Permalänk

Ubiquiti eller Google wi-fi

Idag har jag en asus router rt n66u
Tycker den har tappat prestanda mer och mer vad gäller wifi.

Tänkte utöka täckningen och har då tittat på Google wi-fi eller qbiquti

Frågan är vilket ni rekommenderar?

Om jag vill göra mig av med min asus router, vad behövs då?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Du behöver nedanstående om du vill köra på Unifi:

Accesspunkt:
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite....

Router:
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi....

Switch med POE:
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6....

Du kopplar routern vid inkommande internetuttag

Switchen kopplas till din router

Accesspunkten/punkterna kopplas till POE-utgångarna på switchen

Denna lösning kräver att du drar en TP-kabel till varje accesspunkt och att du har en dator där du kan installera och konfigurera nätverket ifrån!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

What, ska allt detta verkligen behövas för att köra te x Ubiquiti Unifi AP-AC Lite via TS Asus router ?

Permalänk
Medlem

Läste lite tester och föll istället för "TP-Link Deco M5 (3-pack)" när jag skulle fixa nätverket hos mina föräldrar. Kan inte säga något om prestandan på dom andra men är väldigt nöjd med denna lösning. Bra täckning, bra hastighet, extremt lätt att installera med den medföljande appen via Bluetooth. Jag tror faktiskt mina föräldrar skulle klara det själva! Två nätverksportar på varje enhet så jag kunde ansluta stationära datorerna som saknar trådlöst kort ändå. Lätt att övervaka via appen sen också, behöver inte vara i samma nät så jag kan fixa grejer hemifrån.

Ganska klent med inställningar dock, men vill man ha något som "bara funkar" kan jag varmt rekommendera dessa.

https://www.inet.se/produkt/5405833/tp-link-deco-m5-3-pack-ac...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Jag har google wi-fi och tycker att det fungerar riktigt bra! Enkelt, ganska små och "snygga", bra mjukvara för att hitta bästa placeringen. Inte den billigaste lösningen men efter några dagar där man har "100%" wi-fi i hela huset så känns det värt det.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken teknisk kunskap/krav du har, men jag satsade på Ubiquiti Amplifi HD + en Mesh Point då jag bara ville ha något som funkar och har bra täckning.

Jag har inga övriga krav på nätverket när det kommer till att konfigurera VLAN och allt sånt, så denna lösning passade mig bra och jag är väldigt nöjd.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av monoleg:

What, ska allt detta verkligen behövas för att köra te x Ubiquiti Unifi AP-AC Lite via TS Asus router ?

Nej du kan stänga wifi på routern och köra wifi via ap, då behöver du bara köpa ap.

Visa signatur

Intel core i5 6600k, Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB, 16GB RAM
MacBook Pro 13 tum 2017 i7 16GB RAM 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Va ska han med Switchen att göra? Det medföljer väl drivdon med accesspunkten?
För övrigt så hade jag nog skaffat en UAP AC Lite enl. nedan, men skippat resten. Wifi-radion kan man stänga av i Asusen.

Skrivet av fisken92:

Du behöver nedanstående om du vill köra på Unifi:

Accesspunkt:
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite....

Router:
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi....

Switch med POE:
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6....

Du kopplar routern vid inkommande internetuttag

Switchen kopplas till din router

Accesspunkten/punkterna kopplas till POE-utgångarna på switchen

Denna lösning kräver att du drar en TP-kabel till varje accesspunkt och att du har en dator där du kan installera och konfigurera nätverket ifrån!

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Vill han inte ha något RJ-45 uttag i sitt nätverk funkar det som du säger!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ubiquti Amplifi HD + mesh, precis som någon sa ovan.
Klockren lösning som jag själv har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Du behöver nedanstående om du vill köra på Unifi:

Accesspunkt:
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite....

Router:
https://www.dustinhome.se/product/5010797842/unifi-usg-securi....

Switch med POE:
https://www.dustinhome.se/product/5011002766/unifi-switch-8-6....

Du kopplar routern vid inkommande internetuttag

Switchen kopplas till din router

Accesspunkten/punkterna kopplas till POE-utgångarna på switchen

Denna lösning kräver att du drar en TP-kabel till varje accesspunkt och att du har en dator där du kan installera och konfigurera nätverket ifrån!

Det enda som krävs är en Accesspunkt, inget mer.

Controllern är mjukvarubaserad och kan sättas upp en gång på vilken dator som helst och sedan aldrig startas igen om man känner så.

I kartongen till Accesspunkten följer det med en PoE adapter.

Permalänk
Medlem

@wRRM: Vill man ha en ordentlig wi-fi lösning så kör man så att hela kedjan blir komplett. Men det funkar som du säger!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@LemurenSwe: Vill han inte ha något RJ-45 uttag i sitt nätverk funkar det som du säger!

Man behöver inte lägga 1300 spänn för en ubiquiti router för att få det.

På ditt inlägg låter det som man måste ha allt från ubiquiti, men som flera skrivit fungerar det alldeles utmärkt med valfri router och switch också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Ska man bygga ett ordentligt nät som är stabilt hade jag aldrig blandat unfi:s produkter med Asus!
Men har man inga större krav, så fungerar det!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@LemurenSwe: Vill han inte ha något RJ-45 uttag i sitt nätverk funkar det som du säger!

Nu har han väl en inbyggd switch på sin nuvarande router om jag inte förstod det fel?

Permalänk
Medlem

Vi installerade Ubiquiti för vårt nätverk på jobbet.. fungerar extremt bra. Hastigheten är fenomenal, inga "radioskuggor" eller så heller. Kanske inte den smidigaste installationen jämfört med andra "1plug-n-play", men när allt väl är inkopplat är det hur smidigt som helst att underhålla det och finjustera i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@wRRM: Vill man ha en ordentlig wi-fi lösning så kör man så att hela kedjan blir komplett. Men det funkar som du säger!

Håller inte alls med om vad du säger, funkar likabra med vilken router som helst. Ska man köpa nytt dock (dvs inte har en router/switch) finns det ingen anledning att välja något annat över typ en Edgerouter X. Jag installerade igår två ac-lite hos mina föräldrar som kör med en asus router med radio avstängd, går hur bra som helst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Håller inte alls med om vad du säger, funkar likabra med vilken router som helst. Ska man köpa nytt dock (dvs inte har en router/switch) finns det ingen anledning att välja något annat över typ en Edgerouter X. Jag installerade igår två ac-lite hos mina föräldrar som kör med en asus router med radio avstängd, går hur bra som helst.

Som jag skrev ovan: "Ska man bygga ett ordentligt nät som är stabilt hade jag aldrig blandat unfi:s produkter med Asus!
Men har man inga större krav, så fungerar det!"

Har aldrig sagt att det inte fungerar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phantom:

Ubiquti Amplifi HD + mesh, precis som någon sa ovan.
Klockren lösning som jag själv har.

Håller med, samma här.

Permalänk

Eftersom det är wi-fi jag är missnöjd med så provar jag en ubiquiti AP, som jag kör trådat mellan router och AP?

Eftersom jag har behov av RJ45 så kan jag fortsätta köra som jag gör idag, alltså trådat från routern till en Switch dit jag kopplat dator, smart tv, ATV4?

En annan fråga, har lyckats ställa till det
Efter trixande med wi-fi som strulat så har jag nu fått igång det men jag kommer inte åt routern, Dvs 192.168.1.1
I ipconfig får jag ett publikt IP från min isp oavsett vilken enhet jag använder.

Kan jag ha råkat ändra om från routerläge till AP-läge eller nåt sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Eftersom det är wi-fi jag är missnöjd med så provar jag en ubiquiti AP, som jag kör trådat mellan router och AP?

Korrekt, med den så medföljer ett POE-drivdon som sitter mellan router och AP bara.

Skrivet av Bozze4evigt:

Eftersom jag har behov av RJ45 så kan jag fortsätta köra som jag gör idag, alltså trådat från routern till en Switch dit jag kopplat dator, smart tv, ATV4?

Yes, hade inte lagt massa pengar på en Unifi-switch.

Skrivet av Bozze4evigt:

En annan fråga, har lyckats ställa till det
Efter trixande med wi-fi som strulat så har jag nu fått igång det men jag kommer inte åt routern, Dvs 192.168.1.1
I ipconfig får jag ett publikt IP från min isp oavsett vilken enhet jag använder.

Kan jag ha råkat ändra om från routerläge till AP-läge eller nåt sånt?

Troligen har du tryckt på något du inte skulle ha tryckt på, dra en reset på routern.

Permalänk

Jag har en väldigt lik situation, använder också en Asus rt-n66u idag. Har den även kopplad till en switch och kablat nätverk i huset. Men behöver förbättra min täckning för wifi.

Har funderat på en Ubiquinti AP, som jag skulle kunna placera centrerat i huset med PoE, och confa dom för att försöka få till roaming mellan dom. Alt stänga av wifi i routern och se om det blir bättre täckning ändå. Eller en förlängning att ha två Ubuiquinti för Wifi och bara använda routern för trådat (då jag har inbillat mig att den har ok prestanda trådat?)

Men en annan variant vore ju att köra typ Google wifi eller Asus Lyra, med backhaul, typ en på varje vångingsplan. Skulle det i praktiken vara det samma som att koppla in två APs till routern?

Eller är det fortfarande bättre att köra med rena APs om man redan har kabel framdraget?

Kostnadsmässigt skulle jag kunna köpa två AC-LITE och en EdgeRouter X och fortfarande komma undan med en billigare peng än mesh-lösningarna.

Permalänk
Medlem

Frågan man egentligen borde ställa, i anslutning till Ubiquiti, är, hur många användare/AP's ska mitt nätverk ha. Behöver jag en nätverkskontrollant, och bör därför köpa deras kontroller, eller ska jag köra mjukvaran på min dator så jag kan logga in och uppdatera enheten någon gång ibland?
Köra deras switch, och router, känns som väldigt mycket överkurs, för ett hemma nätverk.
Behåll ASUS routern, och den inbyggda switchen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbenilådan:

Jag har en väldigt lik situation, använder också en Asus rt-n66u idag. Har den även kopplad till en switch och kablat nätverk i huset. Men behöver förbättra min täckning för wifi.

Har funderat på en Ubiquinti AP, som jag skulle kunna placera centrerat i huset med PoE, och confa dom för att försöka få till roaming mellan dom. Alt stänga av wifi i routern och se om det blir bättre täckning ändå. Eller en förlängning att ha två Ubuiquinti för Wifi och bara använda routern för trådat (då jag har inbillat mig att den har ok prestanda trådat?)

Men en annan variant vore ju att köra typ Google wifi eller Asus Lyra, med backhaul, typ en på varje vångingsplan. Skulle det i praktiken vara det samma som att koppla in två APs till routern?

Eller är det fortfarande bättre att köra med rena APs om man redan har kabel framdraget?

Kostnadsmässigt skulle jag kunna köpa två AC-LITE och en EdgeRouter X och fortfarande komma undan med en billigare peng än mesh-lösningarna.

Ja, det är bättre att köra med rena AP's, mesh är ju en lösning för att slippa dra kablar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror helt på om du vill dra kablar eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Frågan man egentligen borde ställa, i anslutning till Ubiquiti, är, hur många användare/AP's ska mitt nätverk ha. Behöver jag en nätverkskontrollant, och bör därför köpa deras kontroller, eller ska jag köra mjukvaran på min dator så jag kan logga in och uppdatera enheten någon gång ibland?
Köra deras switch, och router, känns som väldigt mycket överkurs, för ett hemma nätverk.
Behåll ASUS routern, och den inbyggda switchen.

Jag kör tre av Ubiquitis accesspunkter och jag skulle aldrig köpa en USG. De är relativt begränsade funktionsmässigt och är dessutom dyra. Jag loggar in någon gång i veckan och kollar läget på WiFi, men det är ju det som är hela tanken med en prosumer-produkt - att man ska slippa tänka på den. Så har Ubiquiti funkat för mig i alla fall. Kan dock hålla med om att deras DPI-funktion är trevlig, men inte på bekostnad av annan funktionalitet.

Tror nog man ska börja med AP:s och sedan fundera på om man ska köra USG, switchar, CloudKey, osv.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hur hamnade vi på deras USG? Kontrollern är deras mjukvara, ett måste om man ska ha ett fungerande mesh där man automatisk växlas över till den AP med starkast signal utan service avbrott, om jag inte minns fel. Kan man leva med att själv koppla bort och ansluta på nytt, är ju inte det ett problem, annars får man ju ha deras mjukvara igång på någon enhet. De erbjuder sin "CloudKey" och sin XG server. Kan man inte leva med att ha deras kontroller på en dator som alltid är igång, och absolut vill ha fungerande överlämning till den AP med bäst signal, så är "CloudKey" mest rätt för hemma bruk.
Deras USG har jag aldrig använt, så den har jag helt enkelt ingen åsikt om...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Som jag skrev ovan: "Ska man bygga ett ordentligt nät som är stabilt hade jag aldrig blandat unfi:s produkter med Asus!
Men har man inga större krav, så fungerar det!"

Har aldrig sagt att det inte fungerar!

Ska man ha ett ordentligt nät så kör man på riktiga saker som tex Cisco, Aruba eller Meru.
Ubiquiti fungerar dock fint för hemmabruk!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Korrekt, med den så medföljer ett POE-drivdon som sitter mellan router och AP bara.

Dessa kallas för PoE injector, eller injector kort och gott. Just saying...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessa kallas för PoE injector, eller injector kort och gott. Just saying...

Vad vela du bevisa? Det är ändå ett typ av drivdon, även om det finns alternativa namn för samma typ av artikel.