Uppgradering HD7990 i5 2500K

Permalänk
Medlem

Uppgradering HD7990 i5 2500K

Hej Alla!

Sitter och funderar på uppgradering av rigg då det känns att FPS inte räcker till längre.
Behöver lite råd från er användare.
Detta är min setup i dagsläget:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 Pro
Processor: Intel Core i5 2500K Klockad till 4.0
Processorkylare: Poseidon 120M
Moderkort: Msi p67a-c45 b3
Minne: 2x 8 GB 2400 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7990
Hårddisk: Samsung Evo 250 Gb
Nätaggregat: Corsair TX850M 850W

Jag tänkte om jag uppgraderar mitt grafikkort till ett 1080 t.ex.
Skulle jag få flaskhals då?
Ser idag att CPU ibland hoppar upp till 100%.
Tror ni att ett lyft till ett i7 3770 samt uppgradera grafikkort till ett 1080 skulle göra ett bra lyft?
Uppskattar all tips och råd.

Permalänk
Skrivet av beesitos:

Hej Alla!

Sitter och funderar på uppgradering av rigg då det känns att FPS inte räcker till längre.
Behöver lite råd från er användare.
Detta är min setup i dagsläget:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 Pro
Processor: Intel Core i5 2500K Klockad till 4.0
Processorkylare: Poseidon 120M
Moderkort: Msi p67a-c45 b3
Minne: 2x 8 GB 2400 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7990
Hårddisk: Samsung Evo 250 Gb
Nätaggregat: Corsair TX850M 850W

Jag tänkte om jag uppgraderar mitt grafikkort till ett 1080 t.ex.
Skulle jag få flaskhals då?
Ser idag att CPU ibland hoppar upp till 100%.
Tror ni att ett lyft till ett i7 3770 samt uppgradera grafikkort till ett 1080 skulle göra ett bra lyft?
Uppskattar all tips och råd.

i5 2500k börjar flaska ganska bra nu för det är en äldre cpu + att den enbart har 4 core.

får du en 3770k billigt och sen ett 1080 så kan du fortfarande spela vidare på din burk!

har en polare som kör en 3770k stock med ett 1070 och han spelar allt utan några större problem.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Mycket beror ju på vilken upplösning du spelar på. Sälja 7990 till mining folket. Får säker 1500 för det som betalar en 3770k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beesitos:

Hej Alla!

Sitter och funderar på uppgradering av rigg då det känns att FPS inte räcker till längre.
Behöver lite råd från er användare.
Detta är min setup i dagsläget:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 Pro
Processor: Intel Core i5 2500K Klockad till 4.0
Processorkylare: Poseidon 120M
Moderkort: Msi p67a-c45 b3
Minne: 2x 8 GB 2400 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7990
Hårddisk: Samsung Evo 250 Gb
Nätaggregat: Corsair TX850M 850W

Jag tänkte om jag uppgraderar mitt grafikkort till ett 1080 t.ex.
Skulle jag få flaskhals då?
Ser idag att CPU ibland hoppar upp till 100%.
Tror ni att ett lyft till ett i7 3770 samt uppgradera grafikkort till ett 1080 skulle göra ett bra lyft?
Uppskattar all tips och råd.

Så länge du siktar på <100 FPS så borde 3770k vara en bra lösning.
Tänk dock på att 3770k också bör klockas för att få bra frekvens, och pga det är pasta, och inte lödd, kan behöva delid, om du får temp problem.

Ang 1080/1070... GPUer är dyra just nu iaf. Och 1070 klarar lätt spela i 1920x1080 60Hz, så om du inte behöver högre upplösning, räcker det långt. Och 1080 kommer inte ge så mycket fördel ändå.

Alt kan du ju titta på ett 1070Ti, som är väldig nära 1080, men de har bara inte fabriks OC (pga Nvidias begränsning), men det är bara 1 kluster avstängt, där 1070 har 5 kluster avstängda. I båda fallen är det GDDR5.

Permalänk
Medlem

Ett 7990 presterar väl ungefär som ett 1060 och t.o.m närmare ett 1070 i absolut optimala förhållanden, sen om man orkar med de monstret vad gäller ström och värmeutveckling är ju en annan femma.

Jag klarar mig bra på riggen i signaturen, nu kör jag proppen i nästan 1GHz över din klockfrekvens men BF1 flyter bra med hyfsade inställningar..

Vad är det som inte fungerar i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Beror också på vilka spel du spelar. Vissa spel klarar 2500k av ganska bra. Ser inte varför du ska uppgradera till en 3700k, då kan du lika gärna gå på stort och köpa 8e generationen för att undvika att uppgradera inom ett år. Testa att klocka upp processorn till 4.6ghz eller mer.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av beesitos:

Hej Alla!

Sitter och funderar på uppgradering av rigg då det känns att FPS inte räcker till längre.
Behöver lite råd från er användare.
Detta är min setup i dagsläget:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 Pro
Processor: Intel Core i5 2500K Klockad till 4.0
Processorkylare: Poseidon 120M
Moderkort: Msi p67a-c45 b3
Minne: 2x 8 GB 2400 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7990
Hårddisk: Samsung Evo 250 Gb
Nätaggregat: Corsair TX850M 850W

Jag tänkte om jag uppgraderar mitt grafikkort till ett 1080 t.ex.
Skulle jag få flaskhals då?
Ser idag att CPU ibland hoppar upp till 100%.
Tror ni att ett lyft till ett i7 3770 samt uppgradera grafikkort till ett 1080 skulle göra ett bra lyft?
Uppskattar all tips och råd.

Innan du byter ut processor skulle jag absolut börjat med att köpa nytt grafikkort. Ett GTX 1070 blir ett ordentligt lyft. Kan du sen överklocka processorn ytterligare 10% så ger det ett litet lyft också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ni är bäst!

Skrivet av martin_opell:

i5 2500k börjar flaska ganska bra nu för det är en äldre cpu + att den enbart har 4 core.

får du en 3770k billigt och sen ett 1080 så kan du fortfarande spela vidare på din burk!

har en polare som kör en 3770k stock med ett 1070 och han spelar allt utan några större problem.

Tack Martin! Det är det jag tänkte, kanske en i7 3770 med mitt nuvarande grafikkort hade gjort ett litet lyft.
Så kanske det håller ett tag till.

Skrivet av Fantomen:

Mycket beror ju på vilken upplösning du spelar på. Sälja 7990 till mining folket. Får säker 1500 för det som betalar en 3770k.

Det var min tanke, sälja grafikkortet kanske hitta ett 3770k för en bra peng och investera i ett lite nyare Nvidia kort.

Skrivet av Paddanx:

Så länge du siktar på <100 FPS så borde 3770k vara en bra lösning.
Tänk dock på att 3770k också bör klockas för att få bra frekvens, och pga det är pasta, och inte lödd, kan behöva delid, om du får temp problem.

Ang 1080/1070... GPUer är dyra just nu iaf. Och 1070 klarar lätt spela i 1920x1080 60Hz, så om du inte behöver högre upplösning, räcker det långt. Och 1080 kommer inte ge så mycket fördel ändå.

Alt kan du ju titta på ett 1070Ti, som är väldig nära 1080, men de har bara inte fabriks OC (pga Nvidias begränsning), men det är bara 1 kluster avstängt, där 1070 har 5 kluster avstängda. I båda fallen är det GDDR5.

Tack för det grymma tipsen!
Kanske borde sikta på ett 1070 ti.
Jag kör i dagsläget på en 120Hz skärm så vill gärna att det skall flyta på.
Vill gärna ha stabila 60 Fps på en hyfsad grafik.

Skrivet av wille61:

Ett 7990 presterar väl ungefär som ett 1060 och t.o.m närmare ett 1070 i absolut optimala förhållanden, sen om man orkar med de monstret vad gäller ström och värmeutveckling är ju en annan femma.

Jag klarar mig bra på riggen i signaturen, nu kör jag proppen i nästan 1GHz över din klockfrekvens men BF1 flyter bra med hyfsade inställningar..

Vad är det som inte fungerar i dagsläget?

Tack Wille för ditt svar.
Tempen och fläktljuden stör mig inte så jättemycket.
Problemet på t.ex Pubg har jag har höga drops ibland. Vet att spelet i sig varit ostabilt men känns inte
som att fpsen droppar alldeles för mycket. Fortnite är mer stabilt men är en då tvungen att sänka ner massa för att kunna ha
100 fps på 1920x1080. Min vän kör Fortnite med alla inställningar på Epic och allt flyter på stabilt för honom. Han har ett 290x. Tror inte att ett R9 290x borde ha en sån stor diff. Känns som att han har det stabilare på Pubg med. Vet att hans kort är nyare och kanske har bättre uppdateringar för sitt kort?

Skrivet av f1skarN:

Beror också på vilka spel du spelar. Vissa spel klarar 2500k av ganska bra. Ser inte varför du ska uppgradera till en 3700k, då kan du lika gärna gå på stort och köpa 8e generationen för att undvika att uppgradera inom ett år. Testa att klocka upp processorn till 4.6ghz eller mer.

Tack f1skarN
Tänkte med att det kanske bättre uppgradera allt i princip.
Köpa nytt moderkort minnen processor och grafikkort.
Det är det jag bollar med just nu, att uppdatera nuvarande rigg eller investera stort och nytt.
Tänker att kanske ett 3770K med ett 1070ti kanske håller ett tag till?
Skall testa köra upp den en bit till kanske det funkar bättre?
Har du några tips på hur jag skall ställa in klockningen på?

Skrivet av Xyborg:

Innan du byter ut processor skulle jag absolut börjat med att köpa nytt grafikkort. Ett GTX 1070 blir ett ordentligt lyft. Kan du sen överklocka processorn ytterligare 10% så ger det ett litet lyft också.

Tack Xyborg.
Jag tänkte faktiskt satsa på ett Nvidia kort.
Var lite rädd dock att jag skulle åka på en flaskhals.
Känns lite så idag att vissa spel är lite mer krävande på CPU'n.
Kanske ett 1070 Ti eller 1070 med ett 3770K är en bra ide.
1070 Kanske presterar en del bättre i och med att det är ett nyare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beesitos:

Tack f1skarN
Tänkte med att det kanske bättre uppgradera allt i princip.
Köpa nytt moderkort minnen processor och grafikkort.
Det är det jag bollar med just nu, att uppdatera nuvarande rigg eller investera stort och nytt.
Tänker att kanske ett 3770K med ett 1070ti kanske håller ett tag till?
Skall testa köra upp den en bit till kanske det funkar bättre?
Har du några tips på hur jag skall ställa in klockningen på?

Precis, vad jag är rädd för är att 3770k inte är ett tillräckligt stort hopp för att gynna dig långsiktigt. Kanske bättre att klocka lite mer samt vänta tills det kommer ut något på marknaden som passar dig bra.

min 2500k ligger på 4.6ghz med 1,32v, vad jag vet är det en bra klock på den volten. klarar av Battlefield 1 och PUBG, på bf1 får den kämpa lite mer men det flyter på bra.
Min rekommendation är att behålla alla funktioner för att spara ström och dra ned på värme i bios. Har inte datorn på plats så det är lite svårt att säga exakt vilka funktioner det är som jag menar..

Testa klock och volt sen. kör på t.ex. 1,35v med 4.5ghz, testa i prime95 om det funkar. Fungerar det ett tag så kan du antingen öka klocken eller sänka volten tills det inte fungerar längre. När det inte fungerar har du för låg volt för klockfrekvensen och bör då öka volten eller sänka klockfrekvensen. jag stanna på 4.6ghz med 1.32v pga temperaturen inte skulle stiga över 80 grader. Detta sker dock bara i prime95 och inte i bf1.

Fokus borde bli att byta grafikkort tycker jag. Det är en start iaf, lite tråkigt med priserna bara. Kolla begagnat, alltid värt.

Permalänk
Medlem

Att hitta en 2600k eller 3770k som du kör i 4.5-5.0gz kommer göra enorm skillnad för ditt system. I dagsläget är det inte din gpu som flaskar.

Som ett första steg kan du börja med att skicka upp din 2500k någonstans kring 4.5-5.0ghz. Ev behöver du byta kylare då en sån där liten instegsvattenkylare sällan gör sitt jobb bättre än en hyper 212 tex.

Som referens kan jag säga att min 2500k snurrade på riktigt bra i 4700ghz vid 1.42v. Finns många som kör dem uppåt 1.5v. Du behöver ju inte tänka på att det degraderar livslängden då du ändå är sugen på att byta upp dig framöver.

Kan dock vara vettigt att köra adaptive mode så processorn endast får hög volt vid load och inte konstant.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wille61:

Ett 7990 presterar väl ungefär som ett 1060 och t.o.m närmare ett 1070 i absolut optimala förhållanden, sen om man orkar med de monstret vad gäller ström och värmeutveckling är ju en annan femma.

Jag klarar mig bra på riggen i signaturen, nu kör jag proppen i nästan 1GHz över din klockfrekvens men BF1 flyter bra med hyfsade inställningar..

Vad är det som inte fungerar i dagsläget?

Nja, inte direkt. Vad jag ser, är att ett 1060 3GB presterar runt 50% bättre än ett HD7990:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

Nja, inte direkt. Vad jag ser, är att ett 1060 3GB presterar runt 50% bättre än ett HD7990:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

/M18

Tänk på att ett 7990 är "dubbelt kort". Dvs det är 2x 7970 kort med CF möjlighet.
Userbenchmark har inte stöd för att testa detta (därav det också står CF disabled i rubriken på det).

Om du får CF stöd att fungera bra, kommer det dock ligga rätt nära ett 1060 i prestanda.

@beesitos Då du har 120Hz skärm, hade jag tittat på nytt system. Det är svårt om du inte vill satsa på mycket överklock, att få 3770k att hålla 100Hz+. Det går nog i vissa spel, men kommer inte vara framtidssäkrat för 5 öre. Just att du har snabbt RAM gör mycket nytta här också.

Du kan ju ta det i 2 steg dock, och leta efter en 2600k (som är billigare) iaf och 1070Ti nu, och spara till bättre system och flytta över 1070Ti kortet dit. Som andra föreslog är AMD GPUer rätt heta för miners, så du kanske kan få en lite hacka för 7990 kortet, om inget annat så till samlare då det är sällsynt.
Tittar man på tradera så säljer även 7970 korten rätt bra: https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=7970
Och med lite tur kan man hitta en 2600k för ca 600kr... https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=2600k

Det borde ge dig lite boost med 4 trådar till, och de kräver inte delid för OC, och du kanske kan sitta lugnt till Intel och AMD lanserat sina nya CPUer i år? (Ger dig mer att välja på och bättre priser på allt utom kanske RAM, som du om du vet du ska ha nytt, bör spana efter bra sådant redan nu.)

Permalänk
Medlem

FPS-drops på pubg känns oundvikligt för tillfället. Optimeringar har dock trillat in då och då. Kolla runt efter en i7 2600k är min röst iaf. Sen kan du se om boosten är tillräcklig. Själv har jag en i5-4670k idag tillsammans med 970, fungerar klockrent förutom när jag t.ex. hoppar hacienda. Hade också velat uppgradera cpu men nöjer mig med denna tillsvidare då det är en Lenovo dator. Hade inte förvånat mig om PUBG inte var kompatibelt med Crossfire, vilket gör att den bara nyttjar ett av dina kort men det är väl bara spekulationer från min sida och inget konkret.

Permalänk
Medlem

I stället för att fundera på en uppgradering till 2700K eller 3770K, så känns det som om första steget borde vara att fortsätta överklocka 2500K till 4+, och inte "bara" 4gHz som i dagsläget. Det beror så klart på kylning osv, men för att överklocka en 3770K till 4.5-5.0gHz, behöver man ungefär samma kylningslösning som till 2500K för 4.5gHz, så jag hade börjat där. (Jag har ingen aning om vad Poseidon 120M är kapabel till, men en 120mm rad känns... lite liten.)
Känns inte som om 3770K i samma klockfrekvens ger så mycket mer FPS att det är värt inköpskostnaden, om den inte är riktigt billig...
Så, nytt grafikkort hade varit mitt förslag. Allt över 1060, beroende på upplösning, och budget.

Skrivet av muli:

Hade inte förvånat mig om PUBG inte var kompatibelt med Crossfire, vilket gör att den bara nyttjar ett av dina kort men det är väl bara spekulationer från min sida och inget konkret.

Sist jag tittade på det, i Januari, så, nej. Det kommer antagligen inte heller i framtiden, då, efter vad jag förstår, Unreal Engine 4, inte stödjer SLI / Crossfire, utan spelutvecklarna får själva bygga stödet, om de vill det ska fungera. Men jag erkänner villigt, inte heller jag är speciellt insatt i PUBG, eftersom jag inte spelar den typen spel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Precis, vad jag är rädd för är att 3770k inte är ett tillräckligt stort hopp för att gynna dig långsiktigt. Kanske bättre att klocka lite mer samt vänta tills det kommer ut något på marknaden som passar dig bra.

min 2500k ligger på 4.6ghz med 1,32v, vad jag vet är det en bra klock på den volten. klarar av Battlefield 1 och PUBG, på bf1 får den kämpa lite mer men det flyter på bra.
Min rekommendation är att behålla alla funktioner för att spara ström och dra ned på värme i bios. Har inte datorn på plats så det är lite svårt att säga exakt vilka funktioner det är som jag menar..

Testa klock och volt sen. kör på t.ex. 1,35v med 4.5ghz, testa i prime95 om det funkar. Fungerar det ett tag så kan du antingen öka klocken eller sänka volten tills det inte fungerar längre. När det inte fungerar har du för låg volt för klockfrekvensen och bör då öka volten eller sänka klockfrekvensen. jag stanna på 4.6ghz med 1.32v pga temperaturen inte skulle stiga över 80 grader. Detta sker dock bara i prime95 och inte i bf1.

Fokus borde bli att byta grafikkort tycker jag. Det är en start iaf, lite tråkigt med priserna bara. Kolla begagnat, alltid värt.

Bättre tänka långsiktigt istället för att investera småsummor flera gånger.
Synd att vissa spel inte stöder SLI/Crossfire vilket jag tror är den stora boven i det hela att de spelen jag spelar enbart går på
1 av mina grafikkort. Inget jag tänkte på speciellt mycket då.
Skall testa höja, tack skall du ha för de bra tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Att hitta en 2600k eller 3770k som du kör i 4.5-5.0gz kommer göra enorm skillnad för ditt system. I dagsläget är det inte din gpu som flaskar.

Som ett första steg kan du börja med att skicka upp din 2500k någonstans kring 4.5-5.0ghz. Ev behöver du byta kylare då en sån där liten instegsvattenkylare sällan gör sitt jobb bättre än en hyper 212 tex.

Som referens kan jag säga att min 2500k snurrade på riktigt bra i 4700ghz vid 1.42v. Finns många som kör dem uppåt 1.5v. Du behöver ju inte tänka på att det degraderar livslängden då du ändå är sugen på att byta upp dig framöver.

Kan dock vara vettigt att köra adaptive mode så processorn endast får hög volt vid load och inte konstant.

Skall försöka höja krutet i processorn.
Den kanske håller så som den är kyld nu till 4.5?
Hyper 212 är ju inte så dyr och kanske får processorn att hålla lägre temperaturer än min vattenkylning idag?
Tack skall du ha för tipsen skall kolla hur mina bios inställningar ser ut var ganska längesen jag pillade med klockning.
Alltid kul.
Tack skall du ha Erssn för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beesitos:

Skall försöka höja krutet i processorn.
Den kanske håller så som den är kyld nu till 4.5?
Hyper 212 är ju inte så dyr och kanske får processorn att hålla lägre temperaturer än min vattenkylning idag?

Min 2500K sitter det en Noctua NH-U12 på, och den är för närvarande klockad till 4.4. Du får snegla på temperaturerna, och se hur långt du kan / vågar dra din 2500K. Det känns som en bättre "investering", men hur långt det går att klocka beror ju på så mycket.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag byte nyligen ut min 2500K @ 4.5 ghz till till en 3770K @ 4.5 ghz och jag fick ett redigt lyft i både BF1 (gick från cirka 70 FPS till 90 FPS @ 1440P) och betydligt stabilare FPS i PUGB.

Tyvärr så stödjer inte många nya spel CF annars hade CF 7970 fortfarande varit fullt gångbar. Väntar på Nvidias nya GPU familj då dagens priser är helt galna.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Har du tänkt och överklocka en 3770K så kolla upp så att ditt nuvarande moderkort verkligen stödjer det. Mitt GA-P67A-UD3P-B3 t.ex. stödjer visserligen Ivy Bridge, men det stödjer inte överklockning av Ivy Bridge. I så fall kanske en 2600K är ett bättre val, då kan du garanterat överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

Nja, inte direkt. Vad jag ser, är att ett 1060 3GB presterar runt 50% bättre än ett HD7990:
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

/M18

Tror i och med att de spelen jag spelar inte har stöd för SLI/CF så klår nog ett 1060 mitt :/

Skrivet av Paddanx:

Tänk på att ett 7990 är "dubbelt kort". Dvs det är 2x 7970 kort med CF möjlighet.
Userbenchmark har inte stöd för att testa detta (därav det också står CF disabled i rubriken på det).

Om du får CF stöd att fungera bra, kommer det dock ligga rätt nära ett 1060 i prestanda.

@beesitos Då du har 120Hz skärm, hade jag tittat på nytt system. Det är svårt om du inte vill satsa på mycket överklock, att få 3770k att hålla 100Hz+. Det går nog i vissa spel, men kommer inte vara framtidssäkrat för 5 öre. Just att du har snabbt RAM gör mycket nytta här också.

Du kan ju ta det i 2 steg dock, och leta efter en 2600k (som är billigare) iaf och 1070Ti nu, och spara till bättre system och flytta över 1070Ti kortet dit. Som andra föreslog är AMD GPUer rätt heta för miners, så du kanske kan få en lite hacka för 7990 kortet, om inget annat så till samlare då det är sällsynt.
Tittar man på tradera så säljer även 7970 korten rätt bra: https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=7970
Och med lite tur kan man hitta en 2600k för ca 600kr... https://www.tradera.com/search?itemStatus=Ended&q=2600k

Det borde ge dig lite boost med 4 trådar till, och de kräver inte delid för OC, och du kanske kan sitta lugnt till Intel och AMD lanserat sina nya CPUer i år? (Ger dig mer att välja på och bättre priser på allt utom kanske RAM, som du om du vet du ska ha nytt, bör spana efter bra sådant redan nu.)

Tack för alla länkar, har en bättre insyn nu. Min tanke just nu är att försöka sälja mitt 7990 och klocka processorn.
Då jag alltid som du säger kan flytta över ett 1070Ti till ett nyare rigg.
Nästa steg är att kanske hitta ett begagnat 3770K eller som du tipsar ett 2600k (det jag hittar för best pris).
Vilket som även om jag skall sälja detta framöver går jag inte så mycket back tänker jag.
Kanske slår till med de nya CPU som kommer lanseras får hålla kik helt enkelt
Inte varit direkt fan av AMD cpu då de har fastnat i mig att de blir väldigt varma och krånglar.
De verkar ha gjort ett stort lyft dock jag körde sist med AMD.

Skrivet av muli:

FPS-drops på pubg känns oundvikligt för tillfället. Optimeringar har dock trillat in då och då. Kolla runt efter en i7 2600k är min röst iaf. Sen kan du se om boosten är tillräcklig. Själv har jag en i5-4670k idag tillsammans med 970, fungerar klockrent förutom när jag t.ex. hoppar hacienda. Hade också velat uppgradera cpu men nöjer mig med denna tillsvidare då det är en Lenovo dator. Hade inte förvånat mig om PUBG inte var kompatibelt med Crossfire, vilket gör att den bara nyttjar ett av dina kort men det är väl bara spekulationer från min sida och inget konkret.

Så är det, pubg är pubg. Därför jag gått över till fortnite. Men jag vet i alla fall att pga inget stöd för SLI/CF så får jag inte ut allt från grafikkortet. Min vän har i5 4670k verkar funka bra sen så är det nyare än mitt 2500k.

Skrivet av beesitos:

Bättre tänka långsiktigt istället för att investera småsummor flera gånger.
Synd att vissa spel inte stöder SLI/Crossfire vilket jag tror är den stora boven i det hela att de spelen jag spelar enbart går på
1 av mina grafikkort. Inget jag tänkte på speciellt mycket då.
Skall testa höja, tack skall du ha för de bra tipsen!

Skrivet av -=Mr_B=-:

Min 2500K sitter det en Noctua NH-U12 på, och den är för närvarande klockad till 4.4. Du får snegla på temperaturerna, och se hur långt du kan / vågar dra din 2500K. Det känns som en bättre "investering", men hur långt det går att klocka beror ju på så mycket.

Sant. Man kan alltid testa samt stress testa den sedan och kolla hur det går

Skrivet av lord_tito:

Jag byte nyligen ut min 2500K @ 4.5 ghz till till en 3770K @ 4.5 ghz och jag fick ett redigt lyft i både BF1 (gick från cirka 70 FPS till 90 FPS @ 1440P) och betydligt stabilare FPS i PUGB.

Tyvärr så stödjer inte många nya spel CF annars hade CF 7970 fortfarande varit fullt gångbar. Väntar på Nvidias nya GPU familj då dagens priser är helt galna.

Precis.
Hade spelen haft stöd för SLI/CF hade mitt grafikkort fått full nytta.
Får försöka sälja det och sikta på ett 1070ti.
Det kostar ganska saftigt dagens kort.
Kommer ihåg att jag köpte mitt 7990 för ca 5k för många år sedan.
För de priset har kortet hållt väldigt länge.
Dock hade de tidigare spelen bättre stöd för SLI/CF än va de har idag verkar det som, tråkigt :/

Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du tänkt och överklocka en 3770K så kolla upp så att ditt nuvarande moderkort verkligen stödjer det. Mitt GA-P67A-UD3P-B3 t.ex. stödjer visserligen Ivy Bridge, men det stödjer inte överklockning av Ivy Bridge. I så fall kanske en 2600K är ett bättre val, då kan du garanterat överklocka.

Får kika vad jag hittar. Mycket möjligt att jag börjar med att försöka höja klocken.
Sen sikta på ett nytt grafikkort.
Hittar jag ett 3770k eller 2600k för en bra peng så slår jag nog till

Permalänk
Medlem

Uppföljning

Hej Alla!

Är otroligt tacksam för all engagemang.
Lite uppdatering.
Jag klockade processorn till 4.5 sen läste jag även till mig att det går att lägga till profiler till spel.
Där ändrade jag Crossfire på Pubg samt Fortnite till crossfire mode 1x1 optimize.
Detta hjälpte faktiskt på Fortnite och nu kan jag köra det jag vill på Epic med stabila 100Fps.
Det verkar inte funka till 100 % men det gjorde ett lyft!
Har ännu inte testat på Pubg hur det ser ut med Fps'en men skall testa.
Tänkte avvakta lite sen är min plan nog att uppgradera moderkortet, processorn, grafikkort och ramen.
Tänkte att det blir en bättre långvarig lösning.
Ni är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beesitos:

Hej Alla!

Sitter och funderar på uppgradering av rigg då det känns att FPS inte räcker till längre.
Behöver lite råd från er användare.
Detta är min setup i dagsläget:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 64 Pro
Processor: Intel Core i5 2500K Klockad till 4.0
Processorkylare: Poseidon 120M
Moderkort: Msi p67a-c45 b3
Minne: 2x 8 GB 2400 MHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 7990
Hårddisk: Samsung Evo 250 Gb
Nätaggregat: Corsair TX850M 850W

Jag tänkte om jag uppgraderar mitt grafikkort till ett 1080 t.ex.
Skulle jag få flaskhals då?
Ser idag att CPU ibland hoppar upp till 100%.
Tror ni att ett lyft till ett i7 3770 samt uppgradera grafikkort till ett 1080 skulle göra ett bra lyft?
Uppskattar all tips och råd.

Se till att sätta XMP profilerna för minnena också i bios om du inte glömt kan nog ge en liten boost också om du inte redan gjort det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Se till att sätta XMP profilerna för minnena också i bios om du inte glömt kan nog ge en liten boost också om du inte redan gjort det

Tror jag får ut nästan jag kan få ut ur ram minnerna.
Tror de är 2400 får ut 2133 eller något liknande, vet inte om moderkortet klarar av att köra ut dem helt.
Tack för upplysningen skall dubbelkolla när jag kommer hem