Vi drog och rotade i Webhallens retro-förråd

Permalänk
Relik 📜

Vi drog och rotade i Webhallens retro-förråd

Lång histora kort, Webhallen har en massa retrogrejer som det spelats på tidigare. Nu behöver de rensa, så undertecknad och @Kenneth var där för att reka. Fick med oss två flyttlådor tillbaka (Neo-Geo + spel samt Jaguar med CD + spel), ska återvända för att spana mer! Tänker vi ska försöka streama, ta bilder, testa, greja..

#bakomkulisserna

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Första som poppar upp i skallen.

Permalänk
Medlem

Fick mig att tänka på när det fortfarande, under tidigt 1990-tal, gick att hyra spelkonsoller över helgen i den lokala videoaffären. Dåtidens videoaffärer hade det mesta. Spel, filmer, tobak, folköl och fulsprit.

Permalänk
Medlem

Måste ha varit sjukt kul att rota igenom allt det där! Lite avundsjuk blir jag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Atari Jaguar - spelkonsolen som beslutade sig för att sadla om och bli tandläkarkamera.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Jaguar#Legacy

Permalänk
Medlem

Neo Geo är ju fortfarande den mäktigaste spelkonsolen som släppts! Min är konstant inkopplad för att snabbt kunna förse mig med en dos 2D Pixelvåld.

Gillar faktiskt fortfarande Jaguaren och kopplar in den då och då för lite Raiden eller Sensible Soccer.

Och hur överlägset var inte Alien vs Predator när det släpptes? Hemma satt man med Mega Drive och SNES och så gick man och hyrde en jaguar och kunde spela detta grafikmonster!
https://www.youtube.com/watch?v=3GEOTtpOFWw

Turbografx har även den (eller ja, den japanska motsvarigheten PC-Engine i varje fall) massor av sköna spel från 8/16 bits eran som ju objektivt sett var den bästa

Amiga CD32 har jag däremot inte i samlingen, finns det några "måste" spel till den som jag inte lika gärna kan spela på min amiga 500/1200?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Neo Geo är ju fortfarande den mäktigaste spelkonsolen som släppts! Min är konstant inkopplad för att snabbt kunna förse mig med en dos 2D Pixelvåld.

Gillar faktiskt fortfarande Jaguaren och kopplar in den då och då för lite Raiden eller Sensible Soccer.

Och hur överlägset var inte Alien vs Predator när det släpptes? Hemma satt man med Mega Drive och SNES och så gick man och hyrde en jaguar och kunde spela detta grafikmonster!
https://www.youtube.com/watch?v=3GEOTtpOFWw

Turbografx har även den (eller ja, den japanska motsvarigheten PC-Engine i varje fall) massor av sköna spel från 8/16 bits eran som ju objektivt sett var den bästa

Amiga CD32 har jag däremot inte i samlingen, finns det några "måste" spel till den som jag inte lika gärna kan spela på min amiga 500/1200?

Det där är ju inte "riktiga" alien vs predator... DETTA sänkte man femmor på i arkadhallen... https://www.youtube.com/watch?v=XFAa3BE8230

/hulle

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Fick mig att tänka på när det fortfarande, under tidigt 1990-tal, gick att hyra spelkonsoller över helgen i den lokala videoaffären. Dåtidens videoaffärer hade det mesta. Spel, filmer, tobak, folköl och fulsprit.

Kommer ihåg det som igår, jag och en kompis skulle hyra Duke Nukem till N64 och killen i butiken var tvungen att ringa hem till min morsa för att höra om det var okej, hans beskrivning av spelet var att man dödade grisar och räddade prostituerade

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Det där är ju inte "riktiga" alien vs predator... DETTA sänkte man femmor på i arkadhallen... https://www.youtube.com/watch?v=XFAa3BE8230

/hulle

Ser ut att vara turtles in time med nya skins. Och kulsprutor

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Amiga CD32 har jag däremot inte i samlingen, finns det några "måste" spel till den som jag inte lika gärna kan spela på min amiga 500/1200?

Jag och min bror hade en CD32. Tror faktiskt att vi hade nästan alla spel som släpptes till den till slut.
Själva spelen var ju identiska med A1200 versionerna med undantag för CD-ljudspår och FMV intros etc.

Minns när man såg introt till Alien Breed: Tower Assault första gången. Hakan låg i golvet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det där är ju inte "riktiga" alien vs predator... DETTA sänkte man femmor på i arkadhallen... https://www.youtube.com/watch?v=XFAa3BE8230

/hulle

Haha. Faktum är att jag håller med. Och jag äger faktiskt detta också på original arkad-pcb.

Gavs ut på Capcoms CPS2-moderkort. http://www.system16.com/hardware.php?id=795&page=1#112

Kopplar ihop detta med en Supergun och en gammal hederlig B&O tjockis för retroaction av högsta klass!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Ni har världens bästa jobb!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Neo Geo är ju fortfarande den mäktigaste spelkonsolen som släppts! Min är konstant inkopplad för att snabbt kunna förse mig med en dos 2D Pixelvåld.

Gillar faktiskt fortfarande Jaguaren och kopplar in den då och då för lite Raiden eller Sensible Soccer.

Och hur överlägset var inte Alien vs Predator när det släpptes? Hemma satt man med Mega Drive och SNES och så gick man och hyrde en jaguar och kunde spela detta grafikmonster!
https://www.youtube.com/watch?v=3GEOTtpOFWw

Turbografx har även den (eller ja, den japanska motsvarigheten PC-Engine i varje fall) massor av sköna spel från 8/16 bits eran som ju objektivt sett var den bästa

Amiga CD32 har jag däremot inte i samlingen, finns det några "måste" spel till den som jag inte lika gärna kan spela på min amiga 500/1200?

CD32 var i princip en A1200 i en mindre låda och med CD-läsare. Det gjordes väldigt få spel exklusivt för CD32, delvis p.g.a Commodore gick under strax efter att den lanserats. Litil Divil är ett jag kommer på. Defender of the Crown II för CDTV och CD32 har också en hel del förbättringar jämfört med originalet. En del CD32-versioner hade också fler nivåer eller andra tillägg som CD-ljud och FMV intros. De flesta CD32-spel har dock konverterats till WHDLoad och går att spela på en vanlig Amiga (minus CD-ljud).

Jaguar är en intressant konsol som tyvärr sällan utnyttjades fullt ut. Det satt en Motorola 68000-processor i den, som främst var avsedd för att läsa input från kontrollerna och andra enklare uppgifter, men eftersom utvecklare var vana vid 68k från Amiga och Atari ST var många spel programmerade enbart att använda den. DSP-chippet och GPU:n utnyttjades därför sällan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Fick mig att tänka på när det fortfarande, under tidigt 1990-tal, gick att hyra spelkonsoller över helgen i den lokala videoaffären. Dåtidens videoaffärer hade det mesta. Spel, filmer, tobak, folköl och fulsprit.

Och den ständigt lockande "vuxenhyllan" som man kunde stå och snegla på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Menar ni på riktigt att de satt på dessa och ville bli av med dem? Jag hade gett bra pengar för dessa prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Neo Geo <3

Saknar mitt gamla Neo Geo, varför sålde jag det? Varför..
Fighting och shoot em up alltså. <3

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

@Freds: Det hade jag ingen aning om. Lite roligt att det faktiskt kom till nytta. Undrar hur många det är som gått till tandläkaren och känt igen enheten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ohh fin skörd, en slant om det skulle säljas (vilket jag hoppas det inte gör).
Har alla dem utom Atari Jaguar CD, lustigt nog köpte jag vanliga Atari Jaguar i fint skick för bara någon månad sedan för ett par tusen med lite tillbehör. Själv saknas 4 st spel-konsoler tills min samling är komplett
Amiga CD32 ät väldigt trevlig system som jag lyckligtvis äger, på med TF328 ramexpansion/PATA kontroller och lira 3000~ Amiga spel direkt från ett 4GB CF-Kort med TinyLauncher och WHDLoad!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nioreh83:

Menar ni på riktigt att de satt på dessa och ville bli av med dem? Jag hade gett bra pengar för dessa prylar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror mera det handlar om de vill grejerna ska användas till något vettigt/kul snarare än ligga i kartonger.

Nu har i alla fall @loevet tagit ledartröjan och ska lösa fräna grejer här. Heja heja!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Neo samt Jaguar. Ge mig nu. Testade bara Jaguaren en gång i en butik och inte Neo als.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tror mera det handlar om de vill grejerna ska användas till något vettigt/kul snarare än ligga i kartonger.

Nu har i alla fall @loevet tagit ledartröjan och ska lösa fräna grejer här. Heja heja!

Tror ni att vi blir avis nu?
För om ni tror det har ni JÄKLIGT RÄTT!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hade aldrig råd med nån Jaguar förr

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

1:27 tuben. Skrattade. Kanske något för no pants. Nästa år blir det två datum. Den klasiska och den nya, man ska ha random spel relaterade tillbehör istället. Frågan är om T eller bör få vara med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

ÅH Halo vapnet och Gears of war vapnet hade varit guld o ha hemma xD Kul och gå igenom gamla lager och hitta kul saker!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Digital fyndjägare

Tro det eller inte men det släpps fortfarande spel till Ataris Jaguar.. samt massa nya retro spel.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Lol, en Gizmondo!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

@emilakered: Det där kallar jag teknologi som får nördnerverna att vibrera..

tumme upp för signaturen förövrigt..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg ut lite saker som ni inte har någon nytta av på Tradera och låt vinsten gå till välgörande ändamål.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||