Bredbandshastighet till kontor med 15-20 devices - Comhem snackar BS?

Permalänk
Medlem

Bredbandshastighet till kontor med 15-20 devices - Comhem snackar BS?

Haft många samtal med ComHem utfall min arbetsplats ska öka från 100/10 till 250/10 istället. Vi har haft stora problem med att den medskickade routern kraschar. Hittills testat två olika och de ska skicka en tredje. Det som händer är helt enkelt att 5Ghz-bandet kraschar efter någon timme och går inte att sätta igång.

Deras förklaring är att det kan vara att vi har för långsam uppkoppling för våra 15-20 trådlösa devices vi har uppkopplade. Routern "jobbar då för hårt med för långsam uppkoppling" och kraschar enligt dem.

Finns det någon sanning i detta? Jag tänker i vilket fall använda deras router/modem som brygga istället och köpa in Linksys Velop mesh-nätverk jag läst mycket bra om. Bör vi öka till 250?

Vårt kontor är 140kvm, är i en källare och har tjocka stenväggar. Vi jobbar i molnet mot våra affärssystem och använder Google Drive. Visst laddar vi ibland upp tyngre filer men inte hela tiden.

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara routern.
Ni har för låg uppladdningshastighet, 10 Mbps räcker inte.
Ökning till 50 Mbps kan hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Deras förklaring är att det kan vara att vi har för långsam uppkoppling för våra 15-20 trådlösa devices vi har uppkopplade. Routern "jobbar då för hårt med för långsam uppkoppling" och kraschar enligt dem.

Finns det någon sanning i detta? Jag tänker i vilket fall använda deras router/modem som brygga istället och köpa in Linksys Velop mesh-nätverk jag läst mycket bra om. Bör vi öka till 250?

Tja,
Jadu dom snackar totalt BS...
En router klarar så mycket den klarar, spelar ingen roll vilken hastighet. Snarare att man trycker mer genom den om man har högre hastighet.
Förslagsvis är att skaffa "riktigt" internet från ett företag som är MSP (Managed Service Provider) där du får dedikerad lina, brandvägg, trådlöst nät och ev trådat nät.

Alternativet är att uppgradera till minst 250Mbit ca och köpa något linksys/google/asus/ubiquiti mesh wifi

Visa signatur

| 7800X3D | ROG B650E-F | RTX4070 | Crucial P5Plus 2TB|
| Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Kingston Fury DDR5 6000MHz 2x32GB / 64GB
| EVGA SuperNOVA G2 750W | Acer 34" X34P G-Sync IPS |
| Unraid server 12700K | 64GB Ram | 2x 1TB SSD| 4x 8TB |
| Onkyo TX-NR676E-B | Dynavoice Dynamite 2x S-61 + C62 + 2xMAGIC FX-4 EX V.3 |

Permalänk
Medlem

ehh knappast hastigheten det är fel på om routern krashar. Nu vet jag inte vad comhem skickar ut för utrutning men det ska vara "företagsanpassat" och inget hemmabruk. Eftersom ni verkar vara väldigt beroende av nätet för att kunna utföra erat jobb ska man nog skippa comhems produkter och hyra in någon som sätter ihop bra grejer till er. Företag vill gärna ha snabb teknisk support på plats om det krisar.

Permalänk
Medlem

Som @Andershu säger behöver inte problemet ligga i routern.

Men av erfarenhet, hade jag skaffat någonting för Wifi (typ linksys som du skriver) med tanke på att oftast räcker inte konsument versioner (antar att ComHem kör en standard) för större volymer, och oavsett hastighet får ni nog en bättre performance med en egen Wifi lösning, även om det är segt med 100/10 så ska det ju funka.

Oftast är prisskillnaden inte speciellt stor när man skruvar hastighet på en befintlig koppling och jag tycker inte man ska snåla på "internet", men jag tror mera på som @Andershu att man tittar på Upp hastigheten primärt.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

Ett företagsabb ska ha 30-50 Mbits upload.

https://foretag.comhem.se/bredband-for-foretag

Endera har ni fått fel eller är det någon sniken på firman som tecknat ett privatabb.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Haft många samtal med ComHem utfall min arbetsplats ska öka från 100/10 till 250/10 istället. Vi har haft stora problem med att den medskickade routern kraschar. Hittills testat två olika och de ska skicka en tredje. Det som händer är helt enkelt att 5Ghz-bandet kraschar efter någon timme och går inte att sätta igång.

