst troligt att de spelar in.

För sent att rodda fram ditt viktiga samtal nu, men för framtida referens, om du har en android telefon, finns det en uppsjö av appar som spelar in alla dina samtal. Jag använder själv en. Den spelar in ALLA samtal, sparar dem i sju dagar (min inställning) och raderar sedan, allt helt automatiskt. Går jag in i samtals listan och sätter på ett hänglås, raderas samtalet aldrig.
Jag brukar sätta hänglås på samtal från telefon försäljare. Dimper det ner en räkning med motiveringen att jag ingått ett muntligt avtal, så har jag på fötterna när jag skall bestrida.
Givetvis kan man spara andra viktiga samtal också. Man väljer själv. Man kan välja att spara allting, ladda upp till molnet och spara där. Man väljer helt själv.

Vilken app använder du? Det där lät nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Vilken app använder du? Det där lät nice

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera, jag har Automatic Call Recorder och den funkar bra för mig iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

ACR är klockren, använder också den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror inte comviq har det som en tjänst att spela in samtal och skicka ut efter begäran när man haft "vanliga" samtal..
Alltså det vore ju helt konstigt. Om det vore ett Polis ärende så är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Tror inte comviq har det som en tjänst att spela in samtal och skicka ut efter begäran när man haft "vanliga" samtal..
Alltså det vore ju helt konstigt. Om det vore ett Polis ärende så är det en annan sak.

De kan inte ha det som tjänst då det vore olagligt, du privat kan spela in dina samtal men tredje part får aldrig göra det (undantag är polis med åklagarbeslut under utredning där brottet anses allvarligt nog samt att det starkt antas kunna ge bevis och även då ska det vara under begränsad tid etc)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Vilken app använder du? Det där lät nice

Skickades från m.sweclockers.com

ACR pro (Jag valde att betala 29SEK, för det är appen lätt värd.) pro tillför flera format, ladda upp i molnet osv...
Vanliga ACR fungerar dock utmärkt utan att betala en spänn.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

ACR pro (Jag valde att betala 29SEK, för det är appen lätt värd.) pro tillför flera format, ladda upp i molnet osv...
Vanliga ACR fungerar dock utmärkt utan att betala en spänn.

Har testat appen nu och den spelar endast in min röst.
Kanske en dum fråga, men ska det vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Har testat appen nu och den spelar endast in min röst.
Kanske en dum fråga, men ska det vara så?

Skickades från m.sweclockers.com

Inställningar !
Default är den inställd så, troligen för någon dum "laglig" grej. Den säljs ju ändå world wide.
Rota runt, så skall du se att du hittar där man ställer in att spela in båda parter.
Vad har du för telefon?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Inställningar !
Default är den inställd så, troligen för någon dum "laglig" grej. Den säljs ju ändå world wide.
Rota runt, så skall du se att du hittar där man ställer in att spela in båda parter.
Vad har du för telefon?

Samsung s8

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Samsung s8

Skickades från m.sweclockers.com

Skall absolut kunna spela in båda parter.
Jag skulle kolla sökvägen till inställningen, när jag startade appen, uppdaterade den sig och nu hittar jag inte där man ställer in det.
Men nyare Android telefoner skall absolut kunna spela in båda ändarna (Ganska meningslöst annars.)
Jag hade en Galaxy S4 Active förut, den lirade. Nu har jag en kines lur Huawei Honor 8, fingerar också.
Kolla app tillverkarens forum om du kan få hjälp där?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skall absolut kunna spela in båda parter.
Jag skulle kolla sökvägen till inställningen, när jag startade appen, uppdaterade den sig och nu hittar jag inte där man ställer in det.
Men nyare Android telefoner skall absolut kunna spela in båda ändarna (Ganska meningslöst annars.)
Jag hade en Galaxy S4 Active förut, den lirade. Nu har jag en kines lur Huawei Honor 8, fingerar också.
Kolla app tillverkarens forum om du kan få hjälp där?

Kan det ha med Recordning strategy? Har auto där.
Får luska lite i detta, tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Inaktiv

Är ni säkra att det är lagligt att spela in samtal med någon som inte har godkänt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Är ni säkra att det är lagligt att spela in samtal med någon som inte har godkänt det?

Ja, så länge du själv som spelar in samtalet är en del av själva samtalet ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Är ni säkra att det är lagligt att spela in samtal med någon som inte har godkänt det?

Jag använde en inspelning i en arvs tvist. Att vi inte gick till domstol, var för att motpartens lögn om vad "hon aldrig sagt" fans "på band" så att säga. Vi hade en muntlig uppgörelse, som jag spelade in, då det skedde över telefon.
När det var dags att dela upp arvet, "hade hon aldrig sagt så". Jag visste det skulle komma, så i ett rum med två advokater och fyra arvingar, spelade jag upp inspelningen.
Jag kunde ha mörkat tills vi kom till Tingsrätten och hon hade fått ännu mindre kvar, då domstols kostnader hade kommit ur hennes del.
Motpartens advokat rekommenderade henne att stå för vad hon lovat.
Som min advokat sa, skall man om möjligt hålla sig ur rätts salen, man kan aldrig vara säker hur det går.

Ovan hör kanske inte hit, men ingen av advokaterna nämnde att det skulle vara någonting olagligt över min inspelning.

Det är skit bra att ha samtal inspelat i jätte många fall. Sällan mellan vänner, men andra kontakter har en kuslig förmåga att glömma vad de lovat, eller vad man sagt till dem.

Tex, kan du sälja en begagnad bil, där takluckan läcker vatten. Mitt i sommaren säljer du den, du talar om för köparen redan första samtalet över telefon att bilen är fin men takluckan läcker in när det regnar. Efter två veckor ringer köparen och vill häva köpet för att takluckan läcker???
Han kanske inte skulle lyckas, eller få en reducering av priset via tinget. Men har man inspelat med datum och klockslag, två dagar innan försäljningen, där man tydligt hör säljaren förklara för köparen att bilen är i fint skick, men takluckan läcker. Så är saken klar!
För mej har det varit en självklarhet i flera år, att spela in alla samtal.
Av exakt samma anledning som folk mer och mer utrustar sina bilar med så kallade dashcams. FOLK LJUGER!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nej inte ens polisen kan trolla fram något som inte finns.

Här tror jag iof att du har fel iom att dom lyckades få Quick dömt för ett antal mord han inte begått, men det hjälper nog inte TS i detta fall