Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 5

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Far Cry 5

Dagsfärska Far Cry 5 äntrar testlabbet för ett snabbtest med fokus på grafikprestanda, där SweClockers vinterdatorer ihop med 17 olika grafikkort finns med bland resultaten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Inget gameworks ifrån Nvidia är bra för alla då det inte finns något som har negativ inverkan på prestanda.

AMD sponsrade titlar är dem bästa för prestanda mätningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så snyggt och att det flyter på det uppskattas verkligen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Köpte precis spelet och håller på att ladda ner nu. Storleken ~27GB gör mig lite skeptisk till hur stort spelet är dock, men dom kanske fått in väldigt mycket och lyckats hålla nere storleken. Är sjukt taggad! 9/10 kommentarer jag sett om spelet har varit positiva så det känns bra!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Rapid packed math gör verkligen ett bra jobb när det används. Önskar AMD kunde spänna musklerna och samarbeta med fler tillverkare på detta vis. Gärna med fokus på vulcan

Kan vara värt att nämna att spelet skalar bra med Crossfire, jag får ca ~83% skalning

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Nu är jag dåligt insatt och ska precis iväg (en halvdålig ursäkt för att inte googla mig till svaret )

Men, rapid packed math minns jag att det pratades om vid lanseringen av AMDs kort, men är det något specifikt implementerat i denna titel?
I artikeln stod det nämligen "Det ska dock inte rör sig om några tillverkarspecifika finesser som har implementerats i titeln utan snarare handla om ett avtal kring varumärkesexponering och bundlingar med hårdvara." så blev lite förvirrad

Annars tyckte jag att det verkar vara ganska bra siffror för en ny titel. Motorn kanske börjar bli lite gammal dock. Hade varit trevligt om saker börjar skala bättre på fler trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Köpte precis spelet och håller på att ladda ner nu. Storleken ~27GB gör mig lite skeptisk till hur stort spelet är dock, men dom kanske fått in väldigt mycket och lyckats hålla nere storleken. Är sjukt taggad! 9/10 kommentarer jag sett om spelet har varit positiva så det känns bra!

kolla lite reviews på youtube, tydligen är kartan halverad från far cry 4 och enligt flera så är det ganska buggigt också, det känns inte riktigt värt 600kr men lycka till.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Ojj det det värst att GTX 1070 hade 10fps mer än 980ti ! Men bra gjort ändå av 980 ti att hålla sig såpass hög fps ändå!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hucke:

@Gambit_2K: Nu är jag dåligt insatt och ska precis iväg (en halvdålig ursäkt för att inte googla mig till svaret )

Men, rapid packed math minns jag att det pratades om vid lanseringen av AMDs kort, men är det något specifikt implementerat i denna titel?
I artikeln stod det nämligen "Det ska dock inte rör sig om några tillverkarspecifika finesser som har implementerats i titeln utan snarare handla om ett avtal kring varumärkesexponering och bundlingar med hårdvara." så blev lite förvirrad

Annars tyckte jag att det verkar vara ganska bra siffror för en ny titel. Motorn kanske börjar bli lite gammal dock. Hade varit trevligt om saker börjar skala bättre på fler trådar.

Fick ett mail om detta nu på kvällen från AMD, så uppdaterade artikeln med information om optimeringarna som gjorts mot bland annat Vega i Far Cry 5.

Permalänk
Avstängd

Verkar vara lite dåligt optimerat, speciellt i 4K. Frameraten halveras ju när man går från 1440p till 2160p. För övrigt så presterade GTX 980 hela 52/59 FPS i 1440p på Ultra i FC4, medans i FC5 så klarar den 40/48. Är det så mycket snyggare då? Tycker de är ganska jämlika grafikmässigt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Verkar vara lite dåligt optimerat, speciellt i 4K. Frameraten halveras ju när man går från 1440p till 2160p. För övrigt så presterade GTX 980 hela 52/59 FPS i 1440p på Ultra i FC4, medans i FC5 så klarar den 40/48. Är det så mycket snyggare då? Tycker de är ganska jämlika grafikmässigt.

