Nvidia P102-100 för brytning av kryptovalutor hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nvidia P102-100 för brytning av kryptovalutor hittar ut på webben

Ett nytt grafikkort från Inno3D med namnet P102-100 hittar nu ut på webben, och det huvudsakliga syftet är brytning av kryptovalutor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske detta är ett tecken på att Volta är runt hörnet och de hittar ett bra sätt ett bli av med alla gamla kretsar snabbt innan det ? #önsketänkande

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Min förhoppning är att kort som detta gör slut på konkurrensen om grafikkorten, så vi som bara vill spela kan köpa nytt kort till vettigt pris. Men det är troligen önsketänkande det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske detta är ett tecken på att Volta är runt hörnet och de hittar ett bra sätt ett bli av med alla gamla kretsar snabbt innan det ? #önsketänkande

Fast allt indikerar på att Nvidia redan säljer alla kretsar de kan tillverka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Min förhoppning är att kort som detta gör slut på konkurrensen om grafikkorten, så vi som bara vill spela kan köpa nytt kort till vettigt pris. Men det är troligen önsketänkande det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske lika bra att satsa på att ligga en Gen efter hela tiden Köpa begagnad 1080Ti lagom till jul. Tycker jag klarat mig rätt bra på mitt 970 hittils dock bara med siktet på 1080P/60FPS. Skaffar man en 4k skärm blir det jobbigare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde på ett kort utan displayutgångar, vad kan man nyttja detta kort till förutom mining?

Permalänk
Medlem

Om det är i samma prisklass som ett vanligt 1080ti, är det då inte bättre att köpa ett vanligt?
Utan bildutgångar blir det väldigt nischat och andrahandsvärdet bör sjunka i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Andrahandsvärde på ett kort utan displayutgångar, vad kan man nyttja detta kort till förutom mining?

Ser ju ut som att det fortfarande finns lödpunkter så det kanske bara är att löda dit videoutgångarna. Men det kanske är kretsar med defekter som hamnar i dessa kort och ska de kosta som ett vanligt 1080 ti är det ju ingen vits.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske lika bra att satsa på att ligga en Gen efter hela tiden Köpa begagnad 1080Ti lagom till jul. Tycker jag klarat mig rätt bra på mitt 970 hittils dock bara med siktet på 1080P/60FPS. Skaffar man en 4k skärm blir det jobbigare.

Själv kör jag med ett 660Ti och överlever än så länge

Visa signatur

Dator: Knappt
Skärm: Monoprice Dark Matter 49",5120x1440p,120Hz (drivs av ett GTX 660Ti,
heh)
Mus: Steelseries Rival 700, Dickbutt GIF i skärmen naturligtvis
T-bord: Func kb-460

Permalänk
Avstängd

Ironiskt kanske vi som spelar på datorn får tag på dessa minerkort lättare än riktiga spelgrafikkort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

http://cryptomining-blog.com/9529-nvidia-p102-100-crypto-mini...

Inno3D P102-100 Hashrate:
– ETH: ~47 MHS
– ZEC: ~660 Sol/s
– XMR: ~879 H/s

47 MH/s för ethereum är bättre än vanliga 1080Ti men det verkar inte bättre än vanliga 1080Ti på andra algoritmer. Enligt kommentarerna är priset $800 exklusive skatt och frakt. Enbart 1 månads garanti. Kommer säkert säljas slut ändå. Personligen tycker jag två stycken vanliga 1060 känns mer prisvärt (6GB om man vill kunna mina ethereum, annars 3 GB).

Edit: Tyvärr är dessa miningkort mycket svårare att få tag på än vanliga gamingkort. De säljs i första hand direkt till större miningföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ironiskt kanske vi som spelar på datorn får tag på dessa minerkort lättare än riktiga spelgrafikkort.

Saknar inte dessa kort utgång för video?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Om det är i samma prisklass som ett vanligt 1080ti, är det då inte bättre att köpa ett vanligt?
Utan bildutgångar blir det väldigt nischat och andrahandsvärdet bör sjunka i botten.

Håller med där. Ett vanligt 1080ti kan man räkna in vad man får sen när man säljer det också i "förtjänsten". Miningkortet blir typ bokstöd då det förmodligen finns betydligt bättre varianter efter ett år och extremt liten marknad för beggat miningkort.

Permalänk
Medlem

Här ser man skillnaden mellan AMD och Nvidia.
Vega56 och 1080Ti har ungefär samma FLOPS.
Vilket är mest prisvärt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Saknar inte dessa kort utgång för video?

Säkerligen, men jag var såklart ironisk

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Här ser man skillnaden mellan AMD och Nvidia.
Vega56 och 1080Ti har ungefär samma FLOPS.
Vilket är mest prisvärt?

1080 Ti är mer prisvärt tycker jag då det är bra på många olika algoritmer. Vega56 funkar bara bra för ethereum och cryptonight och till cryptonight har det precis släppts ASIC och ethereum ska väl gå över till PoS? Visserligen har Monero ändrat sin algoritm och flera följer nog efter så kanske den där Baikal Giant N blir värdelös och då funkar ju Vega 56 fortfarande. PoS kan nog dröja länge innan det införs för ethereum. Hur som helst finns ju inga Vega 56 att köpa till vettigt pris ändå. Men det kan man nog säga om 1080 Ti också.

Om det gäller spelkort har jag dålig koll. Är inte 1080 Ti bättre för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast allt indikerar på att Nvidia redan säljer alla kretsar de kan tillverka.

nVidia kan tillverka fler om de vill, problemen är minnet. Enligt folk som vet mer om minnesproduktion än jag gör: GDDR5, GDDR5X och HBM2 är alla baserade på en DDR3-cell. Det går ganska lätt att ställa om produktionen mellan DDR3 och någon av minnestyperna ovan (HBM kräver naturligtvis flera steg efter också), men det går inte att byta till DDR4 utan att bygga om produktionslinan. Flera av tillverkarna har byggt om DDR3-linor till DDR4 eftersom de räknade med att den stora volymen skulle ligga där vid det här laget, men krypto-boomen i kombination med Intels kapitala misslyckande med Cannonlake/10nm gör att det inte har blivit så. Alla som vill ha LPDDR tillsammans med x86-CPUer måste köra med LPDDR3, eftersom Skylake/Kaby Lake/Cannonlake inte stöder LPDDR4, och vi har fortfarande Xbox One/X och PS4/Pro som behöver antingen DDR3 eller GDDR5. Tillsammans med alla grafikkorten gör detta att priset på GDDR5-minne har rakat i höjden.

Detta gör att det just nu inte är någon idé att göra flera GPUer - de går inte att sälja utan minne ändå. nVidia har ingen lust att producera chip som de sedan måste rea ut när nästa generation är klar, och ingen vet när krypto-bubblan spricker, så de tar det säkra före det osäkra. Nästa generation GPUer skall stödja GDDR6. Det är ingen fantastisk skillnad på det minnet mot GDDR5X, men det är åtminstone baserat på en DDR4-cell, så det borde finnas minneskretsar att tillgå..

Det här kortet är i så fall ett smart trick på kort sikt. Genom att minska mängden minne på kortet kan man få ut fler kort med den lilla mängden minneskretsar man kan få tag i. 5GB räcker ett tag till för mining, vad jag förstår.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av klirre:

Min förhoppning är att kort som detta gör slut på konkurrensen om grafikkorten, så vi som bara vill spela kan köpa nytt kort till vettigt pris. Men det är troligen önsketänkande det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror många som bryter har med begagnatmarknaden i kalkylen, köper de ett vanligt grafikkort kan de kränga det (i nuläget till inköpspris) och få tillbaka en del av investeringen. Med denna typ av kort som sannolikt är betydligt svårare att sälja vidare tror jag det måste finnas en överlägsen prestanda/krona om de ska konkurrera ut traditionella grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

1080 Ti är mer prisvärt tycker jag då det är bra på många olika algoritmer. Vega56 funkar bara bra för ethereum och cryptonight och till cryptonight har det precis släppts ASIC och ethereum ska väl gå över till PoS? Visserligen har Monero ändrat sin algoritm och flera följer nog efter så kanske den där Baikal Giant N blir värdelös och då funkar ju Vega 56 fortfarande. PoS kan nog dröja länge innan det införs för ethereum. Hur som helst finns ju inga Vega 56 att köpa till vettigt pris ändå. Men det kan man nog säga om 1080 Ti också.

Om det gäller spelkort har jag dålig koll. Är inte 1080 Ti bättre för spel?

Ett 1080ti är 30-50% snabbare än ett vega 56 i de flesta spel (ex. witcher 3), men det är oklart vad OP egentligen ville visa på med sitt inlägg, rena FLOPS-siffror är ju högst teoretiska ur prestandasynpunkt.

