Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jaha, så det var därför du rekommenderade att man skulle skicka tjejen till kyrkan och ljuga dem rakt upp i ansiktet då?

Fast det gjorde jag inte. Du får nog läsa inlägget igen. Det är skillnad på att ljuga, och att inte berätta att man troligen kommer avsluta sitt medlemskap igen.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej du, som vanligt när det här diskuteras på nätet handlar det du skrev naturligtvis bara om att försöka myga till sig tjänster gratis för att du är för snål för att bidra till verksamheten själv.

Mm, det var därför jag inte överhuvudtaget nämnde den andra möjligheten. Att helt enkelt betala för deras service. Fast om man faktiskt läser inlägget, så står det ju trots allt där.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Så jo, det du gör är precis att uppmana andra till att planka - fast på kyrkans tjänster.

Knappast. Jag rekommenderar folk att låta bli både dop, och kyrkligt bröllop. I den mån man är hemskt bestämd och verkligen vill tramsa i kyrkan, rekommenderar jag att man betalar för sig, och kan man inte lösa det, exempelvis för att kyrkan hävdar att man inte har tid, så är en lösning ett medlemskap, eftersom man har rätt att kräva tjänsten i det läget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Hänga gubbe för namngissning med tjocka feta släkten. Den som vinner får spraya resten med vattenslang. Dop och vatten hör ihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det gjorde jag inte. Du får nog läsa inlägget igen. Det är skillnad på att ljuga, och att inte berätta att man troligen kommer avsluta sitt medlemskap igen.

Jo, det var precis vad du gjorde och det var vad jag citerade.

Patetiska fikonlöv som teorin "jag ljuger inte om jag bara inte säger sanningen" imponerar nog inte på många människor.

Återigen - gå ur kyrkan om du vill, jag bryr mig inte.
Men uppmana inte människor att blåljuga folk rakt i ansiktet samtidigt som du låtsas att det inte är vad du gör utan ha i så fall ryggrad nog att stå för din åsikt och vad ärlig med var du står.
En ärlig åsikt är en sak och även om alla inte kommer hålla med dig kan de iaf respektera din ståndpunkt.

Men det här snåla myglandet och ljugandet tror jag få människor har nån som helst respekt för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Jo, det var precis vad du gjorde och det var vad jag citerade.

Fast det står specifikt att man möjligen ska låta bli att säga något, inte komma med falska påståenden... Som ditt, exempelvis.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Återigen - gå ur kyrkan om du vill, jag bryr mig inte.

Redan gjort, men tack i alla fall.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Patetiska fikonlöv som teorin "jag ljuger inte om jag bara inte säger sanningen" imponerar nog inte på många människor.

Personligen är jag rätt mycket av åsikten att prästen inte kommer att fråga, och att trycka något denna inte vill veta i ansiktet på denna är snarare ett hån, än en välgärning. Men du tolkar tydligen texten annorlunda. Det säger mer om dig än mig, kan jag tycka.

Skrivet av Kermit_Mupp:

Men uppmana inte människor att blåljuga folk rakt i ansiktet samtidigt som du låtsas att det inte är vad du gör utan ha i så fall ryggrad nog att stå för din åsikt och vad ärlig med var du står.

Helt bortsett från att jag inte har uppmanat någon att ljuga, så är jag fullständigt kapabel att stå för min åsikt, och har klargjort den väldigt tydligt flera gånger i de här tråden. Du däremot hittar glatt på egna påståenden, och klistrar på andra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej, helt omöjligt är det absolut inte - men som jag skrev är det inget man har rätt till - vilket är bra att veta.

Generellt sett vill ju kyrkan vara öppen och tillmötesgående så klart - men är du inte medlem så blir det alltid en bedömningsfråga som är upp till din lokala kyrkoledare och du får vara beredd på att du får betala för tjänsterna du vill nyttja.

Vad gäller om ett barn tragiskt skulle dö så kan jag lova dig att många föräldrar i en sån situation plötsligt skulle känna ett väldigt mycket större intresse för en kyrklig begravning än de gjorde innan.
De är få saker som får människor att uppskatta kyrkan så mycket som livskriser - och det finns få livskriser som är värre än att förlora ett barn.

Jag säger inte att alla föräldrar som är med om en sån sak blir religiösa så klart, men man bör vara medveten om att det inte finns en organisation i det här landet som är bättre på att hantera livets svåraste stunder än kyrkan.

Sen kan man tycka vad man vill om religionen i sig, men kyrkan har även en väldig massa psykologer och terapeuter anställda för att specifikt hjälpa människor som förlorat en nära anhörig eller gått igenom ett annat allvarligt trauma.

Vad gäller begravningen finns det två olika skolor där - en del hävdar att begravningen är den dödes beslut, andra att begravningen är för de efterlevande att ta avsked på sitt sätt.

Personligen håller jag med dig - men det förändrar inte det faktum att när allt fler nu går ur kyrkan bara för att spara pengar, det också blir allt vanligare att anhöriga kommer och begär kyrkliga begravningar i alla fall.
Och det är naturligtvis sällan det handlar om personer som var uttalade ateister och talade vit och brett under sina liv om hur de minsann aldrig ville ha en kyrklig begravning - utan de flesta är ju helt enkelt personer som varken sagt bu eller bä om kyrkan just, men sen när de går bort upptäcker de anhöriga att de gick ur för några år sen.

Jag skrev inte att det handlar om att få tillgång till tjänster - jag skrev att jag anser att man som förälder inte skall begränsa ens barns valmöjligheter.

Är barnet inte döpt kan det inte konfirmeras - för det finns inget dop att bekräfta.
För att lösa den logiska knuten har kyrkan nu anpassat sig till att låta odöpta tonåringar döpa sig och konfirmeras närmast samtidigt så det går idag att lämna frågan upp till barnet själv att avgöra när det blir tonåring.

Å andra sidan innebär dopet absolut noll uppoffring för barnet själv.
Det får lite vigvatten i pannan och minns ingenting alls efteråt, eftersom det är alldeles för litet för att minnas nåt alls.

Vi talar ju inte om nån judisk omskärelse här där delar av kroppen skärs bort för att behaga Gud.

Så eftersom det inte kostar barnet nåt som helst i varken tid, ansträngning eller pengar att döpas tycker jag, personligen, att man bör göra det och sen lämna upp till barnet själv att avgöra hur de vill ställa sig till kyrkan när det blir äldre.

Det tycker jag är att ge barnet allra flest valmöjligheter.

Du är medveten om det här va?
https://www.svenskakyrkan.se/medlem/begravningsavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Ett ämne som kanske hör hemma på familjeliv men kan va kul få Sweclockers synpunkt i frågan

Jag har blivit pappa för inte så längesedan och nu har frågan om dop kommit upp, både mellan oss men också från närstående som undrat när det blir dop.
Min sambo är väl mer inne på att våra barn ska bli döpta i kyrkan men jag tycker snarare tvärtom då ingen av oss är det minsta troende. Hon tycker mer det är tradition och det blir en fin ceremoni vilket jag kan hålla med om, men ser inte varför man ska bli döpt i en kyrka som ingen av oss har en tro till? Känns lite gammaldags att man blir tvingad in i svenskakyrkan det första man blir när man föds. Våra föräldrar ser ju det mer som en självklarhet med barndop, men dem gick också i kyrkan när dem va små.

Vad tycker ni om frågan? Hur gör ni? Hur får man till en högtidlig tillställning vid en vanlig namngivelse? Fördelar/nackdelar att bli döpt? Är barndop hopplöst omodernt och påväg bort?
Är det tillomed fel (moraliskt) att döpa sina barn utan någon kristen tro?

Läste även detta igår: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VO1nW/fyra-av-tio-barn-...

Om du och din fru vill påtvinga ditt barn en religion så är det bara att köra.

OM inte, och om barnet vill, så kan den alltid konfirmeras senare i livet.

Men du verkar vara inne på rätt spår, med att du inte vill göra något bara för att det är tradition. Så kör en namngivningsceremoni istället.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Nej, helt omöjligt är det absolut inte - men som jag skrev är det inget man har rätt till - vilket är bra att veta.

Generellt sett vill ju kyrkan vara öppen och tillmötesgående så klart - men är du inte medlem så blir det alltid en bedömningsfråga som är upp till din lokala kyrkoledare och du får vara beredd på att du får betala för tjänsterna du vill nyttja.

Vad gäller om ett barn tragiskt skulle dö så kan jag lova dig att många föräldrar i en sån situation plötsligt skulle känna ett väldigt mycket större intresse för en kyrklig begravning än de gjorde innan.
De är få saker som får människor att uppskatta kyrkan så mycket som livskriser - och det finns få livskriser som är värre än att förlora ett barn.

Jag säger inte att alla föräldrar som är med om en sån sak blir religiösa så klart, men man bör vara medveten om att det inte finns en organisation i det här landet som är bättre på att hantera livets svåraste stunder än kyrkan.

Sen kan man tycka vad man vill om religionen i sig, men kyrkan har även en väldig massa psykologer och terapeuter anställda för att specifikt hjälpa människor som förlorat en nära anhörig eller gått igenom ett annat allvarligt trauma.

Vad gäller begravningen finns det två olika skolor där - en del hävdar att begravningen är den dödes beslut, andra att begravningen är för de efterlevande att ta avsked på sitt sätt.

Personligen håller jag med dig - men det förändrar inte det faktum att när allt fler nu går ur kyrkan bara för att spara pengar, det också blir allt vanligare att anhöriga kommer och begär kyrkliga begravningar i alla fall.
Och det är naturligtvis sällan det handlar om personer som var uttalade ateister och talade vit och brett under sina liv om hur de minsann aldrig ville ha en kyrklig begravning - utan de flesta är ju helt enkelt personer som varken sagt bu eller bä om kyrkan just, men sen när de går bort upptäcker de anhöriga att de gick ur för några år sen.

Jag skrev inte att det handlar om att få tillgång till tjänster - jag skrev att jag anser att man som förälder inte skall begränsa ens barns valmöjligheter.

Är barnet inte döpt kan det inte konfirmeras - för det finns inget dop att bekräfta.
För att lösa den logiska knuten har kyrkan nu anpassat sig till att låta odöpta tonåringar döpa sig och konfirmeras närmast samtidigt så det går idag att lämna frågan upp till barnet själv att avgöra när det blir tonåring.

Å andra sidan innebär dopet absolut noll uppoffring för barnet själv.
Det får lite vigvatten i pannan och minns ingenting alls efteråt, eftersom det är alldeles för litet för att minnas nåt alls.

Vi talar ju inte om nån judisk omskärelse här där delar av kroppen skärs bort för att behaga Gud.

Så eftersom det inte kostar barnet nåt som helst i varken tid, ansträngning eller pengar att döpas tycker jag, personligen, att man bör göra det och sen lämna upp till barnet själv att avgöra hur de vill ställa sig till kyrkan när det blir äldre.

Det tycker jag är att ge barnet allra flest valmöjligheter.

Jag pratar inte med anhöriga om att jag gått ur kyrkan. Men hoppas de respekterar att jag inte är medlem i kyrkan efter min död och inte ordnar någon kyrklig begravning mot min vilja.

Att inte döpa sina barn ger dem största valfriheten. Hur ska man veta vilken religion de kommer att anamma när de blir större? I så fall får man döpa in dem i alla världens religioner och sedan tvinga dem att gå ur alla de inte vill vara med i. Att tvinga dem gå ur en för att gå in i något annat är sämre än att de eventuellt går med i en.

Permalänk
Medlem

Sverige är ett av världens minst religiösa länder. Det är elakt att inte ge barn moderna verktyg såsom vetenskap (som utvecklas genom att ifrågasättas) istället för religion (som avvecklas genom att ifrågasättas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Jag är fullständigt medveten om det där och om du läst vad jag skrivit så har jag också skrivit om det.
Så vad är din poäng med att fråga mig om jag känner till nåt jag uttryckligen redan skrivit om?
Jag antar att du underförstått vill påstå att jag inte förstår nåt? Vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Döp barnen, det är ett bra sätt för dom båda släkterna att träffas.

Äh, vi hade en liten namngivningsfest för min grabb där båda släkterna kom. Räckte gott och väl och vi hade tårta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag pratar inte med anhöriga om att jag gått ur kyrkan. Men hoppas de respekterar att jag inte är medlem i kyrkan efter min död och inte ordnar någon kyrklig begravning mot min vilja.

Att inte döpa sina barn ger dem största valfriheten. Hur ska man veta vilken religion de kommer att anamma när de blir större? I så fall får man döpa in dem i alla världens religioner och sedan tvinga dem att gå ur alla de inte vill vara med i. Att tvinga dem gå ur en för att gå in i något annat är sämre än att de eventuellt går med i en.

Men om du inte pratar med dem - hur skall de då kunna förstå dina motiv för att gå ur?

Som framgår i denna tråd är det huvudsakliga motivet för de allra flesta som går ur kyrkan inte ett principiellt motstånd mot Svenska kyrkan eller religion i allmänhet, utan ren snålhet - de vill spara lite pengar i kyrkoavgift.

Om du då inte uttryckligen gjort klart för dina anhöriga att du av principiella skäl inte vill ha en kyrklig begravning är det ju inte konstigt om de - överraskade av nyheten att du gått ur kyrkan när du dör - antar att du likt så många andra gjort så enbart för att spara pengar.

Eftersom det traditionella sättet att begravas i Sverige fortfarande är en kyrklig begravning är alltså risken uppenbar att de - om du inte uttryckligen sagt nåt annat - antar att du ändå skulle vara ok med det eller kanske tom vilja ha en kyrklig begravning.
Det är också vad de flesta anhöriga väljer att ge sina bortgångna om de inte vet att den avlidne uttryckligen var emot det - eftersom det är det traditionella sättet.

Då får ditt dödsbo betala för den tjänsten men eftersom du är död kommer du ju inte sakna de pengarna iaf.

Nej, att döpa dem in i all världens religioner är inte rationellt av en massa olika anledningar:

Först av allt har inte alla religioner ens dop och bland de som har speciella ritualer för ett barns födelse har du bla judendomen där pojkar skall omskäras - och som jag tidigare sagt skulle naturligtvis en omskärelse tvärt om vara att begränsa ett barns valmöjligheter, eftersom du fysiskt skär bort en del av deras kropp.
Medan det kristna dopet är lite vigvatten i pannan och några ord uttalade av en präst - en handling som inte påverkar barnet på något sätt och som inget barn ens minns efteråt, eftersom det är för litet för att minnas nåt alls.

Dessutom är det ju inte så att alla världens religioner har ett rikstäckande nät av kyrklig verksamhet i Sverige - det är det bara Svenska kyrkan som har.
Alltså vinner barnet inte ett skit på att bli upptagen i Shintoismen tex när det knappt finns några sån församling i landet och det definitivt inte finns över hela landet.
Medan att vara döpt i Svenska kyrkan som medborgare i Sverige ger dig rätt till ett antal praktiska tjänster, tillgängliga över hela landet, som du kan komma att vilja nyttja senare i livet.

Om barnet å andra sidan inte vill nyttja de tjänsterna kan det när som helst enkelt gå ur Svenska kyrkan - alltså är det valet som ger det allra flest valmöjligheter utan att kosta det ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Men om du inte pratar med dem - hur skall de då kunna förstå dina motiv för att gå ur?

Som framgår i denna tråd är det huvudsakliga motivet för de allra flesta som går ur kyrkan inte ett principiellt motstånd mot Svenska kyrkan eller religion i allmänhet, utan ren snålhet - de vill spara lite pengar i kyrkoavgift.

Om du då inte uttryckligen gjort klart för dina anhöriga att du av principiella skäl inte vill ha en kyrklig begravning är det ju inte konstigt om de - överraskade av nyheten att du gått ur kyrkan när du dör - antar att du likt så många andra gjort så enbart för att spara pengar.

Eftersom det traditionella sättet att begravas i Sverige fortfarande är en kyrklig begravning är alltså risken uppenbar att de - om du inte uttryckligen sagt nåt annat - antar att du ändå skulle vara ok med det eller kanske tom vilja ha en kyrklig begravning.
Det är också vad de flesta anhöriga väljer att ge sina bortgångna om de inte vet att den avlidne uttryckligen var emot det - eftersom det är det traditionella sättet.

Då får ditt dödsbo betala för den tjänsten men eftersom du är död kommer du ju inte sakna de pengarna iaf.

Nej, att döpa dem in i all världens religioner är inte rationellt av en massa olika anledningar:

Först av allt har inte alla religioner ens dop och bland de som har speciella ritualer för ett barns födelse har du bla judendomen där pojkar skall omskäras - och som jag tidigare sagt skulle naturligtvis en omskärelse tvärt om vara att begränsa ett barns valmöjligheter, eftersom du fysiskt skär bort en del av deras kropp.
Medan det kristna dopet är lite vigvatten i pannan och några ord uttalade av en präst - en handling som inte påverkar barnet på något sätt och som inget barn ens minns efteråt, eftersom det är för litet för att minnas nåt alls.

Dessutom är det ju inte så att alla världens religioner har ett rikstäckande nät av kyrklig verksamhet i Sverige - det är det bara Svenska kyrkan som har.
Alltså vinner barnet inte ett skit på att bli upptagen i Shintoismen tex när det knappt finns några sån församling i landet och det definitivt inte finns över hela landet.
Medan att vara döpt i Svenska kyrkan som medborgare i Sverige ger dig rätt till ett antal praktiska tjänster, tillgängliga över hela landet, som du kan komma att vilja nyttja senare i livet.

Om barnet å andra sidan inte vill nyttja de tjänsterna kan det när som helst enkelt gå ur Svenska kyrkan - alltså är det valet som ger det allra flest valmöjligheter utan att kosta det ett skit.

Så bakvänt resonameng! Hur vet jag ens att barnen väljer bosätta sig i Sverige? Vi lever i en internationell värld och de har rätt att välja vilken religion de vill och också rätt att få slippa bli påtvingade någon religion.

Självklart är det lättare att inte vara medlem i något från början än att behöva begära utträde. Det kan gå flera år innan man får tummen ur att begära utträde och då har man betalat kyrkoavgift helt i onödan för något som man inte stödjer. Anledningen kyrkan tycker barndop är så bra är naturligtvis alla extra inkomster de får från sina passiva medlemmar som inte bryr sig ett skit om religion.

Jag gör mina barn en välgärning att inte tvinga dem bli medlemmar i något som de kanske inte gillar.

Jag tycker religion är en privatsak. Man har lika rätt att hålla det för sig själv som att man har rätt att inte behöva berätta vilket parti man röstar på. Att göra barnen medlemmar i någon kyrka är ungefär som att göra dem medlemmar i något politiskt parti redan från födseln. Kanske det partiets företrädare tycker det vore bra att få stort medlemsantal att kunna fakturera avgifter ifrån. Men det gör inte saken mera rätt för det...

EDIT: Motivet att man går ut kyrkan är naturligtvis att man inte vill vara med där. Varför ska de då ordna en begrävning där? Jag tycker det är fel av anhöriga att begrava personer som gått ur kyrkan med en religiös ceremoni. Det är ju att gå mot personens egna val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Personligen är jag rätt mycket av åsikten att prästen inte kommer att fråga, och att trycka något denna inte vill veta i ansiktet på denna är snarare ett hån, än en välgärning. Men du tolkar tydligen texten annorlunda. Det säger mer om dig än mig, kan jag tycka.

Helt bortsett från att jag inte har uppmanat någon att ljuga, så är jag fullständigt kapabel att stå för min åsikt, och har klargjort den väldigt tydligt flera gånger i de här tråden. Du däremot hittar glatt på egna påståenden, och klistrar på andra.

Som sagt - patetiska fikonlöv som "jag ljuger inte - jag säger bara inte sanningen" imponerar nog inte på de flesta människor.

Jag förstår att det ger dig en psykologisk ursäkt att undvika den kognitiva dissonans som uppstår när du rekommenderar folk att ljuga men naturligtvis vet att det är fel att göra så, så jag förstår ditt motiv att komma med den sortens ursäkter.

Det känns uppenbarligen bättre för dig att låtsas som att du skulle göra människor en välgärning genom att ljuga för dem.

Men det förändrar inte det faktum att inte säga sanningen inte är ett hån mot nåt, utan enbart en omskrivning av att ljuga.

Så nej, jag hittar inte på nånting alls - jag läser bara vad du själv skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så bakvänt resonameng! Hur vet jag ens att barnen väljer bosätta sig i Sverige? Vi lever i en internationell värld och de har rätt att välja vilken religion de vill och också rätt att få slippa bli påtvingade någon religion.

Självklart är det lättare att inte vara medlem i något från början än att behöva begära utträde. Det kan gå flera år innan man får tummen ur att begära utträde och då har man betalat kyrkoavgift helt i onödan för något som man inte stödjer. Anledningen kyrkan tycker barndop är så bra är naturligtvis alla extra inkomster de får från sina passiva medlemmar som inte bryr sig ett skit om religion.