Är ju mer än dubbla antalet pixlar.

2 560 * 1 440 = 3 686 400

3 840 * 2 160 = 8 294 400

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Ojj det det värst att GTX 1070 hade 10fps mer än 980ti ! Men bra gjort ändå av 980 ti att hålla sig såpass hög fps ändå!

Så är det väl oftast? 980ti har mer att hämta då man överklockar så maxklockade presterar dom likvärdigt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag visserligen på en ps4 pro. Men får säga att detta är det första spelet där jag tycker HDR ser riktigt riktigt bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JonasT: Toppen, tack! Det verkar förklara varför Vega56 låg så pass bra till mot 1070 TI (som hade betydligt större skillnader i ex FF XV).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

Inget gameworks ifrån Nvidia är bra för alla då det inte finns något som har negativ inverkan på prestanda.

AMD sponsrade titlar är dem bästa för prestanda mätningar.

Humor!

Från artikeln

"Därtill används Shader Intrinsics för att bättre nyttja hårdvaran i RX-seriens AMD-baserade kort."

Varför bara RX-seriens AMD-baserade kort? Tja, vad betyder egentligen att använda "Shader Intrinsics"?

"Rather than take usual DirectX API commands and translate those commands to the driver..."
D.v.s. i stället för att göra det på ett sätt som fungerar på alla kort som implementerar DX APIet

"(2) allows developers to specifically write code for execution on known GPU hardware, so that code is executing in the most optimized fashion possible. This new approach is comparable to in-line assembly programming"

Tja, vad är problemet med det? Man binder koden till en specifik ISA, är liksom inget andra tillverkare kan göra för att någonsin stödja detta. I detta fall betyder det också att kort innan Polaris inte kan utnyttja det då man använder "intrinsics" specifika till Polaris och senare.

Jämför med GameWorks. Använder det ofta saker som Nvidia har lagt kisel på i deras senaste kretsar? Absolut!
Men GameWorks bygger till 100 % på DX APIet så det går alltid att köra på alla kort som stödjer de delar av DX som används.

Det finns massor med saker Nvidia gjort mindre bra och där kritik är på sin plats, att AMD sponsrade titlar skulle vara bäst måste däremot vara vara månadens WTF givet vad man stoppat in i denna titel

Det skrivit: har fullt förståelse för att AMD gör detta och ser inte hur man på något sätt kan gnälla på det. Spelet fungerar ju ändå på alla GPUer (precis som GameWorks vars effekter alltid har gått att stänga av om man inte gillar det). Har man nu problem med detta ändå, köp ett annat spel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

Humor!

Från artikeln

"Därtill används Shader Intrinsics för att bättre nyttja hårdvaran i RX-seriens AMD-baserade kort."

Varför bara RX-seriens AMD-baserade kort? Tja, vad betyder egentligen att använda "Shader Intrinsics"?

"Rather than take usual DirectX API commands and translate those commands to the driver..."
D.v.s. i stället för att göra det på ett sätt som fungerar på alla kort som implementerar DX APIet

"(2) allows developers to specifically write code for execution on known GPU hardware, so that code is executing in the most optimized fashion possible. This new approach is comparable to in-line assembly programming"

Tja, vad är problemet med det? Man binder koden till en specifik ISA, är liksom inget andra tillverkare kan göra för att någonsin stödja detta. I detta fall betyder det också att kort innan Polaris inte kan utnyttja det då man använder "intrinsics" specifika till Polaris och senare.

Jämför med GameWorks. Använder det ofta saker som Nvidia har lagt kisel på i deras senaste kretsar? Absolut!
Men GameWorks bygger till 100 % på DX APIet så det går alltid att köra på alla kort som stödjer de delar av DX som används.

