Permalänk

Högtalare för gaming?

Halloj!
Jag har precis opererat örat och kommer inte kunna använda headset på ett par veckor. Tänkte därför införskaffa ett par högtalare men har lite frågor eftersom jag har noll koll när det kommer till ljud. Tänkte även att högtalarna efter läketiden är slut ska kunna användas för att kolla film, lyssna på musik och liknande.

Bör jag satsa på 2.0 alternativt 2.1? Lirar mestadels CS och har för mig att 5.1 och 7.1 har negativ inverkan på ens speluppfattning.

Vilken prisklass bör man lägga sig i för att få någorlunda bra högtalare?

Vilka högtalare rekommenderar ni?

Behöver man ett externt ljudkort för de rekommenderade högtalarna?

Vad ska man eventuellt satsa på för ljudkort?`

Som sagt, lirar mestadels CS men kommer även att använda högtalarna till annat när jag kan börja använda mitt headset igen.

Permalänk
Medlem

Ska du kika på film och sånt sen när du kan använda headset igen så skulle jag absolut säga 2.1 system, lite bas gör mycket för filmupplevelsen

Jag själv kör Corsairs omtyckta SP2500, som tyvärr slutat säljas.. Men något liknande skulle jag leta efter!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tja, beror väl på, som du går in på, vilken prisklass du vill röra dig i, och hur seriös du måste vara med CS-gameplay. Då lokalisering är väldigt viktigt i spelet ger ju fler element bättre omgivningsuppfattning, så rimligtvis är 7.x bäst för ditt ändamål, men känns som ett sämre köp eftersom du får väldigt mycket mer för pengarna i 2.0-väg. Jag hade satsat på kvalitativa 2.0-högtalare och levt med den sämre gameplayn under dessa par veckor, eftersom högtalare ändå aldrig kommer kunna imitera headsets i intimitet.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Köp ett par högtalare med sub-out så kan du köpa till valfri subwoofer senare om du får lust att göra det

Typ dessa till exempel
https://www.fyndborsen.se/Kampanjer/demoex-begagnat/xtz-tune-...

Permalänk

Tack för alla svar! Men om det blir svårt att få samma effekt för gaming som med headset kanske det inte är värt att köra med högtalare alls. Då försvinner ju själva huvudsyftet med dem. Får kanske bli att köra med ena luren på örat då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Tack för alla svar! Men om det blir svårt att få samma effekt för gaming som med headset kanske det inte är värt att köra med högtalare alls. Då försvinner ju själva huvudsyftet med dem. Får kanske bli att köra med ena luren på örat då

Själv kör jag hellre med högtalare så länge det är någorlunda bra och kraftfulla högtalare.
Hörlurar kör jag mest bara om jag vill ha hög volym på natten

Permalänk
Medlem

Man kan sitta längre perioder utan örontrötthet med högtalare. Samt om du inte hade tänkt dig några större grejer så är subwoofer nästan ett måste både för film och spel.

Om du vill köra 2.0 så hade jag rekommenderat ett par studiomonitorer, som finns i lite olika storlekar och prisklasser. Många av dessa har ganska reko basregister för sin storlek.

Ska man ha till en subwoofer till sina studiomonitorer så blir det genast rätt mycket dyrare. Där kanske det är vettigare att kolla på något som är avsett som "datorhögtalare".

Kanske lättare för folk att ge förslag om du nämner tänkt budget.