Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Sauber är bara pinsamt. Med alla de resurser de fått i år så kommer kvarstå som bottenskrap I år. Givetvis, Williams och Toro Rosso kommer va med och slåss om 19-20 plats, definitivt årets 3 bottenlag.

Så sant så, dom har fått väldigt mycket nya resurser tills i år.
Men dom har inte hunnit jobba in allt det nya i bilen, dom har inte denna mängden personal som Mercedes har eller liknade team.
Det kommer ta ett tag innan dom har lärt sig allt med den nya motorn och liknande.
Dom kommer säkert inte vinna men dom kommer nog att förbättra sig från 19-20 plats.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Sånt jävla hat på Mercedes på Facebook och reddit. Folk tål inte deras dominans. Tysk ingenjörskonst, de vet definitivt vad de sysslar med. Ferrari och Red Bull har samma resurser men har helt enkelt inte fått fram ett lika fint chassi eller vass motor. Förarna är det inget fel på.

Var ett lika stort "hat" mot Vettel och Redbull under den eran. Skillnaden då var att det var mycket jämnare, tex Webber hängde aldrig riktigt med i sin RB och både 2010 och 2012 avgjordes mästerskapet på sista loppet.

Redbull är ingen motortillverkare så de har definitivt ingen möjlighet att hänga med i utvecklingen på egen hand. Och varken Mercedes eller Ferrari är ju intresserad att sälja motorer till dem. De blir ju rätt konkurrenskraftiga då...

Mercedes hade ett sådant försprång motormässigt sedan de nya reglerna som ingen kommit ikapp med. Och dessutom begränsades utvecklingen av motorer kraftigt direkt efter regelförändringen livet låste in Mercedes i topplaceringen rejält.
Denna era av Mercedes är den mest dominanta eran som funnits i F1 skulle jag gissa på. McLaren hade några år way back, och Ferrari hade några år av rejäl dominans under början på 2000.

Men tittar man på antalet 1-2 placeringar från Merc så talar det ett tydligt språk.

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Tysk ingenjörskonst, de vet definitivt vad de sysslar med.

Du menar väl Engelsk ingenjörskonst!?
Teamet är baserat i Brackley, och motorn är designad och byggs i Brixworth... inte mycket tyskt i det teamet förutom att det ägs och är brandat av ett tyskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Så! Hamilton dundrar på och tar hem en solklar pole. Tycker Eriksson gör hyffsat ifrån sig med, vad tror ni om morgondagens race?

Hoppas markus tar sig upp nu o visar vad han går för, hoppas kimi tar ledningen nu, hamilton känns bara tråkig även om han är en bra förare, ferrari o redbull även mc laren hoppas jag tar stegen förbi benz då de varit alldeles för dominerande ett tag.
Blir spännande o se imorgon bitti nåt som är värt o gå upp i tid iaf

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Du menar väl Engelsk ingenjörskonst!?
Teamet är baserat i Brackley, och motorn är designad och byggs i Brixworth... inte mycket tyskt i det teamet förutom att det ägs och är brandat av ett tyskt företag.

Sant, my bad! Både Lauda och Toto Wolff är från Österrike.

Med detta i minnet, jag byter nog till Ferrari nu, heja Kimi!

Permalänk
Medlem

Jag är mest glad att Sauber inte är sist. Pengarna som kommit in under andra halvan av förra året är som sagt inte i tid för att hinna ge full impact på aero så här tidigt året efter. Även hört rykten om att Sauber ska uppdatera hela sin plattform till 2019 då den nuvarande som dom vidareutvecklat från förra året saknar möjligheter att implementera alla de nya aerolösningar som andra team gör. Men samtidigt visar Leclerc genom att vara så nära Ericsson redan första racet att Ericsson mest troligtvis saknar det där lilla extra.

Tror att Leclerc kommer vara förbi Ericsson i både kval o race kontinuerligt efter race 5.

Sen vart det ett väldigt antiklimax när Hamilton tryckte ner gaspedalen sista q3 varvet

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Det börjar faktiskt bli lite tråkigt nu och jag har följt f1 slaviskt i mååånga år. Slår man ut lite statistik över antal poles/vunna race per team genom åren så är ju merca i en egen liga. Blir ännu värre när man ser siffrorna...

Tidigare var det ju en hel del bataljer mellan hamilton och rosberg i alla fall. Bottas som egentligen är ganska underskattad tycket jag borde sätta lute mera press på hamilton men det verkar nästan som att han vikt sig innan de kommit ur depån. Psychological advantage?

Men samtidigt så förstår man ju varför merca är där dom är. De var ju med ovh skapade det nya motor-reglementet och kunde därigenom börja forska/utveckla de nya motorerna över ett år innan de andra. Även om de inte hade färdiga spec så var man "relativt säkra" på conceptet innan de andra.

Sen tycker jag det är förkastligt att man inte ger upp allt jävla tjat om "road relevance" som en anledning till dagens motorer. Fan vi har formel e för det! FE låter ju nästan bättre hahah.

Är det bara jag som tycket detta blev helt fel när man tog fram de nya reglerna:

1. Vi måste få ner kostnaderna - Åtgärd? - Vi behöver superavancerade motorer som ett fåtal tillverkare bemästrar!

2. De måste vara tajtare band till vanliga bilindustin - Åtgärd? - Superavancerat hybridsystem där man hårdkodar (för det är ju vad man gjort) när elsystemet skall trycka ut extrakraften! Jag har alltid velat ha 100 extra kusar när jag svänget ut på stora vägen från parkeringen!

Men vänta vi kan ju inte tänka logiskt!!! Vi måste SAMTIDIGT (fortsätta) FÖRBJUDA variabla ventiler osv. Det har ju bara suttit i alla vardagsbilar de senaste 20 åren! Men i F1 förvbjuder vi det för det kan ju bli ett pengakrig, nej vi ska ha superhybriderna det blir billigare?

Less buttons more?!

3. Halon... Jag förstår säkerhetssnacket, det gör jag faktiskt men vafan! Gör det ordentligt i sådana fall.
Känns som att vi bör förbjuda motoGP för det är ju också jättefarligt eller? Tom förarna själva är ju skeptiska.

Teamen skaffar ju ta mig F-N riktiga flip-flop sponsorer. Det har ju blivit ett skämt!

Nej nu inser jag att jag är lite bitter men det är ju kul om det kan vara lite sport i alla fall oavsett vilket team/förare man håller på så vill man ju se lite racing.

Att ett team slår på "partymode" och förbättrar sig 0.8 sekunder från ett var till ett annat är ju lite trist för sporten. Sen säger hamilton att det inte finns något kvalläge. Haha jo tjena de var lite småmissar innan men det var ett bra kliv upp. Att han sedan gått ut och sagt att årets kvalläge/partymode är det bästa merca någonsin haft gör det ju inte bättre.

Minns när man såg Alonso och schummi faktiskt REJSA varandra i kvalen för att få en bättre position.

Visst tidigare klagade man på Ferarri-dominansen men då låg de på på ett helt annat sätt vad jag kan minnan (minns jag fel?).

Det skrek om bilarna, de låg tätt bakom och stressande varandra, även om de sällan kom om så satt man på helspänn! Idag gör man ett försök och sen backar man av till en lucka på 2-4 sekunder... Yaaayyy!

Hoppas på ett bra rejs imorn! Tänk er följande;

Fred gör en sedvanlig magisk start och tar sig förbi några renault/haas i starten.

Vettel och hamilton krokar i in i kurva 1 båda DNF:ar. Kimi tar ledningen in i kurva två.

Grosjean och magnusen strular till det, radion går varm -suck my b___s mate!

Strulet har gjort att Danny och Verstappen ligger jämsides.

In i sektor 3 är ordningen följande;
rai-bot-sai-alo-hul-ver-ric-gro-mag.

Över startlinjen kommer blixten från klar himmel, eller? Det börjar regna!

Alla vi f1 fanatiker går batshit! Vi skriket åt sambos/makar att hålla k_ften (vi har inte tid att vårda språket) vi måste höra radiokommunikationen!

De svenska kommentatorerna säger att ver kör på inters samtidigt som vi skriker -huuur fan tänker ni nu?! Han stratade ju på SS och har inte ens varit inne i depån. Fan de har fel igen!

Avsaknaden av buttons "skrraaawschhh-massive-understering-kraasterrrr" är det enda vi saknar nu!

Racet fortsätter in i historieböckerna!

Vad tror ni?
Hade varit roligare än vad som kommer ske...
"How does it feel to end in p1?"
"Australia has the best fans, thank you lord!" - gissa vem?

Haha vi ses imorn i tråden!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

WALL OF TEXT

Du är för det första inte klok, men väldigt rolig. Vad har du rökt?
Jag hoppas också på ett spännande lopp, men med tanke på hur kvalet såg ut blir det nog en procession som vanligt nuförtiden.

Vi får hoppas på regnet! Då kommer Maxi och Hamilton visa vad de går för.

