Elektriker! Berätta om erat jobb

Permalänk

Elektriker! Berätta om erat jobb

Hej har tänkt plugga till elektriker men är lite kluven om det är
Rätt utbildning att gå... arbetar idag i industin men har tröttnat och vill ha lite mer varierande jobb än att bara stå vid samma j*vla maskin dag in o dag ut... därför tänker jag mig något så spännande som elektriker som är 1 år på vuxen utbildning. Har nästan bestämt mig men tänkte bara kolla här lite först! Jag är inte intresserad utav längre studier tyvärr då motivationen inte riktigt finns att plugga sål länge
Så hur är det att jobba som elektriker? Roligt? Slitsamts? Hur ser arbetsmarknaden ut idag? Tycker ni som pluggat till det att det varit värt det? Hur ser lönen ut? Hur lång är lärligstiden? Samt har ni några mer för/nackdelar får ni jättegärna dela med er, dock inte intressant om du hatar jobbet pga din chef är kass😅

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Jag gick ut gymnasiet (EL/automation) 2011 och började arbeta direkt. Har bytt arbetsgivare och uppgifter 3 gånger och hamnade tillslut på Service, åkte runt och gjorde div/alla eljobb hos mestadels företag. Allt från serva robotar till att renovera kök.

Väldigt roligt och socialt arbete, har precis nu i februari börjat inne på firman som tjänsteman och min lön som elektriker var 36 600kr/månad fast lön. Anledningen att jag börjar på firman är både karriärmöjligheter/lön samt att min nacke är paj från allt möjligt och ett statiskt jobb inte hjälper.

Jag kan rekommendera alla att börja som elektriker för finns väldigt mycket att gå vidare med när kroppen blir sliten.

Just nu finns det galet mycket jobb, lärlingstiden är 1 år sen blir man 1år montör osv. Så tar cirka 3-4år innan du är "fullbetald" mina lönesteg har sett ut såhär:

Lärling- 14 000kr/månad
1år- 21 000kr/månad
2år- 23 000ish/månad
3år- 27 000kr/månad
Fullbetald på byggen 31 800kr/månad + ackord på ca 30k/år
Service- 36 600kr/månad
Tjänsteman gick jag in på 38 000kr nu då jag ej är klar med min utbildning men detta ska öka i framtiden.

Kan tillägga att jag nu är 25 år gammal och inte bor i Stockholm där jag antar lönerna är annorlunda :). Studerar just nu deltid efter jobbet (gratis) till Projektledare/konsult.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Låter ju verkligen jättebra! skolan jag ska börja på har så man kan lägga ett prov o slipper därmed första lärlingspret! Tack för input, nu könns det lite mer lovande att säga upp sig från löpande band tjänsten xD otroligt trött på att vara i samma lokaler, samma maskiner, samma folk osv så tror detta skulle nog passa då det verkar vara lite mer varierande

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Samt att jag i grund o botten är lite av en nörd och tycker att de mesta inom el är ganska intressant

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Skrivet av freddechr:

Samt att jag i grund o botten är lite av en nörd och tycker att de mesta inom el är ganska intressant

Det är väldigt varierande som sagt, är man som jag var ett tag på "entreprenadsidan" så blir det ganska mycket lika, dra mycket kabel osv. När jag började med service blev det mycket roligare att hitta lösningar tillsammans med kunden, jag har gjort väldigt mycket smart belysning tex. Dock tjänar man väldigt mycket mer pengar på byggen om man hamnar på rätt ställe.

Men bara att byta firma/jobb om där man är för tillfället blir tråkigt. När du har några år erfarenhet som elektriker är det väldigt enkelt att byta inriktning med. Du kan bli säljare på en grossist, bli besiktningsman, arbeta som konsult med belysningslösningar tex. Eller som i mitt fall bli projektledare.

Att ha i åtanke är att det är mer slit än man tror, borra i betong osv och mycket unga lyft, så tro inte att du kommer få stå och finkoppla massa roliga saker hela dagarna

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11