Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortet jobbar inte som det ska (GTX 670)

Permalänk
Medlem

Grafikkortet jobbar inte som det ska (GTX 670)

Hej på er!

Har lite strul med grabbens dator, eller grafikkortet mer specifikt. Ett GTX 670.
Uppgraderade den nyligen från ett system med en i5 34xx till ett system med i5 6600k på ett STRIX B250i Gaming och 16GB DDR4 2133.

Men jag kan inte då grafikkortet att lira.
När jag kör Time Spy demot har jag lyckats kräma ur 752 poäng som mest. I den gamla datorn som nu gått i arv till lillasyster sitter ett HD7950, som är marginellt sämre än GTX670 och det ger runt 6-7000 poäng om jag inte minns fel. Så något är galet här.
I spelet Fortnite får jag ut en FPS på runt 15 på låga inställningar.
Jag har kontrollerat strömtillförseln, alla kablar sitter där de ska, och PSUn är ett FD EFFEKT 600W som bör räcka mer än väl.
Moderkortet har ingen bildskärmsutgång, så skärmkabeln sitter rätt.
Jag har kört DDU i felsäkert läge 3 gånger nu ikväll och testat olika drivare, utan resultat.
Energialternativen i nVidias kontrollpanel samt i Windows är inställda på maximal prestanda.
V-sync är AV.
När jag kör Furmark pendlar gpu-load mellan 60 och 95%, men temperaturen och fläkten ökar inte nämnvärt.
Via GPU Shark kan jag se att kortet endast utnyttjar runt 40% av sin TDP.

Något gör alltså att GPUn inte "kickar igång" ordentligt. Och jag kan för allt i världen inte begripa vad som är problemet.

Några idéer?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Kolla med GPU-Z vilka frekvenser den kör i. Det låter som den inte klockar upp.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Lite offtopic: 7950 är bättre än 670, speciellt om du undervoltar och samtidigt drar lite i frekvenserna. Det är riktigt begränsat av sin strömbudget.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

är det en nyinstallation av windows?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Moderkortet har ingen bildskärmsutgång, så skärmkabeln sitter rätt.

Moderkortet har faktiskt både DisplayPort och HDMI enligt specifikationen, så du bör nog kontrollera skärmkabeln en extra gång bara för säkerhets skull.

Men vilken version av Time Spy är det du kör? Om du kör det senaste Time Spy Extreme 1.0 så bör du få ungefär den poängen du fått, se andra resultat. Det som sticker ut är i så fall Fortnite, som 670 inte borde ha några större problem att driva i åtminstone 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Kolla med GPU-Z vilka frekvenser den kör i. Det låter som den inte klockar upp.

Vad jag kan se går frekvenserna upp till 3D frekvenser, men det är liksom som att gpun inte matas på ordentligt.

Skrivet av erssn:

Lite offtopic: 7950 är bättre än 670, speciellt om du undervoltar och samtidigt drar lite i frekvenserna. Det är riktigt begränsat av sin strömbudget.

Vad jag kunnat se i olika tester så är 670 ett litet snäpp bättre om man jämför korten i sina grundutföranden. Men det hör egentligen inte till saken.

Skrivet av Haptic:

är det en nyinstallation av windows?

Körde återställningen i Win 10 och valde att inte behålla några filer. Inte bra nog kanske?

Skrivet av perost:

Moderkortet har faktiskt både DisplayPort och HDMI enligt specifikationen, så du bör nog kontrollera skärmkabeln en extra gång bara för säkerhets skull.

Men vilken version av Time Spy är det du kör? Om du kör det senaste Time Spy Extreme 1.0 så bör du få ungefär den poängen du fått, se andra resultat. Det som sticker ut är i så fall Fortnite, som 670 inte borde ha några större problem att driva i åtminstone 60 fps.

Ah, ja det är sant. Jag kör dock med DVI, så jag är HELT säker på att den sitter där den ska.
Jag har kört gratisversionen av 3D Mark Time spy demo. Kan inte tänka mig att det är någon extreme version. Och som sagt, mitt 7950 får 10ggr högre score, med en mycket klenare cpu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Har den cpun en grafikdel? Isåfall är den avaktiverad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

"Körde återställningen i Win 10 och valde att inte behålla några filer. Inte bra nog kanske?", Det borde räcka till 99,9%.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Du kanske kör på intels integrerad grafik?

Permalänk
Medlem

CPUns grafikdel borde inte orsaka något bekymmer då ingen skärm är inkopplad till moderkortet väl? Kan ju kolla om det är något som går att inaktivera för säkerhets skull?

Inga andra tips och idéer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har du testat HD 7970 i din nya och GTX 670 i den andra datorn?

Det enkla som återstår att kolla är om processorn ser ut att gå för varmt. Går att prova uppdatera BIOS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du testat HD 7970 i din nya och GTX 670 i den andra datorn?

Det enkla som återstår att kolla är om processorn ser ut att gå för varmt. Går att prova uppdatera BIOS också.

Håller med även om det är lite bökigt att byta grafikkort får du ju reda på om grafikkortet är dåligt eller om felet är i någon annan komponent av datorn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Har du testat HD 7970 i din nya och GTX 670 i den andra datorn?

Det enkla som återstår att kolla är om processorn ser ut att gå för varmt. Går att prova uppdatera BIOS också.

Nej det har jag inte testat. Processorn ligger på bra temperaturer och belastas inte heller till 100% men det beror säkert på att det är GPUn som är den svaga länken.

Men det sjukaste hände nu på kvällen när jag skulle mixtra lite med datorn. Datorn vill inte boota. Den stannar vid POST och ber mig ta backup på all min data då ett hårddiskhaveri verkar nära förestående. Den indikerar att det är lagringsdisken som den inte vill ha med i uppstarten. Det gick inte att tvinga boot från ssdn.
Kopplade ur HDDn för att bara köra med OS disken. Men då går den in i BIOS Setup direkt och vill inte ta sig längre än så.
Ssdn syns i UEFI men det går inte att boota på den...
Pluggar in HDDn igen och då, vips så startar datorn som den ska. Wtf?
Drar igång Time Spy direkt och får nu 2000 poäng. Testar Furmark och nu blir det en jäkla load på GPUn. Och tempen drar iväg uppåt mot 70° och lite över.
Sopar igång Fortnite på high settings, 90 fps.
Jag har alltså inte gjort någonting egentligen, men nu verkar det funka. Vad i helvete?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kopplade ur HDDn för att bara köra med OS disken. Men då går den in i BIOS Setup direkt och vill inte ta sig längre än så.
Ssdn syns i UEFI men det går inte att boota på den...
Pluggar in HDDn igen och då, vips så startar datorn som den ska. Wtf?

Om du hade båda diskarna inkopplade när du installerade Windows så kan det hända att boot-partitionen hamnade på hårddisken, Windows gillar att lägga den på olämpliga ställen. Om så är fallet krävs båda diskarna för att Windows ska kunna starta. Man brukar rekommendera att bara ha disken man ska installera Windows på inkopplad vid själva installationen för att undvika det.

Varför det plötsligt började fungera har jag dock ingen aning om. Det låter lite som att moderkortet kanske inte är helt friskt, men det är väl bara att avvakta och se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

@perost: Det är ju helt sjukt att lägga bootpartitionen på en helt annan disk. Varför gör man en sån sak?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Och nu är det tillbaks till dålig prestanda igen efter omstart...
Kan det vara bootpartitionen som bråkar? Värt att köra en nyformatering och ominstallation? Med lagringsdisken urkopplad den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S