Det finns massor med saker Nvidia gjort mindre bra och där kritik är på sin plats, att AMD sponsrade titlar skulle vara bäst måste däremot vara vara månadens WTF givet vad man stoppat in i denna titel

Det skrivit: har fullt förståelse för att AMD gör detta och ser inte hur man på något sätt kan gnälla på det. Spelet fungerar ju ändå på alla GPUer (precis som GameWorks vars effekter alltid har gått att stänga av om man inte gillar det). Har man nu problem med detta ändå, köp ett annat spel!

Jo, men din fakta passar inte in i hans världsbild

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

@Gambit_2K: Nu är jag dåligt insatt och ska precis iväg (en halvdålig ursäkt för att inte googla mig till svaret )

Men, rapid packed math minns jag att det pratades om vid lanseringen av AMDs kort, men är det något specifikt implementerat i denna titel?
I artikeln stod det nämligen "Det ska dock inte rör sig om några tillverkarspecifika finesser som har implementerats i titeln utan snarare handla om ett avtal kring varumärkesexponering och bundlingar med hårdvara." så blev lite förvirrad

Annars tyckte jag att det verkar vara ganska bra siffror för en ny titel. Motorn kanske börjar bli lite gammal dock. Hade varit trevligt om saker börjar skala bättre på fler trådar.

Ja jag vet inte riktigt vart Swelockers fick det ifrån, det har varit känt att Farcry 5 ska använda RPM sedan Vegas lansering.

https://overclock3d.net/news/software/ubisoft_details_their_u...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: jag minns ett visst Spel som heter Warthunder som flöt på hur bra som helst, plötsligt en dag så vart det en Nvidia sponsrat spel och FPSen föll kraftigt efter det och det är inte det enda spelet.
Vi har bland annat World of Warcraft och andra Blizzard spel som använder Nvidia specifikt AO som dödar FPS.
Eller varför inte Crysis 2 där dem drog upp Tesselation till en nivå som Radeon korten inte kunde hantera.

Witcher 3, Final Fantasy där Hairworks förstör och specifikt i Final fantasy där det inte gick att stänga av skiten.

Gameworks är betydligt sämmre Benchmarks då AMD inte kan optimera för delar av det, om vi jämför med AMD sponsrade titlar som Wicther 2 och Tombraider som använda AMD features som TressFX som dem optimerad för inom någon vecka för det var öppet för dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Testade en bench runda med inbygda benchverktyget, med en undervolt & fixed boost curve profil på mitt 1080@2GHz (konstant 2GHz) ligger jag på;
min: 89
Medel: 97
Max: 111
Detta med Ultra@2560x1080 och FoV på 90 (edit: med g-sync påslaget). Rätt bra fps ändå för att se såpass bra ut.

PS: Tycker att det är en aning skitigt att ni kör med MCE påslaget för intel men vid detta laget känns det lite som att slå på en sedan länge död häst xD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Varför har Sweclockers helt exkluderat Kepler kort från sina tester?
Känns lite väl överflödigt med Maxwell och Pascal kort i testsviten.
Vissa presterar så lika att det är rentav slöseri med eran tid. 😆

Ett Vanilla Titan,780Ti eller 780 hade gett relevant information hur äldre populära kort och arkitektur hanterar nyare titlar, samt hur respektive lag åldras. Vad deras styrkor och svagheter är när det kommer till nya renderings tekniker. Tesselation, Hög upplösning osv

Jag och brorsan, flera vänner som också spelar mycket sitter alla kvar på Kepler och visst är det inte de eller modernaste korten men ett enda kort är inte mycket begärt. Lika så för AMD användare kvar på 290x /7970.

Vissa titlar flyter grymt bra på medans andra så märks det att man har gammal hårdvara. Hade ni inkluderat 1 äldre kort från respektive lag kunde man som kund också se hur varje tillverkare optimerar drivrutiner för äldre arkitekturer. Tex fenomenet med AMD så kallade "Fine Wine grej"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Humor!

Från artikeln

"Därtill används Shader Intrinsics för att bättre nyttja hårdvaran i RX-seriens AMD-baserade kort."

Varför bara RX-seriens AMD-baserade kort? Tja, vad betyder egentligen att använda "Shader Intrinsics"?

"Rather than take usual DirectX API commands and translate those commands to the driver..."
D.v.s. i stället för att göra det på ett sätt som fungerar på alla kort som implementerar DX APIet

"(2) allows developers to specifically write code for execution on known GPU hardware, so that code is executing in the most optimized fashion possible. This new approach is comparable to in-line assembly programming"

Tja, vad är problemet med det? Man binder koden till en specifik ISA, är liksom inget andra tillverkare kan göra för att någonsin stödja detta. I detta fall betyder det också att kort innan Polaris inte kan utnyttja det då man använder "intrinsics" specifika till Polaris och senare.

Jämför med GameWorks. Använder det ofta saker som Nvidia har lagt kisel på i deras senaste kretsar? Absolut!
Men GameWorks bygger till 100 % på DX APIet så det går alltid att köra på alla kort som stödjer de delar av DX som används.

Det finns massor med saker Nvidia gjort mindre bra och där kritik är på sin plats, att AMD sponsrade titlar skulle vara bäst måste däremot vara vara månadens WTF givet vad man stoppat in i denna titel

Det skrivit: har fullt förståelse för att AMD gör detta och ser inte hur man på något sätt kan gnälla på det. Spelet fungerar ju ändå på alla GPUer (precis som GameWorks vars effekter alltid har gått att stänga av om man inte gillar det). Har man nu problem med detta ändå, köp ett annat spel!

Men det är väl snarare tal om att man optimerat för AMD gpu, om det vore kod som enbart rullade på AMD hårdvara så skulle spelet inte rulla alls på nvidia dito, vilket det nu uppenbarligen gör. Då finns det ett rimligt alternativ, att man kör ett visst tillägg i kod för just senare AMD gpuer & en annan för alla andra som går via vanlig DX api. Med andra ord inte speciellt långt från vad nvidia gör med gameworks då gameworks använder cuda på nvidia kort & DX för resten, alltså gameworks är DX kompatibelt men använder inte uteslutande DX på nvidia kort utan går allt som oftast via cuda. Svårt att se någon direkt skillnad egentligen...

Bara som ett exempel, Physx, Physx Clothing & Physx Destruction rullar via cuda & är del av gameworks SDK, funkar dock även via DX och till och med på cpu. Alltså kod som är direkt optimerad för att köras via cuda, rätt svårt att inte få det till att vara kod för hyffsat specifik hårdvara...

Du kan dessutom ställa dig själv frågan vad nVidia har för incitament att göra att gameworks SDK rullar lika bra via DX som cuda.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

970 4GB? 3½ menar ni väl ändå.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

970 4GB? 3½ menar ni väl ändå.

Det ÄR 4GB, men den sista 0,5GB går långsammare, dock fortfarande mycket snabbare än RAM.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det ÄR 4GB, men den sista 0,5GB går långsammare, dock fortfarande mycket snabbare än RAM.

Snabbare än ram, 28GB/s, kanske inte så mycket snabbare i ren överföring nej, accesstid är säkert betydligt lägre men ren överföring kommer inte ikapp dagens snabba minneshastigheter, min sketna burk klarar 54GB/s via dram. Nu stryps såklart överföring från dram av pci-e 3 16x vid strax under 16GB/s men ändå

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

AMD självt beskriver ju Shader Intrinsics som konsoloptimeringar som de för över till PC-versionen. Jag trodde dock att DX12/Vulkan var en förutsättning för dessa funktioner.

Skrivet av Tobbbe__:

Varför har Sweclockers helt exkluderat Kepler kort från sina tester?
Känns lite väl överflödigt med Maxwell och Pascal kort i testsviten.
Vissa presterar så lika att det är rentav slöseri med eran tid. 😆

Ett Vanilla Titan,780Ti eller 780 hade gett relevant information hur äldre populära kort och arkitektur hanterar nyare titlar, samt hur respektive lag åldras. Vad deras styrkor och svagheter är när det kommer till nya renderings tekniker. Tesselation, Hög upplösning osv

Jag och brorsan, flera vänner som också spelar mycket sitter alla kvar på Kepler och visst är det inte de eller modernaste korten men ett enda kort är inte mycket begärt. Lika så för AMD användare kvar på 290x /7970.

Vissa titlar flyter grymt bra på medans andra så märks det att man har gammal hårdvara. Hade ni inkluderat 1 äldre kort från respektive lag kunde man som kund också se hur varje tillverkare optimerar drivrutiner för äldre arkitekturer. Tex fenomenet med AMD så kallade "Fine Wine grej"

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer i allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför har Sweclockers helt exkluderat Kepler kort från sina tester?
Känns lite väl överflödigt med Maxwell och Pascal kort i testsviten.
Vissa presterar så lika att det är rentav slöseri med eran tid. 😆

Ett Vanilla Titan,780Ti eller 780 hade gett relevant information hur äldre populära kort och arkitektur hanterar nyare titlar, samt hur respektive lag åldras. Vad deras styrkor och svagheter är när det kommer till nya renderings tekniker. Tesselation, Hög upplösning osv

Jag och brorsan, flera vänner som också spelar mycket sitter alla kvar på Kepler och visst är det inte de eller modernaste korten men ett enda kort är inte mycket begärt. Lika så för AMD användare kvar på 290x /7970.

Vissa titlar flyter grymt bra på medans andra så märks det att man har gammal hårdvara. Hade ni inkluderat 1 äldre kort från respektive lag kunde man som kund också se hur varje tillverkare optimerar drivrutiner för äldre arkitekturer. Tex fenomenet med AMD så kallade "Fine Wine grej"

Skickades från m.sweclockers.com

Noterat att det står "snabbtest"? Om nu Swec vill få ut lite aktuella testresultat av ett nytt spel så kanske de inte hinner köra igenom hela armadan av grafikkort på en gång.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Testade en bench runda med inbygda benchverktyget, med en undervolt & fixed boost curve profil på mitt 1080@2GHz (konstant 2GHz) ligger jag på;
min: 89
Medel: 97
Max: 111
Detta med Ultra@2560x1080 och FoV på 90. Rätt bra fps ändå för att se såpass bra ut.

PS: Tycker att det är en aning skitigt att ni kör med MCE påslaget för intel men vid detta laget känns det lite som att slå på en sedan länge död häst xD

Hur högt går det att sätta FOV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Hur högt går det att sätta FOV?

Kan sätta den till 104 på 21:9 upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Humor!

Från artikeln

"Därtill används Shader Intrinsics för att bättre nyttja hårdvaran i RX-seriens AMD-baserade kort."

Varför bara RX-seriens AMD-baserade kort? Tja, vad betyder egentligen att använda "Shader Intrinsics"?

"Rather than take usual DirectX API commands and translate those commands to the driver..."
D.v.s. i stället för att göra det på ett sätt som fungerar på alla kort som implementerar DX APIet

"(2) allows developers to specifically write code for execution on known GPU hardware, so that code is executing in the most optimized fashion possible. This new approach is comparable to in-line assembly programming"

Tja, vad är problemet med det? Man binder koden till en specifik ISA, är liksom inget andra tillverkare kan göra för att någonsin stödja detta. I detta fall betyder det också att kort innan Polaris inte kan utnyttja det då man använder "intrinsics" specifika till Polaris och senare.

Jämför med GameWorks. Använder det ofta saker som Nvidia har lagt kisel på i deras senaste kretsar? Absolut!
Men GameWorks bygger till 100 % på DX APIet så det går alltid att köra på alla kort som stödjer de delar av DX som används.