Permalänk
Medlem

Kan dessa användas för t.ex. hw transcoding för plex?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Om det skall vara någon nytta med det här så måste det ju antingen bryta bättre än motsvarande prissatta grafikkort eller lika bra, men ha ett reducerat pris och sakna bildutgång. De man fångar upp då är ju de som annars hade köpt ett "normalt" grafikkort, men om det kostar lika mycket som ett motsvarande grafikkort med bildutgång har jag svårt att se att det skulle få köpare.

Dock är det positivt att man börjat differensiera produkterna såhär, och på sikt så kanske de leder till att vi får balans på grafikkortsmarknaden igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det skall vara någon nytta med det här så måste det ju antingen bryta bättre än motsvarande prissatta grafikkort eller lika bra, men ha ett reducerat pris och sakna bildutgång. De man fångar upp då är ju de som annars hade köpt ett "normalt" grafikkort, men om det kostar lika mycket som ett motsvarande grafikkort med bildutgång har jag svårt att se att det skulle få köpare.

Dock är det positivt att man börjat differensiera produkterna såhär, och på sikt så kanske de leder till att vi får balans på grafikkortsmarknaden igen.

Det verkar ju vara åtminstone 30% bättre än 1080ti på ethereum. Om alternativet är att köpa dessa eller inga alls så kanske miningföretagen trots allt köper dem då de kan få mängdleveranser. Det har funnits miningkort av andra modeller ett tag (P104 och P106 t.ex.) men det går ju knappt att köpa enstaka kort som privatperson även om man skulle vilja. Säljs i 100-pack typ.

Men man får väl se det som att om miningföretagen hellre köper dessa så blir det fler vanliga grafikkort över till oss andra.

Permalänk
Medlem

Är 90-dagars garanti ens tillåtet om nån svensk butik börjar sälja dem?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Är 90-dagars garanti ens tillåtet om nån svensk butik börjar sälja dem?

Ja det är det, garanti är ett frivilligt åtagande av tillverkaren med vilka krav de vill. Det du tänker på är nog reklamationsrätten.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Perfekt PhysX kort!!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ser enbart positivt på detta! Om dessa kort finns tillgängliga kommer det säkerligen finnas desperata mining-personer som köper dem och dessto mer beräkningskraft som används till mining, desto mer ökar svårigheten och därmed vinstmarginalerna varpå efterfrågan av vanliga grafikkort till mining minskar/fler beg miningkort kommer ut på marknaden.

Typ nått sånt, nån med större insikt kanske kan bekräfta eller skjuta mina tankegångar i sank!?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

nVidia kan tillverka fler om de vill, problemen är minnet. Enligt folk som vet mer om minnesproduktion än jag gör: GDDR5, GDDR5X och HBM2 är alla baserade på en DDR3-cell. Det går ganska lätt att ställa om produktionen mellan DDR3 och någon av minnestyperna ovan (HBM kräver naturligtvis flera steg efter också), men det går inte att byta till DDR4 utan att bygga om produktionslinan. Flera av tillverkarna har byggt om DDR3-linor till DDR4 eftersom de räknade med att den stora volymen skulle ligga där vid det här laget, men krypto-boomen i kombination med Intels kapitala misslyckande med Cannonlake/10nm gör att det inte har blivit så. Alla som vill ha LPDDR tillsammans med x86-CPUer måste köra med LPDDR3, eftersom Skylake/Kaby Lake/Cannonlake inte stöder LPDDR4, och vi har fortfarande Xbox One/X och PS4/Pro som behöver antingen DDR3 eller GDDR5. Tillsammans med alla grafikkorten gör detta att priset på GDDR5-minne har rakat i höjden.

Detta gör att det just nu inte är någon idé att göra flera GPUer - de går inte att sälja utan minne ändå. nVidia har ingen lust att producera chip som de sedan måste rea ut när nästa generation är klar, och ingen vet när krypto-bubblan spricker, så de tar det säkra före det osäkra. Nästa generation GPUer skall stödja GDDR6. Det är ingen fantastisk skillnad på det minnet mot GDDR5X, men det är åtminstone baserat på en DDR4-cell, så det borde finnas minneskretsar att tillgå..

Det här kortet är i så fall ett smart trick på kort sikt. Genom att minska mängden minne på kortet kan man få ut fler kort med den lilla mängden minneskretsar man kan få tag i. 5GB räcker ett tag till för mining, vad jag förstår.

2015 fick Samsungs, Qualcomms och Apples ARM-baserade systemkretsar stöd för LPDDR4. I början av 2016 började budgettillverkare som använder ARM Cortex A serie rakt av lansera produkter med LPDDR4 stöd. Detta är en marknad som kränger över en miljard systemkretsar per år.

PC marknaden det skeppades i runda slängar 300 miljoner PC 2017. Även om man antar att 100 % är bärbara används LPDDR3 bara i de riktigt ultratunna modellerna, alla H-serien och väldigt många billigare (d.v.s. större och tyngre) U-baserade laptops använder DDR4.

Nog för att det alltid är kul att gnälla på Intel och Nvidia i sådana här trådar, men hur kan Cannonlake vara eller icke vara på något relevant sätt påverkat DDR3 vs DDR4 balansen? Även om Cannonlake lanserats tidigt 2017 och blivit en supersuccé hade ändå påverkan på LPDDR4 försäljningen varit ett avrundningsfel.

Angående Nvidia P102-100. Om Tweaktowns information kring minnesbandbredd och kapacitet på 47 MH/s för Ethereum så har man gjort väsentligt förändringar utöver att tagit bort monitorkontakten.

Som påpekas i samma artikeln når GTX1080 38-40 MH/s, det trots högre minnesbandbredd (484 GB/s). GDDR5X har så här långt alltid varit mindre effektivt för mining jämfört med GDDR5. "Effektivt" definierat som: hur stor del av teoretisk max får man ut i praktiken.

Med en minnesbandbredd på 400 GB/s är den teoretisk maximala MH/s siffran man kan nå för Ethereum 50 MH/s. Om man då når 47 MH/s i praktiken har man gjort något väldigt annorlunda jämfört med "vanliga" GTX 1080Ti. En annan möjlighet är att det inte är GDDR5X utan riktigt högpresterande GDDR5 minne som används, GDDR5 kommer ofta väldigt nära teoretiskt max för just Ethereum.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Kanske detta är ett tecken på att Volta är runt hörnet och de hittar ett bra sätt ett bli av med alla gamla kretsar snabbt innan det ? #önsketänkande

Och.. vad får dig att tro att miners skulle plocka upp Pascal kort till 1080 Ti priser om Volta är runt hörnet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av klirre:

Min förhoppning är att kort som detta gör slut på konkurrensen om grafikkorten, så vi som bara vill spela kan köpa nytt kort till vettigt pris. Men det är troligen önsketänkande det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är inte ett konkurrens problem, det är ett tillgångsproblem!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

2015 fick Samsungs, Qualcomms och Apples ARM-baserade systemkretsar stöd för LPDDR4. I början av 2016 började budgettillverkare som använder ARM Cortex A serie rakt av lansera produkter med LPDDR4 stöd. Detta är en marknad som kränger över en miljard systemkretsar per år.

PC marknaden det skeppades i runda slängar 300 miljoner PC 2017. Även om man antar att 100 % är bärbara används LPDDR3 bara i de riktigt ultratunna modellerna, alla H-serien och väldigt många billigare (d.v.s. större och tyngre) U-baserade laptops använder DDR4.

Nog för att det alltid är kul att gnälla på Intel och Nvidia i sådana här trådar, men hur kan Cannonlake vara eller icke vara på något relevant sätt påverkat DDR3 vs DDR4 balansen? Även om Cannonlake lanserats tidigt 2017 och blivit en supersuccé hade ändå påverkan på LPDDR4 försäljningen varit ett avrundningsfel.

Ett flertal faktorer har gjort att efterfrågan på DDR3-celler idag är större än vad någon planerade för. Minns att Intel enligt ursprungsplanen skulle ha de första 10nm-produkterna i slutet av 2015, med en bredare lansering under början av 2016. Vid det här laget skulle LPDDR3 vara helt dött. Uppdateringen till att Cannonlake skulle komma under 2017 kom senare, sannolikt efter att investeringsplanerna för ombyggnad av DDR3-linorna var klara. Det är inte relevant att jämföra med de 1 miljard mobiler som har bytt till DDR4 - det relevanta är att jämföra med den volym DDR3 som det annars skulle ha varit under början av 2018, dvs, den mängd minne som skulle gått till konsollerna samt till GPUer utan krypto-bubblan.

Om mobilerna inte hade bytt till DDR4 hade problemet varit mångdubbelt större, men det är stort nog som det är.

Visa signatur

5900X | 6700XT