Riksdagen föreslår utredning av privatkopieringsersättningen

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det vara fritt fram att piratkopiera om vi betalar en avgift för det..

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Rekordmedlem

Vem orkar streama när det finns så lite med bra teknisk och musikalisk kvalitet, det är ju så förlegat, jag spelar in blandhårddiskar och de rymmer 100 000 skivor i stället för de 2 som kassetterna som mest kunde innehålla, nu har jag iofs inte så många kompisar att jag har fått tag i så många skivor att jag kunnat fylla min första privatkopierade disk men jag jobbar på det och sedan ska jag bara ha tid tt lyssna igenom den för att kolla om den blev bra, det tar nog 50 år till...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då är ju frågan. Vilken organisation granskar var pengarna deras går? Sedan håller jag helt med dig om att delvis är problemet CS tolkningsföreträde men delvis är det lagen. Lagen i sig är bristfällig eftersom den är utdaterad. Den skrevs när kontroversen var band med magnetremsor samt bibliotek. Därför skrevs den så tydligt efter de förutsättningarna. Idag finns det så mycket mer lagringsmedier. Vi har allt från flashkretsar till NAND till Hårddiskar och SDkort. Dessa har inte som huvudsyfte att användas i lagring av privatkopiering men ändå har de behandlats som om de hade det. Detta pga. att lagen inte utesluter samt är tvetydig om vad som egentligen gäller.

Det lär vara ägarna som kontrollerar hur copyswede sköter sitt uppdrag, dvs de föreningar som är medlemmar. Enligt wikipedia är det dessa:

Bildkonst Upphovsrätt i Sverige
Nordisk Copyright Bureau
Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå
Svenska Fotografers Förbund
Svenska Journalistförbundet
Svenska Musikerförbundet
Svenska Tecknare
Sveriges Dramatikerförbund
Sveriges Författarförbund
Sveriges Läromedelsförfattares Förbund
Sveriges konsthantverkare och industriformgivare
Sveriges Yrkesmusikerförbund
Teaterförbundet

Angående huvudsyfte så har det aldrig varit ett krav för att något ska täckas in av lagen, detta har diskuterats otaliga gånger i trådar som dessa. Däremot så lär det i dagsläget vara mycket tveksamt ifall speciellt många prylar används till privatkopiering in den utsträckning som krävs, vilket säkert också är en av anledningarna till att man nu tycker att lagen bör ses över. Det är knappast rimligt att intäkterna för avgifterna ökar samtidigt som streaming allt mer tränger undan piratkopieringen.

Permalänk
Medlem

Hitta på en avgift och ursäkt för att beröva folk på pengar.
Tiden gör sitt och det blir inte aktuellt längre.
Slopa inte avgiften utan ändra omfattningen så pengarna fortsätter att strömma in.
En tid med hittepåavgifter ända sedan öppningsavgift för telefonsamtal
Jävla folk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Egentligen borde det vara fritt fram att piratkopiera om vi betalar en avgift för det..

Jo, men det finns en poäng att hålla isär prefixen pirat- och privat- ....annars så riskerar det att bli lite fel

Permalänk
Medlem

Måste vara helt unikt att en privat ekonomisk förening (som CopySwede faktiskt är) både har rätt att inkassera avgiften och dessutom själva besluta om vilken typ av utrustning som ska vara avgiftspliktig - hur det är med storleken på avgiften vet jag däremot inte.

CS talar om hur mycket dom betalar ut per år i klump - men vägrar tala om till vilka.

Nu är inte jag någon företagsekonomi-fantom men som jag tolkar årsredovisningarna så plockar dom in mera pengar än dom betalar ut (alltså även mer än egna kostnader) - alltså plockar man ut för mycket pengar.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Skilj på "privatkopiering" och "piratkopiering".

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

På god väg!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Måste vara helt unikt att en privat ekonomisk förening (som CopySwede faktiskt är) både har rätt att inkassera avgiften och dessutom själva besluta om vilken typ av utrustning som ska vara avgiftspliktig - hur det är med storleken på avgiften vet jag däremot inte.

CS talar om hur mycket dom betalar ut per år i klump - men vägrar tala om till vilka.

Nu är inte jag någon företagsekonomi-fantom men som jag tolkar årsredovisningarna så plockar dom in mera pengar än dom betalar ut (alltså även mer än egna kostnader) - alltså plockar man ut för mycket pengar.

De redovisar till vilka organisationer som de betalar ut till, det är sedan dessa organisationer som betalar ut till upphovsmännen och fördelar medlen. Den delen är knappast konstig, det är bara en liten del de fördelar själva. Allt de gör är inte privatkopiering, men av exempelvis 76 696 631 kr (intäkter från privatkopiering, 2016) så går 74 449 864 kr vidare till fördelning. Fonderingar och liknande finns, men de sitter inte på flera miljarder. Liknande organisationer finns i andra europeiska länder, de har lyckas utvidga vilka produkter som omfattas i andra länder innan Copyswede lyckades med samma sak här.

Permalänk
Medlem

Kommer säkerligen innebära höjda avgifter på grund av att täcka upp för att så få privatkopierar (ungefär som att de höjde TV-licensen i omgångar eftersom så få betalade den) samt införandet av en ny skatt på strömningstjänster. Är det något som är säkert här i livet är det att politiker gör allt för att roffa åt sig ens pengar.

Permalänk
Skrivet av rytterstedt:

Kommer säkerligen innebära höjda avgifter på grund av att täcka upp för att så få privatkopierar
(ungefär som att de höjde TV-licensen i omgångar eftersom så få betalade den) samt införandet
av en ny skatt på strömningstjänster. Är det något som är säkert här i livet är det att politiker gör
allt för att roffa åt sig ens pengar.

Fast privatkopieringsavgiften har inget att göra med att politiker vill roffa åt sig pengar. Det handlar om
att underhållningsbranschen vill roffa åt sig pengar.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rytterstedt:

Kommer säkerligen innebära höjda avgifter på grund av att täcka upp för att så få privatkopierar (ungefär som att de höjde TV-licensen i omgångar eftersom så få betalade den) samt införandet av en ny skatt på strömningstjänster. Är det något som är säkert här i livet är det att politiker gör allt för att roffa åt sig ens pengar.

Nu har du nog missförstått något här
Copyswede är en privat organisation som styrs av och ägs av privata aktörer. De plockar in pengar på uppdrag av sina privata ägare och delar ut pengarna de samlar in till sina privata ägare.
Det är alltså inte skattepengar det här. Copyswede är inte statligt. Politiker har inget inflytande över Coyswedes business.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

pRivat inte pirat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Jo det kan man oftast i ungefär samma utsträckning som var rimligt med skivor.

Och det går ju faktiskt fortfarande också alldeles utmärkt att kopiera allt som kan strömmas det till mer eller mindre fysiska medier. Enda skillnaden mot "förr i tiden" är att det är ännu billigare och enklare att göra det.

Folk här blir lustigt nog kvickt enastående otekniska när en tes ska ledas i bevis..

Nja. Jag skulle inte säga att det är möjligt i samma utsträckning som var rimligt med skivor.
Visst. Jag kan ge mina användaruppgifter på spotify till mina vänner men om någon av mina vänner då lyssnar så kan inte jag lyssna samtidigt. Det går ju bara att spela på en enhet åt gången. Så det går faktiskt inte att dela eftersom en delning då skulle inskränka min möjlighet att använda tjänsten i lika hög grad som någon annan använder mitt konto.
Vad gäller filmstreamingtjänsterna så är det väl några som har abonnemang där man kan använda samma konto för att streama till flera enheter samtidigt. Typ max 4 stycken eller så. Men då är det klart uttryckt i användarvillkoren att det bara får användas av personer inom samma hushåll. Delar man ut uppgifterna till någon annan så riskerar man att kontot stängs ned om dom upptäcker det.

Så jag skulle säga att i fallet med streamingtjänsterna så går dom inte att dela alls på samma sätt som man kunde kopiera CD och DVD skivor. Att kopiera en CD eller DVD tar inte många minuter med en snabb brännare och kopian kan sedan användas utan några inskränkningar på användningen av originalet.

Vad gäller att tanka ner och spara musik eller filmer från strömningstjänster så visst går det. Men det är inte helt enkelt och det är en betydligt större andel som inte klarar av det rent tekniskt än det var som grejade det tidigare.

Alldeles oaktat dom tekniska möjligheterna och kunskaper att göra det så är det ju så att privatkopieringen sjunkit drastiskt. Från att alla gjorde det till att 9% gör det.
Då är det inte mer än rimligt att det påverkar avgiften som man betalar för privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Det är inte riktigt så enkelt.
Om jag inte fattat det helt fel så resulterar lagstiftningen i att den som tar fram programvaran som kan knäcka krypteringen på exempelvis en DVS och skapa en kopia på den gör sig skyldig till ett brott. Det är också ett brott att sprida sådan programvara.
Däremot är det inte ett brott för dig som privatperson att använda programvaran.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sba74:

Det är inte riktigt så enkelt.
Om jag inte fattat det helt fel så resulterar lagstiftningen i att den som tar fram programvaran som kan knäcka krypteringen på exempelvis en DVS och skapa en kopia på den gör sig skyldig till ett brott. Det är också ett brott att sprida sådan programvara.
Däremot är det inte ett brott för dig som privatperson att använda programvaran.

Mmm. Lite mer lagstiftning finns det här.
Det du är inne på är följande:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Citat:

52 e § Det är förbjudet att tillverka, importera, överföra, sprida genom att exempelvis sälja eller hyra ut, eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter eller att tillhandahålla tjänster som

1. marknadsförs eller utannonseras i syfte att kringgå en teknisk åtgärd,
2. utöver att kringgå en teknisk åtgärd endast har ett begränsat intresse från förvärvssynpunkt eller ett begränsat förvärvsmässigt användningsområde, eller
3. huvudsakligen är utformade, konstruerade, anpassade eller framtagna i syfte att möjliggöra eller underlätta kringgående av en teknisk åtgärd. Lag (2005:359).

Paragrafen innan tar upp att man inte får kringgå skyddet heller. Man måste ha tillstånd från upphovsrättsinnehavaren för att få kringgå DRMskydd.

Citat:

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Men det är en jäkla djungel att hålla reda på allt här Upphovsrättslagen är både lång och klurig.
Huruvida man får kringgå DRMskydd för privatkopieringsbruk är ovisst. Man kan tolka det åt båda hållen där.
Lawline tolkar det som att det nog är lagligt, men det vet vi inte förrän det finns domslut i frågan som kan fungera prejudicerande.
https://www.lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digita...

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

"Har ni hört om den här nya applikationen, Spotify?"- Våra myndigheter.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Sötast

Uh oh....

Jag får känslan att det inte handlar om att man inte gör denna utredning för att ta bort en av statens inkomster, utan reviderar den så att man kan tjäna mer på det.

Internetskatt? Streamskatt? "Du kan nu låna ut din mobil till din granne så att han kan lyssna på spotify en kväll utan att det är stöld - skatt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mmm. Lite mer lagstiftning finns det här.
Det du är inne på är följande:

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Paragrafen innan tar upp att man inte får kringgå skyddet heller. Man måste ha tillstånd från upphovsrättsinnehavaren för att få kringgå DRMskydd.
Men det är en jäkla djungel att hålla reda på allt här Upphovsrättslagen är både lång och klurig.
Huruvida man får kringgå DRMskydd för privatkopieringsbruk är ovisst. Man kan tolka det åt båda hållen där.
Lawline tolkar det som att det nog är lagligt, men det vet vi inte förrän det finns domslut i frågan som kan fungera prejudicerande.
https://www.lawline.se/answers/tillatet-att-kringga-en-digita...

Den första grejen där säger ju klart och tydligt att det är olagligt att sprida genom att sälja, hyra ut eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter.

Som privatperson så är det ju inte i förvärvssyfte och därmed är den lagtexten inte tillämplig på mig exempelvis eftersom jag är en privatperson som i så fall gör det endast för privat bruk.
Det är ju också så att privatkopiering är klart definierat som att du har rätt att för eget bruk framställa kopior som du får sprida till din närmaste krets men du får inte ta betalt för detta. Dvs för att det skall vara privatkopiering så måste det vara utan betalning och sålunda gäller inte denna lagtext för privatkopiering som jag tolkar det. För att den skall gälla så krävs att det är vinstintresse eller på annat sätt i förvärssyfte och då är det istället piratkopiering det är frågan om.

Vad gäller den andra lagtexten så står det ju i slutet på den att det första stycket inte gäller om man lovligen har tillgång till ett exemplar och behöver kringå skyddet för att kunna se eller lyssna på verket.

Dvs om jag lovligen köpt en DVD skiva och inte innehar någon DVD spelare utan använder min Dator som DVD spelare och därmed måste knäcka krypteringen för att kunna titta på filmen så gäller just den lagtexten inte mig eftersom jag måste få kringå skyddet för att kunna titta på filmen.

Men som du säger. Det juridiska läget är lite knivigt innan det finns prejudicerande domar som säger exakt hur lagtexterna ska tolkas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Uh oh....

Jag får känslan att det inte handlar om att man inte gör denna utredning för att ta bort en av statens inkomster, utan reviderar den så att man kan tjäna mer på det.

Blev lite mycket dubbelnegationer här så det belv aningen svårt att tyda

Men det låter lite tokigt ändå.
Copyswede har inte mycket med staten att göra. Det är en privat organisation med privata ägare och pengarna går till privata intressen. Staten är inte inblandad, det handlar inte om skatt och slopad kasettavgift skulle inte påverka statskassan ett dugg.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sba74:

Den första grejen där säger ju klart och tydligt att det är olagligt att sprida genom att sälja, hyra ut eller i förvärvssyfte inneha anordningar, produkter eller komponenter.

Som privatperson så är det ju inte i förvärvssyfte och därmed är den lagtexten inte tillämplig på mig exempelvis eftersom jag är en privatperson som i så fall gör det endast för privat bruk.
Det är ju också så att privatkopiering är klart definierat som att du har rätt att för eget bruk framställa kopior som du får sprida till din närmaste krets men du får inte ta betalt för detta. Dvs för att det skall vara privatkopiering så måste det vara utan betalning och sålunda gäller inte denna lagtext för privatkopiering som jag tolkar det. För att den skall gälla så krävs att det är vinstintresse eller på annat sätt i förvärssyfte och då är det istället piratkopiering det är frågan om.

Ja det var ju precis det här jag menade.
Du påstod en sak. Jag konfirmerade detta med att dessutom hänvisa till en lagparagraf som går igenom den delen. Det stämmer! Men min poäng var att det finns fler paragrafer än denna som begränsar rätten för privtpersoner att kringgå skydden.
Det räcker alltså inte med att bara kolla på denna lag för att få reda på vad man som privatperson får göra gällande mjukvara som kringgår DRMskydd vilket det lät lite som i ditt förra inlägg faktiskt.
Därför försökte jag säga att du har rätt. Men kolla även på paragrafen innan för den har ytterligare information om begränsningar för vad man som privatperson får göra.

Skrivet av sba74:

Vad gäller den andra lagtexten så står det ju i slutet på den att det första stycket inte gäller om man lovligen har tillgång till ett exemplar och behöver kringå skyddet för att kunna se eller lyssna på verket.

Dvs om jag lovligen köpt en DVD skiva och inte innehar någon DVD spelare utan använder min Dator som DVD spelare och därmed måste knäcka krypteringen för att kunna titta på filmen så gäller just den lagtexten inte mig eftersom jag måste få kringå skyddet för att kunna titta på filmen.

Men som du säger. Det juridiska läget är lite knivigt innan det finns prejudicerande domar som säger exakt hur lagtexterna ska tolkas.

Din tolkning är en möjlig variant. En annan tolkning är att du kan se DVDn på datorn. Och ja, har du möjlighet att se filmen utan att kringgå kopieringsskyddet (vilket du ju kan på datorn) så... får man inte längre kringgå kopieringsskyddet.

Vad som är rätt vet vi inte. Men i ärlighetens namn så tror jag inte att vi kommer se några domar alls kring det här för privatpersoner som bara privatkopierar för eget bruk under de kommande 10 åren. Det har väl gått 10 år redan med gällande lagstiftning och lagen verkar inte tillämpas (för hemmatrix iaf)
Så kör man på med din tolkning av upplägget (som även lawline håller med om) så sitter man gissningsvis toksäkert ovsett

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Ja, de ligger ju ett antal år efter i utvecklingen hela tiden.. Lagarna är sjukt vrickade. Hoppas de ser över andra urtidslagar också.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Känns ändå otroligt att 9% privatkopierar filmer till datorer. Känns som de missuppfattat frågan redan då och att det faktiska antalet är <1%.

Att det är <1% har ingen betydelse, undersökningen gjordes 2016 och det kan mycket väl varit 9% +/- då.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Söderbäck:

Blev lite mycket dubbelnegationer här så det belv aningen svårt att tyda

Men det låter lite tokigt ändå.
Copyswede har inte mycket med staten att göra. Det är en privat organisation med privata ägare och pengarna går till privata intressen. Staten är inte inblandad, det handlar inte om skatt och slopad kasettavgift skulle inte påverka statskassan ett dugg.

You're damn right, om allt!

Skyller på morgontrötthet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Att det är <1% har ingen betydelse, undersökningen gjordes 2016 och det kan mycket väl varit 9% +/- då.

Jag syftade på att det inte var 9% 2016. Vad ville du få ut av din kommentar förresten?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Slutar det med en schablonskatt som TV-licensen är det dags att uppmuntra till lite hälsosam civil olydnad.

Dåligt beteende är inte hur man balanserar ut dålig och inkompetent politik

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag syftade på att det inte var 9% 2016. Vad ville du få ut av din kommentar förresten?

Då borde du varit tydligare och skrivit ”var <1%” och inte ”är <1%”.
Vart har du föresten den siffran ifrån? Har du gjort en egen undersökning?

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt, de måste tvingas att betala igen allt de dragit in på sin speciallagstiftning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De procenten gällde inte privatkopiering vilket som, då du inte kan privatkopiera DVD, Blu-ray eller Ultra HD Blu-ray-filmer eftersom de enligt respektive standard ska köra kopieringsskydd. Går du runt kopieringsskydden har du en olovlig kopia. Sen räknade säkert de som svarade in sina nedladdade piratkopior till den kategorin/svaret. Privatkopiering är när du med hjälp av lagen gör intrång i upphovsmannens ensamrätt enligt paragraferna om exemplarframställning för privat bruk. Det är inte att du flyttar runt dina inköpta musik-filer från iTunes eller liknande mellan dina egna enheter där de redan räknat in sådant i avtalen och redan tillåter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Kan" teknisk sätt, absolut, men "får" man? Dvs har man rättighet att göra det? Absolut inte, och därför ska ingen avgift heller tas ut.

Från spotify's EULA:

copying, redistributing, reproducing, “ripping”, recording, transferring, performing or displaying to the public, broadcasting, or making available to the public any part of the Spotify Service or the Content, or otherwise making any use of the Spotify Service or the Content which is not expressly permitted under the Agreements or applicable law or which otherwise infringes the intellectual property rights (such as copyright) in the Spotify Service or the Content or any part of it;

Grattis. Du fick dina tummar för rätt åsikt, men du har fel för det.

Självfallet får man spela in material man lyssnar på. Det är ju just därför snarare än av DRM-skäl rippningen går den vägen för många Spotify-inspelare.

Skrivet av eMannen:

Då det mig veterligen är OLAGLIGT att kringgå kopieringskydden som finns på i stort sett alla filmer för att göra en laglig kopia känns det rätt meninglöst att ta med filmer som underlag för privatkopiering. Det handlar väl om piratkopiering om man replikerar filmer och delar med sina nära och då skall väl den handlingen inte täckas av privatkopieringsavgiften?

Nej det gör det inte, privatkoppieringen är just en av sakerna som ingår att kopiera en skiva till din nära.

