Programmering, är på noll. Tips sökes.

Permalänk
Medlem

Programmering, är på noll. Tips sökes.

Hej!
Läst lite på forumet och förstått att det finns en enorm kunskap här om programmering.

Ber om ursäkt ifall det finns en liknande tråd sedan innan, har suttit och letat efter en men inte funnit.

Jag ska börja läsa kursen Programmering 1 på distans inom kort.
Har alltid varit intresserad av att lära mig sånt här men kan absolut ingenting om det.
Så därför ska jag lugnt och fint lära mig så mycket jag kan.
Jag jobbar 100% och har småbarn hemma.
Därför planerar jag en kurs åt gången.
Får att sedan kanske läsa front-end eller back-end.

Så därför.
Har en stationär dator hemma som är runt 7 år gammal. Var en grym speldator förr i världen men nu används den knappt.
Duger den till att programmera med, för en nybörjare alltså.
Om inte, ska jag köpa en stationär eller laptop?
Vilken prisklass ska jag lägga mig i?

Förutom kurslitteraturen, finns det bra andra lättförståeliga böcker på svenska som du kan rekommendera?

Om man ska satsa på att lära sig ett språk i början, vilket är det? Är det CC++?

Permalänk
Medlem
Skrivet av louba:

Hej!
Läst lite på forumet och förstått att det finns en enorm kunskap här om programmering.

Ber om ursäkt ifall det finns en liknande tråd sedan innan, har suttit och letat efter en men inte funnit.

Jag ska börja läsa kursen Programmering 1 på distans inom kort.
Har alltid varit intresserad av att lära mig sånt här men kan absolut ingenting om det.
Så därför ska jag lugnt och fint lära mig så mycket jag kan.
Jag jobbar 100% och har småbarn hemma.
Därför planerar jag en kurs åt gången.
Får att sedan kanske läsa front-end eller back-end.

Så därför.
Har en stationär dator hemma som är runt 7 år gammal. Var en grym speldator förr i världen men nu används den knappt.
Duger den till att programmera med, för en nybörjare alltså.
Om inte, ska jag köpa en stationär eller laptop?
Vilken prisklass ska jag lägga mig i?

Förutom kurslitteraturen, finns det bra andra lättförståeliga böcker på svenska som du kan rekommendera?

Om man ska satsa på att lära sig ett språk i början, vilket är det? Är det CC++?

Vilken dator som helst klarar det mesta av "vanlig" programmering. Är väl mera beräkningar och liknande som kräver lite.

Vad är ditt mål med programmeringen? Att läsa ett relevant språk för det man vill jobba med skulle jag rekommendera. Jag har gjort några av kurserna på https://www.codecademy.com/ men allt finns ju inte där.

Permalänk
Medlem

För guds skull köp inte programmering kurslitteratur på svenska.
Hell, det är lika bra du ställer in Windows och vilket program du nu använder på engelska för gud vet om du behöver googla nått så tar det 10 gånger så lång tid om man ska försöka översätta från svenska.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en grym dator för programmering ute på Sweclockers Marknad just nu. Jag skojar bara nästan, för vilken dator som helst fungerar ypperligt för att lära sig programmering.

Nu kanske inte den datorn är den bästa för att läsa just Programmering 1 med, jag tror man brukar använda antingen Java eller C# för detta, och utvecklingsmiljön för detta är svårt att få in på något som inte klarar av att köra ett någolunda modernt OS. Men den skulle duga utmärkt för att t.ex. programmera i något lite äldre språk som C, Pascal eller Basic på. Sedan du jag att du eventuellt kunde köra Python på DOS också med rätt mjukvara.

Kontentan är - om du har en modern dator som är tillräckligt bra för att posta på Sweclockers forum, så har du en dator som klarar av en grundkurs i programmering utan problem.

Jag skulle säga att det viktigaste med att lära sig programmering är att lära sig koncepten och hur man tänker när man ska programmera snarare än att snöa in på en enstaka teknik som t.ex. Java eller C#. Det klassiska Programmering 1-exemplet "amerikanen i bastun" t.ex. som kommer upp här på Sweclockers med jämna mellanrum, ser ut nästan likadant oavsett vilket (imperativt) programmeringsspråk man skriver det i.

Beroende på vilken infallsvinkel man kommer in från när man vill lära sig programmering, så skulle jag säga att det finns minst två sätt man kan göra på.

Det sättet jag lärde mig programmering på var genom att plöja igenom den relativt korta men otroligt kompakta boken The C Programming Language, andra utgåvan (av Brian Kernighan och Dennis Ritchie). Den approachen är väldigt bra om man vill utgå från hur en dator funkar internt och grundprinciper och bygga upp sin komplexitet och sina mentala abstraktioner "nerifrån".

Det sättet många lär sig programmering på (och det som är vanligt i skolan) är att man går mer uppifrån, och kör med ett språk som C# eller Java som har starka abstraktioner, så att man inte behöver tänka på "små skitsaker" som minneshantering och pekare, utan istället fokuserar på hur man löser problem med datorkod, utan att tänka för mycket på vad datorn gör undertill. För en sådan approach hade jag rekommenderat programspråket Python.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vilken dator som helst klarar det mesta av "vanlig" programmering. Är väl mera beräkningar och liknande som kräver lite.

Vad är ditt mål med programmeringen? Att läsa ett relevant språk för det man vill jobba med skulle jag rekommendera. Jag har gjort några av kurserna på https://www.codecademy.com/ men allt finns ju inte där.

Se där ja. Intressant, får jag kika vidare på.

Målet är väl egentligen att bredda mig lite. Gör något helt annat idag.
Tycker jag att programmering är så kul som jag föreställt mig så kanske jag kommer att plugga ner mig helt i det och även jobba med det. Men det vet jag inte än.

Tack för svar 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

För guds skull köp inte programmering kurslitteratur på svenska.
Hell, det är lika bra du ställer in Windows och vilket program du nu använder på engelska för gud vet om du behöver googla nått så tar det 10 gånger så lång tid om man ska försöka översätta från svenska.

Bra tips!
Det ska jag ändra med en gång då 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns en grym dator för programmering ute på Sweclockers Marknad just nu. Jag skojar bara nästan, för vilken dator som helst fungerar ypperligt för att lära sig programmering.

Nu kanske inte den datorn är den bästa för att läsa just Programmering 1 med, jag tror man brukar använda antingen Java eller C# för detta, och utvecklingsmiljön för detta är svårt att få in på något som inte klarar av att köra ett någolunda modernt OS. Men den skulle duga utmärkt för att t.ex. programmera i något lite äldre språk som C, Pascal eller Basic på. Sedan du jag att du eventuellt kunde köra Python på DOS också med rätt mjukvara.

Kontentan är - om du har en modern dator som är tillräckligt bra för att posta på Sweclockers forum, så har du en dator som klarar av en grundkurs i programmering utan problem.

Jag skulle säga att det viktigaste med att lära sig programmering är att lära sig koncepten och hur man tänker när man ska programmera snarare än att snöa in på en enstaka teknik som t.ex. Java eller C#. Det klassiska Programmering 1-exemplet "amerikanen i bastun" t.ex. som kommer upp här på Sweclockers med jämna mellanrum, ser ut nästan likadant oavsett vilket (imperativt) programmeringsspråk man skriver det i.

Beroende på vilken infallsvinkel man kommer in från när man vill lära sig programmering, så skulle jag säga att det finns minst två sätt man kan göra på.

Det sättet jag lärde mig programmering på var genom att plöja igenom den relativt korta men otroligt kompakta boken The C Programming Language, andra utgåvan (av Brian Kernighan och Dennis Ritchie). Den approachen är väldigt bra om man vill utgå från hur en dator funkar internt och grundprinciper och bygga upp sin komplexitet och sina mentala abstraktioner "nerifrån".

Det sättet många lär sig programmering på (och det som är vanligt i skolan) är att man går mer uppifrån, och kör med ett språk som C# eller Java som har starka abstraktioner, så att man inte behöver tänka på "små skitsaker" som minneshantering och pekare, utan istället fokuserar på hur man löser problem med datorkod, utan att tänka för mycket på vad datorn gör undertill. För en sådan approach hade jag rekommenderat programspråket Python.

😁 Vilken dator!!
Min får vara kvar då, ingen egentlig ursäkt att få köpa ny 😅
Bra tips med boken, ska jag nog köpa hem.

Tack för svar och på återseende

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Programmering är till stor del logik, simpel matte och förflyttning av data Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vilken dator som helst klarar det mesta av "vanlig" programmering. Är väl mera beräkningar och liknande som kräver lite.

Vad är ditt mål med programmeringen? Att läsa ett relevant språk för det man vill jobba med skulle jag rekommendera. Jag har gjort några av kurserna på https://www.codecademy.com/ men allt finns ju inte där.

Så sant

Ganska så få program kräver en monster PC.

Det är först vid diverse Machine learning projekt det är trevligt med lite kraft.

Annars nöjer jag med med en halvseg laptop för enklare uppgiter.

Detta är ett projekt jag skrev i helgen. Att lära en dator känna igen olika saker som exempelvis djur, flygplan, lastbilar osv.

Detta utan att manuellt programera hur exempelvis ett flygplan ser ut, den uppgiften får programmet själv lösa

Ganska så intressant, skulle vara ett tuff uppgift annars att beskriva för en dator med if satser vad ett flyplan är och vad en lastbil är

Permalänk
Inaktiv

Börja med Java eller Python tycker jag, det är två av de stora moderna språken. C# är mer inlåst och färre personer använder det vilket inner att det finns färre guider, inlägg på forum och allt annat som behövs när man lär sig att programmera. 90% av allt man lär sig sker genom Google.

Jag kan varmt rekommendera kurser i Python på DataCamp. Oerhört enkelt att börja med och du fyller i kod på hemsidan som du sen kan köra och se om det blir rätt.

Du kan köra en.och en halv kurs gratis innan det börjar kosta pengar. Efter det kan du börja med enkla program på egen dator, men då har du i alla fall fått känna på lite.

Länk till spåret Python programmer:

https://www.datacamp.com/onboarding/learn?from=home&technolog...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Börja med Java eller Python tycker jag, det är två av de stora moderna språken. C# är mer inlåst och färre personer använder det vilket inner att det finns färre guider, inlägg på forum och allt annat som behövs när man lär sig att programmera. 90% av allt man lär sig sker genom Google.

Jag kan varmt rekommendera kurser i Python på DataCamp. Oerhört enkelt att börja med och du fyller i kod på hemsidan som du sen kan köra och se om det blir rätt.

Du kan köra en.och en halv kurs gratis innan det börjar kosta pengar. Efter det kan du börja med enkla program på egen dator, men då har du i alla fall fått känna på lite.

Länk till spåret Python programmer:

https://www.datacamp.com/onboarding/learn?from=home&technolog...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med kring Pyhton.

Enkelt att komma igång och kräver väldigt lite kodskrivande som i andra programspråk skulle kräva mycket mer

Permalänk
Medlem

För programmering 1 behöver du nog en dator från år 1995 ungefär, så vad som helst duger. Raspberry Pi hade fungerat fint t ex.

Angående laptop eller stationär är ju helt upp till dig. Jag föredrar stationär då man oftast har flera större skärmar, tangentbord och mus. Laptops idag har hemska tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Programmering är till stor del logik, simpel matte och förflyttning av data Lycka till

Tack 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Så sant

Ganska så få program kräver en monster PC.

Det är först vid diverse Machine learning projekt det är trevligt med lite kraft.

Annars nöjer jag med med en halvseg laptop för enklare uppgiter.

Detta är ett projekt jag skrev i helgen. Att lära en dator känna igen olika saker som exempelvis djur, flygplan, lastbilar osv.

Detta utan att manuellt programera hur exempelvis ett flygplan ser ut, den uppgiften får programmet själv lösa

Ganska så intressant, skulle vara ett tuff uppgift annars att beskriva för en dator med if satser vad ett flyplan är och vad en lastbil är

https://www.youtube.com/watch?v=EjZ1M7JgITc

Då blir det att jag behåller min gamla... Tråkigt men bra för ekonomin 👍🏼

Kul! Ska titta på det senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Börja med Java eller Python tycker jag, det är två av de stora moderna språken. C# är mer inlåst och färre personer använder det vilket inner att det finns färre guider, inlägg på forum och allt annat som behövs när man lär sig att programmera. 90% av allt man lär sig sker genom Google.

Jag kan varmt rekommendera kurser i Python på DataCamp. Oerhört enkelt att börja med och du fyller i kod på hemsidan som du sen kan köra och se om det blir rätt.

Du kan köra en.och en halv kurs gratis innan det börjar kosta pengar. Efter det kan du börja med enkla program på egen dator, men då har du i alla fall fått känna på lite.

Länk till spåret Python programmer:

https://www.datacamp.com/onboarding/learn?from=home&technolog...

Skickades från m.sweclockers.com

Lät ju väldigt intressant! Ska jag verkligen kolla in!
Tack så mycket.
Det känns ju verkligen som att all info finns där ute, bara att lära sig vad man ska googla efter och såklart hitta rätt hemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

För programmering 1 behöver du nog en dator från år 1995 ungefär, så vad som helst duger. Raspberry Pi hade fungerat fint t ex.

Angående laptop eller stationär är ju helt upp till dig. Jag föredrar stationär då man oftast har flera större skärmar, tangentbord och mus. Laptops idag har hemska tangentbord.

Ja, jag föredrar nog oxå en stationär just på grund av tangentbordet på laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

För guds skull köp inte programmering kurslitteratur på svenska.
Hell, det är lika bra du ställer in Windows och vilket program du nu använder på engelska för gud vet om du behöver googla nått så tar det 10 gånger så lång tid om man ska försöka översätta från svenska.

Det beror helt och hållet på hur bra kurslitteraturen är, inte vilket språk den är på. Om det nu förstås inte är på något språk man inte behärskar alls

(Personligen tycker jag att anglofieringen av datorvärlden har gått helt överstyr, man baxnar lite när man ser svenska ord förklaras med engelska dito... och då pratar jag inte några krångliga koncept utan exempelvis "att-göra-lista" som någon mindre begåvad skribent kände sig tvingad att förklara med "backlog". Man tar sig för pannan!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Det beror helt och hållet på hur bra kurslitteraturen är, inte vilket språk den är på. Om det nu förstås inte är på något språk man inte behärskar alls

(Personligen tycker jag att anglofieringen av datorvärlden har gått helt överstyr, man baxnar lite när man ser svenska ord förklaras med engelska dito... och då pratar jag inte några krångliga koncept utan exempelvis "att-göra-lista" som någon mindre begåvad skribent kände sig tvingad att förklara med "backlog". Man tar sig för pannan!)

Rent principellt är jag benägen att hålla med. När jag skriver dokumentation på jobbet så brukar jag vara noga med att använda svenska termer och begrepp (filresurs istället för file share, säkerhetskopia istället för backup etc). Jag envisas också med att ha min Windows inställd på svenska trots att de försökte tvinga på mig "uppifrån" på jobbet att mitt system skulle vara på engelska.

Med det sagt så tycker jag ändå att det finns en viss praktisk poäng i förslaget. Servrar som vi sätter upp på jobbet installeras på engelska. Punkt. Även våra terminalservrar installeras på engelska och läggs på svenskt språkpaket på, så att språket i botten är engelska. Detta just för att det ska vara enklare att söka på felmeddelanden. Här får smidighet gå före principer. När jag ska felsöka ett OS på svenska brukar ofta första steget vara att klura ut vad meddelandet heter på engelska och sedan googla på det.

När det handlar om programmering finns det en till fördel, och det är att många av nyckelorden i programmering redan är på engelska. Ska man kalla det för en if-sats eller en om-sats? En while-loop eller en medan-slinga? Att slippa hoppa mellan olika språk kan faktiskt göra det lättare att förstå själva programmeringen.

Fast den viktigaste anledningen till att läsa litteraturen på engelska är ju ändå att det i många fall är originalspråket för verket, och det är i princip alltid bättre än att läsa en översättning, hur bra den än är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

<snip>
När det handlar om programmering finns det en till fördel, och det är att många av nyckelorden i programmering redan är på engelska. Ska man kalla det för en if-sats eller en om-sats? En while-loop eller en medan-slinga? Att slippa hoppa mellan olika språk kan faktiskt göra det lättare att förstå själva programmeringen.
<snip>

Ska man ha nyckelorden på lokalt språk så blir det ju ett elände att ta över ett program som nån med nåt annat språk har skrivit.

Sen om inte variablerna får heta samma som ett nyckelord. Då måste man ha koll på att variabelnamnen inte krockar med nåt nyckelord på alla språk.

Tillräckligt illa att kommentarer är skrivna på lokalt språk.

Vem skulle vilja ta över ett program med kommentarer på tex kinesiska eller arabiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ska man ha nyckelorden på lokalt språk så blir det ju ett elände att ta över ett program som nån med nåt annat språk har skrivit.

Sen om inte variablerna får heta samma som ett nyckelord. Då måste man ha koll på att variabelnamnen inte krockar med nåt nyckelord på alla språk.

Tillräckligt illa att kommentarer är skrivna på lokalt språk.

Vem skulle vilja ta över ett program med kommentarer på tex kinesiska eller arabiska?

Kommentarer, använder någon fortfarande det... ?

Det behövs väl bara om koden är otydlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Kommentarer, använder någon fortfarande det... ?

Det behövs väl bara om koden är otydlig?

Kolla tex Linux-kärnan:

root@rippy:~# uname -a
Linux rippy 4.14.5-numa #16 SMP Tue Feb 27 21:55:12 CET 2018 x86_64 AMD Ryzen Threadripper 1950X 16-Core Processor AuthenticAMD GNU/Linux
root@rippy:~# cd /usr/src/linux-4.14.5
root@rippy:/usr/src/linux-4.14.5# grep -r "*/" * | wc -l
1502042
root@rippy:/usr/src/linux-4.14.5#

Så ja, minst 1.5 miljoner kommentarer varav många på flera rader.

Permalänk
Medlem

Om du ska välja mellan C och C++ som nybörjarspråk så säger jag C. Men hade nog rekommenderat något modernare och mer högnivå som C#.

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att C++ är den bästa startpunkten, och att man även bör lära sig en del om minneshantering etc, för att ha en djupare förståelse. C++ är förjävla krångligt ja, men dock erbjuder det en härlig kontroll över absolut allt som sker, som exempelvis inte java direkt erbjuder enligt mig (på en relativt låg nivå alltså, ingen proffsproggrammerare). Båda är ju objektorienterade så likheter finns, men föredrar syntaxet i C++. Känner aldrig riktigt samma kontroll över program i java, dock är det mycket mer förlåtande, ja.

Sen så kan man även säga att om man lärt sig ett så är det väldigt lätt att gå över till det andra, finns starka likheter. Håller dock inte med folk som tycker att python är en bra startpunkt, då är java eller c++ bättre imo, känns som en stabilare bas att börja på. Enbart åsikter, detta.

Visa signatur

THE GAME

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att börja med javascript iom att du vill utforska backend- och frontend-utveckling.

Då har du nodejs för backend samt angular/react för frontend. Du kan även göra enklare appar med cordova.

Med Visual Studio Code kommer du igång gratis. Ta kurser på youtube och eventuellt udemy.

Permalänk
Medlem

Programmering 1 brukar mig veterligen oftast (men inte alltid) köras i Java, vilket också är ett väldigt bra språk att börja med då syntax är likt flera andra språk, är modernt i det avseende att det är objektorienterat, går att köra på i princip alla plattformar, har en stor marknad på både datorer och mobiler (android) för framtida jobb.

C är också ett bra alternativ, speciellt om man valt linux över andra operativsystem. Men som nämns ovan är det inte riktigt lika modernt. Men många andra språk är besläktade med C och kör liknande syntax så att lära sig ett andra språk lär gå rätt snabbt om man utgår från C.

C# är ett bra alternativ om man uteslutande hade tänkt jobba i Microsofts ekosystem, även detta modernt, och kör syntax som är likt övriga C-släktingar, finns så man kan köra i linuxmiljö med hjälp av Mono men jobben/uppdragen brukar finnas i Windowsmiljö.

C++ öppnar nog flest dörrar i form av framtida jobb, men är också lite mer avancerat. Hade du tänkt jobba med spelutveckling så är detta definitivt bästa valet, lika bra att ta tjuren vid hornen direkt då det är här du kommer hamna förr eller senare ändå.

I stort sett vilket språk som helst kommer ge dig grunderna, men om du redan vet lite vad du vill pyssla med för typ av programmering så är det bäst att välja språk efter framtida ändamål.

Vad du kör för dator att programmera på kvittar egentligen. För grundläggande grejer så räcker det maskinen kan köra ett relativt modernt operativsystem, inte pga. att språket i sig behöver det utan snarare för att utvecklarverktygen många gånger kräver det. Om du inte ska sitta och knacka kåd i notepad dvs. >:D
Ganska soft att ha en laptop för mobiliteten, men tillgång till stor skärm är för det mesta ett större plus.

Lycka till med kursen!

Permalänk
Medlem

Eftersom du skal läsa Programering 1 så är väll det bästa att ta det språk kursen kommer att använda och börja sätta sig in i det.

Det verkar som Programmering 1 går i olika språk beroende på vilken skola som håller i kursen.

Jag är halvvägs i genom just Programmering 1 på Nti-skolan.
Där är det C# och Visual studio comunity 2017 (gratisvarianten) som används.

Så, kolla vilket språk och utvecklingsmiljö (IDE) du kommer använda.
Vad gäller datorn så kolla vilka systemkrav utvecklingsmiljön har så vet du om datorn klarar det eller inte.

Sedan är det bara att börja titta på Youtube-instruktioner och googla runt på små övningar i det språket.
Testa, prova, exprimentera och läsa på.
Det är nog bra att ha kännt på lite innan kursen börjar så inte allt är alldeles nytt.
Programmering måste man låta ta mycket tid innan det klickar och man förstår ett koncept.

Lycka till!

Visa signatur

Herman

Permalänk
Hedersmedlem

C++ är absolut sämsta valet som första språk vill jag säga. (Eller tja... BASIC är om något ännu sämre Jag lärde mig Basic vid typ 7 års ålder och det tog mig säkert tills att jag var 15 och lärde mig C innan jag hade glömt allt dåligt jag lärt mig med Basic.)

Jag skulle nog säga att man inte ska ge sig på C++ förrän man bemästrat både C och ett annat objektorienterat språk (t.ex. C# eller Java) först, för att förstå när man ska och inte ska använda alla funktioner och möjligheter som finns i C++.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar och tips!
Och tack för alla lycka till 👏🏼😁
Otrolig respons och vettiga åsikter.
Det känns bra att man får så många svar och framförallt bra svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

När det handlar om programmering finns det en till fördel, och det är att många av nyckelorden i programmering redan är på engelska. Ska man kalla det för en if-sats eller en om-sats? En while-loop eller en medan-slinga? Att slippa hoppa mellan olika språk kan faktiskt göra det lättare att förstå själva programmeringen.

Det kallas villkorssats och iterationssats på svenska.