/F1-fan sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Just det, glömde att de har en ny start på loppen i år. Suck, kunde sovit 10 minuter till.

Permalänk
Medlem

Vilket fantastiskt tråkigt race. Inte värt att gå upp så tidigt, plus en timme kortare sömn pga sommartid. Tråkigt för Haas med två hjul som inte var åtskruvade.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tyvärr tror jag på 2-3 omkörningar efter första varvet och det är Bottas som kör upp sig någon placering. Annars är det leka tåg i 1.5 timmar...

Ja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Tråkigt för Haas med två hjul som inte var åtskruvade.

Håller med, utöver den lilla floppen så verkar det ju som om Haas har tagit Toro Rossos platser vad gäller prestanda.

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Vilket fantastiskt tråkigt race. Inte värt att gå upp så tidigt, plus en timme kortare sömn pga sommartid. Tråkigt för Haas med två hjul som inte var åtskruvade.

Jag håller med! Är det bara jag eller blir det värre för varje år?

Tur att man alltid har MotoGP att tillgå

Permalänk
Medlem

Jag tror Sauber kommer att slå Toro Rosso i år. Jag räknar med att Toro Rosso kommer att drabbas av motorhaverier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Jag håller med! Är det bara jag eller blir det värre för varje år?

Tur att man alltid har MotoGP att tillgå

Det blir värre när bilarna får mer downforce, dels för att vaken blir än mer turbulent, dels för att bilarna blir känsligare för tappad downforce. Så med tanke på att reglerna ändrades för att få större vingar och dessutom ingenjörerna utvecklar bilarna mer och mer så blir det värre för varje år, ja.

Jo, jag har hört många som gillar MotoGP, men motorcyklar har inte alls samma plats i mitt hjärta som bilar så jag tittar inte på det. Tittar mest på F1 för att förundras över ingenjörskonsten och tycker egentligen att kvalet är roligare att titta på än racet eftersom det är där bilarna visar sina maximala möjligheter.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det blir värre när bilarna får mer downforce, dels för att vaken blir än mer turbulent, dels för att bilarna blir känsligare för tappad downforce. Så med tanke på att reglerna ändrades för att få större vingar och dessutom ingenjörerna utvecklar bilarna mer och mer så blir det värre för varje år, ja.

Jo, jag har hört många som gillar MotoGP, men motorcyklar har inte alls samma plats i mitt hjärta som bilar så jag tittar inte på det. Tittar mest på F1 för att förundras över ingenjörskonsten och tycker egentligen att kvalet är roligare att titta på än racet eftersom det är där bilarna visar sina maximala möjligheter.

Dock kan jag tycka att reglementet är extremt specifikt för hur bilen ska se ut och vad man får göra, därför har alla samma lösningar mer eller mindre och ser likadana ut mer eller mindre, alla följer mer eller mindre samma taktik och den som har mest pengar kan testa saker oftare och få fram flera alternativ vilket man vinner på i F1. Därför tycker jag Le Mans tex är roligare att kolla på ur ren ingenjörskonst där fabrikaten för sväva ut betydligt mera och följa sina egen filosofi kring hur vi kan vinna racet, och att det ska hålla i 24 timmar med extrema påfrestningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Dock kan jag tycka att reglementet är extremt specifikt för hur bilen ska se ut och vad man får göra, därför har alla samma lösningar mer eller mindre och ser likadana ut mer eller mindre, alla följer mer eller mindre samma taktik och den som har mest pengar kan testa saker oftare och få fram flera alternativ vilket man vinner på i F1. Därför tycker jag Le Mans tex är roligare att kolla på ur ren ingenjörskonst där fabrikaten för sväva ut betydligt mera och följa sina egen filosofi kring hur vi kan vinna racet, och att det ska hålla i 24 timmar med extrema påfrestningar.

Visst, du har rätt. Jag kollar dock inte på långdistansrace för jag gillar att se hela race och jag har inte tid att sitta och glo 24 timmar i streck, om nån ens sänder hela racet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Tur att man alltid har MotoGP att tillgå

MotoGP som även där har en del Aero-kits som arbetats med där med är inte direkt som det "var".
Är ju i princip alltid samma 3 stall i topp, och midfield är det en hel del omkörningar och kamp men många banor i MotoGP är det väldigt få omkörningar i top.
Tittar man resultatmässigt bland toppförarna är det ju få andra som vinner race.

Permalänk
Medlem

Tycker att det blev ett hyfsat race i alla fall
Synd bara för Mackan ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte alls lika negativ till dagens F1 som tydligen många andra är. Tittat under väldigt många år och tycker det är intressantare än på många år med alla riktigt duktiga förare i olika stall. Att Kimi som ålderman fortfarande kör som en skållad råtta är grädde på moset.

Marcus är ingen speciellt bra förare jämfört med konkurrensen i F1 och kombinationen medioker förare och tveksam bil kan ju aldrig bli särskilt framgångsrik utan helt enkelt vad man kan förvänta sig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Alla vi f1 fanatiker går batshit! Vi skriket åt sambos/makar att hålla k_ften (vi har inte tid att vårda språket) vi måste höra radiokommunikationen!
Skickades från m.sweclockers.com

Detta.

Ont: Det är Vettels år i år, jag hoppas på att han vinner.
Om inte honom, hoppas jag på Bottas eller Raikkönen då jag är finne.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Pierre Gasly kanonkval och bäst av resten på 6:e plats och startar på 5:e plats pga Hamiltons nedflyttning. Vilken överraskning. Slog Renault och Haas enkelt, och krossade McLaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Pierre Gasly kanonkval och bäst av resten på 6:e plats och startar på 5:e plats pga Hamiltons nedflyttning. Vilken överraskning. Slog Renault och Haas enkelt, och krossade McLaren.

Det måste ju svida lite extra för McLaren när de blir slagna av just Toro Rosso, med tanke på historiken med Honda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det måste ju svida lite extra för McLaren när de blir slagna av just Toro Rosso, med tanke på historiken med Honda.

Helt klart. Får se hur det håller för han i racet, men farten finns där nu.

Väldigt jämt mellan Ferrari, Mercedes och Red Bull också. Hoppas på ett bra race imorgon.

Permalänk
Medlem

Marcus P12!
EDIT: P11 och med Medium på. Det blir ett depåstopp och det ser fantastiskt ut
EDIT2: P9 !!!

Permalänk
Medlem

Det var en nagelbitare på slutet. Jag som både håller på Vettel och naturligtvis är det kul när det går bra för Ericsson.

Det var kanske inte det mest spännande loppet race-mässigt förutom Vettel och Bottas mot slutet och några individuella kamper i början. Men satan vilket strategiskt race, sjukt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Marcus P12!
EDIT: P11 och med Medium på. Det blir ett depåstopp och det ser fantastiskt ut
EDIT2: P9 !!!

Verkligen stabilt kört av Ericsson, och rätt strategi.

Gasly körde in på fjärde plats! Visst berodde det på att båda Red Bull och Räikkönen stannade, men grymt bra kört oavsett. Hondan höll hela vägen utan problem med bränsleåtgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Helt klart. Får se hur det håller för han i racet, men farten finns där nu.

Gick ju väldigt bra i racet för Gasly! 4:a, helt galet.

Kul med Magnussen på 5:e plats, såg ju väldigt bra ut i förra racet också tills allt gick fel.

Skrivet av Zipparn:

Marcus P12!
EDIT: P11 och med Medium på. Det blir ett depåstopp och det ser fantastiskt ut
EDIT2: P9 !!!

Ja, kul med poängplats för Marcus! Ser ju ut som att Sauber-bilen står sig hyggligt i mittfältet.
Lite tur förstås att det blev poäng iom att tre som solklart borde varit framför bröt, men tidigare år var de ju inte tillräckligt med i matchen för att ha någon egentlig glädje av mindre än att halva fältet skulle bryta. Stort framsteg om de kan fortsätta såhär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gick ju väldigt bra i racet för Gasly! 4:a, helt galet.

Kul med Magnussen på 5:e plats, såg ju väldigt bra ut i förra racet också tills allt gick fel.

Ja, kul med poängplats för Marcus! Ser ju ut som att Sauber-bilen står sig hyggligt i mittfältet.
Lite tur förstås att det blev poäng iom att tre som solklart borde varit framför bröt, men tidigare år var de ju inte tillräckligt med i matchen för att ha någon egentlig glädje av mindre än att halva fältet skulle bryta. Stort framsteg om de kan fortsätta såhär.

Samtidigt, noll midfield-team bröt. Vilket det alltid brukar vara vilket i andra fall skulle hjälpt Sauber framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag tror Sauber kommer att slå Toro Rosso i år. Jag räknar med att Toro Rosso kommer att drabbas av motorhaverier.

Hur känns den här kommentaren idag?
Toro Rosso var grymma, va roligt att vi får en motortillverkare till (på lite sikt) som är med och tävlar.