Vårt kontor är 140kvm, är i en källare och har tjocka stenväggar. Vi jobbar i molnet mot våra affärssystem och använder Google Drive. Visst laddar vi ibland upp tyngre filer men inte hela tiden.

Tacksam för input!

Som @plunn säger, ni har tecknat helt fel bredbandsavtal. Ni ska ha ett företagsabonnemang, och inget annat. Sen klarar inte deras router av så många anslutningar, enda lösningen är att brygga den som modem och ha ett riktigt nätverk bakom.

Skrivet av Ptah:

ehh knappast hastigheten det är fel på om routern krashar. Nu vet jag inte vad comhem skickar ut för utrutning men det ska vara "företagsanpassat" och inget hemmabruk. Eftersom ni verkar vara väldigt beroende av nätet för att kunna utföra erat jobb ska man nog skippa comhems produkter och hyra in någon som sätter ihop bra grejer till er. Företag vill gärna ha snabb teknisk support på plats om det krisar.

Dom verkar sitta på Comhem´s Coaxial nät, så dom kan nog inte skippa modemet/routern. Det är i övrigt samma utrustning för båda privatpersoner och företag, vilket tyvärr inte klarar av såpass många anslutningar som TS företag har.

Skrivet av plunn:

Endera har ni fått fel eller är det någon sniken på firman som tecknat ett privatabb.

Stämmer nog bra vad du säger, att dom har tecknat fel typ av bredbandsavtal.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

TS, gör en beräkning på vad downtime för er kostar så tror jag chefen ganska snabbt kommer "uppgradera" erat nätverk.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Uppskattar grymt mycket. Jag tog en vända till med ComHem och ställde dem mot väggen (dock trevlig).
Personen jag pratade med kollade då med deras mest seniora nätverkstekniker och hör och häpna! De erkänner att modemet de skickar med inte är lämpad för företag - en https://www.comhem.se/bredband/wifi-hub-c1. Den är byggd för privat bruk och nätverksteknikern rekommenderade att vi skulle brygga den och köpa proffsgrejer. De höll med om att det är helt fel att företag får en sådan här produkt att använda. De lovade att ta det vidare uppåt för att det skulle bli en förändring, eller åtminstone informera företag att de bör köpa in bättre grejer. Det händer nog inte men man kan ju hoppas!

Nu är detta exakt vad jag och ni andra kommit fram till, men måste ge cred för att de faktiskt erkänner. Krävdes dock 4 samtal med 4 olika personer.

Ang hastigheten hade vi i själva verket 100/50, så hade fått fel info förut. De rekommenderade att köra på 500/50 men det känns lite overkill. Tänker nog uppgradera till 250/50 för 599:- ex moms (dyrt) och satsa på Linksys Velop.

Hade vi haft fiber in i lokalen så hade jag aldrig tvekat att byta leverantör.

Skrivet av AndersHu:

Behöver inte vara routern.
Ni har för låg uppladdningshastighet, 10 Mbps räcker inte.
Ökning till 50 Mbps kan hjälpa.

Skrivet av Quist:

Tja,
Jadu dom snackar totalt BS...
En router klarar så mycket den klarar, spelar ingen roll vilken hastighet. Snarare att man trycker mer genom den om man har högre hastighet.
Förslagsvis är att skaffa "riktigt" internet från ett företag som är MSP (Managed Service Provider) där du får dedikerad lina, brandvägg, trådlöst nät och ev trådat nät.

Alternativet är att uppgradera till minst 250Mbit ca och köpa något linksys/google/asus/ubiquiti mesh wifi

Skrivet av Ptah:

Skrivet av Azathoth:

Som @Andershu säger behöver inte problemet ligga i routern.

Men av erfarenhet, hade jag skaffat någonting för Wifi (typ linksys som du skriver) med tanke på att oftast räcker inte konsument versioner (antar att ComHem kör en standard) för större volymer, och oavsett hastighet får ni nog en bättre performance med en egen Wifi lösning, även om det är segt med 100/10 så ska det ju funka.

Oftast är prisskillnaden inte speciellt stor när man skruvar hastighet på en befintlig koppling och jag tycker inte man ska snåla på "internet", men jag tror mera på som @Andershu att man tittar på Upp hastigheten primärt.

Lycka till

Skrivet av plunn:

Skrivet av Peppar2014:

Som @plunn säger, ni har tecknat helt fel bredbandsavtal. Ni ska ha ett företagsabonnemang, och inget annat. Sen klarar inte deras router av så många anslutningar, enda lösningen är att brygga den som modem och ha ett riktigt nätverk bakom.

