Installera windows 10 från windows 10s

Permalänk
Medlem

Installera windows 10 från windows 10s

Hejsan i Fredags skulle jag formatera om min hårdisk , men under formateringen råkade jag välja windows 10s ist för Home.
Sen nu är jag ska installera tillbaka så har ju skit 10s sin app säkerhet som gör att jag inte kan ladda ner windows vertyg . Eller jag kan ladda ner det men då sparas det på datorn och heter Mediacreationtool och jag kan inte öppna den pga av skit windows 10s skydd.

Jag har försökt allt men alla sidor tipsar bara om Windows tool kit om jag inte kan använda.

Med vänlig hälsning Powntuss

Permalänk

Testa att ladda hem windows 10, rätt version med download tool som finns att hämta på nedan sida.
Använd sedan Rufus och lägg in det på en USB och installera på nytt.

https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67...

https://rufus.akeo.ie/

Permalänk
Medlem

@Powntuss:
Detta kanske fungerar.
How to upgrade Windows 10 S to Windows 10 Pro

Annars kan du hämta via MediaCreationTool från vilken Windows dator som helst (kräver dock troligtvis minst Windows 7).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu Media Creation tool på ett usb men när jag har den i datorn och startar om så får jag inte upp formateringen utan den går direkt till inlogging som vanlingt

Permalänk
Medlem

@Powntuss: Hehe, hört talas om att ändra boot order i bios?

Permalänk
Medlem

@Overwatch: tyvärr inte så skulle vilja ha hjälp med de

Permalänk
Medlem

@Powntuss: Ähm, ja... ? Alltså...

  1. Bege dig in i bios (när du startar datorn brukar det stå "tryck på X för att göra nått häftigt" brukar vara någon av del, f2, f10 knapparna dessa används alltså för att komma in i bios)

  2. Väl inne i bios, letar du upp inställningar för "Boot" eller liknande.

  3. Du placerar ditt USB högst upp i listan för "Boot order", sparar inställningarna och startar om datorn.

  4. Du blir nu presenterad med w10 installationen som finns på USB:et

Elleeeeer så kan du följa någon guide som hanterar saken i fråga

Permalänk
Medlem

På de flesta moderkort behöver man inte ändra på boot ordningen.
Utan man kan genom att trycka på F12 (vanligast, men man kan se vilket det är i POST, det står i regel "Press *** to change boot device") tillfälligt starta från en annan enhet

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Powntuss: Jag vet ej vilken dator eller moderkort som du har men här är en liten lista på vilken funktionstangent som man skall trycka på när datorn startar för att upp bootmenyn för olika moderkort
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Och här ser du hur man gör en ny och helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Om du har en dator/moderkort med UEFI så bör du välja UEFI USB minnet i bootmenyn

Edit: Jag förmodar att du redan har laddat hem Windows 10 och skapat ett bootbart installationsmedia på ett USB minne med hjälp av programmet MediaCreationTool.

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

@Powntuss*Bump raderat*

Först och främst välkommen till Sweclockers!

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §4 i forumreglerna).

Skrivet av Powntuss:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...