Jag gör mina barn en välgärning att inte tvinga dem bli medlemmar i något som de kanske inte gillar.

Jag tycker religion är en privatsak. Man har lika rätt att hålla det för sig själv som att man har rätt att inte behöva berätta vilket parti man röstar på. Att göra barnen medlemmar i någon kyrka är ungefär som att göra dem medlemmar i något politiskt parti redan från födseln. Kanske det partiets företrädare tycker det vore bra att få stort medlemsantal att kunna fakturera avgifter ifrån. Men det gör inte saken mera rätt för det...

EDIT: Motivet att man går ut kyrkan är naturligtvis att man inte vill vara med där. Varför ska de då ordna en begrävning där? Jag tycker det är fel av anhöriga att begrava personer som gått ur kyrkan med en religiös ceremoni. Det är ju att gå mot personens egna val.

Det är inte bakvänt alls - det är helt logiskt.

Som jag skrev innan:

"Medan att vara döpt i Svenska kyrkan som medborgare i Sverige ger dig rätt till ett antal praktiska tjänster, tillgängliga över hela landet, som du kan komma att vilja nyttja senare i livet."

Varpå du börjar tala om att barnen som vuxna kanske flyttar till ett helt annat land - vilket inte har ett skit med saken att göra för själva frågeställningen, eftersom det ju inte kommer flytta som spädbarn.
Det är ju här och nu, som spädbarn vi talar om och upp till vuxen ålder - inte vad de eventuellt kan tänkas välja som vuxna, för då kan de ju avgöra själva och gå ur om det vill.

Och om barnet som vuxen tar år på sig att få tummen ur och gå ur kyrkan om det nu vill det så har du uppenbarligen misslyckats som förälder eftersom din unge är för lat för att klara ens den enklaste uppgift - men det är ju inte kyrkans fel.

Din tro att kyrkan gillar barndop för att tjäna pengar avslöjar vad du tycker är viktigt - inte Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan består av en massa människor som tror att dopet är en sakral handling som närmar människan till sin Gud - jag kan lova dig att pengar är den sista anledning de bryr sig om nåt de gör.

Jag är inte religiös själv utan är medlem i och uppskattar Svenska kyrkan bla för det omfattande sociala arbete de gör för ensamma, fattiga och hemlösa, så jag tillmäter inte dopet nån magisk betydelse själv. Men jag förstår tillräckligt mycket för att inse att det är en väldigt viktig religiös handling för många kristna och att det är så Svenska kyrkan ser på det - inte som nåt listigt sätt att tjäna en massa pengar.

Om tjäna pengar var Svenska kyrkans mål i livet finns det en j-a massa saker de inte skulle lägga pengar på - det kan jag lova dig.

Och du "tvingar" inte barnet till nåt alls. Det är ett spädbarn som inte har en aning om vad som händer omkring det och inte minns dopet efteråt iaf.
Antingen tror man att det är en viktig religiös handling, eller så tror man att det är en meningslös symbolisk gest - men ingen normalfuntad människa kan tolka ett dop i Svenska kyrkan som att det skulle vara nåt hemskt tvång eller övergrepp mot barnet - till skillnad då från tex den judiska omskärelsen av pojkar där du faktiskt skär bort en del av barnets kropp.

Att göra barnet medlem i ett parti ger det inte tillgång till ett skit av potentiellt värde för det, så det finns ingen som helst anledning att göra - det är en poänglös handling eftersom inget parti erbjuder något av värde för ett barn, till skillnad från Svenska kyrkan.

Och återigen misstar du även partiernas intresse av medlemmar - det handlar inte om pengar, vilket verkar vara det enda du tror andra tänker på.

Partierna vill inte ha dina pengar - de vill ha din röst och ditt engagemang.
Alla partier i Sverige är huvudsakligen finansierade av statliga partistöd som beror på deras röstetal i val - de får alltså betalt för din röst iaf.
Alla partier har väldigt få medlemmar idag och skulle inte kunna finansiera sin verksamhet alls om det inte var för det statliga partistödet. Medlemmar vill de istället ha för att kunna vaska fram nya partiföreträdare att sätta på sina vallistor och driva det politiska arbetet - vilket till största delen sköts av ideella medlemmar.

"Motivet att man går ut kyrkan är naturligtvis att man inte vill vara med där."

Det är inte ett motiv - motivet är VARFÖR man inte vill vara medlem längre.
Och som synes i denna tråd och att döma av dina egna kommentarer handlar det ofta mest av allt om en enda sak, och det är kyrkoavgiften. Folk går ur för att spara pengar.
Allra helst är det naturligtvis den mest troliga orsaken om personen ifråga aldrig någonsin uttalat ett aktivt motstånd mot religion i allmänhet eller Svenska kyrkan specifikt.

Alltså spelar det ingen roll vad du tycker att dina anhöriga borde tänka - om du inte själv uttryckligen meddelat dem att du inte vill ha en kyrklig begravning är det fullt möjligt att de antar att du gick ur för att spara pengar och att du ändå kommer få en kyrklig begravning, eftersom det fortfarande är det traditionella och vanligaste sättet att bli begravd i Sverige.

De är inte tankeläsare vet du, så har du en bestämd uppfattning bör du säga det eller åtminstone efterlämna tydliga instruktioner om hur du vill ha din begravning - annars är det vanligt att anhöriga helt enkelt väljer att gå den traditionella vägen.

Permalänk
Medlem

Namngivning helt klart. Gjort det för båda våra grabbar

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Har inte förstått detta med namngivning. Ett lamt sätt att snika åt sig gåvor eller vad skulle det ge för några fördelar i övrigt för barnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det är inte bakvänt alls - det är helt logiskt.

Som jag skrev innan:

"Medan att vara döpt i Svenska kyrkan som medborgare i Sverige ger dig rätt till ett antal praktiska tjänster, tillgängliga över hela landet, som du kan komma att vilja nyttja senare i livet."

Varpå du börjar tala om att barnen som vuxna kanske flyttar till ett helt annat land - vilket inte har ett skit med saken att göra för själva frågeställningen, eftersom det ju inte kommer flytta som spädbarn.
Det är ju här och nu, som spädbarn vi talar om och upp till vuxen ålder - inte vad de eventuellt kan tänkas välja som vuxna, för då kan de ju avgöra själva och gå ur om det vill.

Och om barnet som vuxen tar år på sig att få tummen ur och gå ur kyrkan om det nu vill det så har du uppenbarligen misslyckats som förälder eftersom din unge är för lat för att klara ens den enklaste uppgift - men det är ju inte kyrkans fel.

Din tro att kyrkan gillar barndop för att tjäna pengar avslöjar vad du tycker är viktigt - inte Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan består av en massa människor som tror att dopet är en sakral handling som närmar människan till sin Gud - jag kan lova dig att pengar är den sista anledning de bryr sig om nåt de gör.

Jag är inte religiös själv utan är medlem i och uppskattar Svenska kyrkan bla för det omfattande sociala arbete de gör för ensamma, fattiga och hemlösa, så jag tillmäter inte dopet nån magisk betydelse själv. Men jag förstår tillräckligt mycket för att inse att det är en väldigt viktig religiös handling för många kristna och att det är så Svenska kyrkan ser på det - inte som nåt listigt sätt att tjäna en massa pengar.

Om tjäna pengar var Svenska kyrkans mål i livet finns det en j-a massa saker de inte skulle lägga pengar på - det kan jag lova dig.

Och du "tvingar" inte barnet till nåt alls. Det är ett spädbarn som inte har en aning om vad som händer omkring det och inte minns dopet efteråt iaf.
Antingen tror man att det är en viktig religiös handling, eller så tror man att det är en meningslös symbolisk gest - men ingen normalfuntad människa kan tolka ett dop i Svenska kyrkan som att det skulle vara nåt hemskt tvång eller övergrepp mot barnet - till skillnad då från tex den judiska omskärelsen av pojkar där du faktiskt skär bort en del av barnets kropp.

Att göra barnet medlem i ett parti ger det inte tillgång till ett skit av potentiellt värde för det, så det finns ingen som helst anledning att göra - det är en poänglös handling eftersom inget parti erbjuder något av värde för ett barn, till skillnad från Svenska kyrkan.

Och återigen misstar du även partiernas intresse av medlemmar - det handlar inte om pengar, vilket verkar vara det enda du tror andra tänker på.

Partierna vill inte ha dina pengar - de vill ha din röst och ditt engagemang.
Alla partier i Sverige är huvudsakligen finansierade av statliga partistöd som beror på deras röstetal i val - de får alltså betalt för din röst iaf.
Alla partier har väldigt få medlemmar idag och skulle inte kunna finansiera sin verksamhet alls om det inte var för det statliga partistödet. Medlemmar vill de istället ha för att kunna vaska fram nya partiföreträdare att sätta på sina vallistor och driva det politiska arbetet - vilket till största delen sköts av ideella medlemmar.

"Motivet att man går ut kyrkan är naturligtvis att man inte vill vara med där."

Det är inte ett motiv - motivet är VARFÖR man inte vill vara medlem längre.
Och som synes i denna tråd och att döma av dina egna kommentarer handlar det ofta mest av allt om en enda sak, och det är kyrkoavgiften. Folk går ur för att spara pengar.
Allra helst är det naturligtvis den mest troliga orsaken om personen ifråga aldrig någonsin uttalat ett aktivt motstånd mot religion i allmänhet eller Svenska kyrkan specifikt.

Alltså spelar det ingen roll vad du tycker att dina anhöriga borde tänka - om du inte själv uttryckligen meddelat dem att du inte vill ha en kyrklig begravning är det fullt möjligt att de antar att du gick ur för att spara pengar och att du ändå kommer få en kyrklig begravning, eftersom det fortfarande är det traditionella och vanligaste sättet att bli begravd i Sverige.

De är inte tankeläsare vet du, så har du en bestämd uppfattning bör du säga det eller åtminstone efterlämna tydliga instruktioner om hur du vill ha din begravning - annars är det vanligt att anhöriga helt enkelt väljer att gå den traditionella vägen.

Vilka praktiska tjänster får man som döpt men inte annars? Jag vet inga som jag skulle vilja ha. Bara vetskapen att det de gör är för att lura in folk i vanföreställningar gör ju att man undviker dem så långt det går.

Varför ska man döpa barnen om det inte betyder ett skit? Helt meningslöst. Det tillför dem ingenting.
Jag tycker dessutom det tillför lidande när de blir äldre, även om de inte är medvetna om det som spädbarn.
Att känna sig påtvingade medlemskap i kyrkan och om inte föräldrarna ger dem tillåtelse kan de inte gå ur förrän de blir myndiga.
Stötta en sjuk verksamhet som sprider vidskepelse? Nej tack...

Och jo, kyrkan vill ha passiva medlemmar som betalar kyrkoavgift.
Jag tycker det borde förbjudas att tvinga in barn i religiösa sekter.

Permalänk
Medlem

@ronnylov:

Som jag skrev redan i min allra första kommentar om det här:

Skrivet av Kermit_Mupp:

Om barnet däremot tragiskt dör innan dess [innan det uppnår vuxen ålder alltså] så har familjen inte rätt till en kyrklig begravning om barnet inte är medlem i kyrkan - vilket ju kan vara bra att tänka på.

Som jag svarat en annan person är jag också väl medveten om att det inte är omöjligt att få en kyrklig begravning i alla fall - om man sedan skulle vilja det - men det är fortfarande inget man har rätt till.

Medan barnet, om det är medlem, har rätt till det - samtidigt som man som förälder naturligtvis inte alls måste utnyttja den rätten.

Så barnet (eller ifall barnet dör, föräldrarna) har alltså rätt till fler tjänster utan att det kostar varken barn eller föräldrar någonting.

Därför är ett dop rent logiskt det val som ger barnet mest valfrihet utan att det kostar det ett dugg.

Skrivet av ronnylov:

Jag vet inga som jag skulle vilja ha. Bara vetskapen att det de gör är för att lura in folk i vanföreställningar gör ju att man undviker dem så långt det går.

Det får naturligtvis du tycka och du får göra precis som du vill med ditt barn - men det var ju inte det frågan gällde.

Utan frågan ställdes av en förälder som inte hade nån bestämd uppfattning alls om kyrkan och då svarar jag vad som praktiskt sett ger barnet störst valmöjligheter.

Skrivet av ronnylov:

Varför ska man döpa barnen om det inte betyder ett skit? Helt meningslöst. Det tillför dem ingenting.

Återigen - det kan du tycka om du vill, men det är ju ingen objektiv sanning eftersom barnet visst får rätt till saker som det inte har rätt till om det inte är medlem.
Hur mycket du än personligen ogillar kyrkan kan du inte förändrat detta faktum.

Skrivet av ronnylov:

Jag tycker dessutom det tillför lidande när de blir äldre, även om de inte är medvetna om det som spädbarn.
Att känna sig påtvingade medlemskap i kyrkan och om inte föräldrarna ger dem tillåtelse kan de inte gå ur förrän de blir myndiga.

Som sagt - det får du tycka, men jag tror du får svårt att hitta många som håller med om att de lidit av just att ha blivit döpta när de inte ens minns det.

Om föräldrar däremot tvingar sina äldre barn att vara med i en församling som de inte vill vara med i tror jag alla håller med om att det är åt helvete och det är naturligtvis inget jag stödjer heller.

Men det är ju knappast rimligt att föreställa sig att frågeställaren som skapade den här tråden för att han inte hade nån stark åsikt alls om dopet, plötsligt skulle förvandlas till en religiös fundamentalist och förslava sitt barn bara för att det blev döpt.

Skrivet av ronnylov:

Och jo, kyrkan vill ha passiva medlemmar som betalar kyrkoavgift.

Det tror du ja, men det är absolut ingen sanningen bara för att du tror det.
Jag kan garantera dig att varenda präst du frågar hellre skulle vilja ha fulla bänkrader i sin kyrkan än passiva medlemmar.

Du tolkar alla andras motiv utifrån dina egna. För dig är pengar uppenbarligen väldigt viktigt, men för riktiga religiösa är det att föra fler människor till tro som är målet.
Endast falska religiösa som Amerikanska tv-evangelister är ute efter att tjäna pengar - men såna hittar du inte i Svenska kyrkan.

Skrivet av ronnylov:

Jag tycker det borde förbjudas att tvinga in barn i religiösa sekter.

Tycker nog alla - men Svenska kyrkan är ingen religiös sekt.
Det finns absolut religiösa sekter och därför också forskare som studerar dem - men du kan inte hitta en enda seriös sådan som skulle definiera Svenska kyrkan som en sekt.

Så sammanfattningsvis - du får tycka precis vad du vill, men det blir fortfarande inte sant bara för att du tycker det.

Permalänk

jag tycker det är en jätte fin traditon och ser inga nackdelar med det. är själv döpt och konfimerad men inte tronde betalar kyrkskatt är inte så jävla snål kyrkorna i sverige är jätte vackra skulle vilja fortsatt ha dom så

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem

Jag (och mina syskon) är döpta.
Samtliga valde vid yngre tonåren att konfirmeras.
Samtliga har vid vuxen ålder valt att gå ur svenska kyrkan.
Ingen av oss hyser agg mot våra föräldrar för att de valde att döpa oss "utan vår tillåtelse" (trams).

Så jag säger: Döp ditt barn.
När barnet är äldre kan det själv ta beslutet om det vill konfirmera sig eller inte, och i förlängningen om det vill gå ur svenska kyrkan eller inte.

Svenska kyrkan må ha sina brister, men att som vissa här gör jämföra det med en religiös sekt är bara pinsamt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det finns absolut religiösa sekter och därför också forskare som studerar dem - men du kan inte hitta en enda seriös sådan som skulle definiera Svenska kyrkan som en sekt.

Definitionsfråga... Undersök "lutherska sekten" under 1500 talet, så inser man snabbt att det är Svenska kyrkan det talas om...

Skrivet av needthatgaming:

jag tycker det är en jätte fin traditon och ser inga nackdelar med det. är själv döpt och konfimerad men inte tronde betalar kyrkskatt är inte så jävla snål kyrkorna i sverige är jätte vackra skulle vilja fortsatt ha dom så

Jag tänker inte svära på någonting här, men de flesta kyrkorna som är "vackra" är också kulturhistoriskt viktiga, och Svenska kyrkan får statligt stöd för att underhålla dem. Så den vanliga skatten bekostar alltså redan kyrkorna...

Skrivet av MinscS2:

Svenska kyrkan må ha sina brister, men att som vissa här gör jämföra det med en religiös sekt är bara pinsamt.

Som ovan. Det handlar nog mest om en definitionsfråga när det kommer till om "religiöst samfund" eller "religiös sekt" är samma, eller olika saker. Livets ord, Pingstkyrkan, Svenska kyrkan, och Scientologerna, vad är egentligen skillnaden? (Alla har vid något, eller några tillfällen kallats just för sekt, medan den gängse definitionen faktiskt innebär att ingen av dem är just... sekter. Det till trots är det aldrig någon som försvarar exempelvis Scientologerna...) Övertro, indoktrinering i hem, och samfundets lokaler, samt att "normala" människor upplevs som just normala, medan extremister, upplevs som rabiata sektmedlemmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Döp för Guds skull inte barnet (he-he)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som ovan. Det handlar nog mest om en definitionsfråga när det kommer till om "religiöst samfund" eller "religiös sekt" är samma, eller olika saker.

Exempel på faktorer som definerar en sekt:

- (Religiös) grupp som tydligt avviker från (de religiösa) huvudlinjerna i samhället.
- (Stora) krav på dess anhängare.
- Ofta elitistisk framtoning. ("Vi är inte många, men bättre")
- Ofta en stark ledargestalt.
- Anser sig företräda en absolut religiös sanning.

Vill man sen gå djupare in på det så finns det olika typer, bl.a. Omvändelsesekter, Adventistiska sekter, Inåtvända sekter och Gnostiska sekter.

Exempel på "sekter": Hare Krishna, Scientologerna, 70-tals Satanism, Wicca, etc.

Sen ska man inte förväxla "sekt" med nyreligiösa rörelser eller med domedagssekter då de skiljer noterbart på vissa springande punkter.

I vilket fall så lär du inte hitta någon seriös teolog/forskare eller professor inom religion som klassificerar den svenska kyrkan (protestantism) som en "sekt" eller ens en nyreligiös rörelse.

Folk får gärna kalla svenska kyrkan för en sekt om dom anser att det är en sekt, men det betyder inte att dom har rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Definitionsfråga... Undersök "lutherska sekten" under 1500 talet, så inser man snabbt att det är Svenska kyrkan det talas om...

Det var väl ett väldigt dåligt argument - att försöka likställa kyrkan för 500 år sen med vad den är idag?

Eller tänkte du hoppa i tidsmaskinen och döpa barnen i 1500-talet? :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Exempel på faktorer som definerar en sekt:

- (Religiös) grupp som tydligt avviker från (de religiösa) huvudlinjerna i samhället.
- (Stora) krav på dess anhängare.
- Ofta elitistisk framtoning. ("Vi är inte många, men bättre")
- Ofta en stark ledargestalt.
- Anser sig företräda en absolut religiös sanning.

Eftersom den religiösa huvudlinjen i samhället är agnostiskt, eller möjligen ateistiskt. Så alla som hävdar något annat avviker tydligt. Svenska kyrkan verkar passa in här. Scientologerna, gör inte, om religionsbiten ska vara ett faktiskt krav.
Alla religioner ställer stora krav på sina anhängare, listan på synder är rätt lång, men om vi fortsätter peka på svenska kyrkan, eftersom det är roligast, så kräver de delar av skattsedeln även från icke troende, och mer av skattsedeln av troende, plus förväntad kollekt, osv. Själva bestraffningen för begångna synder förväntas man ta hand om, mer eller mindre själv. (Syndabekännelse och syndaförlåtelse i mässan, så, nattvard, någon?)
Jag vet inte om Svenska kyrkan hävdat att de inte är många, men de hävdar helt klart att de är bättre än de av annan tro. Rätt troende kommer till himlen, otrogna hedningar straffas med helvetet.
Stark ledargestalt... Påven? Strikt talat inte vår påve, och egentligen är det väl Antje Jackelén som är vår direktlinje till gud. Skönt att vi åtminstone lyckats skaffa en kvinnlig ärkebiskop, nästa borde vara färgad, och / eller HBQT, något.
Absolut religiös sanning... Nå, bibeln ska inte tolkas ordagrant, men helt utan bevis för sin sak, finns gud. Det är en absolut, religiös sanning.

Sååå... Svenska kyrkan är en sekt? Om jag ska ge luft åt en högst personlig åsikt... Nä. Men det hindrar mig inte från att tycka att det ska vara förbjudet med söndagsskola. Något Svenska kyrkan håller på med, och inte ens hymlar med avsikten bakom...:

Citat:

Barn är alltid välkomna att fira gudstjänst. Små ben kan inte alltid sitta still så länge som en vanligt gudstjänst varar och ibland kan det faktiskt vara svårt att hänga med i vad prästen egentligen pratar om.