Dom verkar sitta på Comhem´s Coaxial nät, så dom kan nog inte skippa modemet/routern. Det är i övrigt samma utrustning för båda privatpersoner och företag, vilket tyvärr inte klarar av såpass många anslutningar som TS företag har.

Skrivet av Ptah:

TS, gör en beräkning på vad downtime för er kostar så tror jag chefen ganska snabbt kommer "uppgradera" erat nätverk.

Permalänk
Medlem

@Prophan:
Som många är inne på så är det väldigt lätt att i företagssituation tänka med sin egen plånbok när en tar hänsyn till vad saker och ting kostar. Visst när något strular med hemnätverket så får en lägga egen "gratis" tid på att fixa till det hela, men i företagssituation med anställda så kostar dessa pengar och varje timme som nätverket ligger nere multipliceras med antal anställda och deras timlön + skatt.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Prophan:

Tack för alla svar! Uppskattar grymt mycket. Jag tog en vända till med ComHem och ställde dem mot väggen (dock trevlig).
Personen jag pratade med kollade då med deras mest seniora nätverkstekniker och hör och häpna! De erkänner att modemet de skickar med inte är lämpad för företag - en https://www.comhem.se/bredband/wifi-hub-c1. Den är byggd för privat bruk och nätverksteknikern rekommenderade att vi skulle brygga den och köpa proffsgrejer. De höll med om att det är helt fel att företag får en sådan här produkt att använda. De lovade att ta det vidare uppåt för att det skulle bli en förändring, eller åtminstone informera företag att de bör köpa in bättre grejer. Det händer nog inte men man kan ju hoppas!

Nu är detta exakt vad jag och ni andra kommit fram till, men måste ge cred för att de faktiskt erkänner. Krävdes dock 4 samtal med 4 olika personer.

Ang hastigheten hade vi i själva verket 100/50, så hade fått fel info förut. De rekommenderade att köra på 500/50 men det känns lite overkill. Tänker nog uppgradera till 250/50 för 599:- ex moms (dyrt) och satsa på Linksys Velop.

Jag får ändå intrycket att ni inte skulle tjäna något på uppgraderad nätverkshastighet. Precis som du är inne på är det Routern i sig som är skräp, den kommer aldrig klara så pass många användare som ni är. Men hastigheten på ert nät bör räcka till.

Vi har idag 100/100 Mbit på kontoret jag managerar. Vi är 49 tjänstemän med varsin dator och mobil (som belastar Wifi) + ytterligare 38 tekniker/mekaniker som samtliga har telefoner samt några enstaka datorer. Totalt handlar det oftast om ca 120-130 samtidigt anslutna enheter. Alla våra tjänstemän arbetar i fjärrskrivbordsmiljö mot servrar som ligger off-site och därmed går allt arbete över internet. Ovanpå det hålls det också ofta Skype konferenser med våra andra kontor ute i landet.

Då jag antar att ni kör på internet via Coax/kabel istället för fiber skulle jag i ett första steg rekommendera att ni bryggar er Comhem router så att den endast används som omvandlare från Coax -> fiber och så köper ni in en schysst företagsrouter att ha som sköter all routing. Vi har idag inget kontor med Coax så jag har aldrig brytt mig om att kolla efter bra grejer som kan ansluta mot det. Därmed vet jag inte om det finns schyssta grejer att byta ut routern mot rakt av - utan att behöva ha kvar den bryggad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag får ändå intrycket att ni inte skulle tjäna något på uppgraderad nätverkshastighet. Precis som du är inne på är det Routern i sig som är skräp, den kommer aldrig klara så pass många användare som ni är. Men hastigheten på ert nät bör räcka till.

Vi har idag 100/100 Mbit på kontoret jag managerar. Vi är 49 tjänstemän med varsin dator och mobil (som belastar Wifi) + ytterligare 38 tekniker/mekaniker som samtliga har telefoner samt några enstaka datorer. Totalt handlar det oftast om ca 120-130 samtidigt anslutna enheter. Alla våra tjänstemän arbetar i fjärrskrivbordsmiljö mot servrar som ligger off-site och därmed går allt arbete över internet. Ovanpå det hålls det också ofta Skype konferenser med våra andra kontor ute i landet.

