Ang alla grafikkort som säljes nu

Permalänk
Medlem

Ang alla grafikkort som säljes nu

Ang alla grafikkort som börjar dyka upp på marknaden, tror ni som jag att de flesta är
pga att det nu finns miners för Etherium?
Skulle själv aldrig köpt ett grafikkort som varit till mining, så länge det inte är
kraftigt pris reducerat.
Vad tror ni?

Är tråden felplacerad så får admin gärna flytta på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

@Maho:

Tänk på att de flesta miners kör sina gpu undervoltat och underklockade men dock i nära 100% under lång tid.
Ja många har fått kalla fötter då priserna inte är var de varit just nu.
Men det går ju upp och ned så svårt att säga.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Det är väldigt låg lönsamhet just nu då svårighetsgraden är hög medans priset på krypto är lågt.
Då säljer många som har köpt på sig utrustning efterssom dom får ett högre pris på begagnade kort än vad dom köptes in för.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpt ett kort nu. Chansen att de är mining kort är väldigt stor och man läser överallt att priserna rasar och de lär de definitivt göra på begagnade kort. Nya kort i Sverige tar nog längre tid innan priset bli bra. Men sen är de inte så jättelång till nya korten kommer och de är sommar så då går man på halv fart med att spela ändå.

Augusti ska jag börja kolla på kort

Ett 1080 ti idag hade jag inte gett över 6000 för. Är de mining kort så hade jag inte köpt de alls

Permalänk
Medlem

Med tanke på nyheten om att GPU-försäljningen har gått ner så lär du fått ett nytt kort för samma pris som folk försöker dumpa bort sina kort.

Om det håller i sig... Fast det har flera AIB-tillverkare redan bekräftat, tar bara tid innan ÅF-priserna går ner, antagligen kommer det gå snabbare i andra större länder i EU.

Personligen skulle jag inte köpa ett begagnat kort som använts för mining, dels för principens skull och dels för att de haft onormalt hög belastning ( oavsett om de är undervoltade eller inte ).

Betalar hellre lite extra marginal åt ÅF än chansar.

Permalänk
Medlem

vad är största nackdelen med mining kort? ja den har använts i 24/7 och det är större chans det kommer faila.
Är det kylaren och/eller fläktarna som failas eller komponenterna i PCBn som failar om man köper miningkort? jag funderar på köpa ett kort och köra custom vatten kylning så original kylaren är intressant för mig. tänkte byta vätskan och tog sönder min rx vega 64 med korrosion.

Permalänk
Avstängd

Vissa är ärliga, vissa ljuger.

Kollade några av dom nyare annonserna och det stod faktiskt att dom använts till mining men sen har vi annonser på 4st 1080Ti där "Vi rensar ur spelburkarna i huset då det spelas på tok för lite då andra intressen har tagit över.". Jo tjena.

Nej usch! Folk drar till med vad som helst för att få det sålt.
Jag skulle aldrig köpt begagnat kort just nu.
Betalar mer än gärna högre pris hos en ÅF.

Permalänk
Avstängd

Tycker folk säljer sina RX580 för 4000:- st fortfarande? Försöker de lyckan eller är det rätt prissatt?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

De som säljer korten nu för samma pris som några veckor sen säljer desperat och hoppas nån köper de för de höga priset innan alla kort sänks. Men har man Google eller youtube så har man koll på priserna och vad som kommer att ske

Permalänk
Medlem

Tror inte den stora paniksäljningen har börjat än, men den kommer. Kanske vissa som vill vara först ut, men många har satsat rätt hårt och "vinsten" har nog inte kickat in än med tanke på vad det kostat.

Personligen är miningkort inget jag hade köpt, men säkert många som vill.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att jag skulle köpa något begagnat grafikkort den närmaste tiden. Chansen för att bli lurad kommer också att öka då bedragare kommer att börja "sälja" "mining-kort" billigt.

Men, mining-kort som börjar säljas begagnat kommer att driva ner priset på nya kort, och när sedan mängder av miners inte får sina kort sålda så kommer de sänka priset ytterligare (bättre att iallafall få något för dem...) och prisraset kommer att fortsätta...

Så bra för de som vill köpa nya kort.
Och bra för de som ogillar kryptomining....

Permalänk
Medlem

Folk som säljer 3 exakt lika 1080ti på Tradera som skriver att de är knappt använda. Jo skulle tro det

Permalänk
Inaktiv

Jag är en förespråkare av drifttidsmätare på datorkomponenter precis som bilar, där även högsta temp och klockfrekvens angivs etc. Att man inte kan på "något sätt" kan se hur en datorhårdvara har varit behandlad, gör att det i princip inte går köpa begagnade datorkomponenter till annat än mer lekbruk om tidigare ägare ej är en pålitlig person.

