Kan Ubiquiti EdgeRouter X driva unifi ap lite via poe?

Permalänk
Medlem

Kan Ubiquiti EdgeRouter X driva unifi ap lite via poe?

sorry om svaret finns i forumet men jag har den nya varianten av unifi ap lite som supportar 24v & 802.af/A som det står på kartongen...

kan jag driva min ap via PoE om jag köper en Ubiquiti EdgeRouter X?

Permalänk
Medlem

@nocebo: Ja det ska gå så vitt jag vet.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem

EdgeRouter X SFP sitter jag på och driver en AP Lite med poe. Borde vara samma med EdgeRouter X som med SFP

Permalänk
Medlem

@nocebo:

PoE-standarden är inget problem i sig men den medföljande adaptern till routern orkar inte med både router och AP. Därför väljer många att istället skaffa en Edgerouter X SFP som levereras med en betydligt mer strömstark adapter.

Alternativt kan du kanske köra AP:ns medföljande PoE-adapter och driva både router och AP från den. Vet dock inte hur säkert kort det är... Jag hade skaffat en Edgerouter X SFP istället om målet är att slippa en extra adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurta:

EdgeRouter X SFP sitter jag på och driver en AP Lite med poe. Borde vara samma med EdgeRouter X som med SFP

Får man fråga hur du har konfigurerat din setup? Jag har exakt samma sedan idag, och det fungerar inte alls. Kan inte hitta Ap:n öht.

Vänligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klasa1:

Får man fråga hur du har konfigurerat din setup? Jag har exakt samma sedan idag, och det fungerar inte alls. Kan inte hitta Ap:n öht.

Vänligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du installerat Unifi kontrollern på din dator? Eller skannat QR-koden med mobilappen?

Permalänk
Medlem

Du kan köra en lite eller lr accesspunkt på en edgerouter x med den inkluderade AC adaptern. Tror ni mig inte? Testa så ser ni.
du kan även använda POE adaptern som kommer med din Lite eller LR att driva både edgerouter och accesspunkt.

Det finns detaljerade specs i POE guiden/quickstart för edgerouter x. Dock förutsätter många av scenariona högre belastningar och worst-case.

Har kunder som kört X + LR i 12+ månader utan issues.

edgerouter x sfp har däremot stöd för fler enheter i POE och kostar inte nämvärt mycket, så det kan vara en uppgradering i annat fall.

Permalänk
Medlem

Edgerouter X har en port för PoE in och en port för PoE ut, det står märkt vilken port som är vilken. Som @boibo sa kan du driva både router och UniFi AP med en PoE adapter. Sätt den före PoE in och accesspunkten i PoE ut så driver den båda. Törs inte svara på hur det är med andra accesspunkter dock.