Permalänk
Medlem

Problem med packet loss/lagg

Hej!

Nu börjar jag bli riktigt desperat angående detta som varit uppe på tapeten här i hushållet innan...

Jag bytte för ca 2 veckor sedan från Comhem (via antennuttaget) till bredbandsbolaget (via fiber). Jag hade innan mitt leverantörbyte problem med lagg och stutter, framförallt i spel men också på Youtube och vardaglig surf. Jag formaterade om datorn när dessa problem började och då försvann det direkt, nu är det dock tillbaka igen. Här börjar jag alltså misstänka att det inte har med leverantören av internet att göra utan något hos mig som är knasigt.

Jag har följande nätverkskort: asus pce-ac68 trådlös adapter, alltså jag surfar och spelar via wifi som aldrig varit något problem innan dessa problem uppdagades. När problemet uppstår har jag även prövat med kabel, detta avhjälper dock ej problemet. Det enda som funkar är en omstart av datorn. Dagen efter är det lika laggigt igen och omstart krävs för att få ordning på lagget.

Jag har kört pingplotter emot google i olika spel och det är rejäla peakar upp emot 300ms till och från och lagget är väldigt tydligt i spelet.

Har även bett bredbandsbolaget att skicka ett nytt modem till mig då det var det enda dom kunde bistå med för att försöka reda ut problemet. Alltså, inga kända störningar i området eller andra problem som dem kunde se när jag pratade med dem häromkvällen.

Någon som har några tips?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Jag kan haspla ur mig ett par tips:

Kontrollera om det är något på datorn som arbetar när detta händer. (Sysinternals har bra grejer)
Kontrollera windows loggbok (eventviewer) efter saker som handlar om exempelvis drivrutiner, tjänster som krånglar osv.
Har du ett antivirus-system igång, pausa / stoppa det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Hej!

Jag har kört pingplotter emot google i olika spel och det är rejäla peakar upp emot 300ms till och från och lagget är väldigt tydligt i spelet.

Var uppstår ditt lagg? Är fördröjningarna på första hoppet?

Du får gärna lägga upp en bild på dina mätningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Var uppstår ditt lagg? Är fördröjningarna på första hoppet?

Du får gärna lägga upp en bild på dina mätningar.

Tjabba!

återkommer angående detta.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag kan haspla ur mig ett par tips:

Kontrollera om det är något på datorn som arbetar när detta händer. (Sysinternals har bra grejer)
Kontrollera windows loggbok (eventviewer) efter saker som handlar om exempelvis drivrutiner, tjänster som krånglar osv.
Har du ett antivirus-system igång, pausa / stoppa det.

Detta skall kontrolleras!

Tack!!!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Jag formaterade om datorn när dessa problem började och då försvann det direkt, nu är det dock tillbaka igen. Här börjar jag alltså misstänka att det inte har med leverantören av internet att göra utan något hos mig som är knasigt.

Något program du installerar som ställer till det kanske? Torrents som står och tuggar i bakgrunden? Prova avinstallera allt misstänkt som kan tänkas använda internet eller konfigureringen av ditt wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jättetack!

Ska testa detta

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Något program du installerar som ställer till det kanske? Torrents som står och tuggar i bakgrunden? Prova avinstallera allt misstänkt som kan tänkas använda internet eller konfigureringen av ditt wifi.

Ja eventuellt. Nu är utorrent avinstallerat i alla fall

Tack för tipset!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Avstängd

Om drivrutiner och operativsystem är uppdaterade, kan det då kanske röra sig om s.k "buffertöverskridning" (buffer overflow)?
Aldrig varit drabbad av detta själv så jag är lite osäker på hur det ter sig i praktiken.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX