Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem

Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Jag är osäker på vad som gäller om ni båda sökt just semester men om han söker barnledighet och lämnar in ansökan i tillräckligt god tid kan chefen inte neka honom den rättigheten.

Permalänk
Medlem

För semester finns ingen förtur men om din kollega är lite "klurig" kan hen använda föräldraledighet för att få semester precis när hen vill. Det enda hen behöver göra är att anmäla i god tid i förväg.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Välkommen till den bittra verkligheten. Föräldraledighet går före allt... Så många skitmånader man fått genom åren!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Yes. Folk med barn på mitt jobb har sportlov, påsklov, minst 4 veckors semester i rad, höstlov och 2 veckor vid jul. Kan nog behövas dock

Permalänk
Medlem

Wait... man kan inte tvingas ta ut semester för att dagis har stängt. Barnomsorgen är sådan att dom måste erbjuda annan plats bara, annat dagis/dagmamma osv. Det är fel orsak som chefen angett, eller så är det ett litet missförstånd i förklaringen.

Du får inte ersätta semester med föräldraledighet utan om man ska vara lite petig så kan chefen trycka in dom lagstadgade sammanhängande 4 veckorna under sommarperioden också om han nu ska följa lagen etc.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Hej, förälder här.

Först av allt, är du fackligt ansluten? Detta låter som något som kan vara reglerat via facket, jag tror inte det finns något i semesterlagen som säger att föräldrar på något sätt skulle ha förtur, vet inte med säkerhet dock.

Vidare så har inte din kollega "spelat" ut pappakortet. Varför säger du så? Om förskolan är stängd så har man två alternativ som förälder;

  1. Vara hemma med barnet

  2. Flytta barnet till en temporär förskola med nya pedagoger, nya barn, ny miljö etc. (Som förälder är det inte något man undviker in i det sista)

Sist men inte minst, så antar jag att din chef förstår hur invecklat livet kan vara med barn och väljer att låta din kollega få förtur till vilken semesterperiod han får ta. Det är ett odiskutabelt faktum att livet utan barn är mycket flexiblare vilket gör att de människor som inte har barn ofta drar det korta strået, jag har personligen varit med om detta och visst var det irriterande men att själv få barn är en ögonöppnande upplevelse.

Annars får du motivera för din chef varför du ska få förtur. Problemet är att du kommer framstå som mycket småaktig om du vill få förtur över en person som är tvingad att ta en viss period och du kan ta när som helst, i princip. Det kan ju dock vara så att du vill ha möjlighet att gå på en konsert, festival eller annan aktivitet som är tidsbestämd vilket skulle kunna vara ett bra argument för att du ska få ha semester vid samma tillfälle. Här kan du ju troligen ha en diskussion mellan din kollega och chefen för att se om det finns något att göra. Ta diskussionen med din chef och arbetskamrat, mycket effektivare än här.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Yes. Folk med barn på mitt jobb har sportlov, påsklov, minst 4 veckors semester i rad, höstlov och 2 veckor vid jul. Kan nog behövas dock

Vad jag vet så är det enligt svensk lag du har 4 v. semester. Dvs du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i Juni, Juli & Augusti & det kan dom inte neka dig sen kan dom bestämma när du kan ta ut dom 4 veckorna. Där jag bor stänger dagiset men det finns alltid nåt dagis som är öppet under sommaren så man kan ha barnet där.
Mvh

Visa signatur

Rubbe

Permalänk

nu vet jag inte hur det är hos dig, men där jag bor (utanför karlstad) så erbjuds man en plats på förskola och fritids för barn om man inte kan ha semester under sommarlovet, jag tror alla kommuner ska kunna erbjuda barnomsorg under sommaren om man behöver.
så att använda "jag får ingen barnomsorg" är mer att man antingen inte lagt ner att fixat det, eller att man använder det för att få just den perioden.

sen är det frågan om vad facket säger i detta, om hur prioriteringen kring semestern ska ske.

på jobbet så när vi ansöker om semester blir vi också informerade om att det inte är garanterat att vi får den.

men vem av er sökte först? alltså vem lämnade in ansökan först.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du gnäller om? Han har en anledning till varför han vill ha semester på sommaren vad är din anledning till att söka den perioden? att du är grinig för att du inte har barn? (dagis brukar samordnas i kommunen, nya vikarier och olika platser att lämna barnen på är vanligt förekommande under den perioden. Inte jättekul för barnen med andra ord).

Permalänk
Medlem

Det jag tror har hänt är följande:

Man måste ha någon som jobbar v27-31.

Han "hotade" ta ut FL om han inte fick semester v27-31.

Hade chefen gett dig perioden så hade din kollega tagit ut FL och din chef är i en rävsax. Lättare för chefen att göra som han vill. Han kommer endå kunna få ledigt oavsett vad chefen bestämmer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Ja och nej. Föräldraledighet kan man anmäla precis när man vill, bara man ger chefen 2-3 månader förvarning beroende på yrkesområde. Misstänker att det har med kollektivavtal att göra. Föräldraledighet får inte chefen vägra. Sedan har vissa förskolor öppet, i ett uppsamlingsheat, där barn till föräldrar som jobbar även sommrar kan vara. Men då vi inte har nyttjat det (Frugan är ledig sommrar) så kan jag inte mycket om det, men det låter högst troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du får inte ersätta semester med föräldraledighet utan om man ska vara lite petig så kan chefen trycka in dom lagstadgade sammanhängande 4 veckorna under sommarperioden också om han nu ska följa lagen etc.

Tror föräldraledighet går före där eftersom den inte får nekas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror föräldraledighet går före där eftersom den inte får nekas.

Enda som händer är att du får 4v innan eller efter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

För semester finns ingen förtur men om din kollega är lite "klurig" kan hen använda föräldraledighet för att få semester precis när hen vill. Det enda hen behöver göra är att anmäla i god tid i förväg.

/z

http://lawline.se/answers/nekad-foraldraledighet
Tydligen ska man säga till minst 2 månader i förväg, du kan ju kolla om han gjorde det?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rubbe:

Vad jag vet så är det enligt svensk lag du har 4 v. semester. Dvs du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i Juni, Juli & Augusti & det kan dom inte neka dig sen kan dom bestämma när du kan ta ut dom 4 veckorna. Där jag bor stänger dagiset men det finns alltid nåt dagis som är öppet under sommaren så man kan ha barnet där.
Mvh

Jodå, den biten är inget konstigt. Det är snarare allt det andra jag skrev.

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

http://lawline.se/answers/nekad-foraldraledighet
Tydligen ska man säga till minst 2 månader i förväg, du kan ju kolla om han gjorde det?

Han behöver ju inte kolla upp det, det är två månader innan semestern oavsett om det är i Juni, Juli eller Augusti. (Antar att de har ansökt innan påsk med tanke på att de har fått den beviljad nu)

Permalänk
Medlem

Föräldraledighet trumfar. Men är det ren semesterledighet det handlar om så är inte "Han är förälder" ett giltigt skäl att han går före dig. Då får han ansöka om föräldraledighet.

För övrigt (såg något om detta ovan) avskyr jag när folk kör med kortet "Får jag inte min semester beviljad när jag vill, så tar jag föräldraledighet istället.". Tänk LITE på andra medarbetare också, det är en arbetsplats där alla ska trivas. Men visst, vill man ha bittra kollegor som inte pratar med en i lunchrummet är det ju ett extremt bra kort att spela.

Mvh
Bitter&Barnlös.

Permalänk
Medlem

jag blir så jävla trött på alla föräldrar som ALLTID drar sina jävla "föräldraledighet" och sabbar min semester varje jävla år! Visst ska föräldrar få använda sig av den, men nu är den så jävla missbrukar att de bör fan inte få utnyttjas på sommaren längre i mitt tycke!

ALLA behöver semester, och något folk glömmer, de som inte har barn betyder inte att man inte vill ha barn... så bara för att man inte kan få barn så betyder det inte att jag varken vill eller kan ställa upp på alla andra utan att få något tillbaka

Nu är det slut med att täcka upp för alla med barn!

vet hårt sagt men jag står för det, sluta utnyttja er föräldraledighet på fula sätt som tex sommaren för långledighet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad varför ni inte diskuterar veckor med varandra INNAN ni lämnar in.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@WDac: När "föräldrakortet" dras under semesterperioden och man sedan ser föräldern posta "En långweekend med grabbarna/tjejerna" och hinkar bärs/drinkar för fulla muggar medan dess bättre hälft är hemma med kidsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0l0m0n:

@WDac: När "föräldrakortet" dras under semesterperioden och man sedan ser föräldern posta "En långweekend med grabbarna/tjejerna" och hinkar bärs/drinkar för fulla muggar medan dess bättre hälft är hemma med kidsen.

Nej du har helt rätt, om man har 3 veckor semester ska man inte få åka iväg någonstans, ens om man kanske får hjälp från svärföräldrar en dag eller två! Man borde skämmas!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Defender: de gör vi jö, å svaret man får är "föräldraledighet" då vet man dirr att det är körd sommar IGEN!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej du har helt rätt, om man har 3 veckor semester ska man inte få åka iväg någonstans, ens om man kanske får hjälp från svärföräldrar en dag eller två! Man borde skämmas!

Läs om, läs rätt.

Har man föräldraledighet, så är det för barnets skull. Hade det varit vanlig semester det handlade om hade jag inte brytt mig, då är det inte min ensak att bry mig vad man gör med sin tid då det är på lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag blir så jävla trött på alla föräldrar som ALLTID drar sina jävla "föräldraledighet" och sabbar min semester varje jävla år! Visst ska föräldrar få använda sig av den, men nu är den så jävla missbrukar att de bör fan inte få utnyttjas på sommaren längre i mitt tycke!

ALLA behöver semester, och något folk glömmer, de som inte har barn betyder inte att man inte vill ha barn... så bara för att man inte kan få barn så betyder det inte att jag varken vill eller kan ställa upp på alla andra utan att få något tillbaka

Nu är det slut med att täcka upp för alla med barn!

vet hårt sagt men jag står för det, sluta utnyttja er föräldraledighet på fula sätt som tex sommaren för långledighet.

Skulle aldrig någonsin, sluta söka pappaledigt i samband med semestern om jag hade dig som kollega.

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror föräldraledighet går före där eftersom den inte får nekas.

Nja, det här låter skumt. Vikarie ska fixas för föräldraledighet så det inte påverkar övriga medarbetares arbetsbelastning eller möjligheter till ledighet. Chefen får heller inte låta bli att ge semester (om snubben blir utbränd så görs utredning, han tog inte ut semester han var föräldraledig... det räknas inte som vila/ledighet, chefen har gjort fel). Du kan tvinga folk på semester vilket var det jag menade, 4v semester, dessutom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag är mest förvånad varför ni inte diskuterar veckor med varandra INNAN ni lämnar in.

Var framgår det att ingen diskussion har skett? Att man diskuterar saker betyder inte nödvändigtvis att man når fram till en överenskommelse.

Hade också en kollega som ständigt använde sin sabla föräldraledighet för att få ledigt under de mest eftertraktade perioderna. Vi andra konfronterade honom till slut och sade att vi hade lika mycket rätt att vara lediga under dessa perioder och att han fan fick lov att kompromissa lite också.

Detta gillade han inte alls, varpå vi tillsammans gick med på att helt sluta hjälpa honom när han ville byta pass. Alla hade ställt upp väldigt mycket med passbyten tidigare eftersom han ständigt skulle hålla på och byta för att det skulle passa just honom.

Bara några veckor senare märkte han hur otroligt kämpigt det blev när han var tvungen att faktiskt jobba enligt schemat, och blev helt plötsligt extremt ödmjuk och tillmötesgående när det kom till semestrarna. Vi fattade ju dock att han endast ångrade sig eftersom han nu inte kunde skräddarsy schemat efter sina egna behov, och det slutade med att han sade upp sig eftersom vi vägrade byta pass med honom.

Förhoppningsvis lärde han sig att man inte kan behandla folk som skit och ändå förlita sig på deras hjälp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Går inte att göra så mycket tyvärr. Som förälder kan man inte bli nekad f-ledig sålänge man;
1) ansöker om period 2/3 månader i förväg
2) inte har varit ledig mer än 3 perioder under året

Tillhör själv skaran som ”fular” mig lite över sommaren samt jul men det går ju bara ett par år. När min tid är över så får det väl bli jag som får ställa upp för någon kollega som gör samma grej. Jämnar väl ut sig tillslut tänker jag

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Kollegan har inte företräde enligt lag på grund av att dagis håller stängt.
Däremot har kollegan rätt till pappaledighet när han önskar så länge det rapporterats i god tid som skrivits tidigare i tråden.
Chefen beviljar då semester för att kollegan inte ska "tvingas" att ta pappaledighet för att få de veckorna han vill.
Oavsett hur man vänder och vrider på det så får kollegan ledigt när han vill men det blir bäst för alla om det är ledigt för semester han får.
För din del blir det inte så kul för du får inte de veckorna du vill men det är inte mycket att göra åt när lagen är som den är vad gäller föräldraledighet.
Det är kollegan som är boven i dramat här och du får lida för att han har barn.
Helt sjukt om du frågar mig men jag är extremt anti barn.
Så anti att jag ser detta som att du får betala för någon annans misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbe:

Vad jag vet så är det enligt svensk lag du har 4 v. semester. Dvs du har rätt till 4 veckors sammanhängande semester i Juni, Juli & Augusti & det kan dom inte neka dig sen kan dom bestämma när du kan ta ut dom 4 veckorna. Där jag bor stänger dagiset men det finns alltid nåt dagis som är öppet under sommaren så man kan ha barnet där.
Mvh

Njae, inte säkert. Du har rätt till semesterersättning, men ingen garanterad rätt att få 4v på detta sätt då det kan avtalas bort. Så det beror helt på vilket avtal han har. Det du säger stämmer om inget annat avtalats dock.

Men om det finns giltiga skäl (tex inte personal, sjukdomar eller andra anledningar) kan arbetsledaren kan även återkalla semestern.

"Om din arbetsgivare vill avbryta din semester

Du kan inte neka om din arbetsgivare beordrar dig att avbryta din semester för att komma in och arbeta. Om det skulle uppstå en sådan situation bör du ta kontakt med Unionens klubb på arbetsplatsen eller Unionens rådgivning för att få hjälp med att utreda om din arbetsgivare har tillräckligt tungt vägande skäl för att återkalla din semester. Exempel på tungt vägande skäl är om det skulle inträffa något oförutsett som hela företaget står och faller med."

Det är dock något som sällan sker, men kan ske. Och är ni bara två som kan göra jobbet, och han lämnar in semester, och kollegan sedan lämnar in pappaledighet, kan en sådan situation faktiskt uppstå om det inte går att ordna ersättare.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-semester

Dock bör TS kontakta facket han är med i, för det kan vara fel gjort i denna sits.
Chefen ska iaf tvinga honom att just ta ut föräldraledigheten och inte semestern, så att den förbrukas upp. Sen får han då ta ut sin semester efter möjlighet i efterhand.

Personligen anser jag att föräldrar har det för jävla bra i detta land. De får allt.... på silver fat. De orsakar mindre företags ekonomi till helvete med deras enorma rättigheter och bokstavligt talat gör livet ett helvete för alla som inte är förälder. Och de vet om det... och skiter i det. Är ett missbruk som verkligen skulle behöva rättas till med stenhårda regler och straff för missbruk av VAB eller föräldraledighet.