Nå snart kommer nya grafikkort och det fortfarande bra priser på de gamla. Sämre lönsamhet med de gamla grafikkorten i mining och skatteverket mer aggressiv gör sin sak. Jag tror skatteverket är en stor bidragande orsak, inte bara det att de drastigt försämrar lönsamheten utan deklarationen blir mer komplicerad och det känns som om man får satsa stort eller inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Folk som säljer 3 exakt lika 1080ti på Tradera som skriver att de är knappt använda. Jo skulle tro det

Dom som säljer 1080Ti miners nu är förmodligen dom som börjar svettas över om Nvidia släpper nästa generation i sommar, efter det så lär dom knappt gå att sälja över 5000kr. Så dom vill sälja för nypris så snabbt som möjligt. De billigare korten bryr dom sig nog mindre om och låter köras i botten.

Jag skulle aldrig köpa ett sånt begagnat kort idag.

Permalänk
Medlem

Kort som minar kryptovalutor har förmodligen ganska hög men jämn temperatur, och det sliter mindre av temperaturväxlingar än när temperaturen åker upp och ned som vid annan användning typ gaming. Sedan har man den andra faktorn att hög temperatur gör att saker åldras fortare - vilket som är värst - långa tiden med rätt hög värme eller stora växlingar som vid gaming - ja det låter jag vara osagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chong4oo:

vad är största nackdelen med mining kort? ja den har använts i 24/7 och det är större chans det kommer faila.
Är det kylaren och/eller fläktarna som failas eller komponenterna i PCBn som failar om man köper miningkort? jag funderar på köpa ett kort och köra custom vatten kylning så original kylaren är intressant för mig. tänkte byta vätskan och tog sönder min rx vega 64 med korrosion.

Tror jag skrev det i nån annan tråd:
Vega, Polaris och Pascal-korten från nVidia körs i regel underklockade och med lägre spänning.

Och förutom att fläktarna snurrat 24/7 och aktiv tid har varit lång så har de antagligen varit med om lägre temperaturer än vid hardcore gaming. Hög temperatur är det som sliter mest på ett grafikkort.

Många försöker kränga kort till typ nypris. Det är bara att vänta eller ge det bud du är beredd att ge på t.ex. tradera.
Det är köparens marknad nu.

Egentligen finns det bara en användbar kryptovaluta just nu: bitcoin. Den har många brister och är svår att bryta.
Så fort det kommer en valuta med en bra platform så kommer bitcoin vara passé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Här är nog en stor anledning till att gpu miners börjar sälja sina kort.
https://www.cryptocompare.com/mining/bitmain/antminer-e3/
Kommer bli så sjukt svårt att göra vinst på vanliga grafikkort snart.
Därav anledningen till att jag startade tråden samt se hur andra tänker kring begagnat marknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror jag skrev det i nån annan tråd:
Vega, Polaris och Pascal-korten från nVidia körs i regel underklockade och med lägre spänning.

Och förutom att fläktarna snurrat 24/7 och aktiv tid har varit lång så har de antagligen varit med om lägre temperaturer än vid hardcore gaming. Hög temperatur är det som sliter mest på ett grafikkort.

Många försöker kränga kort till typ nypris. Det är bara att vänta eller ge det bud du är beredd att ge på t.ex. tradera.
Det är köparens marknad nu.

Egentligen finns det bara en användbar kryptovaluta just nu: bitcoin. Den har många brister och är svår att bryta.
Så fort det kommer en valuta med en bra platform så kommer bitcoin vara passé.

Källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haha ja verkligen intressant att läsa alla annonser där folk för 3 månader sen köpte ett 1080 ti men nu ”ledsnat på gaming” eller kommit på att det är ”för mycket kraft”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Här är nog en stor anledning till att gpu miners börjar sälja sina kort.
https://www.cryptocompare.com/mining/bitmain/antminer-e3/
Kommer bli så sjukt svårt att göra vinst på vanliga grafikkort snart.
Därav anledningen till att jag startade tråden samt se hur andra tänker kring begagnat marknaden.

De e ju riktigt bra för oss vanliga gamers! En jäkla vinst där

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Haha ja verkligen intressant att läsa alla annonser där folk för 3 månader sen köpte ett 1080 ti men nu ”ledsnat på gaming” eller kommit på att det är ”för mycket kraft”

Jag tänker faktiskt ta åt mig lite av de. Jag själv uppgraderade till en TR4 baserad dator för snart två månader sen (se signatur) och slog till ruskigt stort i min mening. Men jag tog i alldeles för mycke och väntade för länge med att returnera ena Vega 64 kortet. Nu sålde jag kortet här på swec med förlust. Men köparen fick iaf ett bättre pris för ett sprillans nytt och oöppnat grafikkort. Dock så måste jag flika in med att jag fick frågor i PM om kortet hade använts till mining 😩🔫

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ganska stort flöde på Ebay också, övervägande 1070 kort.
Märkt av sista månaden att utbudet sakta men säkert ökat.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bara vänta ett tag till så, tror inte ett mining kort är så pass slitet ändå, till rätt pris kan man i värsta fall byta fläkt om den skulle bli dålig

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är härligt att priserna rör sig nedåt. På Tradera är det få 1080 som rör sig upp över 4500:-. Om bara nypriserna kunde dala något också! Jag tror vi har en spännande månad framför oss som kommer gynna köpare.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Jag skulle aldrig köpt ett kort nu. Chansen att de är mining kort är väldigt stor och man läser överallt att priserna rasar och de lär de definitivt göra på begagnade kort. Nya kort i Sverige tar nog längre tid innan priset bli bra. Men sen är de inte så jättelång till nya korten kommer och de är sommar så då går man på halv fart med att spela ändå.

Augusti ska jag börja kolla på kort

Ett 1080 ti idag hade jag inte gett över 6000 för. Är de mining kort så hade jag inte köpt de alls

Nu köpte jag mitt 1080ti gaming x för 7000kr på singels day med 1000kr rabatt. Men att "sikta" på 6000kr för ett grafikkort som är såpass mycket bättre än "de vanliga high end korten" dvs 1080 är ganska långsökt.

Värt att nämna att de flesta 1080ti korten ligger på ungefär samma pris som när det släpptes. Det är också världens snabbaste kort, exkl det för 30,000kr.

Vill minnas att jag köpte mitt GTX 780 för 6000kr ett halvår~ efter det kom ut. Därefter kostade 780 Ti ca 7500~.

Visst är priserna någorlunda styrda av utbudet, men priserna är inte helt orimliga. Iallafall inte för NVIDIA kort som leder facklan med marginal, as usual.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92: 6000 begagnat är väl inte långsökt? De låg priserna på innan mining epedimin drog igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

@gurkburk92: 6000 begagnat är väl inte långsökt? De låg priserna på innan mining epedimin drog igång

Du menar att ett 1080ti låg på 6000 begagnat före miningen drog igång? Inte omöjligt. Men menade ju givetvis nytt

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är en förespråkare av drifttidsmätare på datorkomponenter precis som bilar, där även högsta temp och klockfrekvens angivs etc. Att man inte kan på "något sätt" kan se hur en datorhårdvara har varit behandlad, gör att det i princip inte går köpa begagnade datorkomponenter till annat än mer lekbruk om tidigare ägare ej är en pålitlig person.

Nå snart kommer nya grafikkort och det fortfarande bra priser på de gamla. Sämre lönsamhet med de gamla grafikkorten i mining och skatteverket mer aggressiv gör sin sak. Jag tror skatteverket är en stor bidragande orsak, inte bara det att de drastigt försämrar lönsamheten utan deklarationen blir mer komplicerad och det känns som om man får satsa stort eller inget.

Iden är väl inte dum, men jag har svårt att se hur den ska implementeras.

Både grafikkort och mycket annat kan du ju flasha ny FW till, och uppdatera/ändra nästan allt. SMART tex är ju där för den hade ett annat syfte, och även den lurar ju tillverkarna användarna lite som de vill med beg kort som "lagas". (Tex de du får på garantiärende vet du ju inte hur många timmar de har haft då de ofta nollar SMART).

Att kräva ett separat övervaknings chip på varje RAM, CPU, GPU osv skulle bli en komplicerad historia :=/

Eg är det väl mest GPUerna som detta skulle behövas mest idag pga crypto. Ett litet chipp som räknar antal drifttimmar, som kan läsas av av både tillverkare och användare med liten mjukvara skulle räcka rätt långt.

Permalänk
Medlem

highend kort särskillt vega referenskorten är tillverkade med väldigt hög kvalitet och tack vare sin teknik så går de att undervolta markant. Vid mining i händerna på en som tar hand om sin hårdvara är det vanligt att korten kör på hela 400mv lägre än "stock" settings i vcore och 100-200mv lägre på hbm minnena än stock. detta medför att korten kan användas på runt 2200-2600rpm och runt 50-55c tempraturer. Mining är inget som särskillt skulle degenerera korten. Vad som degenererar komponenter är värme. Och det som troligen kommer lägga av först på korten är kapacitorerna, som ändå faktiskt är tillverkade att kunna klara av å fungera under 80c i 10 år 24/7.

Användare som spelar spel brukar i regel INTE strypa sina kort och kör oftast i "stock settings" och eftersom spel utnyttjar GPUn i mycket större sträcka och slukar mer ström, brukar GPUs ligga på 70-80c med 50-70% Fläkt hastighet. Och det är trots allt fullständigt acceptabelt gällande grafikkort.

Att någon skulle köpa ett "förbrukat kort" är ytterst osannolikt om man nu inte köpt i andra hand av någon som bor nära ekvatorn med 40+ omgivningstempraturer.

dessutom så är det allra klokast att be om kvitto så oavsett vad som händer, kan man vara säker på att man kan RMA kortet genom garantin själva TILLVERKAREN erbjuder.

edit: fördelen med HBM minnen är att de sitter ihop tillsammans med gpu'n och därmed är det fritt att sätta vram modulerna väldigt nära GPUn. Alltså kan de trycka ut 1.2volt och när det når fram till gpun så får gpun 1.15-1.19 volt. Tillskillnad från t.ex GTX1080 som har GDDR minnen så är vram modulerna längre bort och får trycka ut kanske 1.4volt för att gpun ska träffas med 1.2volt.

edit2: kan också tillägga att vega 56 och vega 64 korten är vega FrontierEdition kort, det som skiljer är antalet compute units som är aktiva och 8gb hbm istället för 16gb.

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene