Permalänk
Medlem

Får tillbaka 9000 kr och är väldigt nöjd. Investera och spara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Sommarjobbade förra året och är nu 16 (01a), kommer jag få nån slags skatteåterbäring eller hur fungerar det för mig som icke myndig?

Skickades från m.sweclockers.com

Betalade du någon skatt, kolla på dina gamla lönespecar.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Betalade du någon skatt, kolla på dina gamla lönespecar.

Pröjasade ingen skatt, tjänade under den gyllene skattegränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Pröjasade ingen skatt, tjänade under den gyllene skattegränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte betalt in någon skatt så kan du inte få tillbaka någon skatt.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Har du inte betalt in någon skatt så kan du inte få tillbaka någon skatt.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ska betala tillbaka ca 189.000kr, alltid härligt när företag går under.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni ens se detta, jag försökte logga in till deklarationen på skatteverket och fick att jag tidigast 20.e mars får se detta så om 8 dagar..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mightybjorn:

Hur kan ni ens se detta, jag försökte logga in till deklarationen på skatteverket och fick att jag tidigast 20.e mars får se detta så om 8 dagar..

I din digitala brevlåda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag fick i min digitala brevlåda förra året men har fortfarande inte fått för 2018. Vet inte om jag missat något?

"
1 mars Du har redan valt att få din myndighetspost digitalt, du behöver bara se till att du har anmält konto för skatteåterbäring hos Skatteverket.

8-9 mars Deklarationen skickas som pdf till din digitala brevlåda.

20 mars Deklarationen öppnar.

"

12 Mars idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Du har helt rätt, jag som uttryckte mig dåligt. Det stämmer att det är idag som gäller istället för att dela upp det under ett år och precis som du säger att ju förr dess bättre, my bad. Nu har jag inte något val i detta, som det ser ut nu, så jag kommer göra likadant nästa år igen, men min anledning till varför jag gör som jag gör, ändras helt klart. Du som kan då, om min förståelse är rätt om ISK, om vi ponerar att jag kvartal nr 3 lägger in 20k och de andra kvartalen 0kr, istället för att varje kvartal lägga in 5k varje kvartal (här poneras även att innehavet enbart ökar med den summan som sätts in, dvs 0 avkastning för exemplifiering) skulle ge samma slut-innehav, men ett högre kapitalunderlag som resulterar i en högre beskattning?

Det är korrekt skatten blir högre vid insättning varje månad jämfört med en i q3 om avkastningen är noll. Dock satsar man givetvis inte på 0 avkastning och skatteskillnaden är rätt minimal.
78kr jämfört med 67kr (2017).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ska betala tillbaka runt 8k. Lite surt tycker jag.
En fråga. Kan man dela upp betalningen, eller måste man betala hela summa tillbaka på en gång?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ska betala tillbaka runt 8k. Lite surt tycker jag.
En fråga. Kan man dela upp betalningen, eller måste man betala hela summa tillbaka på en gång?

Har för mig att man har ungefär tills november på sig.

Edit:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum....

Nov eller Dec baserat på när man får sitt slutgiltiga besked, så mao är det bara börja lägga undan typ en lusing i månaden nu så bör det lösa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är korrekt skatten blir högre vid insättning varje månad jämfört med en i q3 om avkastningen är noll. Dock satsar man givetvis inte på 0 avkastning och skatteskillnaden är rätt minimal.
78kr jämfört med 67kr (2017).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var säkert otydlig, igen.., men när jag räknar, så borde det bli tvärtom? Alltså att kapitalunderlaget blir högre när du sätter in en engångssumma? För du har ju mindre transaktioner och innehavet är detsamma under två kvartal. Min uträkning, med ett kapital från början på 102628, med 5000kr i transaktioner varje kvartal gav ett kapitallunderlag på 115128 vilket ger skatt 514,62 och med samma startkapital men en transaktion kvartal 3 på 20k gav ett underlag på 117628 och skatt på 525,8. Så ca samma skattediff, men att min är åt andra hållet. Vart tänker jag fel?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

. Läste fel.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har för mig att man har ungefär tills november på sig.

Edit:
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/viktigadatum....

Nov eller Dec baserat på när man får sitt slutgiltiga besked, så mao är det bara börja lägga undan typ en lusing i månaden nu så bör det lösa sig

Det sura är att jag alltid får betala på den dagen jag fyller år
Inte det bästa sättet att fira sin födelsedag

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Det sura är att jag alltid får betala på den dagen jag fyller år
Inte det bästa sättet att fira sin födelsedag

Betala innan då xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Jag var säkert otydlig, igen.., men när jag räknar, så borde det bli tvärtom? Alltså att kapitalunderlaget blir högre när du sätter in en engångssumma? För du har ju mindre transaktioner och innehavet är detsamma under två kvartal. Min uträkning, med ett kapital från början på 102628, med 5000kr i transaktioner varje kvartal gav ett kapitallunderlag på 115128 vilket ger skatt 514,62 och med samma startkapital men en transaktion kvartal 3 på 20k gav ett underlag på 117628 och skatt på 525,8. Så ca samma skattediff, men att min är åt andra hållet. Vart tänker jag fel?

Vet inte hur du räknat men här är efter ditt exempel tidigare.

Kap.und.Q1

5000

0

Kap.und.Q2

10000

0

Kap.und.Q3

15000

20000

Kap.und.Q4

20000

20000

Ins. tot.

20000

20000

Summa/4

17500

15000

Skatt (Sum x 0,0149*0,3)

78,225

67,05

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ungefär 15000 tillbaka. Betydligt mer än förväntat, bytte arbetsgivare med ett rejält uppsving i lön och skattepliktiga förmåner så jag trodde att jag skulle få mindre än förra året. Men en trevlig överraskning.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

@Tdoll:

Nej, jag tjänar långt under de pengarna (155 000kr/år), är fulltids student. Det där stämmer dock inte. De flesta betalar tabellskatt, vilket har ett ganska stort spann gällande procentuell beskattning. Ta som exempel:

Nu får jag skämmas, det var nog inte ens en månad sedan jag själv höll på och bläddra i skattetabellerna. Aja, minne som en guldfisk

Skrivet av deques:

Det sura är att jag alltid får betala på den dagen jag fyller år
Inte det bästa sättet att fira sin födelsedag

Om du alltid får betala tillbaka kan du testa prata med din arbetsgivare om att de ska dra mer skatt. Brukar gå utan problem även om det tydligen finns undantag.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Man måste lämna in en jämkning som man skapar här för att det ska fungera på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beror på om du är född före eller efter 1996.

Yes det vet jag.

Skrivet av Trunk:

Förr fanns det en hemsida som gjorde utgången åt dig. Det var inte helt garanterat att just din kyrka accepterar det tillvägagångssättet men nästintill alla gjorde/gör.

Du får se dina "bortkastade" pengar som välgörenhet. För även om man kan säga det ena och det andra om religion och kyrkan så gör Svenska kyrkan mycket gott i samhället. De tar hand om de fattigaste och sjukaste samt ger en känsla av tillhörighet för andra utsatta grupper. (Och om man bryr sig om sånt så sköter de även om kulturarv

Jag är starkt ateist men det betyder inte att jag är blind för allt det goda svenska kyrkan gör för väldigt många.

Det har ingenting med min trosuppfattning att göra. Min skatt ska inte gå till något jag inte är medlem i. Vill jag hjälpa folk väljer jag hellre tillvägagånssättet själv och om mina pengar skall gå till en kyrka så är Svenska Kyrkan långt ifrån mitt första val.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag fick i min digitala brevlåda förra året men har fortfarande inte fått för 2018. Vet inte om jag missat något?

"
1 mars Du har redan valt att få din myndighetspost digitalt, du behöver bara se till att du har anmält konto för skatteåterbäring hos Skatteverket.

8-9 mars Deklarationen skickas som pdf till din digitala brevlåda.

20 mars Deklarationen öppnar.

"

12 Mars idag...

Har heller inte fått något. Var i kontakt med Skatteverket och de se att det borde ha kommit 8-9 mars men killen uteslöt inte att den kom under veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Min skatt ska inte gå till något jag inte är medlem i.

Fast bevisligen är du ju medlem om du betalar kyrkoskatt.

Ta inte illa upp men det borde verkligen inte komma som en överraskning för det blir diskussion om det här varenda gång deklarationen kommer. Lägg därtill att media snappar upp det emellanåt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast bevisligen är du ju medlem om du betalar kyrkoskatt.

Ta inte illa upp men det borde verkligen inte komma som en överraskning för det blir diskussion om det här varenda gång deklarationen kommer. Lägg därtill att media snappar upp det emellanåt också.

Stämmer det så är det någon som gjort ett riktigt stort fel och skrivit in mig trots att jag inte är döpt och är född 1997. Dessutom väldigt konstigt att jag inte betalade kyrkoskatt 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Stämmer det så är det någon som gjort ett riktigt stort fel och skrivit in mig trots att jag inte är döpt och är född 1997. Dessutom väldigt konstigt att jag inte betalade kyrkoskatt 2016.

Det låter väldigt konstigt. Nu vet jag inte hur hård processen är för att gå med i kyrkan, kanske är det inte svårare än att fylla i sitt personnummer och skicka iväg det. I så fall kanske någon skrivit fel. Låter som att du får ta kontakt med din församling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Stämmer det så är det någon som gjort ett riktigt stort fel och skrivit in mig trots att jag inte är döpt och är född 1997. Dessutom väldigt konstigt att jag inte betalade kyrkoskatt 2016.

Du blandar inte ihop det med begravningsavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Om du alltid får betala tillbaka kan du testa prata med din arbetsgivare om att de ska dra mer skatt. Brukar gå utan problem även om det tydligen finns undantag.

Jag har alltid haft samma arbetsgivare i 10 år. Dom första åren så brukade jag få tillbaka, men nu på dom senare åren blir det alltid att jag får betala tillbaka. Jag har dessutom pratat med honom om att betala mera i skatt. Förmodligen har min lön gått upp så mycket under min tid på jobbet men skattenivån är densamma som innan >.<
Jag får ta ett snack med chefen om detta. Tycker det är surt att jag alltid får betala tillbaka

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Initialt 7600:- tillbaka vilket känns.. fel. Lite för mycket, men men, får kolla mer sen när det går att logga in ordentligt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Jag har alltid haft samma arbetsgivare i 10 år. Dom första åren så brukade jag få tillbaka, men nu på dom senare åren blir det alltid att jag får betala tillbaka. Jag har dessutom pratat med honom om att betala mera i skatt. Förmodligen har min lön gått upp så mycket under min tid på jobbet men skattenivån är densamma som innan >.<
Jag får ta ett snack med chefen om detta. Tycker det är surt att jag alltid får betala tillbaka

Fick skattesmäll på 36k för några år sedan..
Sen den dagen betalar jag frivilligt in 1000 spänn i månaden i extra skatt för att inte hämna så långt ner igen.
den nya subban på lönekontoret som bokfört årsbonusen så hon skulle få ut mer direkt.. tack för det. Blev ingen semester det året

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

En fråga till er som ber arbetsgivaren betala in extra mycket skatt för att slippa få restskatt? Har ni övervägt att helt enkelt spara samma summa på ett sparkonto istället? Om ja, hur kommer det sig att ni inte väljer att göra så?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.