Det finns massor med saker Nvidia gjort mindre bra och där kritik är på sin plats, att AMD sponsrade titlar skulle vara bäst måste däremot vara vara månadens WTF givet vad man stoppat in i denna titel

Det skrivit: har fullt förståelse för att AMD gör detta och ser inte hur man på något sätt kan gnälla på det. Spelet fungerar ju ändå på alla GPUer (precis som GameWorks vars effekter alltid har gått att stänga av om man inte gillar det). Har man nu problem med detta ändå, köp ett annat spel!

För det första så tycker jag att det här spelet inte innehar den features som gäller generellt över ett stort antal spel. Således är den inte lämplig att framställa som att den är bäst för prestandamätningar (det är det inte du som har gjort heller, referera till det andra inlägget). Den framställer dock AMD i en av sina bättre former (shader intrinsics, FP16 för vega) i en DX11 titel, så den visar potential snarare än allmänt beteende. Iallafall, jag håller med dig om olämpligheten där.

För det andra förstår jag inte problemet med att man optimerar för en specifik grafikkortsarkitektur (men det kanske du inte säger utan är kvar på punkt 1?)? Ta ett hundrameterslopp t.ex med två löpare som heter "Polaris" och "Pascal". Polaris har köpt nya fina skor, men tro det eller ej, Pascal springer fortfarande lika snabbt som han alltid gör, men Polaris springer lite fortare. Vilka hindrer finns det för Pascal att inte köpa skor/ tillverka skor som passar han själv? Har Polaris hotat skoförsäljaren (Ubisoft) så att denne vägrar sälja bra skor till Pascal? Både Pascal och Polaris har ju trots allt möjligheten att träna på banan (drivers) om de skulle vilja det för att förbättra tiden som de springer på. Det är även till skoförsäljarens fördel om alla springer snabbt med hans skor, då är han en bra skotillverkare.

Med regeln "gameworks" så knyter Pascal skosnörena på både sig själv och Polaris och de båda faller till marken. Pascal är dock femfaldig OS mästare i att kräla och har utvecklat en egen teknik som gör att han krälar snabbare. Efter att både Pascal och Polaris gått i mål så frågar Polaris "Du Pascal, hur krälar du så snabbt?" varpå Pascal svarar "Det säger jag inte!" för det är bara Pascal och hans polare som vet hemlisen. Vidare så förklarar han att han alltid blir misstagen för Polaris och nämner vikten av transparens fyra gånger.

Skämt åsido, jag skulle vilja se påverkan med vs utan shader intrinsics och med vs utan FP16. Svårt att kvantifiera hur mycket det förbättras. Det är också ytterst bra att gameworks ger användaren möjligheten att stänga av den (vet dock inte om det gäller alltid för ALLA spel och ALLA inställningar och det är inget jag känner för att undersöka heller...).

Jag är inte emot bibliotek som underlättar för utvecklaren att lägga till generella grafikmetoder, men jag är för att grafikkortstillverkarna får lika möjligheter att optimera för dessa.

Låt oss undersöka hur stor skillnaden är:
I sweclockers test så presterar RX580 5,7% bättre än GTX 1060, och GTX1060 4,4% bättre än RX480.
Detta testet gjordes i 27 spel mellan RX480, RX580 och GTX 1060 (i Maj förra året, det är dock det största testet som gjorts vad jag vet). Där var RX580 2,5% snabbare än GTX 1060 och GTX 1060 2,5% snabbare än RX 480.
Jämför man dessa så är RX 580s prestanda 3% över genomsnittet i FC5. Det är upp till var och en att avgöra om det är ok eller inte.

Computerbase har även tester från lite senare spel som visar ett 3% övertag för RX580 över 21 spel. Så det ser ut att vara ungefär där den ligger.

Permalänk
Medlem

Jasså inget ultrawide i testet.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE