Vad gäller? Kollega spelade ut pappakort för semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Det kan ju även vara så att pappan i detta fall är hemma med barn/en hela veckan medans sambon jobbar, det är inte direkt semester att vara med ett barn heller, så när hans sambo sen är ledig på helgen så kanske han behöver lite egentid och går ut och tar några öl, ser inget fel med det direkt.

Denna lösningen, typ, kör jag och min sambo med i år. Förskolan är lillgrabben (2,5år) på varje dag annars, så vi som föräldrar vill ju vara så delaktiga vi kan i hans liv utöver det vardagliga "hämta, hem, äta, en stunds lek, tjata om tandborstning och för femhundrasjuttioelfte gången förklara att det är läggdags annars kommer man inte orka ha roligt med samma cirkus nästa dag.

Över sommaren i år har jag lagt några "pappakort" istället för semestern och tar ut semestern i aug/sep istället när vi oftast har full bemanning ändå. Växlar med sambon två veckor åt gången så vi turas om att vara hemma och jobba i tvåveckorsintervall, på så vis blir det heller inte så jobbigt för våra respektive arbetsgivare att få ihop semesterplaneringen.

Kan förövrigt hålla med om att det inte alltid är guld och gröna skogar att vara hemma med sitt barn heller. Vissa dagar spelar det ingen roll vad man gör för enligt barnet är det FEL. Var pappaledig i ett år från att grabben var sju månader och vissa dagar stod man i princip och väntade i dörren när sambon kom hem och räckte över ungen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ascor:

Satt precis och tänkte samma sak, mitt problem är att jag är tvungen att ta semester i juli pga företaget stänger ner. Bara 2 valfria veckor kvar..

Drygt, har tagit tre veckor semester nu vilket imo är bästa perioden. Har tre veckor till att ta ut under året, blir nog långledig kring jul och eventuellt en resa på hösten
Förra jobbet stängde på sommaren så var brist på val, sjukt skönt att slippa det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zicsoen:

Denna lösningen, typ, kör jag och min sambo med i år. Förskolan är lillgrabben (2,5år) på varje dag annars, så vi som föräldrar vill ju vara så delaktiga vi kan i hans liv utöver det vardagliga "hämta, hem, äta, en stunds lek, tjata om tandborstning och för femhundrasjuttioelfte gången förklara att det är läggdags annars kommer man inte orka ha roligt med samma cirkus nästa dag.

Över sommaren i år har jag lagt några "pappakort" istället för semestern och tar ut semestern i aug/sep istället när vi oftast har full bemanning ändå. Växlar med sambon två veckor åt gången så vi turas om att vara hemma och jobba i tvåveckorsintervall, på så vis blir det heller inte så jobbigt för våra respektive arbetsgivare att få ihop semesterplaneringen.

Kan förövrigt hålla med om att det inte alltid är guld och gröna skogar att vara hemma med sitt barn heller. Vissa dagar spelar det ingen roll vad man gör för enligt barnet är det FEL. Var pappaledig i ett år från att grabben var sju månader och vissa dagar stod man i princip och väntade i dörren när sambon kom hem och räckte över ungen.

Hahaha känner igen det där med snart 4åriga dottern (trotsen). Ett barn som är säkert på att det har rätt är inte att bråka med

Permalänk
Medlem

@BergEr: Man måste väl inte vara kvar i det här landet när man har semester?
Innan jag fick barn var jag bara ledig lagom länge för att åka till Wacken open air i Tyskland, sen kanske man tog en vecka här eller en dag där med kort varsel under resten av året.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av s0l0m0n:

HA! Jag garderade mig för just det du skriver ovan genom att använda långweekend!

Men ja, givetvis är själva helgen en annan femma. Då hade man i de flesta fall varit ledig ändå, så inget att säga om det. Men säg att en halvvecka mån-tors tas istället för t.ex festande, när man angett att man ska vara föräldraledig. Det sticker lite i en då, det kan man ju inte säga annat än.

Ja är det så, en vardag eller flera, då är det inte ok, helt klart, det håller jag med om, men, som förälder, även om man är föräldraledig måste man iaf. få lite egentid ibland, iaf om man är en introvert som jag är, annars fungerar inte skallen. Då hade jag dock inte valt att supa mig redlös iofs, men en fotbollsmatch med någon öl brukar göra susen för att orka med allt man måste göra med sonen igen dagen efter.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

För att vara själv en småbarnspappa så tycker jag att det är rätt vidriga kommentarer jag ser här. Har ni så snevriden syn på andra människor som har barn? Tror ni att man skaffar barn för att utnyttja någon föräldraledig? Jesus christ... Tror ni att det är endast SEMESTER när man har småbarn? Nej, det krävs mycket jobb men det är mycket glädje man får utav det.

Att få barn är det bästa som har hänt mig, och värdesätter familjen långt innan karriären. Och att spendera tid med familjen eller barnet när dom är som små för att se dom växa upp är bland det finaste man kan uppleva.

Jag tackar för våran lag som gör att om vi ansöker om semester 3 månader innan så kan inte en chef neka till detta.

Om du inte kan ta semester så är det inte hans problem och absolut inte barnets heller för den delen, utan det är din chefs. Antingen anställa mer eller se till att delegera jobben på rätt sätt.

Dags att börja skaffa en Captcha med någon slags IQ-test och inte endast bilder när folk registrerar sig här. För nu börjar Flashback/Reddit samt Familjeliv göra sig hörd här också.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Är ganska fint att läsa den här tråden när jag aldrig kommer söka semester på sommaren av fri vilja.
Finns imo ingen sämre period att vara ledig i det här landet.

Håller med, när jag var singel och barnlös så tog jag alltid semester i juni eller augusti så man slipper vara ledig när resten av pöbeln som är ledig under "industrisemestern" är ledig i juli och befolkar alla stränder och skitar ner med skrikande ungar. Förstår inte varför man frivilligt är ledig i juli, när det är fullt med folk överallt, flyg är dyrare och krogarna fulla så man får köa ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

På sommaren är det oftast en typ av nödlösning inom barnomsorgen där ens barn möter helt nya barn och helt nya fröknar plus behöver vara på en helt ny förskola.
Ofta vill man bespara sitt barn från den stress och ledsamheter som det kan orsaka.

Adoptera eller skaffa egna barn om ni vill kunna dra "pappakortet". Det är många gånger jag tvingats ta ut semesterdagar för alla dessa stägningsdagar som förskolorna har. Då minskar vanliga semesterdagarna med ca 4-5 st/år. Sen ska man på lucia och andra aktiviteter.
Därför kan det vara bra att ta ut föräldrapenning på sommaren, både för att ha kvar semesterdagar till när förskolan har stängt på resten av året och för att försäkra sig att ens barn inte ska behöva bussas till en helt ny förskola på sommaren.

Misstänker att TS själv har föräldrar som möjligen dragit pappa/mammakortet ngn sommar, kanske det var du själv som slapp dessa tillfälliga förskolor.

Permalänk
Medlem

Många här som uppenbarligen inte vet hur det är att ha barn. Eran okunskap och egoism lyser starkt.

Att va hemma med barn är ofta mycket jobbigare än att åka och jobba. Lyxen kunna sitta och dricka kaffe och prata ostört med kollegorna är något du inte har hemma. Jag är extremt ödmjuk mot min sambo när jag kommer hem från jobbet då jag vet att hon med all säkerhet haft en jobbigare dag än mig.

Sverige är nog bästa landet i världen när det kommer till rättigheter för föräldrar. Detta för vi ska ha chansen få umgås med våra barn utan att gå under helt ekonomiskt. Den dagen ni skaffar egna barn kommer ni förstå...

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Inaktiv

Mitt jobb har 2 semester perioder, 27-30 och 29-32.
Har man tidig semester i år får man sen nästa år, och så håller det på.

Rätt smidigt och ingen kan välja hur man ska ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

@BergHa: Man måste väl inte vara kvar i det här landet när man har semester?
Innan jag fick barn var jag bara ledig lagom länge för att åka till Wacken open air i Tyskland, sen kanske man tog en vecka här eller en dag där med kort varsel under resten av året.

Helt klart inte, man tar ju semester för att resa någonstans oftast.
Men om man kollar på t.ex de som drar på solsemester på sommaren känns det helt sjukt. För de gillar ju antagligen sol och värmen men väljer att lämna landet under de få månader vi också har samma väder (skrattade iaf lagomt för nå år sen när kompisar drog till spanien på sommaren och fick två veckor regn och här hade vi över +35 och sol under samma tid).

Själv gillar jag inte sommaren alls så jobbar gärna då. Fast jobbar natt nu så har alla dagar lediga året runt om jag känner för det (bara välja att sova efter eller före jobbet). Så jag tar t.ex semester för att köra skoter, vilket inte direkt går att göra under sommaren om jag skulle ta semester då för att slippa värmen (södra halvklotet är ju inte direkt kända för sin skoterkörning).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Att välja mellan att låta kollegor få önskade semesterdagar eller slippa sätta barnet på nåt nytt dagis under en period är ju inte speciellt svårt så det är bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Kommer kanske svida i några ögon... jag tänker att: OK, personer som väljer att skaffa barn, de gör det som krävs för att sitt barn (och för ens egna psykiska/fysiska välmående) ska få så bra förutsättningar som möjligt. Om det innebär att man plockar ut semesterdagar och att konsekvensen av det blir att kollegor får ”sämre” semesterveckor, det är bara att gilla läget.. dock känner jag att de som väljer att satsa på karriären och/eller inte skaffar barn oavsett anledning bör ha en högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kommer kanske svida i några ögon... jag tänker att: OK, personer som väljer att skaffa barn, de gör det som krävs för att sitt barn (och för ens egna psykiska/fysiska välmående) ska få så bra förutsättningar som möjligt. Om det innebär att man plockar ut semesterdagar och att konsekvensen av det blir att kollegor får ”sämre” semesterveckor, det är bara att gilla läget.. dock känner jag att de som väljer att satsa på karriären och/eller inte skaffar barn oavsett anledning bör ha en högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om man gör samma jobb? Du får gärna utveckla.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

För alla barnlösa bitterpojkar i tråden kan jag glatt berätta att semester med småbarn är mer betyngande än att jobba. För de flesta småbarnsföräldrar är det på jobbet man har möjlighet att vila upp sig och ladda på med energi för att hand om familjen.

Ingen nyhet, det är stentufft att vara förälder. Framförallt de första, typ sex-sju åren (förutsatt att man bara har ett barn). Även om barn är det mest fantastiska som kan hända de allra flesta här i livet avundas jag inte att aldrig få sova t ex. Men det spelar ju ingen roll, om du får slita som en gnu för att rådda med ungar, mat, aktiviteter osv, eller om du inte har några barn alls och sitter och sträckkollar netflix i två veckor är ju rätt ointressant.

Har man arbetat in semester så är det tråkigt om man blir nekad semester för att kollegans val att skaffa barn ska automatiskt få företräde för att jag är för ung, inte hittat rätt partner, valt att inte skaffa barn eller vad det nu kan vara. Utöver det så är framförallt småbarnsföräldrar något av det mest egoistiska som finns där deras familj och vardag går före allt annat. Givetvis är ju ens familj prio ett, men man skiter blanka fan i alla andra och har automatiskt en tro om att man har förtur precis överallt och att alla minsann ska anpassa sig till dem och inte tvärtom.

/Barnlös gnällkuk

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Helt klart inte, man tar ju semester för att resa någonstans oftast.
Men om man kollar på t.ex de som drar på solsemester på sommaren känns det helt sjukt. För de gillar ju antagligen sol och värmen men väljer att lämna landet under de få månader vi också har samma väder (skrattade iaf lagomt för nå år sen när kompisar drog till spanien på sommaren och fick två veckor regn och här hade vi över +35 och sol under samma tid).

Själv gillar jag inte sommaren alls så jobbar gärna då. Fast jobbar natt nu så har alla dagar lediga året runt om jag känner för det (bara välja att sova efter eller före jobbet). Så jag tar t.ex semester för att köra skoter, vilket inte direkt går att göra under sommaren om jag skulle ta semester då för att slippa värmen (södra halvklotet är ju inte direkt kända för sin skoterkörning).

Nä, det kan jag hålla med om. Som pollenallergiker är jag själv heller inget stort fan av sommaren och när det är upp till mig blir det inte direkt sol- och badresor.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Kommer kanske svida i några ögon... jag tänker att: OK, personer som väljer att skaffa barn, de gör det som krävs för att sitt barn (och för ens egna psykiska/fysiska välmående) ska få så bra förutsättningar som möjligt. Om det innebär att man plockar ut semesterdagar och att konsekvensen av det blir att kollegor får ”sämre” semesterveckor, det är bara att gilla läget.. dock känner jag att de som väljer att satsa på karriären och/eller inte skaffar barn oavsett anledning bör ha en högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mycket tror du man får in på föräldrapenningen egentligen?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

dock känner jag att de som väljer att satsa på karriären och/eller inte skaffar barn oavsett anledning bör ha en högre lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Av vilken anledning då?

Ska man generalisera det så behöver barnfamiljen pussla betydligt mer för att få vardagen att gå ihop och många däribland jobba hårdare för att ha möjlighet att hämta/lämna. Sedan har denna familj betydligt högre omkostnader och det blir således dyrare för dem med semester. Att behöva gå ner i tid innebär samtidigt mindre lön.

Jag är väldigt nyfiken på hur du kom fram till din slutsats.

Permalänk
Medlem

Nog fan är det förspänt att vara förälder här i Sverige. Inte nog med att man "får" ett ofantligt mycket rikare liv med barn och familj, man ska dessutom bli subventionerad och tillmötesgången av oss andra miserabla barnlösa, ensamma satar.

Nej jag är inte riktigt så bitter... men lite bitter är jag

Permalänk
Medlem

Vem sökte först? Borde vara mer intressant tycker jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nog fan är det förspänt att vara förälder här i Sverige. Inte nog med att man "får" ett ofantligt mycket rikare liv med barn och familj, man ska dessutom bli subventionerad och tillmötesgången av oss andra miserabla barnlösa, ensamma satar.

Nej jag är inte riktigt så bitter... men lite bitter är jag

Tillåt mig småle. Förspänt? Berätta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tillåt mig småle. Förspänt? Berätta mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs mening nummer två i inlägget du citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Många här som uppenbarligen inte vet hur det är att ha barn. Eran okunskap och egoism lyser starkt.

Att va hemma med barn är ofta mycket jobbigare än att åka och jobba. Lyxen kunna sitta och dricka kaffe och prata ostört med kollegorna är något du inte har hemma. Jag är extremt ödmjuk mot min sambo när jag kommer hem från jobbet då jag vet att hon med all säkerhet haft en jobbigare dag än mig.

Sverige är nog bästa landet i världen när det kommer till rättigheter för föräldrar. Detta för vi ska ha chansen få umgås med våra barn utan att gå under helt ekonomiskt. Den dagen ni skaffar egna barn kommer ni förstå...

Men visst förstår du skillnaden mellan din sambo och alla vi som inte hade något att säga till om när ni valde att skaffa barn?
Hur bra val du än tycker att det är att skaffa barn så är det fortfarande ett val.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter och onödigt provocerande inlägg. Vänligen återgå till topic:

Citat:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Det finns en artikel om problemet här: https://www.svd.se/foraldraledig-pa-sommaren--utmaning-for-ar...
Där de även hänvisar till försäkringskassan om att föräldraledighet går före och arbetsgivare tvingas hantera föräldrar som prioriterar de själva.

Men det går att förhandla sig fram till semester under rätt tid, alla mina jobb jag har haft så har jag under arbetsintervjun sagt att jag tänker ta ut semester en viss tid, med ett bra argument till varför.
Blir jag nekad semester under denna tid kommer jag självklart säga upp mig. Utan att gå in på detalj, så förlorar jag mer än en årslön i extrakostnader om jag ej får semestern då.

Inför sommaren så har de frågat om vem som vill jobba, men mig hoppar de alltid över . De som ställer upp att jobba det populäraste sommartiden brukar få något extra för detta som kan vara olika saker och de som ligger lite sämre till vet om att om de offrar sig så kommer de ses som en hjälte.

Permalänk
Medlem

Till de som snackar om att de får subventionera andras barn mm. Andra har fått betala skatt för att pröjsa era uppväxter, skolgång, högre utbildning mm. Kanske ska chilla lite.. Tänker själv dryga ut semestern i sommar och vara ledig jun/jul/aug när mitt 3e barn kommer;) Är dock inget problem för mina kolleger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

För semester finns ingen förtur men om din kollega är lite "klurig" kan hen använda föräldraledighet för att få semester precis när hen vill. Det enda hen behöver göra är att anmäla i god tid i förväg.

/z

Bara att fråga chefen om allas lika värde.

Bara för att han har barn så ska alla behandlas lika.

Mitt rått till trådskaparen är att fråga chefen om alla inte har lika värde.

Då kanske han tänker om.

Att kollegan spelar ut "pappakortet" är inget som trådskaparen ska behöva ta hänsyn till.

Permalänk
Medlem

Pappakortet:

Hade bokat ett möte idag kl 14.00 med bl a en indier på jobbet.
13.56 går jag meddelande från honom om jag kan boka om till 14.30.
Han var på väg hem från sjukhuset med en nyfödd, han bad om ursäkt för att det tagit längre tid än planerat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jämför med pensionen. Vem fan ska betsla min pension om 30 år? Robotisering och curling kommer ha gjort att hela den unga generationen antingen är arbetslösa eller arbetsovilliga. Finns inte en chans stt pensionsutbetalningarna kommer fungera om 30 år. Jag, min sambo och i stort sett alla runtomkring oss set statlig pension som en högriskmatch bonus. Vi räknar med 0:- per månad från staten vid pension och allt över det är bara en bonus.

Det är en mycket mörk framtid Sverige har framför sig.

*bort/mod*

För er som inte vet så bygger pensionssystemet på att människor betalar in skatt i förväg, om detta inte görs så fungerar ej systemet.

OT rensat
Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Jag och min kollega hade sökt samma semesterperiod i sommar och chefen meddelade igår att kollegan fick semestern beviljad p.g.a att han har ett småbarn och spelat ut pappakortet.

Chefens motivering är att kollegan har företräde, enligt lag, eftersom dagiset håller stängt.

Hur mycket sanning ligger det i chefens påstående?
Kollegan lär ju kunna göra detta varje sommar som dagiset stänger och få särbehandling ifall det stämmer?

Har din kollega sökt pappaledighet för samma period (eller delar av) som du sökt semester så har din kollega förtur OM din kollega har ansökt om det i god tid (tror det är minst 2 månader i förväg).

2 eller 3 månader i förväg så kan företaget inte neka pappaledighet om ja inte minns helt fel.

På ett av mina föregående jobb så hade vi några kollegor som ALLTID satte detta i system, att ansöka om pappaledighet för "bästa" perioden under sommaren redan i november/december året innan - sedan lade de till semester någon vecka före och efter pappaledigheten och vips hade de 6-8 veckor av den bästa tiden under sommaren. Väl utstuderat sätt men riktigt FULT och inte uppskattat på arbetsplatsen.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]