Och det var ivf lagligt att kringå dem för både musik och film just för att man har (eller hade då om nu lagtexten ändrats..?) rätten att framställa säkerhets eller som sagt tom disttributionskopia för den närmaste kretsen.

Den där närmaste kretsen som piratlobbyn dock menar uppgår till allt mellan 1 till ∞ antal individer trots att forskning fastställt att det inte går att ha ens över 3000 mer än vagt bekanta.

Program och spel klassades däremot redan då annorlunda för att det alltid var just en (1) licens som säljs snarare än ett medium med någonting på. (och ja, jag vet att EULA-liknande grejer även på filmer och musik ibland säger annat, men skillnaden är att de inget lagstöd har för det.

Skrivet av sba74:

Nja. Jag skulle inte säga att det är möjligt i samma utsträckning som var rimligt med skivor.
Visst. Jag kan ge mina användaruppgifter på spotify till mina vänner men om någon av mina vänner då lyssnar så kan inte jag lyssna samtidigt. Det går ju bara att spela på en enhet åt gången. Så det går faktiskt inte att dela eftersom en delning då skulle inskränka min möjlighet att använda tjänsten i lika hög grad som någon annan använder mitt konto.
Vad gäller filmstreamingtjänsterna så är det väl några som har abonnemang där man kan använda samma konto för att streama till flera enheter samtidigt. Typ max 4 stycken eller så. Men då är det klart uttryckt i användarvillkoren att det bara får användas av personer inom samma hushåll. Delar man ut uppgifterna till någon annan så riskerar man att kontot stängs ned om dom upptäcker det.

Så jag skulle säga att i fallet med streamingtjänsterna så går dom inte att dela alls på samma sätt som man kunde kopiera CD och DVD skivor. Att kopiera en CD eller DVD tar inte många minuter med en snabb brännare och kopian kan sedan användas utan några inskränkningar på användningen av originalet.

Vad gäller att tanka ner och spara musik eller filmer från strömningstjänster så visst går det. Men det är inte helt enkelt och det är en betydligt större andel som inte klarar av det rent tekniskt än det var som grejade det tidigare.

Alldeles oaktat dom tekniska möjligheterna och kunskaper att göra det så är det ju så att privatkopieringen sjunkit drastiskt. Från att alla gjorde det till att 9% gör det.
Då är det inte mer än rimligt att det påverkar avgiften som man betalar för privatkopiering.

Att dela är dock i praktiken inget problem eftersom det inte finns någon rimlig uteslutning av vem som inte bor på rätt adress. Mobilitet gör ju gränsen rätt flytande för det liksom. Enda sättet de skulle kunna begränsa otillåtna användarmönster är om det krävs att alla har samma familjeabonnemang även för telefonen. (vilket i sin tur är en annan sak som kan missbrukas på samma sätt ändå)

Tekniskt är det idag enklare än det någonsin var att spela in ett band eller kopiera en skiva, det är nog snarare att intresset att göra det är mindre bland dem som använder Spotify under optimala förutsättningar. Storanvändare på mobil får däremot betala rejält för det, och då menar jag inte till Spotify, så det kan givetvis bli intressant att spela in för offlinelyssning om inte annat. (Ja jag vet att det finns cache, men den suger)

Men visst, nu var det ju främst kopieringsavgiften det gällde. En strömmningsavgift var bara lite ironiserande från min sida. Men bara lite.*

Ingen invändning där, jag håller med och ansåg att avgiften var idiotisk även när "alla" gjorde det. Men rätt ska va rätt.

Skrivet av Allexz:

Uh oh....

Internetskatt? Streamskatt? "Du kan nu låna ut din mobil till din granne så att han kan lyssna på spotify en kväll utan att det är stöld - skatt"?

Ja eftersom Spotify delar ut så lite till artisterna och eftersom de själva bara går med förlust så måste ju intäkten hämtas där den görs. Alltså av nätleverantörerna som ju alltid varit de som i slutändan vunnit vare sig det är legal eller illegalt det strömmas och tankas.

Typ så ja. *

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint