Den bara står där, och kunde inte bry sig mindre om att jag klickar på On

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Tog inte ut GPU:n men provade starta med bara 24pi och 4/8pin, och det enda som hände var att en grön LED började lysa på moderkortet, i övrigt var den död. Ska jag prova att va ut GPU:n också?

Jag ville utesluta GPUn om du har en kortslutning som gör att PSUn skyddar och inte vill starta tex.

Först testa det som andra föreslagit och bekräfta att det inte är mekaniskt fel i knappen. På moderkortet bör du ha LED och Power panelen (om du behöver hjälp att hitta behöver jag veta vilket moderkort det är). Det du behöver göra är att dra ut kabeln som går till chassit om är PWR_ON, och kortsluta med något lämpligt (tex en skruvmejsel). Försiktig bara så du inte rör andra saker.

Du kan se en beskrivning på det här:

Om du inte har testat ta ut GPUn och det inte startar, bör du testa det också.
Om detta inte fungerar, misstänker jag moderkortet har lagt av.

Permalänk

@chickenowl: Bor i umeå så finns varken Inet eller webhallen i närheten tyvärr

Permalänk

@Paddanx: Har ett ASUS Z97-K moderkort, vart behöver jag sätta mejseln på det?

Permalänk

@serverfel: Well de verkade funka iaf, PSU:n gick ju igång, typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Har ett ASUS Z97-K moderkort, vart behöver jag sätta mejseln på det?

Leta upp manualen så står det i den klart och tydligt vilka ben som är "PWR_SW" på ditt moderkort och var de sitter.
Om du inte vet var den är så kan du ju alltid titta på den här: https://www.asus.com/Motherboards/Z97K/HelpDesk_Manual/
Sidan 1-20 om du undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@serverfel: Well de verkade funka iaf, PSU:n gick ju igång, typ

Tog bort mina inlägg. Tydligen ett vanligt sätt att testa.

Får du en stöt pga fel handhavande så är det darwins lag som gäller.

Lycka till med datorn!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Varför kan inte folk snälla ta en hint? Om saker är på väg att gå sönder och du måste dra strömmen för att få igång den, är ju något trasigt, eller på väg att rasa helt. Då borde man inte vänja sig vid detta, utan inse att något behövs bytas.

Du skulle bara veta hur många maskiner som jag lagat genom att helt enkelt bara bryta spänningen och starta om skiten. Jobbat som industrielektriker i 15 år och det mesta gick att fixa med en så kallad ”norsk reset”. Förakta aldrig en omstart. 😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tydligen ett vanligt sätt att testa.

Får du en stöt pga fel handhavande så är det darwins lag som gäller.

Det är det enda sättet att starta ett nätaggregat utan att ha den ansluten till en dator eller annan utrustning. Har till och med haft en kabel bit medskickad till ett chassi med vattenkylning för att kunna starta nätaggregatet så att pumpen började gå.

Chansen att få en stöt i detta fall är mikroskopisk, även om du använder en bit ståltråd.
1. Spänningen tar den enklaste vägen till jord, vilket i detta fallet är ståltråden. En människa har otroligt mycket högre resistans för att kunna leda någon ström bättre än en direktkoppling mellan spänning och jord.
2. Spänningen i detta fall är hela 5 V från nätaggregatets standbyspänning och det hela rör sig om mycket små strömmar. Kan lova dig att det är värre att slicka på polerna på ett 9 V batteri (bästa sättet att kolla att det är el i dem ) än vad du någonsin kan få från att jorda "Power-Good" kabeln på ett nätaggregat.

@Stefflo: Jo "Norsk Reset" är inte att underskatta.
Brukar lösa de flesta "problem" som folk ringer till mig om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är det enda sättet att starta ett nätaggregat utan att ha den ansluten till en dator eller annan utrustning. Har till och med haft en kabel bit medskickad till ett chassi med vattenkylning för att kunna starta nätaggregatet så att pumpen började gå.

Chansen att få en stöt i detta fall är mikroskopisk, även om du använder en bit ståltråd.
1. Spänningen tar den enklaste vägen till jord, vilket i detta fallet är ståltråden. En människa har otroligt mycket högre resistans för att kunna leda någon ström bättre än en direktkoppling mellan spänning och jord.
2. Spänningen i detta fall är hela 5 V från nätaggregatets standbyspänning och det hela rör sig om mycket små strömmar. Kan lova dig att det är värre att slicka på polerna på ett 9 V batteri (bästa sättet att kolla att det är el i dem ) än vad du någonsin kan få från att jorda "Power-Good" kabeln på ett nätaggregat.

@Stefflo: Jo "Norsk Reset" är inte att underskatta.
Brukar lösa de flesta "problem" som folk ringer till mig om..

Om han glömmer stänga av när han stoppar i tråden, och stoppar in den i fel hål då? Är det absolut ingen fara alls?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

@serverfel: Tillochmed jag förstår att de inte hjälper situationen att stoppa in metall i ett strömförande uttag, eller trippelkolla att man satt in den rätt innan man slår på strömmen, så just där är de ingen fara

Permalänk
Medlem

@serverfel: Nätaggregatet kan ju inte vara på när du inte har 24-pinnarskabeln i.
Och sätter du i kabelbiten när nätaggregatet är kopplat i väggen så kommer det ju bara att starta som det gör när du trycker på knappen i chassit.

Stoppar du den i fel hål i kontakten så finns ju alltid risken att nätaggregatet kan gå sönder. Men har du ett bra nätaggregat med vettiga säkerhetssystem så skall det automatisk stänga av sig i så fall, vilket är en av anledningarna att köpa ett kvalitetsnätaggregat från början. Så risken är mycket liten ja.

Om du nu inte gör något riktigt dumt och sätter en metalltråd till 12V och en till Jord och slickar på dem
Men som sagt då får du stå ditt kast.

Men i och med att @Paddanx: länkade till en bra guide om hur du skall göra så är nog risken rätt liten för det också, även för en ren novis.

Permalänk

@Paddanx: Plockade ur GPUn och drog ut alla kablar ur motherboarden förutom CPU fläkten och 24-pin kontakten, använde sedan en mejsel och då gick CPU fläkten igång, kändes som den snurrade sjukt långsamt dock

Permalänk
Medlem

@lesscool10: Du skall ju ha den extra moderkortskontakten från nätaggregatet som sitter nära processorn också inkopplat. Den har vanligt vis 4 eller 8 pinnar.
Det kan ju vara så att fläkten snurrade långsamt för att processorn inte startade eftersom den inte hade sin matning inkopplad.

Annars kan det ju vara så att det är fel på nätaggregatets 12 V anslutning att den inte klarar av att leverera de effekterna som behövs.

Permalänk

@loefet: När jag pluggade in sladden nära processorn också så gick både CPU och chassi fläkten igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Du skulle bara veta hur många maskiner som jag lagat genom att helt enkelt bara bryta spänningen och starta om skiten. Jobbat som industrielektriker i 15 år och det mesta gick att fixa med en så kallad ”norsk reset”. Förakta aldrig en omstart. 😀

Hehe... jo en gång är ingen gång.

Men var inte en norrman och tro att det är rätta sättet att fixa det om och om igen.
Min kollega hade problem med Wifi i typ 2 år, och orkade aldrig ta tag i det (på jobb). Den kunde sluta fungera slumpmässigt och hade problem när de hade många kunder. Enda han gjorde var "norsk-reset".

Till slut fick jag tillgång och tid att titta på utrustningen... ena fläkten hade stannat, den andra gjorde minimalt med nytta. Så jag ordnade nya fläktar, + hittade billiga flänsar att montera på CPUn i enheten. Nu har den fungerat stabilt i ca 6 månader, utan problem med att den kraschat.

Detta är min poäng, att om felet återkommer, hitta felet och var inte norrmannen

Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Plockade ur GPUn och drog ut alla kablar ur motherboarden förutom CPU fläkten och 24-pin kontakten, använde sedan en mejsel och då gick CPU fläkten igång, kändes som den snurrade sjukt långsamt dock

Skrivet av lesscool10:

@loefet: När jag pluggade in sladden nära processorn också så gick både CPU och chassi fläkten igång

Okej... Nu sa jag till dig innan att plugga in den 4/8 pin till CPUn också, men du kanske missade det.

Faktumet att den startar innebär ju att troligen är något annat fel (kan vara som @loefet skriver att något är galet på PSUn ändå, men vi får testa).

Nu har du iaf ett sätt att starta datorn. Så låt oss se om felet är externt.
Montera på grafikkortet igen, samt HDD/SSD och övriga kablar.

Enda undantaget är... strömknappen, från chassit.
Den PWR_SW/PWR_ON kabeln låter du vara bortkopplad. Och när allt är monterat, använd skruvmejseln för att starta. Fungerar allt som normalt, har du hittat boven (knappen). Om det är knappen, och du har en reset-knapp på datorn, kan du flytta över och använda den tills du lagat/skiftat det.

Om den inte startar, öht är det en kortslutning i de delar du monterade till (tex GPU/HDD osv) och PSUn försöker skydda.

@loefet & @serverfel Det är extremt svårt att göra fel på 24-pin kontakten så länge man bara använder en sak för att kortsluta. Om du kopplar 12V/5V till jord... sker inget, för den startar inte. Enda som är aktiv är 5VSB, och den har skydd, samt 5V kommer inte skada "dig".

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jo just det ja, utan att nätaggregatet är på så kan man ju inte få något ur det, totalt missade det. Skriver för fort och tänker för lite ibland
Oavsett så är det rätt liten risk om man inte gör något helt idiotiskt i alla fall.

Resten av felsökningen är ju som du säger, beta av en del i kedjan och sen gå vidare till nästa om det inte var den som orsakade problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hehe... jo en gång är ingen gång.

Men var inte en norrman och tro att det är rätta sättet att fixa det om och om igen.
Min kollega hade problem med Wifi i typ 2 år, och orkade aldrig ta tag i det (på jobb). Den kunde sluta fungera slumpmässigt och hade problem när de hade många kunder. Enda han gjorde var "norsk-reset".

Till slut fick jag tillgång och tid att titta på utrustningen... ena fläkten hade stannat, den andra gjorde minimalt med nytta. Så jag ordnade nya fläktar, + hittade billiga flänsar att montera på CPUn i enheten. Nu har den fungerat stabilt i ca 6 månader, utan problem med att den kraschat.

Detta är min poäng, att om felet återkommer, hitta felet och var inte norrmannen

Problemet var att många gånger stod det 10 stycken operatörer och stampade för att deras produktion gick åt helvete så ofta fick man fixa felet på snabbast möjliga sätt även om det uppkom igen någon månad senare. Är aldrig lätt att hitta ett fel som kommer då och då med ojämna mellanrum.

Felsökte i över en timme en gång med att flytta givare och en massa annat på en maskin då materialet helt plötsligt började komma in snett i maskinen. Man frågar givetvis om något speciellt skett innan men alla skakar på huvudet. Efter en timme så kom en operatör fram till mig och sa att innan det hände så hade han "duttat" till materialbanan med trucken vid inmatningen, kanske hade det med saken att göra.
Kan tillägga att det är svårt att "dutta" med en tvåtonstruck så det var inte bara en "dutt". Så mycke lättare att fixa felet om man får veta vad som hände innan det uppstod.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet var att många gånger stod det 10 stycken operatörer och stampade för att deras produktion gick åt helvete så ofta fick man fixa felet på snabbast möjliga sätt även om det uppkom igen någon månad senare. Är aldrig lätt att hitta ett fel som kommer då och då med ojämna mellanrum.

Felsökte i över en timme en gång med att flytta givare och en massa annat på en maskin då materialet helt plötsligt började komma in snett i maskinen. Man frågar givetvis om något speciellt skett innan men alla skakar på huvudet. Efter en timme så kom en operatör fram till mig och sa att innan det hände så hade han "duttat" till materialbanan med trucken vid inmatningen, kanske hade det med saken att göra.
Kan tillägga att det är svårt att "dutta" med en tvåtonstruck så det var inte bara en "dutt". Så mycke lättare att fixa felet om man får veta vad som hände innan det uppstod.

Håller med.
Men just att kunna se dessa mönster är ju vad som gör en bra felsökare.

I detta fall var det ju samma sak... nät det dog och 200 pers stod och behövde Wifi, inte tusan felsökte man då... Problemet var ju att man sedan inte tog tag i att verifiera problemet under låg-säsongen, utan då gjorde man samma sak, för det "fungerade ju".

Sen självklart är nästan all info man får från de som anmäler felet närmast obefintlig, för inte tusan säger de hela historien. I detta fallet var där en mjukvara som de använde för att syra AP-kontrollern, som aldrig visade dessa hårda fel, utan den tuffade ju på. Men inte en enda gång hade tydligen teknikerna loggat in direkt i kontrollern... för där stod tydligt. "Fan failed"... detta på 2+ år.

Så man blir lite arbetsskadad antar jag när man får dessa typer av situationer...

Permalänk
Medlem

Netonnet ligger i Umeå.
Lämna in datorn för felsökning där om du inte får ordning på det.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för TS? Haft möjlighet att testa sig vidare? Hur intressant det än må vara att läsa om dumma truckförare som "duttar" med halvt enorma maskiner så är jag mest nyfiken för TS skull

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

@Paddanx: Pluggade in allting utom PWR kablarna, och använde sedan mejseln. Chassifläkten, CPU fläkten och GPU fläkten startar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Pluggade in allting utom PWR kablarna, och använde sedan mejseln. Chassifläkten, CPU fläkten och GPU fläkten startar

Får du bild? (Flytta tillbaka bildskärmen till GPUn om du inte redan gjort det), och med HDD/SSD bör du kunna starta som vanligt.

Permalänk

@Paddanx: Har bild på båda skärmarna, fick upp desktopen osv, verkar funka som förut. Så vad borde jag göra? Köpa nytt chassi antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

@Paddanx: Har bild på båda skärmarna, fick upp desktopen osv, verkar funka som förut. Så vad borde jag göra? Köpa nytt chassi antar jag?

Maila till Fractal Design, de bör kunna leverera en ny frontpanel med nya knappar/kablar osv.

http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

De brukar vara snabba på att svara, går bra på svenska också

Permalänk
Medlem
Skrivet av lesscool10:

Svar från GuuFi ovan är nog det bästa
Nu har du ett sätt att starta den tills du får utbytes del, eller andra alt.

@GuuFi Är skyldig dig en ursäkt.
Vi fick olika start info (hans andra tråd blev infogad här), så jag drog fel slutsats, men hade då redan postat mina råd och då han börjat följa dem ville jag fullfölja det. Vi hittade iaf felet så det löste sig iaf.

Permalänk

@Paddanx: Tack så obeskrivligt mycket för hjälpen!:)

Permalänk
Medlem

Lampan på nätverkkortet lyser för den får ström via nätverkskabeln. Du kan ta ett löst moderkort och plugga in nätverkskabel. Finns det switch/router/fiberkonverter/annan påslagen enhet på andra sidan tänds lampan

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Lampan på nätverkkortet lyser för den får ström via nätverkskabeln. Du kan ta ett löst moderkort och plugga in nätverkskabel. Finns det switch/router/fiberkonverter/annan påslagen enhet på andra sidan tänds lampan

Icke...

Permalänk
Medlem

@lesscool10: Vet inte om något berättat det men, PSU = Power Supply Unit. Och köp gärna ett 80+gold certifierat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

@lesscool10: Vet inte om något berättat det men, PSU = Power Supply Unit. Och köp gärna ett 80+gold certifierat

hade du läst mer än 2 rader i början på tråden så hade du sett att frågan besvarats flera ggr.

och bara för att det är 80+ certifierat betyder det inte att det är bra kvalite.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14