Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem

Om förskolan är stängt, så får barnet alltid plats på den närmsta förskolan som är öppen.
En eller två pedagoger följer alltid med för att barn skall känna sig trygga.
Jag har två barn, och några sommar så var vi tvungna att arbeta i juli, och det var aldrig ett problem. Barn gillar nytt och annorlunda, oftast tycker dom det är spännande, så det är ingen ursäkt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats så har tidigt eller sen semester vartannat år, V25-28 eller V29-32.
Jag är själv förälder och det är lite trist det året man har tidigt men det är rättvist och det är skönt att veta på förhand.

Permalänk
Medlem

Skaffa barn, så kan han aldrig använda sina emot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0l0m0n:

Läs om, läs rätt.

Har man föräldraledighet, så är det för barnets skull. Hade det varit vanlig semester det handlade om hade jag inte brytt mig, då är det inte min ensak att bry mig vad man gör med sin tid då det är på lika villkor.

Var inte med på att 'dra föräldrakortet' för dig var samma sak som att begära föräldraledigt. Trodde vi pratade om de som fick förtur till semesterveckor i egenskap av föräldrar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Var inte med på att 'dra föräldrakortet' för dig var samma sak som att begära föräldraledigt. Trodde vi pratade om de som fick förtur till semesterveckor i egenskap av föräldrar.

Spretar lite åt alla olika håll i tråden, så jag hänger inte riktigt med heller om jag ska vara ärlig.

Men, min poäng var att tar man ledigt och anger sitt barn som anledning, då ska man också vara med barnet. För allas trevnad osv osv!

Permalänk
Medlem

Kan bara bidra med mina egna erfarenheter.
Här stänger alla dagis 3 veckor på sommaren utom ett per område, under dessa veckor är det ett dagis som håller öppet för alla barn som måste till dagis.

Problemet är om man har barn under 2 år, lycka till att lämna den till en vilt främmande person och vara borta i 8 timmar, det går inte.
De rekommenderar till och med att man inte ska göra det.

Innan jag själv fick barn var jag också sjukt skeptiskt till både "förldrarkortet"-beteende och VAB.
Men nu vet jag bättre och skäms nästan för mitt tidigare beteende.

Nu kan man hävda "Ja du får skylla dig själv osv som skaffade barn".
Ja det gör jag också och gör allt i min makt för att underlätta för kollegor, men ibland har man faktiskt inget val, det är ändå barn vi pratar om.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Läs en distanskurs och ta tjänstledigt

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Barnomsorgen är sådan att dom måste erbjuda annan plats bara, annat dagis/dagmamma osv.

Skrivet av zeleni:

Om förskolan är stängt, så får barnet alltid plats på den närmsta förskolan som är öppen.
En eller två pedagoger följer alltid med för att barn skall känna sig trygga.

Stämmer inte alltid, har man Privat dagbarnvård aka. Privat dagmamma eller privat dagis har dom ingen skyldighet alls att ordna ersättnings dagis, då får man själv jaga kommunen och be dom fixa, självklart går ju kommunala dagis och dagmammebarn före, och med tanke på situationen i t.ex Stockholm är det kört för privatbarn att få plats, alt 6 veckors kö, och då är redan den privata dagmamman tillbaka Vår dagmamma stänger hela Juli...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Innan jag själv fick barn var jag också sjukt skeptiskt till både "förldrarkortet"-beteende och VAB.
Men nu vet jag bättre och skäms nästan för mitt tidigare beteende.

Nu kan man hävda "Ja du får skylla dig själv osv som skaffade barn".
Ja det gör jag också och gör allt i min makt för att underlätta för kollegor, men ibland har man faktiskt inget val, det är ändå barn vi pratar om.

Kommer aldrig skämmas för den åsikten när man sett hur många som missbrukar det.

Om du är en av de som inte missbrukar det, och verkligen gör rätt för sig mot kollegorna, är du en av få, och en jag gärna gör som undantag till. Men barn eller inte, är det faktiskt ett jobb vi pratar om. Jobbet behövs skötas, oavsett, något många föräldrar "glömmer bort".

Just detta är problemet, att föräldrarna tror att barnet går före allt, på jobbet. Förstår att det naturligtvis för det för en själv... tror alla föräldrar inser det. Men man kan inte bara ignorera sitt ansvar mot arbetsledaren/kollegor heller, bara för "att". Kan man inte balansera detta, bör någon annan jobba och denne vara hemma med barnet permanent istället, så får vi en mindre arbetslös.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

För semester finns ingen förtur men om din kollega är lite "klurig" kan hen använda föräldraledighet för att få semester precis när hen vill. Det enda hen behöver göra är att anmäla i god tid i förväg.

/z

Jag hade tolkat det som zonas, frågat om det är föräldraledighet och om kollegan har gått ut i god tid, stått på mig.

Förövrigt pappa = han , om du nu inte rakt av känner pappan och han ser sig som en hen då är det hen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wack0:

Skulle aldrig någonsin, sluta söka pappaledigt i samband med semestern om jag hade dig som kollega.

det är ju MISSBRUKET SOM FÖRT MIG TILL DENNA JÄVLA ILSKA FÖR DEN JÄVLA BARNVANGSMAFFIA SOM RÅDER!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Stämmer inte alltid, har man Privat dagbarnvård aka. Privat dagmamma eller privat dagis har dom ingen skyldighet alls att ordna ersättnings dagis, då får man själv jaga kommunen och be dom fixa, självklart går ju kommunala dagis och dagmammebarn före, och med tanke på situationen i t.ex Stockholm är det kört för privatbarn att få plats, alt 6 veckors kö, och då är redan den privata dagmamman tillbaka Vår dagmamma stänger hela Juli...

Hmm, om du väljer privat så vet du vad du kliver in i. Självklart ska du fixa den platsen själv om du valt privat, det är däremot kommunens skyldighet att skaka fram en plats, enligt dig 6v (när mina var små var den tiden mindre) om du hamnar där det krockar. Dom veckorna är dessutom mindre än den tiden som semesterfördelningen skall vara klar (8v). Därmed är det här inte ett problem och ingen anledning för chefen att ta hänsyn till när semestern läggs om man ska hårdra detta. På en väl fungerande arbetsplats är detta aldrig problem dock.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Varför tar han inte ut föräldraledig hela sommaren? Gäller det bara fyra veckor verkar han onödigt hänsynsfull i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kommer aldrig skämmas för den åsikten när man sätt hur många som missbrukar det.

Om du är en av de som inte missbrukar det, och verkligen gör rätt för sig mot kollegorna, är du en av få, och en jag gärna gör som undantag till. Men barn eller inte, är det faktiskt ett jobb vi pratar om. Jobbet behövs skötas, oavsett, något många föräldrar "glömmer bort".

Just detta är problemet, att föräldrarna tror att barnet går före allt, på jobbet. Förstår att det naturligtvis för det för en själv... tror alla föräldrar inser det. Men man kan inte bara ignorera sitt ansvar mot arbetsledaren/kollegor heller, bara för "att". Kan man inte balansera detta, bör någon annan jobba och denne vara hemma med barnet permanent istället, så får vi en mindre arbetslös.

Nej det kanske du har rätt i.. vi är en väldigt liten arbetsplats så det märks om man myglar för att säga det så.

Jag håller helt med dig. Själv jobbar jag kvällar och helger för att hinna med allt när man måste prioritera dagishämtande, läkarbesök osv.
Även under pappaledigheten så skötte jag det som kom in, krävs inte allt för mycket att ta lite telefoner och mail på kvällarna.
Får dåligt samvete om man inte bidrar och gör det man ska.
Men ska inflika att ta hand om en 1-2 åring kräver mer än man tror och ens fulla uppmärksamhet, verkar som kidsen är självmordsbenägna..

Men folk har ju olika inställningar till jobbet, för många är detta bara ett ont som man måste gå till för att få lön.
Tragiskt med folk utan yrkesstolthet..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Varje företag jag varit på så har man diskuterat detta kollegor emellan och har det varit problem så har man löst det, vi har aldrig haft behov av att klaga på föräldrar/föräldraledighet.

Precis som vuxna människor ska bete sig, måste du ha semester så frågar du chefen i god tid, vill du vara jobbig så sjukskriver du dig den perioden bara för att jävlas men måste man göra det så jobbar man nog inte på rätt arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Känns som det påverkar lite vad TS har för jobb också vilket påverkar rätt mycket, i många jobb är det inga problem med att flera har semester samtidigt men har man ett jobb typ som att nollställa klockan i Lost blir det genast lite jobbigare om ingen är på plats

Permalänk
Medlem

@FireFox: Det stämmer inte, har han ansökt om semester så har han inte företräde.
Det kräver att han ansökt om föräldraledigt, om ni har så dåligt samarbete på jobbet så får du väl sätta hårt mot hårt.
Kräv att han tar ut föräldradagar i så fall, så blir han av med dom förr eller senare, kan han spara alla dagar så kommer han kunna köra det här tills ungen är 12 och dagarna går förbrukade.

Hur va det förra året, fick någon av er flytta semestern då? Finns ju inga regler för det afaik, men schysst hade ju varit om man alternerade vem som får flytta semestern. Hur bestäms annars semestern hos er? Den som ansökte om det först? Vem av er skulle få det om han inte tog ut föräldradagar?

OfT: Väldigt glad som förälder att man inte har detta problem, vi är 4 st i min gruppering på jobbet och endast en behöver jobba samtidigt under sommaren, då vi har "change" stopp hela sommaren

Men ja, har han sökt föräldraledigt så kan du inget göra, en av sakerna man har som förälder för att orka med vardagen ^_^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Nej det kanske du har rätt i.. vi är en väldigt liten arbetsplats så det märks om man myglar för att säga det så.

Jag håller helt med dig. Själv jobbar jag kvällar och helger för att hinna med allt när man måste prioritera dagishämtande, läkarbesök osv.
Även under pappaledigheten så skötte jag det som kom in, krävs inte allt för mycket att ta lite telefoner och mail på kvällarna.
Får dåligt samvete om man inte bidrar och gör det man ska.
Men ska inflika att ta hand om en 1-2 åring kräver mer än man tror och ens fulla uppmärksamhet, verkar som kidsen är självmordsbenägna..

Gör du det hade du som sagt inte fått ett pip från mig som kollega. Gör du bara din del och försöker så kan man inte kräva mer (och skulle jag inte göra heller).

Detta märks även på större företag också, då avdelningar ser "rutiner" i hur det fungerar. De som ofta tar VAB varje "måndag" efter långledigt. Eller de som sjukar sig veckan efter semestern. Även folk som kommer sent varje morgon märks, även om de inte tror det.... för barnet skulle "bara", trafiken var så, eller något annat.

Tom så pass så det blev diskussionsämne för min släkt i påskas med en av gästerna som också har barn (<1år) och aldrig kommer i tid. De kom aldrig i tid innan barnet heller, så egentligen är det inte sämre, men ursäkterna är nu att "barnet skulle". Det går att planera tid för mycket, och det värsta man kan göra är att inte inse att saker tar sin tid, även barn.

Skrivet av RetarDeD:

Men folk har ju olika inställningar till jobbet, för många är detta bara ett ont som man måste gå till för att få lön.
Tragiskt med folk utan yrkesstolthet..

Tror detta är lite så för de flesta. Men så länge de är på jobbet och iaf gör sitt jobb, är jag nöjd. De måste inte komma in på helgen och vaxa arbetsbilen (som en på mitt gamla gjorde)... 17 år gammal bil såg ut som den var ny från fabrik. Och chefen fick tvinga honom att ta semester... då har det gått lite för långt åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

Unionen beskriver rättigheterna väl:

Rätt till föräldraledighet

Alla föräldrar har en lagstadgad rätt att vara föräldralediga. Under tiden har du kvar din anställning och de rättigheter som följer med den.

Föräldraledighet innebär tjänstledighet enligt föräldraledighetslagen. Rätten att vara föräldraledig omfattar alla arbetstagare oavsett anställningsform. Om du vill utnyttja din rätt till föräldraledighet ska du anmäla det till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller om så inte kan ske, så snart som möjligt. Arbetsgivaren behöver inte bevilja din föräldraledighet utan det räcker med att du meddelar att du ska vara föräldraledig.

Det kan du förslagsvis göra genom att skriva e-post eller ett brev minst två månader före föräldraledighetens början. Ange att du vill vara föräldraledig, informera om vilken period ledigheten planeras pågå, skriv under och skicka eller lämna det till arbetsgivaren. Spara en kopia på brevet för säkerhets skull. Du kan vara föräldraledig i tre perioder per kalenderår. Efter att barnet är 18 månader måste du ha dagar kvar med föräldrapenning för att nyttja rätten till föräldraledighet.

Din arbetsgivare kan inte ändra dina arbetsuppgifter eller säga upp dig utan förhandling och sakliga skäl. Om du skulle få problem med din anställning i samband med din föräldraledighet, kontakta klubben på din arbetsplats eller ring Unionen. Se till att du har ett skriftligt anställningsavtal av vilket det framgår på vilken tjänst du är anställd och om möjligt gärna en arbetsbeskrivning som beskriver vilka dina huvudsakliga arbetsuppgifter är.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/ratt-till-foraldraledighe...

Permalänk
Medlem

Det här är något som jag stört mig på rejält genom åren. Varför ska folk med barn automatiskt få företräde? Småbarnsföräldrar är värst, småbarn är ju sjuk ungefär varannan vecka så inte nog med att de vabbar stup i kvarten, sen ska de vara föräldralediga ovanpå det.

Blir alltid samma, alla andra som inte har några egna barn får täcka upp för kollegan/kollegorna. Genom alla år jag arbetat, olika arbetsplatser osv. så är min samlade erfarenhet dessutom att de sätter detta i system. Det är märkligt hur ofta barnen blir sjuka just måndagar eller torsdagar/fredagar. Det är fint att vi i Sverige har möjlighet att vara barnlediga, men att det inte regleras på ett vettigare sätt så att föräldrar inte alltid kan få förtur till semester under högtider är för mig ett mysterium.

Har man inte bildat familj så är man automatiskt mindre värd verkar det som, vilket är märkligt eftersom du får jobba mer för att täcka upp för föräldrarna som dessutom tar pengar från försäkringskassan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av WDac:

jag blir så jävla trött på alla föräldrar som ALLTID drar sina jävla "föräldraledighet" och sabbar min semester varje jävla år! Visst ska föräldrar få använda sig av den, men nu är den så jävla missbrukar att de bör fan inte få utnyttjas på sommaren längre i mitt tycke!

ALLA behöver semester, och något folk glömmer, de som inte har barn betyder inte att man inte vill ha barn... så bara för att man inte kan få barn så betyder det inte att jag varken vill eller kan ställa upp på alla andra utan att få något tillbaka

Nu är det slut med att täcka upp för alla med barn!

vet hårt sagt men jag står för det, sluta utnyttja er föräldraledighet på fula sätt som tex sommaren för långledighet.

Jag kan förstå din frustration.

Våran modell i Sverige bygger på tanken att våra barn är framtiden och många lagar och även kollektivavtal är utformade för att främja de arbetande personer som har barn och ge dessa möjligheter att umgås och knyta an till sina barn. Omsorg för våra barns framtid är bland de viktigaste som finns för oss i Sverige och det är våra barn som skall bära oss gamla på sina axlar. Även dig när du en gång i framtiden är gammal och knappt kan gå längre. Då är det kanske inte dina barn som tar hand om dig men någon annans.

Tänk så här. Du har barn. Du lämnar dessa barn det första du gör på morgonen, du arbetar en hel dag och är förmodligen rätt mör fysiskt, kanske psykist eller både och. Du hämtar barnen på förskola sen har du två till tre timmar med ditt barn som inkluderar att laga mat och eventuella andra aktiviteter som måste göras typ tvätta, handla mat, städa et cetera med mera. Sist vill jag poängtera att ingen är tvingad att skaffa barn men någon behöver ju göra det om vi vill att samhället skall fungera även när vi blir gamla, inte sant?

Ställ dig sen frågan vad du gör? Du går upp, tar hand om dig själv, äter frukost, arbetar, är precis lika trött som din kollega med barn. Skillnaden är att när du kommer hem så gör du vad du vad du känner för. Är du lite sliten kan du lägga dig på soffan en stund och vila. Du kan gå någonstans och fika. Gå på bio. Spela dator. Vad som helst.

Att jag som förälder passar på att utnyttja de möjligheter man har med långledighet för att få umgås med sina barn utan allt för många måsten är guld värt och väldigt, väldigt uppskattat av mig som föräldrer. Jag gör inte detta för att göra livet surt för någon annan men jag är medveten om att det går ut över andra kollegor. Är men då en god arbetskamrat så diskuterar man givetvis detta innan man tar ut semester och försöker se till att även andra kan få ta ut semester som de vill.

Min råd till dig är att ta upp din frustration med de personer du retar dig på och förklara hur du känner och varför så ska du nog se att dina kollegor kanske faktiskt kan komma fram till en kompromiss så att också du kan få känna dig tillfredsställd med din semster.

Det kan ju också vara så att du är småaktig och egoistisk också men det kommer garanterat en diskussion om saken på arbetsplatsen snart utvisa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

Gör inte att du har rätt "att koppla av" och "ladda upp" på jobbet.
Vill du vara på jobb... JOBBA! Annars stanna hemma.

Skrivet av maximm:

Unionen beskriver rättigheterna väl:
Rätt till föräldraledighet

Jo tack, vi alla vet om de helt absurda rättigheter ni har... varför tror du ens detta är ett ämne som diskuteras, för du får detta... på vår bekostnad.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Gör inte att du har rätt "att koppla av" och "ladda upp" på jobbet.
Vill du vara på jobb... JOBBA! Annars stanna hemma.

Jo tack, vi alla vet om de helt absurda rättigheter ni har... varför tror du ens detta är ett ämne som diskuteras, för du får detta... på vår bekostnad.

Dina föräldrar arbetade hela somrarna förstår jag?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

"För alla egoistiska småbarnsföräldrar i tråden som tror att INGEN kan sätta sig in i hur livet med barn är....".

Permalänk
Medlem

Så jävla tröttsamt med curlande småbarnsföräldrar som saknar verklighetsanknytning och tror att deras barn far illa av ”sommardagis”.

Har två barn (4 resp 11) och inget av dem har farit illa. Snarare att de haft det riktigt skoj med nya kompisar och annan miljö/nya leksaker.

Det jag ogillar med semesterplanering är att redan 5 månader innan sommaren tvingas bestämma hur/när semestern ska tas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@adfactory:

Solna kommun har det i kontraktet med privata dagis. Det går inte att driva verksamhet utan backup. Dagmammor täcks inte av detta.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Jag har flera vänner som jobbar inom handeln och där sätter många i system att spara ett antal föräldraledighetsdagar för att slippa arbeta under storhelger och ibland även för att få längre sommarsemester.
Arbetsgivaren kan, som flera har kommenterat ovan, inte neka någon som ansöker om föräldraledighet i tillräckligt god tid. Det gör det enkelt för dem som vill slippa arbeta sina schemalagda storhelger (oftast enligt ett rullande schema för att fördela dessa arbetspass på alla) att smita från dessa helger och indirekt "tvinga" kollegerna som också vill ha ledigt att arbeta istället.
Att sätta detta i system brukar inte bli populärt bland kollegerna, men vissa bryr sig inte alls. Jag har (barnlösa/barnfria) vänner som har sin familj en bra bit bort och inte har haft möjlighet att åka hem till familjen under flera storhelger i rad eftersom kollegerna har ansökt om föräldraledighet. Man måste inte ha barn för att vilja umgås med sin familj under de perioder då de flesta är lediga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Nu vet jag inte inom vilken branch du jobbar då det står "student" i din profil. Men grundtanken är så här. Det finns inget som säger att du har rätt att välja när du ska ha semester förutom att du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester inom semesterperioden vilket vanligtvis räknas från Juni - Augusti.

Säger det igen, finns inget som säger att du inom den perioden får välja själv. Det är i grunden ditt företag som har rätt att välja när du ska ha semester när det passar dem inte tvärtom.

Nu är det dock vanligt att företag, för att det ökar trivseln bland anställda, tillåter att de anställda har en synpunkt gällande förläggningen av semestern. Men skulle exempelvis alla anställda säga "jag vill ha semester hela juli" och företaget har behov av X antal anställda på plats så kommer de säga nej och då antingen själva fördela semestern eller säga att ni får diskutera det mellan er själva och på så sätt lösa problemet på "bästa" sätt.

Jag jobbar inom Transportbranschen och är styrelseledamot inom facket och har gått avtalsutbildningar och liknande inom LO organisationen så har en del kunskap. Har även studerat semesterlagen då vi haft frågor som dykt upp gällande det.

Som tidigare sagts så om det är så att din kollega väljer att nyttja sin föräldraledighet och är ute i tillräckligt god tid och det är inom de max X antal gångerna som företaget inte kan säga nej så är det per automatik beviljat oavsett om han sökte semester efter dig eller ej. Sen är det upp till ditt företag att se om det finns möjlighet att ni båda har ledigt samtidigt eller ej och därmed bevilja eller neka din semester under samma period.

Om det nu inte är föräldraledighet han ansökte om utan bara vanlig semester så är det även där upp till företaget att välja vem de vill bevilja semester till och när oavsett anledning. Om de nu anser att det är viktigare för honom att vara ledig då förskolan är stängd så kan man tycka vad man vill om det, men det är rent juridiskt inte fel.

Rent krasst så kan ditt företag tilldela din semester och säga, så här är det och du kan inte säga emot så länge det ligger inom semesterperioden och det är 4 veckor i följd. Det finns företag på Arlanda som tilldelar semestern där du ena året får Juni, följande år Juli och därefter Augusti och så rullar man så. Detta för att slippa problematiken med att alla anställda vill vara lediga i Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Välkommen till den bittra verkligheten. Föräldraledighet går före allt... Så många skitmånader man fått genom åren!

Japp! Herrejävlar vad jag ska ”planera” när det är dags! Chaina kidsen med 2-3 år emellan så bör man ju kunna ha föräldradagar och liknande i typ 15 år! Boom!
Det tråkiga är ju att det inte är ens gamla kollegor som gjorde samma som får ta smällen, utan en ny generation.

Skiten med att ha rätt att gå ner till typ 70% är ju även det helt horribel, vem tror ni har fått täcka dom 30%? Vikarier eller extra anställda? Knappast.

Herrejävlar vad folk ser ner på föräldrar bakom ryggen på dom.
Kommer ju va samma för mig men då är det dags att njuta av det man ägnat 15 år att ”få rätt till”

Enda tråkiga är ju att starten&kapitalet vad jag sett håller på med nån utredning som ska begränsa hur stor del av dagarna man får spara. Vore ju typsikt om dom ”nerfar” skiten nu lagom tills det blir ens egen tur.
Tror utredningen konstaterade stt ”folk sparar dagar och har en tendens att ta ut dom vid sommar och högtider” no shit sherlocks!!!!!

Permalänk

Är dagis stängt så är dagis stängt. Jag lämnar inte småbarn till något annat dagis bara för att "möjligheten" finns. Många som inte har barn verkar tro att man skickar runt t.ex. en 18 månaders unge hur som helst mellan olika fröknar och dagis. Nej, tack! Då kör jag hellre "föräldrakortet" om det skulle gå så pass lång. Alla barn är inte 10 år och kan gå hem själva. Det finns ett antal år i föräldrarskapet där barnen enligt mig själv är för små/unga för att skickas runt. Många (tråkigt nog) börjar dagis redan vid ett års ålder.

De flesta får egna barn förr eller senare i livet. Vissa får många barn och behöver därför kanske använda sitt "föräldrarkort" i många år.

Många arbetsgivare försöker inte hjälper till med att lösa semesterperioden heller, utan tycker det är arbetstagarnas problem att lösa. Det är sällan högtryck i produktionen mitt i sommaren! Arbetsgivaren har haft 1 år på sig att planera (fixa extra resurser eller arbeta in den tappade "produktion"). Ofta handlar det inte om 3 månader om året där ingen vill arbeta utan det är möjligtvis v29, 30, 31 som det krisar.

Tips till arbetsgivare: Ge insitament till arbetstagarna att arbeta dessa kritiska veckor. Varför inte ge nån extra krona i timmen eller kompensera med nån extra semesterdag?

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.