Permalänk
Medlem

När jag började snusa (festsnusande och nån gång ibland bara på den tiden) slog det aldrig fel att efter första så gick det en kort stund innan det var dags för en nummer två på dass.
Så någon koppling mellan snus och mage finns det garanterat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt känt små kramper i mage ibland, har snusat i 15år och det har kommit nyligen när jag bytt mina matrutiner och ökat kaffekosnumptionen och gått över mer till lös än portion. Antar att en kombination.

Men detta gav mig en tankeställare, kanske dags att dra ner på det. Tack!

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddiebox:

För att göra en lång story kort.

Jag har snusat i kanske tre år nu. De första två åren var det mycket lite intag som festsnusare när jag var ute. Senaste året har det egentligen blivit en dosa per vecka eller mer. Varierat mellan lös och portion.

För ungefär sex månader sedan fram tills nu har jag varit ordentligt sjuk med besvär som inte vill försvinna. Besvären liknar IBS, alltså stressmage. Tänk er att vara magsjuk varje kväll i ett halvår. Varit inne för detta på två tillfällen där läkare inte hittat något som helst fel på prover. Så man är lite utelämnad till sitt öde.

Det var då jag kom att tänka på mitt nikotinberoende. Jag har läst att för mycket nikotinintag kan ge mycket äckliga effekter. Ett vanligt intag av snus gör så att blodkärlen drar ihop sig, man får ökad puls samt MAGKRAMPER. För mig som lapar i mig åtta till tio prillor per dag kanske detta kan vara källan på mina besvär då ändrad diet och levnadsvanor och motion icke har fungerat. När jag tänker efter så har jag känt lite symtom på nikotinöverdosering på kvällarna på senaste som då involverar stora magproblem samt svettattacker.

Så just nu så vill jag prova vara nikotinfri i alla fall två veckor och se vad resultatet blir. Men tror ni att snus verkligen kan ha en sådan stark effekt på just mage? Läst mycket om hur snus kan ha en positiv effekt på magen så länge man inte blandar det med t.ex koffein. Men alla är sin egen.

Vad säger ni?

Jag snusade rätt tungt i cirka1½, och fick inga besvär med magen men man ska aldrig säga aldrig. Nikotin är gift för kroppen och man kan nog förvänta sig både en och annan reaktion när det tillförs. Däremot så tog tandköttet rätt ordentligt med stryk under den perioden.

Permalänk
Medlem

Var utan snus 2 år pga läkarna inte visste något annat än att säga "Sluta snusa, dricka alkohol och ät nyttigt" när jag fick hjärtbesvär, inte fan hjälpte det.

Flera år senare kom jag till en vettig läkare som hittade rätt orsak, då hade jag redan börjat snusa igen och det hade varken förbättrat eller försämat situationen.

Har du snusat i flera år så lär det inte vara orsaken, kan ju vara så men risken för det är minimal om du nu inte utvecklat allergi mot det, då ska läkarna kunna köra tester för det.

Permalänk
Medlem

Jag är själv snusare. Har dock inga planer i nuläget på sluta. Men jag fick tips från en person som håller upp att det funkat bra för honom att skiva upp halvtunna rektangulära skivor av färsk ingefära och lägga under läppen.

Det ger lite sting och ersätter känslan av påsen/baken under läppen. Plus att det enligt vissa källor kan verka positivt mot inflammationer och stärkande för immunförsvaret. Han förvarade dessutom ingefäran i en gammal snusdosa vilket jag tror lurar hjärnan.

Jag tror själv på att bekämpa nikotinberoendet genom nolltolerans och må pyton ett tag tills hjärnan fattat att det inte kommer in mer nikotin i kroppen.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ett nikotinfritt alternativ. Tog några veckor för att nikotinberoendet skulle släppa. Personligen blev jag "fast" i det nikotinfria alternativet men det var vanan som satt kvar. Nu tre år senare beslutade jag mig för att sluta vilket gick efter att ha försökt trappa ner ett tag. Tyvärr sitter suget fortfarande kvar vilket får mig att vilja småäta (vilket jag än så länge lyckats låta bli) eller dricka saft eller rentav öl. Ibland händer det att jag tar nån festsnus men mår nästan alltid illa av den vilket iofs är ett gott tecken. Hoppas suget på att ha något under läppen försvinner för det är lite stressigt och ger lite ångest.

Detta är det största problemet med att sluta snusa tycker jag. Har väl snusat i närmare tjugo år nu och har "slutat" vid ett par - tre tillfällen. Det som i slutändan får en att ramla tillbaka är inte nikotinet utan snarare att ha något under läppen. Provat ersätta med diverse andra grejer men inget ligger ju lika bra som en riktig snus tycker man...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Min syster har klippt upp kaffe filter som hon stoppar upp under läppen, fungerar tydligen riktigt bra för att hålla suget nere.

Permalänk
Medlem

@LupX: En kollega på en tidigare arbetsplats körde med den varianten. Efter jag slutade där fick jag några år senare höra att han fortfarande körde på med ingefäran men snuset hade han gett fan i under alla år. Men tycks vara en metod värd att prova kanske.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zicsoen:

Detta är det största problemet med att sluta snusa tycker jag. Har väl snusat i närmare tjugo år nu och har "slutat" vid ett par - tre tillfällen. Det som i slutändan får en att ramla tillbaka är inte nikotinet utan snarare att ha något under läppen. Provat ersätta med diverse andra grejer men inget ligger ju lika bra som en riktig snus tycker man...

Skrivet av Six:

Min syster har klippt upp kaffe filter som hon stoppar upp under läppen, fungerar tydligen riktigt bra för att hålla suget nere.

Ett tips är att faktiskt ha något under läppen. Peta dit några bitar russin, eller t.om. bit okokt pasta så blir det mycket lättare.
Jag tycker själv att avsaknaden av något under läppen är värre än nikotinabstinens.

Permalänk
Medlem

Jag slutade snusa ifjol efter ca 9 år. Så jävla skönt, mår bättre och kondisen förbättras. Nu har jag bara ett kaffeberoende...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Det som funkade för mig, när jag slutade röka.
Var att jag slutade på en gång och när jag kände behovet av det skulle vara "skönt" med en cigg, ant det är lika för dem som snusar...
Så började jag tugga tuggummin, inget nikotin eller något sånt, helt vanliga frukttuggummin. Så jag fick något annat att tänka på än den gamla ovanan..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Ett tips är att faktiskt ha något under läppen. Peta dit några bitar russin, eller t.om. bit okokt pasta så blir det mycket lättare.
Jag tycker själv att avsaknaden av något under läppen är värre än nikotinabstinens.

Det är just det, det är ovanan man måste, byta mot något annat..
Prillan under läppen..
Ciggen i munnen..

Se i din omgivning vad det är som är en trigger för rökandet/snusandet. Är det en vana att stiga upp, sätta på kaffe och gå ut på balkongen och röka med första kaffekoppen? Lägger du in en prilla när du står och väntar på.. Ex. Bussen

Se hur ditt mönster ser ut och ändra på hela förloppet. Drick kaffe på insidan fastän det skulle vara fint på balkongen. Såsmåningom så faller den gamla vanan bort.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Snusat sedan -88 och har väl inga direkta planer på att sluta, det skulle väl vara för att man köper snus för c:a 2000:- månaden då.
Som andra skrivit så är det vanan att ha något under läppen, bra jobbat av de som klarar det med substitut.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

Beror väl på snuset.

Min snuskarriär har gått från Röda Lacket Lös --> General Lös --> General portion --> Skruf Portion --> Skruf Tranbär White.

Gillar inte snussmak längre ens Det jag snusar nu rinner knappt så jag antar att det spelar in lite.

