Bahnhof (eller ev. annat operatörs) 10Gbit tjänst, hur fungerar den?

Permalänk
Avstängd

Bahnhof (eller ev. annat operatörs) 10Gbit tjänst, hur fungerar den?

Jag har dessvärre inte tillgång att få Bahnhofs 10gbit tjänst men undrar ändå lite nyfiket hur den funkar, levererar den hastigheter upp mot 10gbit?

Finns det även andra leverantörer ni känner till som erbjuder hastigheter över 1gbit? Vore intressant att veta.
nätet jag sitter på ägs tydligen av iponly och jag vettetusan om någon leverantör erbjuder snabbare tjänst än just 1gbit som max.
all info är intressant!

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk

Anmälde mig för tjänste för ca 6 veckor sedan, skulle gå att operatörsbyte från ComHem till Bahnhof och på sätt få tillgång till 10gbit-tjänsten. Har dock inte hört något mer än att de bekräftat ordern..
Ska ta ett samtal till dem imorgon och uppdatera tråden efter det.

Permalänk
Skrivet av Rickard the Jedi:

Anmälde mig för tjänste för ca 6 veckor sedan, skulle gå att operatörsbyte från ComHem till Bahnhof och på sätt få tillgång till 10gbit-tjänsten. Har dock inte hört något mer än att de bekräftat ordern..

Vad ska du med 10gbit till?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vad har du *host* för hastighet på porten i din dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard the Jedi:

Du får gärna säga till ifall du får tjänsten, är riktigt nyfiken på om de levererar vad de säger

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Du får gärna säga till ifall du får tjänsten, är riktigt nyfiken på om de levererar vad de säger

Är förstås också intressant vad han/du har för utrustning hemma. Är väl knappast vanligt att ha både router och dator som klarar av de hastigheterna?

Permalänk

Tråden kommer bli nedsmutsad med folk som gnäller på att man inte behöver dom hastigheterna...

Varför INTE ha 10gbits till samma pris som 100mbits hos telia...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Trunk:

förstår hur du menar, Netgear har 10gbit switchar som iofs är dyra, men du kommer undan med några tusen för en
lätt värt det ifall man lyckas få 10gbit linan, finns otroligt mycket du kan använda en sån lina till ju.

själv har jag ett par servrar, ASUS XG-C100C 10gbit nätverkskort hade jag nog satsat på att köpa om jag hade den linan.
tänk vad mkt pengar man hade sparat på o ha en sån lina och köra sina servrar på och hur man hade kunnat generera pengar av att ha en sån lina. man får inte va dum liksom

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Bahnhof levererar ipv6 till sina 10 Gbit kunder? Hade varit rena drömmen då

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

tänk vad mkt pengar man hade sparat på o ha en sån lina och köra sina servrar på och hur man hade kunnat generera pengar av att ha en sån lina. man får inte va dum liksom

Beroende på hur du tänkt tjäna pengar på det så kan du ju dock bryta mot användaravtalet och riskera avstängning då samtliga operatörer har en klausul att det privata bredbandet inte får användas i kommerciella syften utan endast privat bruk. För kommerciella syften "krävs" ett företagsabbonnemang som är bra mycket dyrare. Sen om det är något som operatören skulle uppmärksamma är ju en annan sak.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Beroende på hur du tänkt tjäna pengar på det så kan du ju dock bryta mot användaravtalet och riskera avstängning då samtliga operatörer har en klausul att det privata bredbandet inte får användas i kommerciella syften utan endast privat bruk. För kommerciella syften "krävs" ett företagsabbonnemang som är bra mycket dyrare. Sen om det är något som operatören skulle uppmärksamma är ju en annan sak.

Jo absolut det har du rätt i!
Fast, som sagt, sedan är det ju en fråga vad en operatör faktiskt skulle bry sig om vad man gör också, självklart kan du inte gå o starta en co-lo och köra privat serverhall utan att det går obemärkt förbi.
Men det finns även hur mycket roligt, ej vinstdrivande som helst man kan göra också, sitter själv på 1gbit och börjar känna att det känns nog lite långsamt, vilket det verkligen inte är, lite vill ha mer...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Ett bättre argument än att det är mot användaravtalet är att support, felanmälan och felavhjälpning för ett privatabonnemang är betydligt sämre än för ett privatabonnemang. När dina kunders tjänster är nere så duger det inte att säga att "jag har fått veta av min internetleverantör att de kommer kolla på detta under nästa vecka..." De är inte kunder särskilt länge till då.