Söndagsskolan kan vara sång, bön, skapande, lek och berättelser ur Bibeln. Här kan barnet fråga om det som verkar konstigt eller svårt att förstå. Under lekfulla former lär vi oss mer om kristen tro och hur vi ska vara mot varandra. Och har kul ihop!

Skrivet av Kermit_Mupp:

Det var väl ett väldigt dåligt argument, att försöka likställa kyrkan för 500 år sen med vad den är idag?

Fast svenska kyrkan är fortfarande svenska kyrkan. Det har liksom inte skett några större förändringar som skulle påverka huruvida det är en sekt eller inte. Just 1500 talet är ganska viktigt, eftersom det var då vi bröt med påven, så att säga...
Mitt argument var dock att den gängse argumentationen för eller emot om något är en sekt har ytterst lite grund i vad som följer en strikt definition för just "sekt", och i stället täcker ett mycket bredare spektra. Enligt den faktiska definitionen på en sekt, så är inget av mina exempel just "sekter" och flera av dem anklagas regelbundet för det i alla fall. Speciellt scientologerna, och livets ord, är det ju ingen som så mycket som blinkar när de benämns som sekt. Och jag kan tycka att båda är definitivt i spannet där det bör vara förbjudet att tvinga in barn i verksamheten, för att indoktrinera dem tidigt. Jag har inga som helst problem med att andra vill utsträcka det till att även gälla pingstkyrkan, och svenska kyrkan. Som sagt, ingen av dem faller egentligen inom ramarna för att vara faktiska sekter, vilket var mitt argument hela tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

@ronnylov:

Som jag skrev redan i min allra första kommentar om det här:

Som jag svarat en annan person är jag också väl medveten om att det inte är omöjligt att få en kyrklig begravning i alla fall - om man sedan skulle vilja det - men det är fortfarande inget man har rätt till.

Medan barnet, om det är medlem, har rätt till det - samtidigt som man som förälder naturligtvis inte alls måste utnyttja den rätten.

Så barnet (eller ifall barnet dör, föräldrarna) har alltså rätt till fler tjänster utan att det kostar varken barn eller föräldrar någonting.

Därför är ett dop rent logiskt det val som ger barnet mest valfrihet utan att det kostar det ett dugg.

Det får naturligtvis du tycka och du får göra precis som du vill med ditt barn - men det var ju inte det frågan gällde.

Utan frågan ställdes av en förälder som inte hade nån bestämd uppfattning alls om kyrkan och då svarar jag vad som praktiskt sett ger barnet störst valmöjligheter.

Återigen - det kan du tycka om du vill, men det är ju ingen objektiv sanning eftersom barnet visst får rätt till saker som det inte har rätt till om det inte är medlem.
Hur mycket du än personligen ogillar kyrkan kan du inte förändrat detta faktum.

Som sagt - det får du tycka, men jag tror du får svårt att hitta många som håller med om att de lidit av just att ha blivit döpta när de inte ens minns det.

Om föräldrar däremot tvingar sina äldre barn att vara med i en församling som de inte vill vara med i tror jag alla håller med om att det är åt helvete och det är naturligtvis inget jag stödjer heller.

Men det är ju knappast rimligt att föreställa sig att frågeställaren som skapade den här tråden för att han inte hade nån stark åsikt alls om dopet, plötsligt skulle förvandlas till en religiös fundamentalist och förslava sitt barn bara för att det blev döpt.

Det tror du ja, men det är absolut ingen sanningen bara för att du tror det.
Jag kan garantera dig att varenda präst du frågar hellre skulle vilja ha fulla bänkrader i sin kyrkan än passiva medlemmar.

Du tolkar alla andras motiv utifrån dina egna. För dig är pengar uppenbarligen väldigt viktigt, men för riktiga religiösa är det att föra fler människor till tro som är målet.
Endast falska religiösa som Amerikanska tv-evangelister är ute efter att tjäna pengar - men såna hittar du inte i Svenska kyrkan.

Så sammanfattningsvis - du får tycka precis vad du vill, men det blir fortfarande inte sant bara för att du tycker det.

Men det du tycker blir sant menar du?
Du skriver felaktigheter hela tiden.

"Som sagt - det får du tycka, men jag tror du får svårt att hitta många som håller med om att de lidit av just att ha blivit döpta när de inte ens minns det."

Jag är ett exempel. Jag har lidit av vetskapen att jag är döpt när jag aldrig har haft viljan att vara döpt. Något som är gjort går inte att få ogjort. Däremot kan något som är ogjort bli gjort. Förstår du skillnaden? Trots att jag inte konfirmerat mig och gått ur kyrkan är jag fortfarande döpt trots att jag inte vill vara det. Förstår du? Jag har blivit utsatt för ett övergrepp! Jag minns fortarande att jag är döpt. Jag kan aldrig komma att glömma detta faktum...

Kyrklig begravning är ingen fördel om man inte vill ha kyrklig begravning. Det är en nackdel!

"men för riktiga religiösa är det att föra fler människor till tro som är målet."
Precis! Anser man att religion är fel så vill man ju att så få som möjligt ska vara religiösa.
Därför är ju kyrkan en dålig verksamhet som sätter människor i fördärv.

"Endast falska religiösa som Amerikanska tv-evangelister är ute efter att tjäna pengar - men såna hittar du inte i Svenska kyrkan."
Ja men då så då kan kyrkan avskaffa avgiften då, De vill inte ha några pengar.

"men Svenska kyrkan är ingen religiös sekt"
Så kyrkan är inte en religiös sammanslutning?
Det är ju definitionen på religiös sekt.

Bara för att du tycker att dop inte påverkar barn negativt så behöver inte alla tycka det. Jag vet att det påverkar barn negativt. Det påverkade mig negativt redan som barn, så fort jag förstod den falskhet kyrkan står för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast svenska kyrkan är fortfarande svenska kyrkan. Det har liksom inte skett några större förändringar som skulle påverka huruvida det är en sekt eller inte.

Om du inte fattar att Svenska kyrkan idag är nåt helt annorlunda än den var på 1500-talet så skall du inte ge dig in och slira på ett område du uppenbarligen inte vet ett jota om. Det kommer bara sluta med att du skämmer ut dig.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Mitt argument var dock att den gängse argumentationen för eller emot om något är en sekt har ytterst lite grund i vad som följer en strikt definition för just "sekt", och i stället täcker ett mycket bredare spektra. Enligt den faktiska definitionen på en sekt, så är inget av mina exempel just "sekter" och flera av dem anklagas regelbundet för det i alla fall. Speciellt scientologerna, och livets ord, är det ju ingen som så mycket som blinkar när de benämns som sekt. Och jag kan tycka att båda är definitivt i spannet där det bör vara förbjudet att tvinga in barn i verksamheten, för att indoktrinera dem tidigt. Jag har inga som helst problem med att andra vill utsträcka det till att även gälla pingstkyrkan, och svenska kyrkan. Som sagt, ingen av dem faller egentligen inom ramarna för att vara faktiska sekter, vilket var mitt argument hela tiden...

Fast vad du har för uppfattning eller vad du anser den "gängse argumentationen" vara är helt irrelevant - för du är varken religionsvetare eller teolog eller sociolog eller någon slags expert på de här frågorna.

Det här är den klassiska internet-sjukan idag, att folk upphöjer sina personliga åsikter till allmänna sanningar utan att tveka.

DU får tycka att det är helt OK att kalla Svenska kyrkan en sekt om du vill - men det gör det likt förbannat inte till nån sanning - på samma sätt som du får tala om för besiktningsmannen när han hissar upp bilen att du tycker avgasröret är en kardanaxel - men det är det likt förbannat inte.

För det finns klara definitioner på vad som är en sekt eller inte och även om det finns lite skiftande meningar även inom forskarkåren när det gäller gränsdragningsfrågor, så är det som jag och MinscS2 sagt så att du inte kan hitta en enda seriös expert på de här frågorna som skulle kalla Svenska kyrkan en sekt.

Här kan du tex läsa mer om den sociologiska klassifikationen av religiösa rörelser, inklusive vad som är och inte är en sekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sociological_classifications_of...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det du tycker blir sant menar du?
Du skriver felaktigheter hela tiden.

Skillnaden är att jag utgår från vad som är sant innan jag börjar tycka - du gör tvärt om.

Det är bevisligen inte något som helst övergrepp eller tvång i att döpa ett barn i Svenska kyrkan - det kan du inte hitta en enda seriös barnläkare eller psykolog som håller med dig om.
Lite vigvatten i pannan och några ord av en präst - en upplevelse inget barn nånsin kan minnas efteråt - är fullständigt oskadligt på alla sätt och vis.

Att du personligen försöker hävda att du lidit alldeles oerhört i efterhand av att ha blivit döpt säger nåt om dig - inte nåt om någon annan.

Personligen tror jag du snackar skit i ett desperat försök att vinna en argumentation du inte har några bra argument i - men om du nu personligen känner dig så fruktansvärt skadad av att ha blivit döpt kan jag rekommendera terapi för dig personligen.

Däremot kan jag garantera dig att det inte finns många som likt dig lider av detta "övergrepp" att ha blivit döpta - av det enkla faktum att om det gjort det så skulle du se representanter för "De dop-kränktas förening" eller nåt liknande larv gråta ut i pressen om hur hemskt de har det.

Men du kan ju starta den föreningen nu då, så kanske du kan få lite sympati av nån för ditt hemska öde?

Skrivet av ronnylov:

Kyrklig begravning är ingen fördel om man inte vill ha kyrklig begravning. Det är en nackdel!

Att ha rätt till något kan ALDRIG vara en nackdel, eftersom ingen tvingar dig att utnyttja den rättigheten.

Vad jag hela tiden skrivit är att det handlar om att maximera barnets VALMÖJLIGHETER.
Något du har rätt till kan du alltid välja att inte utnyttja, medan vad du inte har rätt till kan du gå miste om - alltså är det ALLTID en större valmöjlighet att ha så många rättigheter som möjligt.

Skrivet av ronnylov:

Precis! Anser man att religion är fel så vill man ju att så få som möjligt ska vara religiösa.
Därför är ju kyrkan en dålig verksamhet som sätter människor i fördärv.

Fast nu var ju frågan då återigen inte ställd av en förälder som tycker religion är fel - en person som tycker så skulle väl knappast fråga en samling anonyma Sweclockers om råd om sitt barns dop?

Utan frågan gällde ju återigen huruvida det fanns nån för- respektive nackdel att döpa sitt barn.

Och då är det återigen så att rent rationellt finns det inga nackdelar utan enbart teoretiska fördelar med att bli döpt som spädbarn av Svenska kyrkan i Sverige idag.

Det är inte alls säkert att barnet kommer vilja förbi medlem när det blir äldre - tvärt om skulle jag säga att det är mer troligt att det kommer vilja gå ur.

Men det finns likt förbannat ingen som helst rationell nackdel med att bli döpt - alldeles oavsett vad du tycker om den saken.

Skrivet av ronnylov:

Ja men då så då kan kyrkan avskaffa avgiften då, De vill inte ha några pengar.

Jag har aldrig sagt att de inte vill ha några pengar - naturligtvis måste de få in intäkter för att bedriva sin verksamhet.
Vad jag däremot sagt är att din konspiratoriska fantasi om att:

Skrivet av ronnylov:

Anledningen kyrkan tycker barndop är så bra är naturligtvis alla extra inkomster de får från sina passiva medlemmar som inte bryr sig ett skit om religion.

...är skitsnack.

Vi kan återigen konstatera att du, personligen, uppenbarligen tror att allt här i världen handlar om pengar.
I din fantasi måste därför såväl Svenska kyrkan som politiska partier bara vara ute efter att maximera sina ekonomiska intäkter - och det är därför de vill ha medlemmar.

Men i själva verket drivs såväl kyrkan som partierna av helt andra motiv än ekonomiska.
De vill vinna anhängare - inte bara passiva donatorer.

I kyrkans fall är det också så att dopet är en sakral handling av väldig betydelse för de flesta kristna. De ser det som en välsignelse och ett välkomnande av barnet in i deras Guds flock att det blir döpt och tror man på det är det ju uppenbart varför dopet är så viktigt.

Men barnen som blir döpta kommer ju inte generera en krona i intäkter på minst 18 år - om nånsin - så det är ju en idiotisk "plan" om målet bara vore att tjäna pengar.

Skrivet av ronnylov:

Så kyrkan är inte en religiös sammanslutning?
Det är ju definitionen på religiös sekt.

Nej, det är det inte alls det.
Ingen religionsvetare, teolog eller sociolog definierar en sekt så allmänt som "religiös sammanslutning" - det är rent skitprat.

Här kan du tex läsa mer om den sociologiska klassifikationen av religiösa rörelser, inklusive vad som är och inte är en sekt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sociological_classifications_of...

Skrivet av ronnylov:

Bara för att du tycker att dop inte påverkar barn negativt så behöver inte alla tycka det. Jag vet att det påverkar barn negativt. Det påverkade mig negativt redan som barn, så fort jag förstod den falskhet kyrkan står för.

Jag tycker då återigen inte saker utan att först kolla upp dem, och jag tycker inte saker som inte är baserade på fakta.

Och fakta är fortfarande att du inte kan hitta en seriös barnläkare eller psykolog i hela landet som skulle påstå att ett dop i Svenska kyrkan vore på något sätt skadligt för ett barn.

Du har uppenbarligen en väldigt unik upplevelse (eller så snackar du skit) - men du får väl gå iväg och starta "De dop-kränktas förening" då och se hur många andra "drabbade" du kan locka till dig.

Blir det en massrörelse skall jag villigt erkänna att jag hade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av needthatgaming:

Observera att Svenska kyrkan redan får hundratals miljoner i bidrag från staten varje år för just underhåll av kyrkobyggnader.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Har två barn, ingen av dom är döpta trots påtryckningar ("för man får ju så många fördelar med att vara döpt / med i kyrkan"

Jag och sambon är döpta, jag har dock gått ur kyrkan för en massa år sen.

valde att inte konfirmera mig.

Vill barnen gå med i kyrkan får dom väl göra det när dom fyllt 18.