Permalänk
Medlem

Om du skall sluta i 2 veckor, varför inte sluta helt

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Tar upp en äldre tråd istället för att starta ny.

Ska sluta snusa.
Har snusat sen 2009 och känner att det är dags nu.

Någon som har bra tips för detta?

//C

Jag la av efter en 12år eller så, jag la av tvärt och efter 2veckor hade jag hjärtflimmer så jag trodde jag skulle dö men det gjorde mig mer motiverad. Jag hade inget problem att sluta på så vis men hade inget totalförbud utan jag hade en dosa med mig hela tiden som livlina jag fick ta men bara när det krisade i början kanske det blev morgonprillan och en vid eftermiddagskaffet. Sedan blev det bara morgonprillan och till sist inget alls, när jag sedan fick sug och skulle ta en prilla för första gången på en månad så var snuset torrt och äckligt så man lyckades sluta på det viset. Att ha tillgång och ta om jag bara absolut måste var lösningen för mig, är det känslan man vill åt så kan man ta ett vanligt tuggummi under läppen ett tag. Låt det ta tid att vänja dig av med det låt dosorna räcka längre och längre, tänkt dig tanken "att du bara tar en snus när du absolut vill ha en" och trappa ner till sist räcker en dosa en vecka sedan två veckor sedan en månad till sist så är det över. Trots att det är över 10år sedan jag slutade så känner jag ibland suget efter en kall snus på morgonen efter morgonkaffet. Det är så det vattnas i munnen av tanken.

Det svåra är att bryta mönstret, och man bryter inte mönstret med substitut därav att jag valde att snusa eller inte snusa thats it. Men alla har ju olika förutsättningar och vad som funkar för en funkar inte för en annan så man får hitta sitt sätt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

Jag hade mycket problem med sura uppstötningar och diarre i flera år. Slutade o snusa för jag och läkaren hade provat massa andra alternativ. Problemen försvann efter 2veckor och min livskvalité är sååå mycket bättre. Kör fortfrande lite onico, men har inga besvär kvar. Alla är olika...

Permalänk

snusar ungefär 1 till 1,5 dosor per vecka, har inte haft någon känsla av detta (snusat snart 1 år) . Vill du vara nikotinfri men fortfarande känner suget så köp "Onico snus" Nikotin fritt och tobaks fritt. Kan hjälpa om du har extremt sug. köper det åt vänner som inte fyllt 18 som vill snusa ^^

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka som så att har man problem i kroppen så bör man ju hjälpa den så gott det går! att sluta snusa kommer kanske påverka dig i början men det kommer ju inte ge dig några dåliga effekter såfort du blivit van vid att inte snusa. Att svälja all denna "saften" från snusen i fråga bör ju inte göra en orolig mage bättre. Prova att sluta i ett par månader! kan vara ett sätt att sluta med ju.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Detta är det största problemet med att sluta snusa tycker jag. Har väl snusat i närmare tjugo år nu och har "slutat" vid ett par - tre tillfällen. Det som i slutändan får en att ramla tillbaka är inte nikotinet utan snarare att ha något under läppen. Provat ersätta med diverse andra grejer men inget ligger ju lika bra som en riktig snus tycker man...

Riktigt snus "känns" mest rätt men att lägga en Zeroberg under läppen var riktigt skönt och gjorde att den tryckande känslan i bröstet försvann. Samtidigt är det så konstigt att snusa fejksnus - varför liksom? Det är ju inte ens ett kliniskt beroende utan bara en dålig vana. Nu är de som tur var billiga (100-150kr stocken) men drog trots allt 1½ stock i månaden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

jag har både rökat och snusat samtidigt, la av med snuset nu för typ några veckor sedan, rökar desto mer.

tanken är att jag ska avvänja mig lite i stöten och till slut bli fri, mitt tandkött tackade mig när jag slutade!

förhoppningsvis kommer en bit av konditionen tillbaka när jag slutar helt, lite jobbigt då man alltid har tillgång till cigg

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti