AMD Ryzen 7 2700X och Ryzen 5 2600X "Pinnacle Ridge"

Permalänk
Datavetare

Liten kommen tar till detta på sidan om minneskalning.

"Det enda som ändras mellan körningarna är minnesfrekvensen, medan latenserna hålls spikade på 14-14-14-34."

Man förleds lite att dra slutsatsen att alla minneskonfigurationer därför körs med samma latens, så är alltså inte fallet. Ja, det är samma latens i cykler men det som i praktiken spelar roll är latens mätt i förlupen tid.

Latensen minskas därför i samband med att bandbredden ökar, så tyvärr ser man inte hur mycket av minnesskalning som kommer från lägre latens och hur mycket som kommer från högre bandbredd.

Verklig latens

Minnestyp

Latens (ns)

DDR-2133

13,1

DDR-2400

11,7

DDR-2666

10,5

DDR-2933

9,5

DDR-3200

8,8

DDR-3400

8,2

Tittar man på de minneskretsar med lägst latens för varje frekvens märker man att det verkar finnas en hård gräns runt 8 nanosekunder, finns t.ex. DDR4-2400 CL10 (8,3 ns) och DDR4-2666 CL12 (9,0 ns).

Kan vara värt att notera att JEDEC (organisationen bakom DDR) satt gränsen för vad som uppfyller specifikationen för DDR4 till >=12,5 ns. Så allt under det är rent tekniskt överklockning (det är utanför någon officiell specifikation). Det blir DDR4-2400 CL15, DDR4-2666 CL17 och DDR4-3200 CL20.

I praktiken fungerar självklart minnen med latens under JEDEC-specifkation i majoriteten av fallen, annars skulle tillverkarna få väldigt problem med klagomål och returer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Flopper:

Kan alltid undra hur så olika utfall sker mellan olika testare.

http://images.anandtech.com/graphs/graph12625/97162.png

Det är väl inte så konstigt, det är ju ett helt annat spel, ett som Swec inte ens testat? Ryzen/Core är ju olika bra i olika applikationer/spel. Det ser du ju i Swecs test också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Nu visar dom iofs Medelvärde (grön) och lägsta värde (röd) alltså medel fps och lägsta fps. Inte max fps.

och det är helt klart medel fps som är det intressanta. inte hur långt den den dimper ner vid enstaka tillfälle.

Nej, det där är inte helt rätt. I ett spel där grafikkortet flaskhalsar vid 90fps och CPUn vid 140fps så är medel-FPS inte viktig alls på CPU-sidan. Det viktiga är vilka CPU-baserade framedrops du får. Därför testar folk även lägsta-FPS eller lägsta-10%-FPS eller liknande, för framedrops suger.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Snusfri

Känns rätt så "meh", obefintligt överklockningspotential som väntat.
Inget som skulle få mig att byta från min 8700K.

Det skall dock bli intressant att se de billigare varianterna, kan bli intressant för hemmaserverbruk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Känns rätt så "meh", obefintligt överklockningspotential som väntat.
Inget som skulle få mig att byta från min 8700K.

Alltså, sådana här små generationssteg är ju typ aldrig speciellt exalterande. Vem hoppade på tåget mellan Sandy/Ivy och Skylake/Kaby lake?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Kan alltid undra hur så olika utfall sker mellan olika testare.

http://images.anandtech.com/graphs/graph12625/97162.png

I anandtechs test gör ju 2700X rent hus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Nu visar dom iofs Medelvärde (grön) och lägsta värde (röd) alltså medel fps och lägsta fps. Inte max fps.

och det är helt klart medel fps som är det intressanta. inte hur långt den den dimper ner vid enstaka tillfälle.

Jo läste fel där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se siffror hur/om prestandan skiljer mellan moderkort med gamla och nya chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ganska exakt som väntat. Bortsett från att effektsiffrorna på 2700X steg lite mer än vad man hoppats på.
Överklockningsresultaten pekar väl ganska starkt på att jag fick rätt angående frekvenspotentialen också. 4,5-4,6GHz från fabrik är bara drömmar.

Japp reagerade också på den stora skillnaden mellan 2700 & 2700X.
2700x är AMDs svar på VEGA64. Kretsen är fabriksklockad till max från fabrik redan.
Men det var ganska väntat o andra sidan.

Permalänk
Medlem

Fina minimumvärden den här gången fast lite surt att de inte klår budget Coffe Lake som min i5-8400 i spel. Hursomhelst en fin ökning för alla som fortfarande sitter på Nehalem/Sandy/Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Utklassad? Har vi läst samma test?
Jag ser i värsta fall 10%(1080p) vid högre upplösningar ännu mindre.

Till ett betydligt lägre pris...

Sist men inte minst har vi Far Cry 5 och vid 1080p har vi återigen den berömda processorflaskhalsen. Intels Coffee Lake-modeller tar här position i toppen med närmare 17 procent bättre prestanda än respektive konkurrent ur AMD:s Pinnacle Ridge-uppställning

Vet inte hur du får 17% till 10% men.
Sen är det klart att vid högre upplösningar spelar CPUn mindre roll då gpun tar över majoriteten (finns en anledning dom testar i 720p)

2700x 3449:- (NON)
8700k 3589:- (Inet)

Hur är detta betydligt billigare ? 2600X är billigare ja. Men nu jämför jag med deras "flagship"

Jag kommer vänta på Ice Lake dock i vilket fall som.

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt bra ut, kliar i köpfingret men det planerade bygget kräver en del planering. Sugen på 2700X i en Ncase M1 eller Ghost S1 och behöver invänta moderkort och eventuellt chassi. Med lite tur går mitt 1080Ti in i en ghost S1, skulle bli ett riktigt härligt bygge.

Rätt sugen att bara slå till på CPUn. Har en 1700 jag skulle kunna ersätta den med så länge men bättre att vänta lite till tror jag.

Ser fram emot att se liknande byggen, verkar vara några i både Ncase M1 och framförallt Ghost S1 som planerar byggen baserade på just Ryzen 2000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alltså, sådana här små generationssteg är ju typ aldrig speciellt exalterande. Vem hoppade på tåget mellan Sandy/Ivy och Skylake/Kaby lake?

förvånatsvärt många.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Store Mi - en funktion som jag gillar hos Intel är + att de har ordnat.

Minnesskalning i spel, tack Sweclockers, det är dessa tester som gör nytta så man ser hur otroligt detta sega 2133 minnet gör (pga dens usla latenser, inte frekvensen i sig själv).

Runt 3000-3200 har jag sagt är sweespot, och det verkar stämma rätt bra här med, även om tom 3400+ har lite mer att erbjuda, är priset för 3000/3200 RAM ofta betydligt bättre.

Ang processorerna är det lite synd att de inte kan nå bättre frekvens. Noden Intel har i Coffee är väldigt förfinad och det är svårt att nå de frekvenserna för AMD (och kommer vara det för intels 10nm också). Helt ärligt dock ser jag 2600X som klar vettig vinnare på många fall. Den är klart mer funktionell vs 8600k, och kan många gånger nå upp till 1700X nivå, och är inte långt bakom 8700k.

Om du ska OCa med värsting kylning, delidd osv så ja... 8700k lär du nå mer frekvens på, men har man högar med pengar så kan man argumentera vf som helst också.

Min poäng är detta: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4714713,4447774,4447772
2400krs CPU, som kostar som 8600k, men springer i häcken på 8700k på en hel del saker utom spel, och samtidigt har nog med kärnor och prestanda för att faktiskt spela 100+ FPS. Och du får med kylare i det priset... som fungerar.

2700X känns... inte värt det. Ja det är 4 trådar till, men knappt någon frekvens, och inte mycket andra fördelar om du inte behöver ju multitrådade prestandan ... som tydligen ger TR1920 på fan tom Det finns bättre val om du har budget dock.

Inte illa dock... inte alls illa AMD.
Tronen är kanske inte er, men prisvärd processor och mer än nog för majoriteten av användarna för det... det har ni lyckats med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

2700x är AMDs svar på VEGA64. Kretsen är fabriksklockad till max från fabrik redan.

det enda som är maxat på vega 64 är volten. Man får ut betydligt mer prestanda genom undervolt då gpun inte blir lika varm.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

förvånatsvärt många.

Jo, fast det är samma personer som uppgraderar från 1700X till 2700X, som tycker det är kul eller ser värde i det. Inte för att prestandan var ett enormt steg framåt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Konstigt med sweclockers resultat när exempel anandtech tester visar att Ryzen 2 vinner i alla spel.....

Känns konstigt att det är sådan skillnad....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare

Angående minnesskalning, såg det här fallet där man jämför DDR4-3200 CL14 (8,8 ns) med DDR4-3400 CL16 (9,4 ns). Fördelen för Zen är ju att Infinity-fabric kör på minnesfrekvensen, är dock lite högre latens i det senare fallet.

Så 6,25 % högre minnesbandbredd / klockfrekvens ger 0,65 % högre prestanda över det testade applikationerna, spel tenderar dock ge bättre utdelning i CPU-bundna fall.

TechPowerUp hade också en "clock-for-clock" jämförelse där man även matchat RAM-hastighet. SweClockers kör som bekant med den minneshastighet som plattformen maximalt stödjer (båda datapunkterna är absolut intressanta här!)

Att SweC ser en något högre IPC-förbättring är förväntat då Ryzen 2000 serien stödjer upp till DDR4-2933 medan Ryzen 1000 toppar vid DDR4-2666.

Får läsa lite mer tester senare, men tycker Ryzen 2000 är rätt exakt vad man kan förvänta sig och därmed kräva av AMD, en riktigt bra "refresh"!

Och håller verkligen med om slutklämmen, det beror verkligen på vad man vill göra om Ryzen eller Core är bästa valet. TechPowerUp testar nog fler "vanliga" applikationer än någon annan tech-site, sett till genomsnitt över alla testade icke-spel applikationer är det helt jämt mellan R7-2700X och i7-8700K!!!

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Har inte lusläst recensionen men varför har Civilization 6 försvunnit ur testsviten? Saknar även jämförelser mellan X370 & X470. Några 2600 tester på ingång? Främst intresserad av OC möjligheter.

Permalänk
Medlem

Det hade ju varit intressant att se speltester mellan Intel och AMD, när "vettiga minnen" används.
Det vill säga inte bara dåliga minnen som vrider resultatet till Intels fördel.

Tittar man på resultatet på exempelvis Battlefield i 1080p så landar AMD på 129FPS & 151FPS med bättre minnen.
Till skillnad från speltestet där resultatet för AMD är 110FPS & 131FPS och Intel har 108FPS & 137FPS.

Det är absolut intressant att diskutera fördelen med bättre minnen, men då skall ju också Intel vara med i jämförelsen.
Så att folk som blint skriker att Intel är det enda rätta för spel, faktiskt får resultatet presenterat korrekt.

Finns flera youtubeklipp som tar upp att vettiga minnen gynnar AMDs Ryzen extremt mycket mer än Intel redan i den första Ryzen-generationen. Exempelvis går den första Ryzen-generationen om Intel även i spel tack vare detta.
(https://tinyurl.com/y8yy84gt)

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | Corsair XENEON Flex 45" | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Implor:

Konstigt med sweclockers resultat när exempel anandtech tester visar att Ryzen 2 vinner i alla spel.....

Känns konstigt att det är sådan skillnad....

Just i det här fallet är det väl Anandtechs resultat som är konstigt. De andra tester jag sett hittills verkar ligga mer i linje med Swecs.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, fast det är samma personer som uppgraderar från 1700X till 2700X, som tycker det är kul eller ser värde i det. Inte för att prestandan var ett enormt steg framåt.

man blir ju lite sugen på fabriks oc cpu heh. Är inte så värt med tanke på att min 1700 rullar utan problem. Men mest för att jag vill köpa bra produkter och amd behöver pengar för att ta igen ett årtionde efter intels mjölkande av marknaden.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Från Ananstech's recension: "In our benchmarks, we compared the new AMD chips to the more recent Intel chips, but with the Spectre and Meltdown patches applied. It is clear that the patches have had an effect on some of our Intel scores more than the AMD results: combine that with AMD’s generational improvements and for a lot of tests, especially gaming, there is either a neck-and-neck result or AMD pulls a lead in multi-threaded scenarios."

Är Sweclockers test gjort med samma patchar för Spectre/Meltdown? Om inte, varför?

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut! Nu är det bara att vänta tills moderkorten kommer i lager hos handlarna.

Till redaktionen: Har ni kollat på om det går att mäta CPU-användning under speltesterna och presentera detta på något sett som motsvarar fps-värdena "medel + 1%low" tillsammans med fps-staplarna så man kan bilda sig en uppfattning om hur mycket utrymme man har att köra annat i bakgrunden samtidigt som man spelar.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Hade inte priserna varit så uta`helvetes galna på komponenter idag så hade jag nog bytt ut gamla hederliga 2500k, 2700x ser riktigt trevlig ut. Men med dagens priser går det inte att motivera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Från Ananstech's recension: "In our benchmarks, we compared the new AMD chips to the more recent Intel chips, but with the Spectre and Meltdown patches applied. It is clear that the patches have had an effect on some of our Intel scores more than the AMD results: combine that with AMD’s generational improvements and for a lot of tests, especially gaming, there is either a neck-and-neck result or AMD pulls a lead in multi-threaded scenarios."

Är Sweclockers test gjort med samma patchar för Spectre/Meltdown? Om inte, varför?

Står i mjukvara att de har patchar installerade.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Luxor ABC80:

En hygglig stockkylare från AMD ????

AMD har verkligen ryckt upp sig. Ok, jag att de flesta här på SweC aldrig skulle bygga ett system med stock kylare (ink mig) men det är dessa detaljer som får mig att tro på AMD inför framtiden.

Kör stockkylaren på min 1700, jag är så nöjd med den, att jag fortsätter att använda den, trots att jag har en passande Noctua SE12 liggande på en hylla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Oj, definitivt en fin skillnad i enkeltrådad prestanda! Blir ju mer och mer intressant med AMD för varje år, hack i häl på Intel!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jo det är lite så de jobbat ett tag. På ett sätt bra, men lite teåkigt för entusiaster. Men nu när man börjar bli gubbig så uppskattar man det lite. Jag hade inte kunnat få snittprestandan som 2700X inom den strömförbrukningen om det inte vore för deras teknik som finjusterar allt. Hade jag fixat den prestandan ur en lägre klockad produkt så hade jag gissningsvis fått köra med en spänning som höjt effekten en del.

Permalänk
Medlem

För den som spelar i 1440p eller 4k är Ryzen det självklara valet, Man får samma FPS som Intel men mycket bättre multitrådsprestanda. Förstår inte varför man ens vill köpa intel om man lirar i dom upplösningarna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |