Windows 10 April 2018 Update dras med problem

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS:

Kör pax drivers från guru3d, funkar mycket bättre

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av squix:

Ahh, det var ett av problemen för min Dell Xps 13 9360. Dockningsstationen TB16 gav upp helt och visade långfingret som moset på grädden.

Efter felsökande, för det blev omöjligt att jobba, så hittade jag en lösning som fungerade resten av arbetsdagen igår.

Boven för frysningar och standbyproblem = Intel HD620.

Jag laddade ner drivrutiner direkt från Intel, version 24.20.100.6025. De har flera Aprilfixar.
Normalt så vill windows ha Dells drivrutiner, misstänker att det är samma för Lenovo, så jag började med att stänga av uppdateringar av drivrutiner via windows update med en lokal grupp policy (gpedit. msc)

I offlineläge I windows så avinstallerade jag HD620 från enhetshanteraren och tog bort mjukvaran med det. En reboot så går det då att använda Intels drivrutin, som annars inte går, en reboot till så var problemet borta.

Med dockningsstationen TB16 hoppade igång efter i princip samma procedur som HD620, när jag tog thunderbolt drivrutiner direkt från Intel.

Kanske kan vara värt att testa?

Första laptopen jag kör med intelgrafik och under ett år så är jag förvånad över hur risiga drivrutiner Intel har när man normalt är bortskämd med Nvidia

Tack för tips! Ska kika på det nästa vecka eller så. Håller kanske på projektet till efter Nordsken oavsett, vill inte behöva bråka på resande fot.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@Dr. MASS:

Kör pax drivers från guru3d, funkar mycket bättre

PAX drivers kan ofta funka när de andra strular. Kör PAX med Sound Blaster X-Fi XtremeGamer PCI i HTPC:n. Tror jag kör originaldrivisar först på Soundblaster Z och sedan PAX över original (på gaming datorn) 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255588:

Windows 10 April screwup edition.

Screwup home med mindre problem för hemmabruk, eller "Riktigt-jäkla-kört-screwup" för den som behöver pro versionen.

Rofl, snarare ett klassiskt SBS problem.

Drog 3 burk samtidigt, inga problem med någon.
Får man problem, blås skiten med en en ren installation, färdigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Min mammas cukel får punka varje gång Vindovs får en större updattering, det kan BARA var mikrosoff som har fuckat ur igen som vånligt, förytom den där gongen när jag åt pizza under uppdatteringen, det verrkade motverrka alla gremmlin atackter från MikroSoff på min dattor.. Men nu har jag lädsnat och byter antingenen til Linuks eller Vindovs 95 och släcker ALT som heter uppdaterringar så jag kan köra Mahjong utan avfbrott.. Shajtan i gajtan at man påtvingas sig från puttemjukt et så uselt sustäm.. Fack de här vafan.. Jag köper fan iDator fron chineseland med alibabacheapdeal.cum med javla ingen virrussar and atack på Mikrosåft på dattorn. Då kan jag hakka farzans Väraochjohn konto och späla djefla vasommhälst. Shajtan vilkhen proff jag är, fiksa dattor på facking noll säkundar, inga viruss. ALT är fel på skaffa helvete iDattor faa,n *spåttar på djefla vindoev*, nu funkar inte bara svart och ryker... Ska den röka också? vaaad? tror dän sig på tehus? bananshisha och lyx? *brandbilsiren*

Permalänk
Medlem

Jag har märkt lagg i spel efter uppdateringen.

Sen när jag kör ccleaner så fölrsvinner mitt skin för chrome och bokmärkesflikarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Känner mig tjatig som förespråkar LTSB 2016 hela tiden, visst är det inte för gemene man men fan vad stabilt det är.

Istället för att uppdatera stup i kvarten så kan jag jobba obehindrat i ett operativsystem som håller länge och skulle varit tillgängligt för alla redan från början.

Permalänk

Har inte haft några problem alls sedan uppdateringen, tycker fortfarande att deras "Store"-app är bedrövlig och dåligt optimerad. Annars flyter det på bra men tycker synd om de som stött på problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Värre är att alla inspelningsmöjligheter inte fungerar. Det går inte längre att spela in vare sig med det integrerade Realtek-kortet eller med det externa Creative Soundblaster. Att lyssna på ljud går dock alldeles utmärkt. Har just nu en pågående diskussion på Microsofts forum om hur lösa problemet.

Det märkliga är att om man godkänner användningen av mikrofon så fungerar all inspelning igen, både via line-in på ljudkortet och internt via "What-You-Hear". Frågan är förstås varför man kopplar ihop dessa inspelningstyper i en enda inställning? Jag kanske vill kunna spela in via line-in utan att för den skull möjliggöra för hackers att avlyssna hemma hos mig. MS verkar inte ha tänkt hela vägen fram, om man så säger...

/ B

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av anon183825:

Känner mig tjatig som förespråkar LTSB 2016 hela tiden, visst är det inte för gemene man men fan vad stabilt det är.

Istället för att uppdatera stup i kvarten så kan jag jobba obehindrat i ett operativsystem som håller länge och skulle varit tillgängligt för alla redan från början.

Du har inte en licens att låna ut/sälja billigt?

Om inte får du faktiskt sluta tjata om det, man blir ju bara frustrerad då LTSB inte går att få tag på för den stora majoriteten vilka istället är dömda till ett liv som labbråttor i MS försökslabyrint kallat Windows 10... 😢

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av squix:

Ahh, det var ett av problemen för min Dell Xps 13 9360. Dockningsstationen TB16 gav upp helt och visade långfingret som moset på grädden.

Efter felsökande, för det blev omöjligt att jobba, så hittade jag en lösning som fungerade resten av arbetsdagen igår.

Boven för frysningar och standbyproblem = Intel HD620.

Jag laddade ner drivrutiner direkt från Intel, version 24.20.100.6025. De har flera Aprilfixar.
Normalt så vill windows ha Dells drivrutiner, misstänker att det är samma för Lenovo, så jag började med att stänga av uppdateringar av drivrutiner via windows update med en lokal grupp policy (gpedit. msc)

I offlineläge I windows så avinstallerade jag HD620 från enhetshanteraren och tog bort mjukvaran med det. En reboot så går det då att använda Intels drivrutin, som annars inte går, en reboot till så var problemet borta.

Med dockningsstationen TB16 hoppade igång efter i princip samma procedur som HD620, när jag tog thunderbolt drivrutiner direkt från Intel.

Kanske kan vara värt att testa?

Första laptopen jag kör med intelgrafik och under ett år så är jag förvånad över hur risiga drivrutiner Intel har när man normalt är bortskämd med Nvidia

Skrivet av emilakered:

Tack för tips! Ska kika på det nästa vecka eller så. Håller kanske på projektet till efter Nordsken oavsett, vill inte behöva bråka på resande fot.

Kan meddelat att jag kört in April Update igen nu. Den här gången verkar allt fungera som det ska, så något är.. lagat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan meddelat att jag kört in April Update igen nu. Den här gången verkar allt fungera som det ska, så något är.. lagat.

Det var nog en bra väntan, har haft flera skumma triggers till att problemet kom tillbaka. Tex. att skärmen släcktes av energispar eller datorn kom från standby så kom problemet tillbaka. Från och med KB4100403 (OS Build 17134.81) 23/5 så är alla problem borta.

Permalänk
Medlem

Mina låsningar har upphört i någon okänd uppdatering. Skönt att slippa starta om datorn lite då och då.

Hur det är med mediemaskinen vet jag inte säkert. Den hade en loop-uppdatering som gick om och om igen.
Enligt ett meddelande skulle en ny version av Windows installeras från grunden. Vet inte om den är klar eller håller på att ladda än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Känner mig tjatig som förespråkar LTSB 2016 hela tiden, visst är det inte för gemene man men fan vad stabilt det är.

Vad är LTSB?

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Vad är LTSB?

/ B

Long Term Servicing Branch.
En mer statisk/avskalad version av windows 10 som får feature uppgraderingar sällan, men ändå har full support.
Den är tänkt för företag som inte har möjlighet att hänga med i OS uppgraderingarna, tex för enheter som kör mjukvara som uppgraderas sällan.

Jag är osäker om man ens kan få tag i den som privatperson dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fortfarande så går inte uppdateringen in i mediamaskinen.
Den laddar hem uppdateringen.
Den startar uppdateringen.
Gör okänt antal omstarter.
Konstaterar att det inte går att uppdatera hela uppdateringen och backar tillbaka alltihop.

Får sen en kort paus innan den börjar om igen.
Det kanske går att ta ut maskinhyra av microsoft.