Då jag antar att ni kör på internet via Coax/kabel istället för fiber skulle jag i ett första steg rekommendera att ni bryggar er Comhem router så att den endast används som omvandlare från Coax -> fiber och så köper ni in en schysst företagsrouter att ha som sköter all routing. Vi har idag inget kontor med Coax så jag har aldrig brytt mig om att kolla efter bra grejer som kan ansluta mot det så jag vet inte om det finns schyssta grejer att byta ut routern mot rakt av utan att behöva ha kvar den bryggad.

Tack för bra input! Jag kommer vänta med att uppgradera hastigheten tills vi har bryggat Comhems router och kopplat in vår Linksys Velop som jag precis beställt. Hoppas på att den ska fungera. Enligt Linksys själva (har pratat med dem) så ska den även vara lämpad för mindre kontor. Vi har ca 140kvm och hårda väggar, så därför verkar mesh väldigt smidigt. Räcker inte två stycken så köper vi in en tredje nod.

Om du har tips på företagsrouter som du nämner är jag tacksam för det såklart! Jag har sökt runt mycket, men hamnar alltid på konsumentrouters som "ska" fungera för mindre kontor. Alla företagsprodukter jag hittat är overkill.

Permalänk
Medlem

@Prophan: Edge/USG-router med Unfi AP:s är stabilt och hade fungerat bra för er, men då måste du brygga comhem routern!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@Prophan: Edge/USG-router med Unfi AP:s är stabilt och hade fungerat bra för er, men då måste du brygga comhem routern!

Tack! Vill tillägga att vi endast kommer köra trådlöst.

Permalänk
Avstängd

@Prophan: Ett rent under att C1 routern klarade av 15st WLAN anslutna, min klarade knappt av 2st. För bäst täckning trådlöst bör ni sätta upp en AP i varje rum.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Tack! Vill tillägga att vi endast kommer köra trådlöst.

Det blir trådlöst med dessa AP:s och router:

https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite...

https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Får kika på det. Jag har precis beställt Linksys Velop med 2 noder. Du tycker att ditt förslag skulle fungera bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Tack! Får kika på det. Jag har precis beställt Linksys Velop med 2 noder. Du tycker att ditt förslag skulle fungera bättre?

För företagsanvädning så är jag tveksam till hur Linksys fungerar, men testa av! Det kommer vara betydligt bättre än nuvarande lösning, det jag länkade är nästa steg mot en ordentlig Wi-fi lösning!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Velop är ju för hemmanätverk. Är ni ett seriöst företag så satsar ni på bättre nätverksprylar, punkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

För företagsanvädning så är jag tveksam till hur Linksys fungerar, men testa av! Det kommer vara betydligt bättre än nuvarande lösning, det jag länkade är nästa steg mot en ordentlig Wi-fi lösning!

Tack. Funderar på att avbryta min beställning och tänka om. Då är länk #2 det som jag kopplar till den bryggade modemet från Comhem och sedan sätter jag upp 2-3 st av länk #1? Länk #2 är ju endast sladd, så hur kopplar jag den till AP:s?

Skrivet av Peppar2014:

Velop är ju för hemmanätverk. Är ni ett seriöst företag så satsar ni på bättre nätverksprylar, punkt.

Linksys själva rekommenderade Velop för mindre företag som vi - 15 pers. Jag frågade specifikt efter företagslösningar och fick Velop som svar. Men förstår såklart vad du menar och det är det som varit min avsikt hela tiden, att köpa in grejer som passar för företag.

Men då bör jag köra på @fisken92 s förslag eller har du andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Tack. Funderar på att avbryta min beställning och tänka om. Då är länk #2 det som jag kopplar till den bryggade modemet från Comhem och sedan sätter jag upp 2-3 st av länk #1? Länk #2 är ju endast sladd, så hur kopplar jag den till AP:s?

Linksys själva rekommenderade Velop för mindre företag som vi - 15 pers. Jag frågade specifikt efter företagslösningar och fick Velop som svar. Men förstår såklart vad du menar och det är det som varit min avsikt hela tiden, att köpa in grejer som passar för företag.

Nedanstående behöver du för att få igång nätverket:

Accesspunkt:

Router:

Switch med POE:
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6...

1. Du kopplar routern efter ditt bryggade comhem modem

2. Switchen kopplas till din router

3. Accesspunkten/punkterna kopplas till POE-utgångarna på switchen

Denna lösning kräver att du drar en TP-kabel till varje accesspunkt och att du har en dator där du kan installera och konfigurera nätverket ifrån!

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ni kan inte bli av med Comhem helt och hållet för att välja någon annan leverantör som inte är sämst ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Nedanstående behöver du för att få igång nätverket:

Accesspunkt:

Router:

Switch med POE:
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6...

1. Du kopplar routern efter ditt bryggade comhem modem

2. Switchen kopplas till din router

3. Accesspunkten/punkterna kopplas till POE-utgångarna på switchen

Denna lösning kräver att du drar en TP-kabel till varje accesspunkt och att du har en dator där du kan installera och konfigurera nätverket ifrån!

Stort tack! Att dra en TP-kabel till varje accesspunkt blir knepigt då jag varken har tid (är ofrivilligt kontorets it-tekniker) och att vår planlösning är aningen jobbig (plus tjocka väggar att borra igenom). Där vi har Comhem-utgången krävs säkert 30m kabel för att komma till ena rummet där jag vill ha en av AP för att dra kabeln snyggt. Får ta en funderare.

Därför jag var ute efter en lösning likt Velop, då jag bara placerar dem där de ska vara och sedan trådlöst kopplar upp så vi får ett mesh-nätverk. Slippa flera SSID också.

Skrivet av Ragnarok:

Ni kan inte bli av med Comhem helt och hållet för att välja någon annan leverantör som inte är sämst ?

Tyvärr. Önskade att vi hade fiber in till kontoret. Kanske nästa kontor!

Permalänk
Medlem

Är det ett seriöst företag så dra kabel till väl placerade AP (borra hål och gömma kablar i kabelkanaler är inte svårt). Gör ni inte det så är företaget per definition inte seriöst.
Men se över placeringen innan ni borrar. Eftersom det är betongväggar så ska det nog vara en AP i nästan varje rum där det behövs stabil/snabb Wifi. Och placeringen i varje rum ska vara så att det inte blir fri sikt genom dörr mot AP i annat rum, dvs minmera överlapp mellan AP. Och effekten per AP ska vara så låg som möjligt. Och kör alla på 5Ghz för max hastighet. Och självklart manuell kanalinställning enligt de vanliga riktlinjerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophan:

Kan säga som en fd nätverkstekniker på ISP att 599 kr för 250/50 är inte dyrt.
Fiber får du nog betala dubbla för 100/100 i många fall.

Men annars skönt att det löste sig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Även om ni är ett mindre företag så är inte Velop något jag skulle valt, dessa är specificerade för hemmanätverk och inte företag. Sen har dom även en relativt saftig prislapp sett till funktion.

"Routern" som @fisken92 rekommenderade är enbart en brandvägg, och ingen router. Så du kommer behöva en router/switch, eftersom den bara har 1st LAN port. Och för varje AP som ni sätter upp behövs en separat LAN port och gärna PoE(Power over Ethernet) så ni slipper extra sladdar.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@teejee: Behövs inte borra, räcker med vanliga självhäftande kabelkanaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Även om ni är ett mindre företag så är inte Velop något jag skulle valt, dessa är specificerade för hemmanätverk och inte företag. Sen har dom även en relativt saftig prislapp sett till funktion.

"Routern" som @fisken92 rekommenderade är enbart en brandvägg, och ingen router. Så du kommer behöva en router/switch, eftersom den bara har 1st LAN port. Och för varje AP som ni sätter upp behövs en separat LAN port och gärna PoE(Power over Ethernet) så ni slipper extra sladdar.

Det är därför jag länkade en switch med POE i samma post!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fisken92:

Det är därför jag länkade en switch med POE i samma post!

Kommer räcka med en switch och några Access Punkter, Comhem routern kan fortfarande vara en router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Peppar2014, @fisken92

Uppskattar grymt mycket ert engagemang. Känner att vi nästan skulle behöva någon som gör det här åt oss. Jag förstår det tekniska och kan koppla allting, men att konfigurera och administrera detta system känns overkill för mig. Har heller inte tiden. Därför känns det ju lättare med t.ex. Velop trots att den är designad för hemmanätverk då den har en enkel app jag är van vid.

Vad kan det kosta att ta in en konsult på det, tro? Får ta en funderare.

En annan fråga, vad är det egentligen som skulle kännas annorlunda för oss mellan t.ex. Velop som verkar vara en extremt kompetent produkt och de enterpriseklassade produkter @fisken92 länkat till? Fattar ju helt och hållet ifall man har 50-100 pers som jobbar att det är skillnad, men vi sitter på 140kvm och är 15 pers max. Velop bör väl klara 15-20 devices samtidigt?