Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Undrar hur många brev och paket de sitter och trycker på hos Postnord som folk inte hämtar ut?
Har några sena försändelser som ligger och samlar damm hos Postnord då innehållet inte är värt de pengar de vill ha för att deklarera dem. Hade gärna tagit hand om hela den processen själv, men de har nära på omöjliggjort detta.

Jaja, blir roligt att se hur det blir av denna soppan, i fortsättningen blir det att försöka klumpa ihop beställningarna mer så inte avgiften äter upp allt, eller mygla in den via annat EU-land. Har inget mot att betala moms, men avgiften gör att folk hellre låter de gå i retur eller till förstörning efter hyllvärmning i en månad.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Undrar hur många brev och paket de sitter och trycker på hos Postnord som folk inte hämtar ut?

Har någon fått sådana där påminnelser på papper som Postnord sade att de skulle skicka ut om man inte betalar inom några dagar?

Permalänk

@Kommenterande: Det är väl just _här_ som Postnord omgående måste se till att mottagarna får avier eller helt och hållet stänga hela tjänsten. Det kan låta drastiskt men jag vill hellre se att hela Postnord läggs ner än att tusentals kunder blir utsatta för detta. Jag har sagt i en annan tråd att de kan göra sig skyldiga till tillgripningsbrott då kunden har betalat för varan och därigenom juridiskt sett äger den. Så rättslös är man knappast om man kan leta upp paragrafer som kan styrka ett brott.

Permalänk

jag fick SMS om att jag skulle betala 81kr, står inte avsändare eller vad det innehåller, riktigt dåligt skött av dom :@ (jag betalade i alla fall...)

Skrivet av Allexz:

Paketen LX727817843CN samt LX727762844CN är dock båda spårbara på postnord och man ser tydligt i loggen att paketen har varit på servicesställe men har nu returnerats utan att man skickat ut avi. Står inte ens i loggen att avier har skickats ut som det brukar göra.

Så att ja, man sket i att skicka avier och returnerade paketen. Snyggt.

dom hade något datafel tidigare så det var tusentals som inte fick sina avier och försändelserna skickades tillbaka.

jag hade ett annat problem i februari, jag fick en avi men paketet kom inte till ombudet, enligt spårningsinformationen så hade den försvunnit på sista steget till ombudet. Den kom dock fram tillslut efter två veckor på exakt sista dagen enligt avin att hämta ut, jag frågade personalen men dom kunde inte svara på när dom skulle ha skickat tillbaka den, redan dagen efter den kom fram eller först två veckor senare? jag fick ingen ny avi på den.

Skrivet av tcmixx:

Jaha, okej så pass. Har du någon rekommendation på säljare som skicka via NL el RO?

om det skickas via då får du betala i alla fall, väldigt stor risk för det i alla fall. jag har tidigare fått betala för en PostNL försändelse (före 1a mars) och jag har just nu ytterligare en PostNL som står som stoppad. Även om det går via Estland (EE) så får man betala.
både PostNL och Estland brukar dessutom klistra på små gula klisterlappar som uppmärksammar PostNord på att man inte har betalat någon moms i något EU land

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

@Kommenterande: Det är väl just _här_ som Postnord omgående måste se till att mottagarna får avier eller helt och hållet stänga hela tjänsten. Det kan låta drastiskt men jag vill hellre se att hela Postnord läggs ner än att tusentals kunder blir utsatta för detta. Jag har sagt i en annan tråd att de kan göra sig skyldiga till tillgripningsbrott då kunden har betalat för varan och därigenom juridiskt sett äger den. Så rättslös är man knappast om man kan leta upp paragrafer som kan styrka ett brott.

Nu överdriver du nog, du äger inte varan fören den har lämnats över och du har inget att göra med frakten. Går något fel är det avsändaren som ska reklamera. Du kan inte ställa krav mot någon annan än säljaren, det är den enda parten du har något avtalsförhållande med.

Skrivet av Cordinator:

...
om det skickas via då får du betala i alla fall, väldigt stor risk för det i alla fall. jag har tidigare fått betala för en PostNL försändelse (före 1a mars) och jag har just nu ytterligare en PostNL som står som stoppad. Även om det går via Estland (EE) så får man betala.
både PostNL och Estland brukar dessutom klistra på små gula klisterlappar som uppmärksammar PostNord på att man inte har betalat någon moms i något EU land

Om inte varan packas om och frankeras som om det skickades från ett EU-land så kommer avsändaren stå som Kina och CN22-blanketten sitter kvar. Kommer sorteras som om det kom direkt från tredjeland i Toftanäs. Transit har inte med saken att göra när det gäller tulldeklarationer. Det finns upplägg för att komma runt avgiften, men de är inte riktigt lagliga och görs inte av PostNL eller Estniska posten/Omniva. Att Alibaba har avtal med PostNL, PostNord och Omniva o.s.v. och att säljarna kan använda dessa har alltså ingen som helst betydelse.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om inte varan packas om och frankeras som om det skickades från ett EU-land så kommer avsändaren stå som Kina och CN22-blanketten sitter kvar. Kommer sorteras som om det kom direkt från tredjeland i Toftanäs. Transit har inte med saken att göra när det gäller tulldeklarationer. Det finns upplägg för att komma runt avgiften, men de är inte riktigt lagliga och görs inte av PostNL eller Estniska posten/Omniva. Att Alibaba har avtal med PostNL, PostNord och Omniva o.s.v. och att säljarna kan använda dessa har alltså ingen som helst betydelse.

exakt det jag menar. jag har påpekat det så många gånger tidigare till vänner osv men ingen har trott mig.

jag fick i Februari några försändelser som hade "packats om" med helt nya fraktlappar, den gamla från Kina hade klistrats över med en ny, här stod det att den kom från Malmö och returadressen var Malmö, men det fanns ändå en CN22.
jag är mycket nyfiken på om dessa hade sluppit undan avgiften även om dom kommit efter 1a mars

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

exakt det jag menar. jag har påpekat det så många gånger tidigare till vänner osv men ingen har trott mig.

jag fick i Februari några försändelser som hade "packats om" med helt nya fraktlappar, den gamla från Kina hade klistrats över med en ny, här stod det att den kom från Malmö och returadressen var Malmö, men det fanns ändå en CN22.
jag är mycket nyfiken på om dessa hade sluppit undan avgiften även om dom kommit efter 1a mars

Har tagits upp i tråden många gånger nu. Ingen av de etablerade speditörerna kommer avsiktligen delta i olagliga upplägg där varor går oförtullade, ingen plattform/säljplats kommer hjälpa till säljare att fuska. Vissa sidor (av mer anonym karaktär) som själva säljer grejerna kommer dock fuska eller försöka fuska. Flera europeiska speditörer har avtal med Ali för att erbjuda frakt till deras säljare, så att man får spårnummer med olika landsförkortningar är helt naturligt, och det spårnumret gäller enda från Asien. Ska det passera någon mellanhand i EU så kan det vara svårare att spåra och kommer byta spårnummer.

Stod det Direct Link på paketet så kan jag återigen påpeka att Direct Link bara är ett varumärke för PostNord Sverige

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har tagits upp i tråden många gånger nu. Ingen av de etablerade speditörerna kommer avsiktligen delta i olagliga upplägg där varor går oförtullade, ingen plattform/säljplats kommer hjälpa till säljare att fuska. Vissa sidor (av mer anonym karaktär) som själva säljer grejerna kommer dock fuska eller försöka fuska. Flera europeiska speditörer har avtal med Ali för att erbjuda frakt till deras säljare, så att man får spårnummer med olika landsförkortningar är helt naturligt, och det spårnumret gäller enda från Asien. Ska det passera någon mellanhand i EU så kan det vara svårare att spåra och kommer byta spårnummer.

Stod det Direct Link på paketet så kan jag återigen påpeka att Direct Link bara är ett varumärke för PostNord Sverige

ja det stod Lirect Link, så du menar att dom också kommer bli avgifter på?

Fyndiq hur gör dom? dom har garanti på att man slipper moms och avgifter, men har bara hört att dom "skickar via Holland"

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

ja det stod Lirect Link, så du menar att dom också kommer bli avgifter på?

Fyndiq hur gör dom? dom har garanti på att man slipper moms och avgifter, men har bara hört att dom "skickar via Holland"

Direct Link är bara ett varumärke för PostNord Sverige som de använder för att marknadsföra sina tjänster i bland annat Asien. Väljer säljaren bort DDP (som de erbjuder) så åker mottagaren på avgifter. Det är en tjänst (importdeklarationen alltså) någon måste betala för helt enkelt, slipper vi inte för att det skickas med PostNord utan bara när säljaren betalar för tjänsten från deras sida.

Har inte sett att Fyndiq faktiskt säljer produkter direkt från Asien, marknadsplatsen säljer inkl moms så jag vet inte riktigt vad de syftar på. Kan inte se hur säljare i Asien skulle uppfylla villkoren för att få sälja på sidan. De som säljer på Fyndiq har ingen anledning att skicka varor via Nederländerna för att de ska förbli oförtullade om de ändå säljer från lagerplats i Sverige, de har ingen anledning att beställa enskilda varor upp till 22 EUR som är gränsen i Nederländerna. Varor med ett par dagar leveranstid skickas såklart inte från Kina. Avgiften på 75/125 kr gäller dessutom bara privatpersoner och inte företagare som ofta får betala mer. Jag vet inte vad Fyndiq menat med sina artiklar i Breakit och Ehandel.se förutom att vinna billiga poäng hos kunderna.

Permalänk

@Petterk: Jag säger bara, efter att ha läst att vissa paket blivit returnerade, att hellre betala extra avgifter och undvika alla olagligheter än att inte få varan överhuvud taget. Det är det jag oroar mig mest för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

@Petterk: Jag säger bara, efter att ha läst att vissa paket blivit returnerade, att hellre betala extra avgifter och undvika alla olagligheter än att inte få varan överhuvud taget. Det är det jag oroar mig mest för.

Varför oroar du dig för att inte få varan? Vad har en tredjepart med det att göra? Betalar du med Paypal har du köpskydd därigenom, köper du på Aliexpress eller Ebay har de också egna köpskydd om varan inte levereras. Det är säljarens skyldighet att se till att varan kommer fram oavsett vem som begått fel under transport. Där finns det ganska gott skydd via plattformen eller betalleverantören om du inte beställer från någon lite skummare sida och struntar i att gå via en betalleverantör som har sådana garantier.

Permalänk
Skrivet av DesktopUser:

@Kommenterande: Det är väl just _här_ som Postnord omgående måste se till att mottagarna får avier eller helt och hållet stänga hela tjänsten. Det kan låta drastiskt men jag vill hellre se att hela Postnord läggs ner än att tusentals kunder blir utsatta för detta. Jag har sagt i en annan tråd att de kan göra sig skyldiga till tillgripningsbrott då kunden har betalat för varan och därigenom juridiskt sett äger den. Så rättslös är man knappast om man kan leta upp paragrafer som kan styrka ett brott.

Man måste tänka på vem som är kund hos vem.

Köparen är kund hos säljaren.

Säljaren väljer att anlita posten i avsändarlandet istället för att personligen dela ut försändelsen till mottagaren. Säljaren är alltså kund hos posten i avsändarlandet medan köparen inte är det.

Posten i avsändarlandet väljer att anlita flygbolag eller rederier och posten i mottagarlandet istället för att själv dela ut försändelsen till mottagaren. Posten i avsändarlandet är alltså kund hos flygbolagen/rederierna och posten i mottagarlandet medan varken köparen eller säljaren är kund hos dessa.

Normalt kan man bara stämma eller skicka ersättningsanspråk till den man är kund hos. För övrigt är det ovidkommande för kunden om säljaren har tecknat någon försäkring hos speditören eller ej. Är säljaren ett företag inom EU, är säljaren alltid ersättningsskyldig för postens slarv gentemot köparen och eventuella försäkringar är bara till för att skydda säljaren (inte köparen) mot postens slarv. Är säljaren en privatperson, gäller det som avtalats mellan köparen och säljaren. T.ex. kan privatpersoner reservera sig mot postens slarv så att köparen varken får någon vara eller några pengar och är varan försäkrad hos posten kan avtalet mellan köparen och säljaren säga att eventuell utbetalning från försäkringen tillfaller säljaren utan att köparen får ett enda öre. Handlar man utanför EU kan andra regler gälla.

Företag kan för övrigt välja att förhandla bort försäkring från speditören mot att fraktkostnaderna minskar. Fördelen är nog att det blir mindre administration om man inte behöver rapportera in skadade/försvunna försändelser och sedan låta speditören granska dessa rapporter.

Skrivet av Cordinator:

jag fick i Februari några försändelser som hade "packats om" med helt nya fraktlappar, den gamla från Kina hade klistrats över med en ny, här stod det att den kom från Malmö och returadressen var Malmö, men det fanns ändå en CN22.
jag är mycket nyfiken på om dessa hade sluppit undan avgiften även om dom kommit efter 1a mars

Postnord verkar ha någon tjänst i Malmö för att märka om försändelser om avsändaren på egen bekostnad skickar försändelsen till gränsen. Det verkar inte vara något som syftar till att undkomma skatt, utan tjänsten används även av t.ex. brittiska Book Depository, som har svenskt momsregistreringsnummer och alltså betalar moms i Sverige. Det kanske blir lägre fraktkostnader för säljaren om man gör på det sättet.

Permalänk

@Petterk: Det företag jag syftar på använder Paypal.

Permalänk
Skrivet av n1nja:

@Shudnawz: Jag sitter i samma sits för en beställning från AliExpress. Av nyfikenhet gick jag dock in på postnords betalningssida och fyllde i paketets kollinummer samt mitt postnummer, och kunde då komma vidare till betalning. Valde jag kreditkort så stod det inte hur mycket jag skulle betala, men tog jag Swish så fick jag upp en avgift på enbart den administrativa kostnaden á 75:-. Min gissning är att detta betyder att de inte har tullklarerat försändelsen än. Jag valde att inte att slutföra betalningen, utan det blir nog till att ringa postnord imorgon.

Jag fick idag ett fysiskt brev om "Försändelse från utlandet" och att jag ska betala 75kr i moms och hanteringsavgift och även om det var väntat så hade jag hoppats på att det skulle gå igenom utan avgiften då jag aldrig fått någon sådan tidigare. Jag har dock aldrig beställt från AliExpress eller dylikt då de alltid varit dyrare än vad jag kunnat hitta på Ebay där även detta Kinapaket och andra jag beställt tidigare kommer från.
Säljarna jag beställt från har i regel deklarerat det som "Gift" (har ej på något sätt begärt detta), men ändå angivit värdet, oftast korrekt dessutom. Den här säljaren har jag aldrig köpt ifrån tidigare, så jag vet inte hur denne har gjort, kan konstatera att säljaren använt en annan transportlösning (Winit) än jag tidigare varit med om.

Det jag ställer mig lite fundersam till är hur posten kan ta ut avgiften om nu moms/tull uppenbarligen inte ska betalas, verkar vara lite systemfel, inte för att jag motsätter mig kostnaden som sådant, snarare är den ju lägre än förväntat då paketets värde är ca 130kr och också väl värt att "lösa ut", det är ändå ett bra pris för sakerna.

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Förhoppningsvis leder det till att folk slutar handla skräp på Wish.

Finns faktiskt en del saker som inte är skräp och som inte hittas på andra ställen där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Postnord har inte alltid brytt sig om att skicka avier till mig, i alla fall inte till den adressen som står på försändelsen. Då skickas försändelsen i retur till avsändaren eftersom mottagaren inte har någon aning om att försändelsen legat och väntat i två veckor hos postombudet. En försändelse satt t.ex. fast i några månader på Postnords avdelning för "adresslösa" försändelser i Jönköping för att Postnord varken skickade en avi till mig om att försändelsen kommit till mitt postombud eller till avsändaren om att försändelsen kommit i retur till avsändarens postombud. Fullständigt idiotisk hantering från Postnords sida.

Skickade tillbaka ramminnen på reklamation då de slutat fungera efter några månader. Trots att jag använde en skokartong att skicka i slarvade PostNord bort paketet.

För övrigt har dom knölat in väldigt tjocka tidningar genom mitt brevinkast och skadat både fram och baksida. Inkompetens AB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har någon lyckats se info om den försändelse man ska betala tull+avgift för? I brevet jag har fått står det: "se specifikation på betalsidan", men där står endast summan och inget mer.

Jag väntar nämligen fler försändelser från utlandet, men vill bara betala för en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Har någon lyckats se info om den försändelse man ska betala tull+avgift för? I brevet jag har fått står det: "se specifikation på betalsidan", men där står endast summan och inget mer.

Jag väntar nämligen fler försändelser från utlandet, men vill bara betala för en av dem.

Du måste ringa eller enklast är att chatta med dem på postnord.se/moms De har foto på paketen och kan läsa av vem som är avsändare. Jag fickk ett paket där Postnord hade satt på eget spårnummer som jag betalade för den 8 mars paketet kom som vanlig brevutdelning den 15 mars. Den 16 mars fick jag en ny sms inbetalning som var på nästan samma belopp som den första men med USPS spårningsnummer. Jag chattade med postnord och de kikade på båda sändningarna och det var samma paket men en med postnord och en med USPS spårnummer. Om jag inte hade kollat så hade jag åkt på att betala moms och admin avgift två gånger på samma paket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av twk:

Har någon lyckats se info om den försändelse man ska betala tull+avgift för? I brevet jag har fått står det: "se specifikation på betalsidan", men där står endast summan och inget mer.

Det ska finnas någon form av kolli-id i brevet. Testa att söka på det på Postnords vanliga spårningssida så bör du se försändelsens vikt. Det kanske hjälper dig att avgöra vilken försändelse du fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det ska finnas någon form av kolli-id i brevet. Testa att söka på det på Postnords vanliga spårningssida så bör du se försändelsens vikt. Det kanske hjälper dig att avgöra vilken försändelse du fått.

Om Postnord har satt dit sitt eget spårnummer så måste ringa eller chatta med Postnords kundsupport de har foto på paketen och kan se avsändare.

Permalänk
Skrivet av Neonknight:

Jag fick idag ett fysiskt brev om "Försändelse från utlandet" och att jag ska betala 75kr i moms och hanteringsavgift och även om det var väntat så hade jag hoppats på att det skulle gå igenom utan avgiften då jag aldrig fått någon sådan tidigare. Jag har dock aldrig beställt från AliExpress eller dylikt då de alltid varit dyrare än vad jag kunnat hitta på Ebay där även detta Kinapaket och andra jag beställt tidigare kommer från.
Säljarna jag beställt från har i regel deklarerat det som "Gift" (har ej på något sätt begärt detta), men ändå angivit värdet, oftast korrekt dessutom. Den här säljaren har jag aldrig köpt ifrån tidigare, så jag vet inte hur denne har gjort, kan konstatera att säljaren använt en annan transportlösning (Winit) än jag tidigare varit med om.

Det jag ställer mig lite fundersam till är hur posten kan ta ut avgiften om nu moms/tull uppenbarligen inte ska betalas, verkar vara lite systemfel, inte för att jag motsätter mig kostnaden som sådant, snarare är den ju lägre än förväntat då paketets värde är ca 130kr och också väl värt att "lösa ut", det är ändå ett bra pris för sakerna.

Jag har för mig att det står någonstans i det internationella avtalet om postförsändelser att speditörsavgifter endast får tas ut om man ska betala tull, skatt eller motsvarande. I vilket fall som helst står det i Postnords avtalstext att man betalar för att Postnord ska göra en importdeklaration. Om Postnord inte gör någon importdeklaration, bör man alltså kunna reklamera tjänsten.

Om du inte betalar utan börjar gräla med Postnord om beloppet, kanske försändelsen skickas tillbaka, så det kanske är bättre att betala och sedan försöka kräva tillbaka pengarna i efterskott. Kolla om det vid leverans finns något som tyder på att Postnord betalat in moms men glömt att ta betalt av dig för den. I så fall har Postnord tre år på sig att be om betalt. Om du inte ser något tecken på att något betalats, kanske Tullverket kan upplysa dig om huruvida det gjorts någon importdeklaration och hjälpa dig att göra en sådan om det inte skett och så reklamerar du till Postnord att man debiterat dig för en tjänst man inte utfört.

Permalänk
Medlem

Kinapaket som skickas via DHL, går det ändå via Postnord på något sätt eller är det fritt från avgifter?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag beställde ca 15 varor från ebay, av samma säljare, just för att då var det värt att betala de 75kr i avgift.
Men se på fan när det dimper ner 6små paket med samma kolli i brevlådan.
Och 2 dagar senare så får jag mass sms från Postnord på de övriga 9paketen... som även har samma kolli som de första.
Varje paket ska jag betala in 75.20kr för eftersom säljaren av någon dum jävla anledning skickat produkterna 1 och 1 istället för tillsammans.
Så 20öre i tull/moms sen 75kr hantering per paket.
Stor risk att jag kommer att hämta ut dom paketen, totalt värde på dom är kanske max 100kr.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

@Flygman: nej dhl brukar också lägga på tull / moms och hanteringsavgift, som du måste betala när du hämtar paketet. (om det inte läggs på direkt i priset)
Till skillnad från postnord så har de övriga transportbolagen gjort detta sen en lång tid tillbaka.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonknight:

Jag fick idag ett fysiskt brev om "Försändelse från utlandet" och att jag ska betala 75kr i moms och hanteringsavgift och även om det var väntat så hade jag hoppats på att det skulle gå igenom utan avgiften då jag aldrig fått någon sådan tidigare. Jag har dock aldrig beställt från AliExpress eller dylikt då de alltid varit dyrare än vad jag kunnat hitta på Ebay där även detta Kinapaket och andra jag beställt tidigare kommer från.
Säljarna jag beställt från har i regel deklarerat det som "Gift" (har ej på något sätt begärt detta), men ändå angivit värdet, oftast korrekt dessutom. Den här säljaren har jag aldrig köpt ifrån tidigare, så jag vet inte hur denne har gjort, kan konstatera att säljaren använt en annan transportlösning (Winit) än jag tidigare varit med om.

Det jag ställer mig lite fundersam till är hur posten kan ta ut avgiften om nu moms/tull uppenbarligen inte ska betalas, verkar vara lite systemfel, inte för att jag motsätter mig kostnaden som sådant, snarare är den ju lägre än förväntat då paketets värde är ca 130kr och också väl värt att "lösa ut", det är ändå ett bra pris för sakerna.

Jag läste i postnords interna nyhetstidning att paket markerat med "gift" går via tullverket som gör en bedömning om det verkligen är en gåva eller bara en avsändare som försöker fuska. Du kommer inte undan.

Skrivet av Flygman:

Kinapaket som skickas via DHL, går det ändå via Postnord på något sätt eller är det fritt från avgifter?

DHL, Schenker, UPS osv har ju varit sura på postnord eftersom de själva alltid varit tvungna att betala tull och moms, men postnord sluppit. Ofta är det inbakat i fraktkostnaden.
Svaret på din första fråga är både ja och nej. Är det ett minipaket så tycker DHL att det är dyrt för dem att köra en lastbil till dig för leverans. Så de anlitar postnord för att dela ut paketet tillsammans med brevbäringen.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk

Betalning av moms och deklarationsavgift för privatimport:

https://moms.postnord.se/

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Kinapaket som skickas via DHL, går det ändå via Postnord på något sätt eller är det fritt från avgifter?

Om det skickas med DHL, betalar du DHL:s avgift istället för Postnords avgift. Läs här om hur förtullning går till. Klicka på "Utläggningsersättning/speditörsavgift" för att se vad avgiften blir. Vissa avsändare, t.ex. Amazon, instruerar DHL att istället debitera avsändaren på moms, tull och avgift.

Skrivet av Archaea:

Är det ett minipaket så tycker DHL att det är dyrt för dem att köra en lastbil till dig för leverans. Så de anlitar postnord för att dela ut paketet tillsammans med brevbäringen.

Källa på det? Vad är ett minipaket? De DHL-paket jag får från Amazon hanteras alltid av DHL i Sverige, även om de är små. De kör dock inte ut paketen till mig utan till DHL-ombudet eftersom jag brukar besvara SMS:et med en etta.

Är det kanske så att du förväxlat DHL med Deutsche Post? DHL ägs av Deutsche Post och om man får något från Tyskland är det ibland oklart om avsändaren använt Deutsche Post eller DHL eftersom båda ibland använder sig av varumärket DHL. Försändelser som skickas med Deutsche Post hanteras av Postnord i Sverige i enlighet med Världpostföreningens avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Kinapaket som skickas via DHL, går det ändå via Postnord på något sätt eller är det fritt från avgifter?

Beställde en grej från Wish som sedan tog omvägen om Nederländerna.
Där tog tydligen DHL över och klistrade en lapp över den gamla.
behövde inte betala någon avgift.

Samtidigt så har jag en vara från USA som verkar kommit bort eller nått.
Kom till Sverige 3 Mars med UPS, sedan kan varken UPS eller Postnord hitta det.
UPS säger att de bara hyrt plats på deras flygplan, PostNord har inte fått in det.
Visst, leverandstiden är "beräknad" 25 Mars, men när varan varit i Sverige sedan den 3:e..

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Källa på det? Vad är ett minipaket? De DHL-paket jag får från Amazon hanteras alltid av DHL i Sverige, även om de är små. De kör dock inte ut paketen till mig utan till DHL-ombudet eftersom jag brukar besvara SMS:et med en etta.

Är det kanske så att du förväxlat DHL med Deutsche Post? DHL ägs av Deutsche Post och om man får något från Tyskland är det ibland oklart om avsändaren använt Deutsche Post eller DHL eftersom båda ibland använder sig av varumärket DHL. Försändelser som skickas med Deutsche Post hanteras av Postnord i Sverige i enlighet med Världpostföreningens avtal.

Källa: Jag jobbar med det.
Tänk minipaket som sånt som går in i ett brevinkast. Jag är ganska säker på att det är DHL. De gånger jag ser deuthche post så är det antingen untracked eller så använder de sig av samma system som resten av hela postvärlden. DHL kör sitt som endast DHL kan skanna.
Jag vet eftersom första gången jag såg ett DHL-paket så blev jag så förvånad att jag vart tvungen att fråga chefen.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Jag har för mig att det står någonstans i det internationella avtalet om postförsändelser att speditörsavgifter endast får tas ut om man ska betala tull, skatt eller motsvarande. I vilket fall som helst står det i Postnords avtalstext att man betalar för att Postnord ska göra en importdeklaration. Om Postnord inte gör någon importdeklaration, bör man alltså kunna reklamera tjänsten.

Om du inte betalar utan börjar gräla med Postnord om beloppet, kanske försändelsen skickas tillbaka, så det kanske är bättre att betala och sedan försöka kräva tillbaka pengarna i efterskott. Kolla om det vid leverans finns något som tyder på att Postnord betalat in moms men glömt att ta betalt av dig för den. I så fall har Postnord tre år på sig att be om betalt. Om du inte ser något tecken på att något betalats, kanske Tullverket kan upplysa dig om huruvida det gjorts någon importdeklaration och hjälpa dig att göra en sådan om det inte skett och så reklamerar du till Postnord att man debiterat dig för en tjänst man inte utfört.

Ja det är nog inte värt att bråka om ändå, inte minst summan som sådant, men jag tyckte det var konstigt att de tog ut 75 kr och inget mer, det borde ju vara ca 30 kr i moms också om säljaren deklarerat rätt.

Skrivet av Archaea:

Jag läste i postnords interna nyhetstidning att paket markerat med "gift" går via tullverket som gör en bedömning om det verkligen är en gåva eller bara en avsändare som försöker fuska. Du kommer inte undan.

Nej som sagt så är det knappast värt besväret, men det är ju lite konstigt tycker jag inte minst då posten själv skriver att kostnaden är för "deklaration och momshantering" och så har de inte utfört det.

Postnord: "För deklaration och momshantering av Postförsändelser med ett angivet och deklarerat värde på
under 1 500 kronor, inklusive frakt och försäkring, tar PostNord ut en avgift från Mottagaren för
sina kostnader om 75 kronor inklusive moms per Postförsändelse."

Kanske säljaren bara skrivit "Gift" och inte skrivit värdet alls heller, vet inte om avsändaren vittnar om att det är ett företag heller, det brukar oftast inte vara uppenbart.